Skatteudvalget 2023-24
L 186 Bilag 6
Offentligt
2872723_0001.png
Til lovforslag nr.
L 186
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven
(Gennemførelse af OECD’s administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne og ændring af listen over lande,
der er omfattet af defensive foranstaltninger)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af KF):
Til § 1
1)
Efter nr. 21 indsættes:
»01.
§ 34, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Har en jurisdiktion for et regnskabsår pålagt en aner-
kendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan den indberet-
tende koncernenhed ved beslutning truffet i overensstem-
melse med § 54, stk. 3, beslutte, at ekstraskatten ansættes
til nul for de koncernenheder, der er hjemmehørende i den
pågældende jurisdiktion, og for statsløse gennemløbsenhe-
der, der er oprettet i jurisdiktionen, og som er pålagt den
indenlandske ekstraskat.«
02.
§ 34, stk. 2, 3. pkt.,
affattes således:
»Den indberettende koncernenhed kan ikke træffe en be-
slutning efter 1. pkt., hvis en gennemløbsenhed, der er det
ultimative moderselskab eller er forpligtet til at anvende en
regel om indkomstmedregning efter OECD’s modelregler, er
hjemmehørende i jurisdiktionen, og den anerkendte kvalifi-
cerede indenlandske ekstraskat ikke er pålagt enheden.««
[Safe harbour vælges af den indberettende koncernenhed og
gælder også for statsløse gennemløbsenheder, men kan ikke
anvendes, hvis ekstraskatten ikke er pålagt gennemløbsen-
heder oprettet i jurisdiktionen]
2)
Nr. 34
affattes således:
»34.
I
§ 54, stk. 3,
indsættes efter »§ 34, stk. 1«: »og 2, § 34
a, stk. 1,«.«
[Konsekvens af det under ændringsforslag nr. 1 foreslåede
nr. 01]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, indeholder en
særlig undtagelsesbestemmelse (en såkaldt safe harbour-be-
stemmelse), der er udformet i overensstemmelse med afsnit
5.1 i de administrative retningslinjer vedrørende OECD’s
modelregler, der blev offentliggjort i juli 2023.
Efter minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt.,
beregnes der ikke ekstraskat for de koncernenheder, der er
AX030082
L 186 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 22. maj 2024
2872723_0002.png
2
hjemmehørende i en jurisdiktion, der for et regnskabsår har
pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Af bemærkningerne til bestemmelsen (Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 5 som fremsat, side 144) fremgår,
at bestemmelsen indebærer, at den indberettende koncernen-
hed som udgangspunkt vil kunne fastsætte ekstraskatten i
et regnskabsår for alle koncernenheder i en koncernenhed
til nul, hvis den pågældende jurisdiktion har gennemført en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Ved den ved ændringsforslaget foreslåede nyaffattelse af
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt., foreslås
det, at har en jurisdiktion for et regnskabsår pålagt en an-
erkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan den indbe-
rettende koncernenhed ved beslutning truffet i overensstem-
melse med § 54, stk. 3, beslutte, at ekstraskatten ansættes
til nul for de koncernenheder, der er hjemmehørende i den
pågældende jurisdiktion, og for statsløse gennemløbsenhe-
der, der er oprettet i jurisdiktionen, og som er pålagt den
indenlandske ekstraskat.
Ændringsforslaget vil for det første medføre, at det af
bestemmelsens ordlyd vil fremgå, at det – som også forudsat
i de ovenfor nævnte bemærkninger til den gældende bestem-
melse – vil skulle være den indberettende koncernenhed, der
træffer beslutning om at bringe bestemmelsen i anvendelse,
når betingelserne herfor er opfyldt.
For det andet vil ændringsforslaget medføre, at safe har-
bour-bestemmelsen vil kunne finde anvendelse på statsløse
gennemløbsenheder, der er oprettet i en jurisdiktion, hvor de
er pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Kravene til en kvalificeret indenlandsk ekstraskat frem-
går af punkt 115-118.54 i kommentarerne til artikel 10
i OECD’s modelregler, og det fremgår heraf bl.a. (punkt
118.8.1), at det er valgfrit, om en kvalificeret indenlandsk
ekstraskat pålægges statsløse gennemløbsenheder.
En gennemløbsenhed er i minimumsbeskatningslovens
§ 4, nr. 12, defineret som en enhed, der er skattemæssigt
transparent i den jurisdiktion, hvor den er oprettet, med-
mindre den er skattemæssigt hjemmehørende i en anden
jurisdiktion, hvor enheden anses for et selvstændigt skatte-
subjekt. Gennemløbsenheder anses for statsløse, medmindre
enheden er det ultimative moderselskab i koncernen eller
er pålagt at anvende reglen om indkomstmedregning efter
OECD’s modelregler, jf. minimumsbeskatningslovens § 5,
stk. 2.
Har en jurisdiktion valgt at pålægge statsløse gennem-
løbsenheder en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstra-
skat, skal safe harbour-bestemmelsen også kunne finde an-
vendelse i forhold til sådanne enheder, jf. bilag A, kapitel 3,
punkt 41, i kommentarerne til OECD’s modelregler.
Ændringsforslaget er nødvendigt for at sikre dette, da
den gældende bestemmelse i minimumsbeskatningslovens §
34, stk. 2, 1. pkt., kun finder anvendelse på koncernenheder
(herunder medlemmer af en joint venture-koncern, jf. mini-
mumsbeskatningslovens § 4, nr. 2, 2. pkt.), der er hjemme-
hørende i den jurisdiktion, der har indført den indenlandske
ekstraskat.
Ad nr. 02
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., inde-
holder en undtagelse fra adgangen til at ansætte ekstraskat-
ten til nul efter safe harbour-bestemmelsen i § 34, stk. 2, 1.
pkt., i tilfælde, hvor en anerkendt kvalificeret indenlandsk
ekstraskat ikke er pålagt gennemløbsenheder, der er oprettet
i jurisdiktionen. Efter bestemmelsen finder safe harbour-be-
stemmelsen i disse tilfælde ikke anvendelse på statsløse
gennemløbsenheder, der er ultimative moderselskaber, og på
gennemløbsenheder, der er forpligtet til at anvende en regel
om indkomstmedregning efter OECD’s modelregler.
Den danske safe harbour-bestemmelse skal leve op til de
særlige regler i bilag A, kapitel 3, punkt 37-49, i kommen-
tarerne til OECD’s modelregler. Disse regler finder anven-
delse i tilfælde, hvor en kvalificeret indenlandsk ekstraskat
er udformet på en måde, der ikke fuldt ud sikrer, at der
opkræves en ekstraskat, der mindst svarer til, hvad der føl-
ger af OECD’s modelregler, men hvor afvigelserne er af så
begrænset karakter, at det ikke bør være helt udelukket at
anvende safe harbour-bestemmelsen.
I stedet vil koncernerne specifikt i de tilfælde, hvor afvi-
gelserne vil kunne føre til resultater, der ikke er konsistente
med en anvendelse af OECD’s modelregler, være afskåret
fra at anvende safe harbour-bestemmelsen enten generelt for
jurisdiktionen eller for bestemte enheders vedkommende.
Efter OECD’s modelregler anses gennemløbsenheder, der
er ultimative moderselskaber, eller som er forpligtet til at
anvende en regel om indkomstmedregning efter OECD’s
modelregler, for at være hjemmehørende i den jurisdiktion,
hvor de er oprettet. Efter OECD’s modelregler skal sådanne
enheders kvalificerede indkomst eller tab derfor medregnes
ved opgørelsen af koncernens effektive skattesats og ekstra-
skat på jurisdiktionsniveau, jf. tilsvarende minimumsbeskat-
ningslovens § 28, stk. 2, og § 29, stk. 2. Indgår sådanne
enheder blandt koncernenhederne i en jurisdiktion, og er de
ikke pålagt den indenlandske ekstraskat, vil der ikke være
sikkerhed for, at den indenlandske ekstraskat for koncernen-
hederne mindst svarer til, hvad der følger af OECD’s model-
regler.
I overensstemmelse med bilag A, kapitel 3, punkt 42
og 43, i kommentarerne til OECD’s modelregler skal konse-
kvensen heraf være, at koncernen ikke skal kunne anvende
safe harbour-bestemmelsen i jurisdiktionen.
Ved den ved ændringsforslaget foreslåede nyaffattelse af
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., foreslås
det, at den indberettende koncernenhed ikke kan træffe en
beslutning efter 1. pkt., hvis en gennemløbsenhed, der er det
ultimative moderselskab eller er forpligtet til at anvende en
regel om indkomstmedregning efter OECD’s modelregler, er
hjemmehørende i jurisdiktionen, og den anerkendte kvalifi-
cerede indenlandske ekstraskat ikke er pålagt enheden.
Ændringsforslaget er nødvendigt for at sikre, at mini-
mumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., lever op til kra-
vene i bilag A, kapitel 3, punkt 42 og 43, i kommentarerne
til OECD’s modelregler. Det skyldes bl.a., at den gældende
bestemmelse i minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3.
pkt., kun afskærer koncernen fra at anvende safe harbour-
bestemmelsen specifikt for de pågældende gennemløbsenhe-
ders vedkommende, mens koncernen efter OECD-reglerne
L 186 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 22. maj 2024
2872723_0003.png
3
generelt skal være afskåret fra at anvende bestemmelsen for
jurisdiktionen.
Det bemærkes, at koncernen efter forslaget vil være af-
skåret fra at anvende safe harbour-bestemmelsen i jurisdik-
tionen, hvis der efter reglerne om den anerkendte kvalifi-
cerede indenlandske ekstraskat beregnes en ekstraskat for
de pågældende gennemløbsenheder, men denne ekstraskat
pålægges andre enheder i jurisdiktionen.
Til nr. 2
Den indberettende koncernenhed har i en række hense-
ender mulighed for at træffe et valg med hensyn til anven-
delsen af minimumsbeskatningslovens regler. Loven giver
adgang til valg, der gælder for hele koncernen, men også
valg vedrørende anvendelsen af lovens bestemmelser for
enkelte koncernenheder eller for enkelte jurisdiktioner.
Minimumsbeskatningslovens § 54, stk. 3, indeholder en
opregning af de valg, der skal oplyses til Skatteforvaltnin-
gen ved indgivelsen af det i minimumsbeskatningslovens §
53 omhandlede standardskema.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at lovforslagets nr. 34
affattes således, at der i minimumsbeskatningslovens § 54,
stk. 3, efter »§ 34, stk. 1« indsættes »og 2, § 34 a, stk. 1,«.
Det betyder, at der indsættes en henvisning til mini-
mumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, efter henvisningen til §
34, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med den
ved ændringsforslag nr. 1 under nr. 01 foreslåede nyaffattel-
se af minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt. Efter
dette forslag skal den indberettende koncernenhed træffe et
valg om anvendelse af bestemmelsen i overensstemmelse
med minimumsbeskatningslovens § 54, stk. 3.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2024 og var til
1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 23. februar
2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
161. Den 29. april 2024 sendte skatteministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5