42TAX P/S
Bredgade 58, 1.
1260 CPH K
Denmark
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt til:
og cc
og
14. maj 2024
L 186 - Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven – spørgsmål til
Skatteministeriet
42TAX vil indledningsvis takke for muligheden for at stille spørgsmål til lovforslaget.
I lighed med L 5, dvs. forslaget til lov om en ekstraskat for visse koncerner (minimumsbeskatningsloven),
indeholder L 186 en lang række tekniske ændringer af den eksisterende skattelovgivning. Formålet med
spørgsmålene fra 42TAX er ikke at gennemgå alle de tekniske detaljer mv. i lovforslaget, men blot at stille nogle
få overordnede spørgsmål til lovforslaget.
L 5 (lovforslaget om den nuværende minimumsbeskatningslov) var en implementering af EU’s direktiv om
sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen
(Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022). L 186 har til formål at gennemføre de værnsregler, der
fremgår af OECD’s administrative retningslinjer fra december 2023. Indholdet af L 5 ville kunne forlægges
præjudicielt for EU-Domstolen, da reglerne udspringer af et EU-direktiv. Ændringsreglerne i L 186 udspringer
ikke af et EU-direktiv.
1.
Vil de ændringer, der gennemføres ved L 186, kunne forelægges præjudicielt for EU-Domstolen?
Danmark følger af gode grunde også OECD i anden skattelovgivning. Det gælder f.eks. ved fortolkning af
dobbeltbeskatningsoverenskomster, hvor OECD’s kommentarer til modeloverenskomsten inddrages. I relation
til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne anvendes som udgangspunkt en statisk fortolkning, hvor de på
tidspunktet for indgåelsen af den konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomst og de på tidspunktet for
eventuelle efterfølgende ændringer gældende kommentarer fra OECD inddrages. Det gælder desuden ved
fortolkning af transfer pricing-reglerne, hvor OECD’s Transfer Pricing Guidelines inddrages i fortolkningen. I
relation til Transfer Pricing anvendes som udgangspunkt en dynamisk fortolkning, hvor de på tidspunktet for
fortolkningen gældende Transfer Pricing Guidelines inddrages.
2.
Skal virksomhederne ved fortolkningen af minimumsbeskatningsloven anvende en statisk eller en
dynamisk fortolkning, når OECD’s administrative retningslinjer skal inddrages i fortolkningen?
Det er afgørende for virksomhederne, at der ikke opstår misforståelser om hvilke begreber og definitioner, der
henvises til i forarbejderne. Der synes visse steder i forarbejderne at være anvendt forskellig terminologi til at
beskrive det samme begreb.
3.
Vil Skatteministeren sikre, at eventuelle misforståelser som følge af en eventuel forkert anvendelse af
begreber og definitioner i forarbejderne ikke kommer virksomhederne til skade?
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 12, at Skatteministeren foreslår et nyt stk. 17 i
minimumsbeskatningslovens § 15, hvorefter ”Enhver transaktion mellem koncernenheder, som