Tak for det. Og tak for en god debat. Det har været en dag, hvor solen har skinnet det meste af tiden uden for vinduerne, og det har også sat sit præg på talerne, synes jeg – nogle var mere solfyldte end andre, men trods alt med en grundlæggende positiv tilgang til, at vi nu skal i gang med finanslovsforhandlingerne, og det glæder jeg mig også til som finansminister.
Den finanslov, vi har lagt frem fra regeringens side, er en finanslov, der prioriterer det, som jeg også tror at danskerne synes er det allervigtigste – det er velfærd, det er den grønne omstilling, og det er tryghed og sikkerhed. Jeg kan notere mig efter at have hørt indlæggene i dag, at der er hundrede sytten andre ting, som partierne også gerne vil have med ind i finansloven, og det er jo helt fair, og noget af det kan vi sikkert også finde plads til. Men når man laver en finanslov, gælder det også at prioritere: Hvad er det vigtigste? Hvad er det, som vi med de midler, vi nu engang har til rådighed, gerne især vil sætte en streg under? Og her er det bl.a. den nære velfærd.
En del af det her finanslovsforslag er den aftale, vi lavede med kommunerne og regionerne før sommerferien. Det er jo også noget af det, der har været debatteret meget i dag. Det var aftaler, hvor vi gik ind og tilførte kommunerne midler og lavede et realløft, som det hedder, på 3,2 mia. kr. og dermed sikrede den bedste økonomiske aftale for kommunerne i 15 år. I forhold til regionerne var det den bedste aftale i 14 år. Det gjorde vi, fordi det er vigtigt. Det gjorde vi, fordi man i rigtig mange kommuner og i øvrigt også i regionerne har et kæmpe ansvar for den velfærd, man leverer til borgerene, i vores daginstitutioner, i vores skoler, i vores ældrepleje, i vores sundhedsvæsen og alle de andre steder i vores kommuner og regioner, hvor man har et ansvar.
Det er, som det er blevet sagt af flere i dag, sådan, at man igennem mange år ude i kommunerne og for den sags skyld også i regionerne oplevede, at når der f.eks., og heldigvis, kom flere børn og ældre, så fulgte pengene ikke med. Det har været anderledes i den tid, hvor jeg har haft det privilegium at få lov at være landets finansminister. Der har vi på forhånd sagt, at vi skal lade pengene følge med, når der heldigvis kommer flere børn og ældre. Men vi har også set, at man fortsat står med nogle store udfordringer.
Den aftale, vi lavede før sommerferien med kommunerne og med regionerne, betyder, at vi giver nogle væsentlig bedre muligheder for, at man, når man nu sidder og skal lave budgetter, så kan prioritere velfærden. Men som jeg også sagde allerede dengang, løser det ikke alle problemer, og der vil stadig væk være kommuner, der kommer til at skulle foretage nogle svære prioriteringer. Det synes jeg var det rigtige at sige dengang, og det er også det rigtige at sige i dag, for det er sådan, verden er. Det ændrer ikke på, at hvis vi ikke havde tilført de her penge, havde man stået i en helt anderledes situation derude, og det betyder, at i nogle kommuner vil man kunne se, at man kan forbedre velfærden, og i andre kommuner ville man ellers skulle have været ude i nogle sparerunder, som man nu undgår, og i alle andre kommuner er der stadig væk, selv om der bliver tilført penge med den bedste aftale i 15 år, nogle svære valg, der skal træffes.
Så har vi set, at der har været nogle kommuner, der er kommet i klemme i forhold til skattedelen og også nogle andre tekniske forhold, og derfor gik vi i forbindelse med finanslovspræsentationen helt ekstraordinært ind og lavede et forslag om at tilføre en likviditet på 2,5 mia. kr. ekstra oven i de aftaler, vi havde lavet med kommunerne før sommerferien, og det har hjulpet rigtig mange steder. Jeg har også set, at der stadig væk er nogle kommuner, der på trods af det har det svært, og det skal der være respekt for. Men vi har med de prioriteringer her også brugt en meget, meget stor del af de penge, vi har til rådighed i finansloven, på at give kommuner og regioner så gode rammer som muligt for at kunne give velfærden til borgerne.
Når det er vigtigt for mig at sige det nu, er det, fordi folk en gang imellem meget, meget hurtigt glemmer i politik, at det, vi lavede før sommerferien, altså også er en del af det, vi her har lagt frem. Det betyder også, at bl.a. de 3,2 mia. kr., vi giver i realløft til kommunerne, kan vi så ikke bruge på noget andet, og det er vi fuldstændig afklarede med som regering, fordi vi synes, det er enormt vigtigt at bruge det her. Vi har brug for at investere i vores velfærd, og det gør vi.
Det er også vigtigt, at vi investerer i den grønne omstilling. Flere har nævnt den aftale, der blev lavet, også lige før sommerferien, med både Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer og andre gode kræfter, som har til formål at gøre noget, som man ikke rigtig har formået nogen andre steder i verden, nemlig både at lave en CO2-afgift og have et landbrug, der er i stand til at producere gode fødevarer og også gør det på en måde, hvor vi passer på naturen – det er det, der er formålet – og hvor man gik ind fra både landbrugets side og fra Naturfredningsforeningens side og fra andre sider og sagde: Skal vi prøve at se, om det her kan lade sig gøre? Og det kunne det. Er det en lidt anderledes måde at gøre det på, end hvis man bare havde sat sig sammen med Folketingets partier? Ja, det er det selvfølgelig, men det er også en måde at inddrage det danske samfund bredt i at løse nogle problemer.
Nu vil vi så inden længe se, der bliver inviteret til forhandlinger med Folketingets partier om den aftale, der er blevet lavet. Jeg håber virkelig, at de partier, som er til stede her i dag, og som for alles vedkommende har sagt, at de er meget optagede af det her, også vil vise den vilje og den evne, det er at gå ind i det forhandlingsrum og blive en del af den her aftale. Det skal være min klare opfordring herfra i dag.
Vi lægger også op til med den her finanslov at investere i tryghed og sikkerhed, bl.a. i forhold til vores politi, retsvæsen, Politiets Efterretningstjeneste. Vi står over for nogle store udfordringer, og vi ser jo bl.a., at der er børn, der kommer fra Sverige og skyder i vores gader, hvor ganske almindelige familier lever. Det er en fuldstændig uacceptabel situation. Det sætter regeringen hårdt ind imod, og vi vil også på andre fronter gå ind og styrke vores politi og vores tryghedsskabende initiativer.
Vi har stadig væk en kæmpe opgave, når det gælder vores sikkerhed. Det gælder investering i det danske forsvar, men det gælder jo også hjælpen til Ukraine, som er så afgørende vigtig, og hvor jeg gerne vil kvittere for, at man over en bred kam her i dag har tilkendegivet, at det støtter man op om. Det er en meget, meget vigtig melding, som jeg ved ikke alene bliver hørt i Danmark, men bliver hørt i Europa og måske i særlig grad bliver hørt i Ukraine.
Jeg havde i går besøg af den ukrainske ambassadør i Danmark, og der var ingen tvivl om, at Danmark har en helt særlig stjerne i Ukraine, fordi vi er så dedikerede, fordi vi ikke ryster på hånden, fordi vi ikke bliver trætte, fordi vi står ved Ukraines side, også på tredje år, og vi vil blive ved med det, uanset hvor lang tid det her tager, indtil Ukraine har vundet den forfærdelige krig, som Rusland har startet, og de forfærdelige tab, som både ukrainske soldater, men også den ukrainske civilbefolkning bliver udsat for, er en daglig understregning af, hvor vigtigt det er, vi står på Ukraines side. Det handler om deres frihed, men det handler også om, hvad det er for et Europa, vi vil have, hvad det er for det verdenssamfund, vi ønsker.
Så er jeg også glad for, at flere har været inde på nogle af de unge, som i den grad har brug for en ekstra indsats i vores samfund – de 43.000 unge, som hverken er en del af vores uddannelser eller vores arbejdsmarked. På et tidspunkt, hvor dansk økonomi står så stærkt, som tilfældet er, hvor vi har tårnhøj beskæftigelse, men stadig væk har brug for flere hænder både i vores velfærd, men også ude i vores erhvervsliv, hvor gælden er lav, hvor arbejdsløsheden er lav, hvor der er styr på tingene, må vi stille os et meget enkelt spørgsmål: Hvis vi ikke nu kan hjælpe de her 43.000 unge mennesker til at blive en del af vores fællesskab, hvornår så? Hvornår så?
Derfor er det for mig også en fallit for os som samfund, hvis vi ikke formår for alvor at gøre noget ved det her, og det er også en kæmpe, kæmpe udfordring for den enkelte unge, som vi kan være bekendt at efterlade dem med. Så både i forhold til det enkelte menneske og i forhold til os som samfund er der virkelig noget at tage fat på her.
Så vil jeg gerne takke for de mange indlæg, der har været. Først vil jeg sige til hr. Dennis Flydtkjær: Jeg synes, at det på trods af solskinnet udenfor var en lidt mørk tale, der kom, og det var jeg egentlig en lille smule overrasket over. For jeg plejer at kende hr. Dennis Flydtkjær som en meget konstruktiv mand, der også peger på, hvor vi kan finde fælles løsninger. Så jeg tror egentlig, at jeg vil nøjes med at tage det ned, at der er blevet sagt, at man gerne ville ind i forhandlingslokalet, og at man gerne ville se, om man kunne blive enige om nogle ting. Det har vi kunnet før, og det håber jeg at vi kan igen. Vi er optaget af, som jeg sagde, at investere i velfærd. Det hører jeg også at hr. Dennis Flydtkjær er. Så kan der være steder, hvor vi er uenige; det må vi tage med. Men sådan er det ikke desto mindre.
Der var til gengæld ikke meget mørke over fru Lisbeth Bech-Nielsens tale. Den var jo nærmest sprudlende med sangcitater i en hastighed og i en mængde, så jeg ikke er sikker på, at jeg fik det hele med. Men det handlede bl.a. om et billede, som jeg i hvert fald har svært ved at få af min nethinde, hvor der var sådan et silent disco med både statsministeren, vicestatsministeren og udenrigsministeren, og der måtte jeg forstå, at de sådan stod og dansede lidt hver for sig uden helt at vide, hvor de ville hen. Jeg må bryde hulkende sammen og sige, at jeg aldrig har oplevet de tre til silent disco, men jeg har været sammen med dem, når de har sunget, og der synger de altså rimeligt i kor, vil jeg sige. Jeg vil også sige, at når det gælder en fest, kender jeg fru Lisbeth Bech-Nielsen godt nok til at vide, at det er hun faktisk ekspert i, og derfor må jeg også tage billedet for, hvad det er, nemlig et ekspertbillede. Derfor tænkte jeg, da jeg hørte talen fra fru Lisbeth Bech-Nielsen, på to Abbasange, der kom frem i min hukommelse, nemlig »Dancing Queen« og »Money, Money, Money«, og det var nærmest, som om de blev forenet i den finanslovsaftale, der her blev holdt.
Det korte af det lange er, at jeg hørte det som en tale, hvor man fra SF's side sagde, at man havde forventninger til regeringen i almindelighed og måske til Socialdemokratiet i særdeleshed. Og lad mig sige det sådan: Vi har fra regeringens side sådan set også forventninger til SF. Vi håber på, at SF vil være med til at gå ind og tage et ansvar i forhold til investeringer i velfærden, investeringer i den grønne omstilling og investeringer i tryghed og sikkerhed. Det har man gjort tidligere, og det håber jeg også at man vil gøre nu. Så kan man jo mene, at forhandlingsreserven er for lille – det ville være overraskende, hvis man havde det modsatte synspunkt. Men ikke desto mindre håber jeg, at vi kan finde fælles fodslag.
Jeg vil også sige tak til fru Sólbjørg Jakobsen for at rose den del af finanslovsforslaget, der handler om at gøre det mere attraktivt for unge at have fritidsjob. Det håber jeg at man vil være med til. Så var der rigtig mange andre ønsker, og man vil sætte mange skatter ned og også ændre vores velfærdssamfund ganske markant, og det er ikke ting, man skal forvente at få igennem, når man sidder og forhandler finansloven. Men jeg synes, det er befriende, at man spiller med så åbne kort her fra talerstolen.
Så bliver det jo spændende, om Liberal Alliance kan se sig selv i en aftale i år. Altså, sidst var det jo sådan, at det kunne man jo godt, men man nåede dårligt nok at sætte pennen på papiret, før man gik ud og sagde, at det da vist var noget værre noget, man var kommet til at være med i, og at det var noget med nogle rosiner på noget havregrød. Der vil jeg bare sige, at jeg da håber, at folk, der er med i en aftale, også er glade for den aftale, de skriver under på. Ellers skal man da lade være. Det vil være mit råd til alle, og det gælder også i år. Det må vi jo se.
Så var det hr. Rasmus Jarlov, der også var ude med roser – eller måske mere præcist en enkelt rose, nemlig i forhold til Ukraine, og jeg var inde på det tidligere i min tale her, men vil blot kvittere den anden vej og sige, at det er rigtig, rigtig vigtigt, at vi, uanset om vi er i regering eller i opposition, står sammen om det her. Jeg hørte hr. Rasmus Jarlovs indlæg som en meget, meget klar markering af, at det her ikke er et sted, hvor vores veje skilles; det er et sted, hvor vi står skulder ved skulder, uanset hvad vi i øvrigt måtte have af politiske uenigheder, og det sætter jeg stor pris på.
Så var der derudover en hel del af talen, jeg satte mindre pris på, med en gang kritik af regeringen. Men i den efterfølgende debat skete der faktisk noget ret interessant, for der kom et spørgsmål til hr. Rasmus Jarlov i forhold til den kommuneaftale, der netop har været et omdrejningspunkt for den politiske debat. Der blev hr. Rasmus Jarlov spurgt, om man, hvis der havde været en konservativ regering, ville have lavet en økonomiaftale med en mindre økonomi til kommunerne end den, der blev lavet her. Og der var svaret: Ja, det ville man nok have gjort.
Se, det var et interessant svar, for i øjeblikket er der jo kommuner også med konservativ ledelse, med konservative borgmestre, der synes, at den kommuneaftale, der blev lavet, var for dårlig. Og der må jeg så bare sige til dem, at hvis der havde siddet en konservativ ledelse af landet, havde de fået færre, ikke flere, penge i den kommuneaftale, der er blevet lavet. Det synes jeg bare at de konservative kommunefolk skal skrive sig bag øret. Jeg vil gerne takke hr. Rasmus Jarlov for at være klar i mælet. Det er befriende. Om takken vil være lige så dybfølt fra de konservative borgmestre, kan kun tiden vise.
Fra Enhedslisten hørte jeg også, at man kommer til at gå konstruktivt ind i forhandlingslokalet, men også at man synes, at regeringen burde gøre mere både i forhold til velfærd og det grønne, og måske knap så meget på trygheds- og sikkerhedsdagsordenen. Som sagt er det for os helt afgørende, at det grønne og velfærden er nøgleelementer i den finanslov, vi kommer til at lave. Og det er jo også sådan, at med hensyn den forhandlingsramme, der er sat af, siger vi, at der synes vi, udgangspunktet skal være, at den bruges til netop velfærd og grøn omstilling. Så der vil være mulighed for også i forhandlingslokalet at præge tingene i en retning, hvor vi får styrket velfærdsdelen, og hvor vi også får styrket det, at vi på den grønne dagsorden har de bedst tænkelige muligheder for at bringe Danmark i den rigtige retning. Og også her vil jeg sige til Enhedslisten, at jeg virkelig håber, at man vil gå ind også i forhold til den trepartsaftale, der er lavet, og tage ansvar og være en del af det. Det synes jeg ville være godt for aftalen, og det synes jeg også ville klæde Enhedslisten.
I forhold til Radikale Venstre og fru Samira Nawa vil jeg sige til: Tak for at bringe de 43.000 unge op. Det er noget, som jeg ved ligger ordføreren og Radikale Venstre meget på sinde, og som vi også i andre forhandlingsforløb har set at Radikale Venstre på stærk vis har hævet fanen for. Så det er ikke bare ord; det er også handling fra Radikale Venstres side på det her. Det vil vi jo, i og med at vi også har lagt op til det i den her forhandling, meget gerne gå ind i et tæt parløb om.
Jeg hører så også, at man, når det gælder ungdomsuddannelserne, er uenige i det, vi er kommet med. Det, der har været vores hensigt i forhold til taxameter, er at hjælpe nogle af de steder rundtom i Danmark, der ligger langt fra de store byer, hvor det er lidt sværere at få ungdomsuddannelser til at have et stærkt fundament, og bakke op om dem. Det er baggrunden for det, vi her lægger frem, og det står vi på mål for. Vi er nødt til i det her land at sørge for, at der er gode ungdomsuddannelser, uanset om man bor i byerne, eller om man bor uden for byerne. Vi er også nødt til at sige, at den økonomi, der er i de store byer, kan vi godt bruge noget af også ude langt derfra. Det kan man være enig eller uenig i, men det er det, der er hensigten med det, vi er kommet med på det her, og så må vi jo tage i forhandlingslokalet og høre, hvilke ønsker der måtte være fra Radikale Venstre og fra andre partier.
Fra Alternativet hørte jeg, at der ikke var så meget, man var ked af, og der var ikke så meget, man var glad for, men man håbede, at det hele kunne blive bedre. Det er jo sådan en lidt halvtrist tilgang til en forhandling. Jeg vil bare sige, at jeg også håber, at Alternativet kan se sig i, at vi har lavet de aftaler, vi har lavet, hvor vi har investeret i kommunerne og i regionerne, og at vi samlet set med det her finanslovsforslag lægger op til grøn omstilling for ca. 2 mia. kr. – for nu at tage to af de elementer, jeg kunne forestille mig Alternativet vil have et særligt fokus på. Og også til fru Christina Olumeko vil jeg sige: Vi har før kunnet finde hinanden i en forhandling, og det må vi se om kan lade sig gøre den her gang også. Jeg glæder mig til, at vi sidder der.
Så til fru Aki-Matilda Høegh-Dam vil jeg sige: Tak for godt samarbejde. Vi har efterhånden i nogle år haft lejlighed til at sidde over for hinanden, hvor vi har skullet forhandle, og hvor der har været mange ønsker, og hvor vi måske ikke har kunnet levere på det hele, men hvor vi har kunnet levere på meget. Jeg vil bare gerne sige, at mit indtryk er, at de ting, vi har besluttet i fællesskab, har gjort en forskel i det grønlandske samfund og i øvrigt også i det færøske med de fire nordatlantiske folketingsmedlemmers indsats, hvor man hver især har bragt vigtige ting til bordet, og hvor vi i fællesskab har kunnet lægge en linje, hvor der er blevet investeret steder, hvor det gør en reel forskel for mennesker i Grønland og på Færøerne. Det vil også være regeringens tilgang, når vi mødes i det her forløb. Jeg er med på, at der kan være diskussioner om proces, og det er fair, men jeg vil ikke desto mindre anerkende og også kvittere for det samarbejde, vi har haft, og ser frem til det samarbejde, vi også vil få her.
Det sidste, jeg vil sige, er, at der har været talt om, at man synes, at jeg er en fedtet finansminister. Det er vel nærmest en del af jobbeskrivelsen. Hvis man nu var det modsatte, ville der nok have været nogen, der havde skældt ud over det. I det hele taget er det jo sådan en lidt speciel rolle at være finansminister. Det skal jeg ikke holde et meget langt indlæg om, men jeg tror, det var under hr. Rasmus Jarlovs indlæg, jeg sad og filosoferede lidt over det at være regering, og hvad man får point for, og hvad man får skældud for. Jeg forstod, at det, at vi har tårnhøj beskæftigelse og meget lav arbejdsløshed, og det, at vi – på trods af at vi har været igennem både corona og at der er krig i Europa og at der har været meget høj inflation – har en gæld, der er blevet banket helt ned, og at inflationen er nede på de 2 pct., ikke var noget, der havde så meget med regeringen at gøre; det var andres fortjeneste.
Jeg tror, det skyldes mange ting, at vi står i den situation i Danmark. Jeg tror, det skyldes bevidste politiske valg, som jeg som finansminister i den grad står på mål for, f.eks. at vi, da coronaen ramte, gav gas i forhold til at holde hånden under danske arbejdspladser og virksomheder og til gengæld, da inflationen røg i vejret, ikke alene i Danmark, men i hele Europa, så trådte på bremsen. Så er vi også et land, der forstår at samarbejde, f.eks. dansk erhvervsliv og danske medarbejdere. De politiske partier gik ind over en bred kam og tog ansvar.
Men jeg kunne ikke lade være med at tænke på, da jeg hørte hr. Rasmus Jarlov: Tænk nu, hvis vi havde haft galopperende arbejdsløshed, enormt lav beskæftigelse, hvis gælden var eksploderet og inflationen lå tårnhøjt – ville man så have sagt, at det har regeringen ikke noget ansvar for, det er ikke dem, der er skyld i det her? Jeg har en mistanke om, at retorikken havde været en anden. Det er egentlig bare for at sige, at jeg står på mål for både de resultater, hvor ting går godt, og det må man sige at det gør med dansk økonomi, men der er selvfølgelig også steder, hvor vi kan gøre ting bedre, og lad os gøre det i fællesskab.
Til at gøre det bedre er der en forhandlingsreserve på 500 mio. kr. Er det mange penge, eller er det få penge? Jeg synes, en halv milliard kroner er mange penge. Jeg kunne forstå på en del af ordførerne her i dag, at det synes man ikke. Men uanset hvad, er det regeringens udspil, og jeg har ikke hørt, og det vil jeg glæde mig over, nogen ordførere i dag sige, at de ikke kommer på besøg til en kop kaffe. Det er jo også en god dansk tilgang, at vi kan være enige eller uenige, men man vil da lige sætte sig ned og drikke en kop kaffe.
Og jeg lover, at min tilgang ikke vil være præcis den samme, som jeg oplevede som meget grøn finansordfører for mange år siden, da jeg var ovre hos den daværende finansminister Thor Pedersen. Jeg tror, det var den første gang, jeg skulle derover. På vegne af Socialdemokratiet satte jeg mig ind, og det var en ret stor ting for mig – nok en lidt mindre ting for hr. Thor Pedersen at få besøg af undertegnede. Men vi sidder så der, og den daværende finansminister gennemgår så ret hurtigt den daværende regerings finanslovsforslag, hvorefter jeg præsenterer Socialdemokratiets, og så kigger Thor Pedersen på mig, og så siger han: Joh, jeg har hørt, hvad du siger, men regeringen synes stadig væk, at vores forslag er det bedste. Så sagde jeg: Ja, det er jo ikke så overraskende, jeg synes også, Socialdemokratiets forslag er det bedste, men kan vi måske prøve at finde hinanden? Herefter sagde Thor Pedersen: Jamen når man nu har lavet det sublime, ville det så ikke være ærgerligt at forringe det ved at lave det anderledes? Og så tog han sin kuglepen og rakte den hen over bordet og sagde: Unge mand, mit råd til dig vil være at skrive under – hvortil jeg sagde: Det kommer nok ikke til at ske, hr. finansminister.
Så selv om jeg kan forstå, at der er nogle, der en gang imellem føler, at meget allerede er klaret på forhånd, så håber jeg, at man vil få en anden oplevelse, og der har vi en forhandlingsreserve til at medvirke til det. Med de ord ser jeg frem til at møde ordførerne, ikke alene ved de efterfølgende spørgsmål og kommentarer her, men også bag glasdøren i de kommende måneder. Tak.