Finansudvalget 2023-24
L 191 Bilag 12
Offentligt
2900461_0001.png
jælp
Finansudvalget 2023-24
L 191 - Bilag 12
Offentligt
de og
Finansministeriets bidrag til
finanslovforslaget for 2025 -
Teknisk gennemgang
August 2024
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0002.png
Finansministeriets bidrag til finanslovforslaget for
2025
Oversigt
1. Fordeling af bevilling på hovedområder i Finansministeriet i 2025
2. Væsentlige ændringer fra FL24 til FFL25
3. Bevillinger med udløb i 2025
4. Reserver og budgetreguleringer i 2025
5. Nye og ændrede tekstanmærkninger ved FFL25
2
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0003.png
Ad 1)
Fordeling på hovedområder i Finansministeriet i 2025
Finansministeriets paragraf på finansloven
har tre hovedområder:
1. Offentlig økonomi (§ 7.1.), der særligt
vedrører udgifterne til Finansministeriets
egne institutioner.
2. Grønland og Færøerne (§ 7.3.), der
vedrører udgifterne til bloktilskuddet.
3. Danmarks bidrag til EU’s budget (§ 7.5.).
EU-bidrag
19,5 mia. kr.
(74,9 pct.)
Offentlig
økonomi
1,4 mia. kr.
(5,5 pct.)
Grønland og
Færøerne
5,1 mia. kr.
(19,6 pct.)
Offentlig økonomi
Grønland og Færøerne
EU bidrag
3
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0004.png
Ad 1)
Nettoudgifter under delloft for driftsudgifter
På finanslovforslaget for 2025 er der under Finansministeriet en stigning i nettoudgifterne under delloft for drift på 2.737,4 mio.
kr. i forhold til finansloven for 2024.
Mio. kr., årets pl for 2022-24 og 25-pl for 2025-28
2022
2.241,9
1.545,7
-3,8
516,7
2023
1.320,9
497,3
-4,7
630,6
14,6
2024
1.489,2
521,4
-
762,4
-
205,4
-
2025
1.432,6
506,3
-
704,0
-
222,3
-
2026
1.349,9
506,0
-
652,6
-
191,3
-
2027
1.313,2
480,5
-
646,4
-
186,3
-
2028
1.325,6
463,2
-
677,8
-
184,6
-
Offentlig økonomi
7.11. Centralstyrelsen
7.13. Administration
7.14. Effektivisering af den offentlige
sektor
7.15. Statslige selskaber
7.16. Overenskomster, løn mv.
7.17. Statens It
175,1
11,8
195,3
-12,3
7.18. Udlodningsloven
Grønland og Færøerne
7.31. Grønland
7.32. Færøerne
Danmarks bidrag til EU's egne
indtægter
7.51. Danmarks bidrag til EU’s egne
indtægter
I alt
-3,5
4.686,7
4035,9
650,8
0,0
4.818,5
4192,3
626,2
-
4.979,4
4.377,8
601,6
-
5.083,3
4.506,4
576,9
-
5.058,3
4.506,4
551,9
-
5.058,3
4.506,4
551,9
-
5.058,3
4.506,4
551,9
20.264,4
20.264,4
27.193,0
20.186,5
20.186,5
26.325,9
16.764,4
16.764,4
23.233,0
19.454,5
19.454,5
25.970,4
25.850,9
25.850,9
32.259,1
24.946,9
24.946,9
31.318,4
22.905,5
22.905,5
29.289,4
4
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0005.png
Ad 2)
Væsentlige ændringer fra FL24 til FFL25
Stigningen på 2.737,4 mio. kr. under delloft for drift kan primært henføres til 2 dispositioner:
§ 07.51. Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
1. Merudgifter på 2.690,1 mio. kr. vedr. forhøjet bidrag til EU sfa. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025.
(§ 07.51.11. Bidrag til EU vedr. moms, BNI og plast).
§ 07.32. Færøerne
2. Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at landsstyret har tilkendegivet et ønske til regeringen om, at statens tilskud til Færøerne reduceres
med 25,0 mio. kr. årligt i perioden 2023-2026, hvilket regeringen har taget til efterretning og efterfølgende indarbejdet på finansloven.
(§ 07.32.11. Generelt tilskud til Færøernes hjemmestyre).
De resterende ændringer på § 7. kan henføres til pris- og lønreguleringssatsen for 2025 og en række mindre modsatrettede bevægelser.
Faldet på 3.035,7 mio. kr. på indtægtsbudgettet skyldes:
§ 07.15. Statslige selskaber
1. Angående udbytte for statslige selskaber, er der et fald i udbytter på 3.035,7 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes, at Ørsted A/S ikke
forventer at udbetale udbytter i 2025, jf. selskabets udmelding af februar 2024. Danske Spil A/S forventer derudover et lavere udbytte
sammenlignet med det forventede i 2024, mens Statens Ejendomssalg A/S forventer et større udbytte i 2025 ift. det forventede i 2024.
07.15.01. Udbytte fra statslige selskaber).
5
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0006.png
Ad 3)
Bevillinger med udløb i 2025
Fire bevillinger udløber efter planen i 2025
§ 07.11. Centralstyrelsen
Bevilling på 3,0-3,4 mio. kr. årligt fra 2022 til 2024 til et initiativ i handlingsplanen for FN's Verdensmål 2021
angående styrket sekretariatsbetjening mv. af 2030-Panelet. Bevillingen udløber efter planen i 2025
.
07.11.02.
Effektivisering af offentlige institutioner).
§ 07.14. Effektivisering af den offentlige sektor
Bevilling på 1,7 mio. kr. til udmøntning af reserve vedr. grønne analyser udløber i 2025.
(§ 07.14.01. Økonomistyrelsen).
§ 07.15. Statslige selskaber
Bevillingen på 52,5 mio. kr. til statens indskudsramme i Greenland Airports International A/S udløber som planlagt,
da den samlede kapitalindskudsramme på 700,0 mio. kr. i perioden 2019-2030 er fuldt udnyttet med indskuddet i
2024.
(§ 07.15.08. Aktiedispositioner)
§ 07.31. Grønland
Bevilling på 1,1 mio. kr. til tilskud til forsøgsprojekt i det Grønlandske patienthjem udløber i 2025 efter planen, da
tilskuddet er finansieret af Nordatlantpuljen fra 2021 til 2024.
07.31.05. Overførsel til Grønlands Selvstyre vedrørende særlige
projekter).
6
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0007.png
Ad 4)
Reserver og budgetreguleringer i 2025
Der er sket ændringer ift. fire reserver på Finansministeriets paragraffer.
Reserver og budgetregulering (§
07.11.79.)
Nye:
• Der er indarbejdet en negativ budgetregulering på 19,2 mio. kr. årligt i 2025-2028 som følge af rammereduktion vedr.
opgavebortfald i staten.
• Der er oprettet en reserve på 36,2 mio. kr. vedr. det kommende havvindselskab, der stiftes til at varetage det statslige
medejerskab af kommende havvindmølleparker som følge af aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet vedr.
udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm af maj 2023.
Udmøntet:
• Reserve vedr. Aftale om administrationsbesparelse i staten på 8,1 mio. kr. er udmøntet på § 07.11.01. Departementet, §
07.14.01. Økonomistyrelsen og § 07.16.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Reserver vedr. § 7 på § 35.
Videreførte:
• Der er afsat en reserve på § 35. Til EU-bidrag på 400,0 mio. kr. grundet usikkerhed om EU-bidragets størrelse.
7
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0008.png
Ad 5)
Nye tekstanmærkninger ved FFL25
Der er ikke nye tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf i 2025.
8
L 191 - 2023-24 - Bilag 12: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 7. Finansministeriet
2900461_0009.png
Ad 5)
Ændrede tekstanmærkninger ved FFL25
Der er ændret i tre tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf.
Ændrede tekstanmærkninger
• TA nr. 105 af § 07.14.01. & § 07.14.38. Fleksjobordningen: Opdaterede bidragssatser til ordningens
refusionsudgifter fra 233 kr. pr. årsværk til 236 kr. pr. årsværk.
• TA nr. 106 af § 07.14.01. Økonomistyrelsen & § 07.14.39. Barselsfonden: Opdaterede bidragssatser til ordningens
refusionsudgifter fra 280 kr. pr. årsværk til 258 kr. pr. årsværk.
• TA nr. 116. af § 07.32.11. Generelt tilskud til Færøernes hjemmestyre: Opdateret med korrekt tilskud fra staten fra
591,8 mio. kr. til 566,8 mio. kr., som følge af aftale med Færøerne om, at Statens tilskud til Færøerne reduceres
med 25,0 mio. kr. årligt i perioden 2023-2026.
9