Finansudvalget 2023-24
L 191 Bilag 16
Offentligt
2900522_0001.png
§ 38. Skatter og afgifter
Forslag til finanslov 2025
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900522_0002.png
§ 38 på Forslag til finanslov 2025 (FFL25)
Skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter på FFL25 bygger på:
Budgetteringsforudsætninger pba. af konjunkturprognose i Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Regnskabsoplysninger mv. fra Skattestyrelsens systemer frem til medio 2024.
Gældende skattelovgivning samt Aftale om iværksætterpakken (juni 2024) og Aftale om et
stærkere erhvervsliv (juni 2024).
– FFL25 indebærer fire ”nye” skatter/afgifter i form af kilometerbaseret vejafgift for lastbiler,
passagerafgift (fly), emissionsafgift og afgift på landbaseret banko.
2
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900522_0003.png
1. Statens indtægter på § 38. Skatter og afgifter
Tabel 1
Mia. kr. (årets priser)
2023
Stats-
regnskab
2024
Skøn
aug. 24
440,6
-16,3
-5,3
-6,6
97,8
12,9
2025
FFL25
aug. 24
426,7
-16,8
-3,5
-6,0
98,4
13,4
2024
2025
Forskel
-14,0
-0,5
1,9
0,6
0,6
0,5
Tabel 1 viser de skønnede statslige
indtægter (netto) på § 38 for 2023-
2025 opgjort på finansårsform.
Personskatter til staten (inkl. bo- og gaveafgift)
Børne- og ungeydelse
Tilbagebetaling vedr. ejendomsskatter
Grundskyld mv. af erhvervsejendomme etc.
Selskabsskat og kulbrinteskat
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift mv.
Moms
Energi- og miljøafgifter mv.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter (nydelsesmidler, spil og lønsum mv.)
Renter mv., bøder, EU-tilskud
Lån ifm. med COVID-19 og ejendomsskatter
I alt
413,3
-15,8
-2,5
0,0
98,7
11,7
På FFL25 skønnes statens samlede
indtægter fra skatter og afgifter i
2025 at udgøre ca. 897 mia. kr.
(netto), hvilket er ca. 5 mia. kr. mere
end det opdaterede skøn for 2024.
De højere statslige indtægter i 2025
afspejler bl.a., at der skønnes højere
indtægter fra moms samt energi- og
miljøafgifter mv.
6,2
260,1
31,4
23,0
6,3
267,6
38,3
21,3
6,5
281,5
41,1
22,8
0,2
13,9
2,8
1,5
29,0
8,7
7,3
871,0
29,3
5,7
0,3
891,9
29,3
5,5
-1,9
897,1
0,0
-0,2
-2,1
5,2
Lavere statslige indtægter fra især
personskatter trækker isoleret set i
modsat retning.
NB! Forskellen i 4. kolonne er beregnet med afsæt i tal med flere decimaler end tallene i 2. og 3. kolonne.
3
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900522_0004.png
2. Bevægelser i indtægtsskøn fra 2024 til 2025
Boks 1
Bidrag til højere indtægter i 2025 end i 2024
Moms (+13,9 mia. kr.):
Afspejler bl.a. en forventet stigning i det nominelle private forbrug på
knap 4 pct. fra 2024 til 2025 ifølge
Økonomisk Redegørelse, august
2024
.
Bidrag til lavere indtægter i 2025 end i 2024
Personskatter til staten (-13,9 mia. kr.):
Afspejler grundlæggende at afregningen til kommuner af
personskat stiger mere fra 2024 til 2025 end de samlede
indtægter fra personskatterne. Det er bl.a. skattenedsættelserne i
medfør af
Aftale om reform af personskat
(december 2023), der
bidrager til en forholdsvis moderat stigning i de samlede
personskatteindtægter fra 2024 til 2025.
Boks 1 giver et overblik over de
skatter og afgifter, der bidrager
til henholdsvis højere og lavere
statslige indtægter i 2025 end i
2024.
Skønnene for begge år er helt
overordnet baseret på
Økonomiministeriets seneste
konjunkturprognose, jf.
Økonomisk Redegørelse,
august 2024.
Skønnene tager herudover
afsæt i øvrige relevante data
herunder regnskabstal for
2024.
Energi- og miljøafgifter (+2,8 mia. kr.):
Udlån ifm. COVID19 og ejendomsskatter (-2,1 mia. kr.):
Afspejler bl.a. indeksering af en række afgiftssatser med 4,0 pct. i 2025
I 2024 skønnes aktuelt tilbagebetaling af coronalån på ca. 0,3 mia.
i lyset af stigningen i nettoprisindekset i 2023. Hertil kommer effekterne
kr. (indtægter), mens der i 2025 skønnes udstedt
af de afgiftsændringer, der følger af
Aftale om grøn skattereform for
ejendomsskattelån på ca. 1,9 mia.kr. (udgifter).
industri mv.
(juni 2022).
Afgifter vedr. motorkøretøjer (+1,5 mia. kr.):
Afspejler bl.a. indførelsen af den kilometerbaserede vejafgift for
lastbiler.
4
L 191 - 2023-24 - Bilag 16: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
2900522_0005.png
3. Omlægning fra energiafgifter til CO2-afgift
Tabel 2
Mio. kr. (årets priser)
2024
FL24
dec. 23
2024
Skøn
aug. 24
1.800
2.700
9.500
8.000
3.500
0
2025
FFL25
aug. 24
900
1.000
6.300
5.700
12.500
600
38.22.01.10. Afgift af stenkul, brunkul og koks.. mv
38.22.01.40. Naturgasafgift
38.22.03.10. Afgift af olieprodukter
38.22.05.10. Benzinafgift
38.24.01.10. Kuldioxidafgift af visse energiprodukter
38.24.01.95. Emissionsafgift
I alt
1.650
1.300
10.800
8.500
3.500
0
Tabel 2 giver et overblik over,
hvorledes omlægningen fra
energiafgift til CO2-afgift
påvirker udviklingen i
indtægterne fra de
pågældende afgifter fra 2024
til 2025. Omlægningen sker i
medfør af
Aftale om grøn
skattereform for industri mv.
(juni 2022).
Tabellen viser de
budgetterede indtægter fra de
pågældende afgifter, der også
afhænger af den skønnede
udvikling i
beskatningsgrundlagene,
indeksering af afgiftssatser mv.
25.750
25.500
27.000
5