Finansudvalget 2023-24
L 191
Offentligt
2910649_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. september 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (L 191 - § 7.
Finansministeriet) af 11. september 2024 stillet efter ønske fra
Trine Pertou Mach (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del
spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforsla-
get? Der bedes redegjort for årene i perioden 2023-2030.
Svar
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 191 (Alm. del) af 4. maj 2023
fremgår bl.a. en
opgørelse af væksten i det demografiske træk tillagt beregningsteknisk velstands-
opskrivning. Begrebet indgår i Finansministeriets beregningstekniske princip til
fremskrivning af det offentlige forbrug i perioden efter den mellemfristede plan-
lægningshorisont (dvs. efter 2030) og tager udgangspunkt i, at det offentlige for-
brug vil udgøre en uændret andel af BNP efter 2030 i en ”steady state”-situation,
såfremt befolkningssammensætningen på alder, herkomst mv. er uændret. I frem-
skrivningerne antages antallet af brugere af den offentlige service at følge det be-
regnede demografiske træk, og de nominelle udgifter pr. bruger antages at følge
lønudviklingen, som forudsættes ens i den private og den offentlige sektor. Tilsva-
rende principper anvendes i holdbarhedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent til
ved gældende antagel-
ser om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de
private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
at væksten i det offentlige
forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end
væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i det følgende.
I forbindelse med
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik (marts 2022)
blev
det aftalt, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed skal løftes varigt til 2 pct.
af BNP inden udgangen af 2033. I forbindelse med forsvarsforliget 2024-2033 fra
juni 2023 blev løftet fremrykket, således at udgifter til forsvar og sikkerhed skulle
udgøre 2 pct. af BNP i 2030. Her var det beregningsteknisk lagt til grund, at den
økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres af en reservation under
den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2025-priser) i 2030. I
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget
2910649_0002.png
Side 2 af 3
forbindelse med første delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 (januar 2024)
blev det bl.a. besluttet at løfte den økonomiske ramme i 2028-2029, og med anden
delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 (april 2024) blev det bl.a. besluttet at
løfte den økonomiske ramme i forsvarsforliget i 2024-2028.
I tabel 1 fremgår fremskrivningen af den årlige offentlige forbrugsvækst opgjort
ekskl. ekstraordinære udgifter relateret til covid-19, herunder merudgifter i forbin-
delse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv. Derudover fremgår
særskilt den samlede forudsatte reservation til det økonomiske løft af forsvaret,
der inkluderer den oprindelige økonomiske ramme i forsvarsforliget (dvs. ekskl.
den forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme), samt de for-
udsatte reservationer til løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget ifm. før-
ste og anden delaftale. Endeligt fremgår den resterende reservationen til det
grønne råderum, der i 2030 udgør 2 mia. kr. (2025-priser) målt i forhold til 2025
samt væksten i det demografiske træk i samme periode, herunder også opgjort
inkl. et velstandstillæg.
Tabel 1
Beregningsteknisk offentlig forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske
træk med beregningsteknisk velstandsopskrivning svarende til det langsigtede beregningstekniske
princip, fra 2022 til 2030
2023
Mia. kr. (2025-priser)
Det offentlige forbrug korrigeret for
ekstraordinære merudgifter i forbindelse med er-
statningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv.
618
638¼
653�½
656�½
661
678�½
681�½
688�½
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Årlig vækst, pct.
Realvækst i det offentlige forbrug korrigeret for
ekstraordinære merudgifter i forbindelse med er-
statningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv.
Vækst i det demografiske træk
Vækst i det demografiske træk tillagt beregnings-
teknisk velstandsopskrivning
Akk. vækst i forhold til 2022, mia. kr. (2025-
priser)
Realvækst i det offentlige forbrug korrigeret for
ekstraordinære merudgifter i forbindelse med er-
statningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv.
Den oprindelige reservation til den økonomiske
ramme under forsvarsforliget samt råderumstræk
som følge af løft af den økonomiske ramme i for-
svarsforliget ifbm. første og anden delaftale (fra
januar 2024 og april 2024)
Reservationen til grønt råderum (efter besluttet
udmøntning)
Vækst i det demografiske træk
Vækst i det demografiske træk tillagt beregnings-
teknisk velstandsopskrivning
2,1
0,5
1,0
3,3
0,5
1,0
2,4
0,4
0,9
0,4
0,4
0,9
0,7
0,4
0,9
2,7
0,4
0,9
0,4
0,4
0,9
1,0
0,4
0,9
12�½
32¾
48
51
55¼
73
76
83
7�½
11�½
13
10¼
14
15�½
16¼
5�½
11¾
8
17¼
1�½
10�½
22¾
2�½
13
28�½
15�½
34�½
18¼
40�½
2
21
46�½
Anm.: Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Den offentlige forbrugsvækst er
korrigeret for ekstraodinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv
mv. Det bemærkes at den offentlige forbrugsvækst korrigeret for ekstraordinære merudgifter i forbindelse
med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv. ved en fejl er opgjort til 1¾ pct. i 2023 i
Økonomisk
Redegørelse,
august.
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget
Side 3 af 3
Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 er i tabellen opgjort ekskl. den beregningsteknisk
forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme. Reservationen er forudsat at udgøre 4 mia.
kr. i 2030 (2025-priser). Desuden er der taget højde for, at de teknisk afledte udgifter til refusion af
købsmoms ved et løft af forsvarsudgifterne ligeledes indgår som en reservation i det finanspolitiske råderum.
Bidraget til realvæksten i det offentlige forbrug fra den økonomiske ramme i forsvarsforliget afhænger af den
løbende udmøntning, herunder fordelingen mellem drifts- og anlægsudgifter.
Det resterende grønne råderum er opgjort ift. 2022 samt efter udmøntningen i forbindelse med indgåede
aftaler mv.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 og egne beregninger.
Ud over den demografiske udvikling, reservationerne til det grønne råderum og
merudgifterne forbundet med forsvarsløftet frem mod 2030, skal udviklingen i det
finanspolitiske råderum (det offentlige forbrug) frem mod 2030 også dække øvrige
samfundsprioriteter,
jf. regeringens 2030-plan DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister