Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. september 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (L 191 - § 7.
Finansministeriet) af 11. september 2024 stillet efter ønske fra
Trine Pertou Mach (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del
–
spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforsla-
get? Der bedes redegjort for årene i perioden 2023-2030.
Svar
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 191 (Alm. del) af 4. maj 2023
fremgår bl.a. en
opgørelse af væksten i det demografiske træk tillagt beregningsteknisk velstands-
opskrivning. Begrebet indgår i Finansministeriets beregningstekniske princip til
fremskrivning af det offentlige forbrug i perioden efter den mellemfristede plan-
lægningshorisont (dvs. efter 2030) og tager udgangspunkt i, at det offentlige for-
brug vil udgøre en uændret andel af BNP efter 2030 i en ”steady state”-situation,
såfremt befolkningssammensætningen på alder, herkomst mv. er uændret. I frem-
skrivningerne antages antallet af brugere af den offentlige service at følge det be-
regnede demografiske træk, og de nominelle udgifter pr. bruger antages at følge
lønudviklingen, som forudsættes ens i den private og den offentlige sektor. Tilsva-
rende principper anvendes i holdbarhedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent til
–
ved gældende antagel-
ser om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de
private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
–
at væksten i det offentlige
forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end
væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i det følgende.
I forbindelse med
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik (marts 2022)
blev
det aftalt, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed skal løftes varigt til 2 pct.
af BNP inden udgangen af 2033. I forbindelse med forsvarsforliget 2024-2033 fra
juni 2023 blev løftet fremrykket, således at udgifter til forsvar og sikkerhed skulle
udgøre 2 pct. af BNP i 2030. Her var det beregningsteknisk lagt til grund, at den
økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres af en reservation under
den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2025-priser) i 2030. I
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K