Finansudvalget 2023-24
L 191
Offentligt
2917623_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. oktober 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 65 (L 191 - § 7.
Finansministeriet) af 23. september 2024 stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange ekstra administrative medarbejdere og ledere
(opgjort i årsværk) der er ansat inden for Finansministeriet ressort i perioden
2017-2023? Svaret bedes leveret i en tabel opdelt på henholdsvis departementet,
styrelser m.v. med en procentvis anvisning af stigning/fald i antal årsværk.
Svar
Det bemærkes, at der ikke foreligger en entydig eller fyldestgørende metode til af-
grænsning af administrative årsværk i staten, jf. også svar til Finansudvalgets
spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. november 2023.
Der er til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål anvendt samme opgørel-
sesmetode som til besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29.
november 2023. Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af statslige institutioners
registrering af medarbejderes primære arbejdsfunktion (DISCO).
Administration forstås som en fælles betegnelse for myndighedsopgaver (inklusive
fx tilsynsopgaver, men eksklusive polititjenestemænd), politisk betjening (herunder
lovforberedende arbejde, besvarelse af spørgsmål fra Folketinget mv.), støttefunk-
tioner, it-opgaver, kommunikation, kunde-/borgersupport og ledelse.
Opgørelsen er korrigeret for ressortændringer i perioden 2017-2023. Korrektio-
nen for ressortændringer indebærer, at der er forsøgt taget højde for, hvor årsvær-
kene har været placeret bagud i tid med udgangspunkt i den ressortstruktur, der
var gældende ved udgangen af 2023.
Årsværksudviklingen for Statens Administration og Statens It er korrigeret pba.
skøn for ressortoverførte medarbejdere fra øvrige institutioner i takt med, at insti-
tutionerne er blevet en del af Statens Administration og Statens It. Der er foreta-
get en modsatrettet korrektion for afgivende institutioner.
Økonomistyrelsen, Statens Administration og Statens It (Finansministeriets kon-
cern) løser opgaver for andre institutioner i staten ved enten brugerfinansieret ak-
tivitet eller fællesstatslige løsninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 191 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om, hvor mange ekstra administrative medarbejdere og ledere (opgjort i årsværk) der er ansat inden for Finansministeriet ressort i perioden 2017-2023
2917623_0002.png
Side 2 af 2
Ca. 60-70 pct. af årsværkene i Finansministeriets koncern er beskæftiget med bru-
gerfinansieret aktivitet eller fællesstatslige løsninger. Disse årsværk finansieres af
de statslige institutioner, som anvender fællesstatslige løsninger og/eller får løst en
eller flere opgaver i Finansministeriets koncern.
Der er udarbejdet en oversigt over udviklingen i administrative ansatte og ledere
på Finansministeriets område i perioden 2017-2023,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udviklingen i administrative ansatte og ledere på Finansministeriets område, årsværk, 2017-2023
Ændring Ændring
2023 2017-2023 2017-2023
(årsværk)
(pct.)
230
25
335
395
95
20
565
0
1.660
45
10
40
85
95
0
95
0
370
24 pct.
67 pct.
14 pct.
27 pct.
27 pct.
1
0 pct.
20 pct.
-
29 pct.
Antal årsværk
Departementet
DREAM-Gruppen
Statens Administration
Økonomistyrelsen
Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen
2
Kompetencesekretariatet
Statens IT
Fællesoffentlige initiati-
ver
3
Samlet
2017
185
15
295
310
0
20
470
0
1.290
2018
190
15
325
315
0
15
520
0
1.380
2019
205
20
310
355
0
15
540
0
1.440
2020
220
20
305
320
75
15
505
10
1.475
2021
230
20
300
345
85
15
465
10
1.475
2022
240
20
315
370
95
20
515
0
1.570
Anm.: Datagrundlaget udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4. kvartal i hvert år. ISOLA-databasen omfatter per-
soner, som er ansat på en statslig overenskomst. Opgørelsen af årsværk er lavet pba. løn- og personalestati-
stikken i ISOLA. Opgørelsen er baseret på et standard lønbegreb, således at uregelmæssige tillæg og over-
/merarbejde udelades. Yderligere er ansatte med under 8 løntimer om ugen udeladt af opgørelsen. I opgørel-
sen er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver (og dermed årsværk), der er omrokeret
mellem staten og andre sektorer. Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassifi-
cere administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager administrative medarbejdere og alle ledere. Op-
gørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. Årsværksudviklingen
for Statens Administration og Statens IT er korrigeret på baggrund af skøn for ressortoverførte medarbej-
dere. Der er i opgørelsen afrundet til nærmeste 5 årsværk. Afvigelser skyldes afrundinger. 1: Den procentvise
ændring baserer sig på 2020-2023. 2: Det har ikke været muligt at adskille årsværk fra den tidligere Moderni-
seringsstyrelse mellem Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og Økonomistyrelsen. Årsværkene ligger der-
for under Økonomistyrelsen. 3: Fællesoffentlige initiativer var en hovedkonto, der eksisterede i 2020 og 2021
og indeholdt drift af fællesoffentlig digitalisering og fællesoffentlig digitaliseringsstrategi.
Kilde: Økonomistyrelsen
Med finanslovforslaget for 2025 lægger regeringen op til at reducere antallet af an-
satte i staten med 1.000 årsværk. Finansministeriets andel af det politisk priorite-
rede opgavebortfald udgør 50 årsværk. Der henvises til
Faktaark: Regeringens oplæg
til politisk prioriteret opgavebortfald på FFL25,
som er vedlagt besvarelsen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister