Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 26 Bilag 1
Offentligt
2762268_0001.png
Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne)
Høring fra den 30. juni til den 17. august 2023
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Rådet for Grøn Omstilling
Rådgivende Ingeniører
Synergi
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0002.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 2 -- [ Dansk Arbejdsgiverforening ] --
[email protected] (Katrine Elkjær)
[email protected]
Henriette A. R. Petersen ([email protected])
SV: Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne) (ENS Id nr.: 3202043)
/ journalnummer 2023-7294
Sendt:
30-06-2023 11:21
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Katrine
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Henriette A. R. Petersen
Grafiker
Fra:
Katrine Elkjær <[email protected]>
Sendt:
30. juni 2023 10:11
Emne:
Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne) (ENS Id nr.: 3202043)
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne)
i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
torsdag den 17. august, kl.
12.00.
Høringssvar med angivelse af journalnummer 2023-7294 bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høringsmaterialet kan også findes på Høringsportalen her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67703
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Pilmark Elkjær
Specialkonsulent
Center for Grøn omstilling af Erhverv
Mobil / Cell
+45 33 95 52 06
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0003.png
E-mail
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse
mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-
os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0004.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 3 -- [ Dansk Erhverv ] --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Center for erhverv og tværgående EU
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
Att.: Katrine Elkjær
Den 17. august 2023
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianven-
delse og drivhusgasreduktion
Dansk Erhverv takker for materiale til ”Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysnin-
ger om datacentres energimæssige ydeevne), som er modtaget d. 30. juni 2023.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter bestræbelsen på at fremme energieffektiviteten og reducere drivhusgasud-
ledningerne fra datacentre. Det er afgørende som et led i den grønne og digitale omstilling, som
EU-Kommissionen og mange medlemslande ønsker at fremme
under navnet ’twin transition’.
I lyset af datacentervirksomheders betydelige energiforbrug støtter Dansk Erhverv fælles europæ-
iske retningslinjer for i
ndberetning og offentliggørelse af oplysninger vedrørende datacen-
tres energimæssige ydeevne
. Det er nødvendigt for at skabe et ensartet datagrundlag for ener-
giforbrug og drivhusgasudledningerne på tværs af datacentre og tilhørende cloud services. Det vil
styrke arbejdet med energi- og klimaoptimering og rapportering i datacenter- og cloud-virksom-
heder, hvilket efterspørges af deres kunder, der i stigende grad har brug for et godt og solidt data-
grundlag til diverse rapporteringer om energi- og klimaforhold (scope 3). Det vil også styrke deres
forudsætninger for at nedbringe energiforbruget og udledningen af drivhusgasser ved fx at op-
stille grønne kriterier til cloud-services i forbindelse med udbud.
Specifikke bemærkninger
Dansk Erhverv har forståelse for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at det er
mest hensigtsmæssigt, at regler om energieffektivitet i datacentre fastsættes af klima, energi- og
forsyningsministeren ved bekendtgørelse efter bemyndigelse, dels på grund af reglernes teknisk
komplekse karakter, dels fordi dette vil skabe størst mulig fleksibilitet i forhold til fremtidig til-
pasning af reglerne, der vil blive nødvendigt, da Europa-Kommissionen i medfør af energieffekti-
vitetsdirektivet er bemyndiget til at udstede delegerede retsakter vedrørende artikel 12.
Dansk Erhverv er dog bekymret for, at der kan opstå en uhensigtsmæssig administrativ byrde,
hvis virksomhederne som beskrevet først forpligtes til at rapportere efter
den internationale
tekniske specifikation CEN/CE-NELEC EN 50600-4 "Information technology - Data cen-
tre facilities and infrastructures" indtil Europa-Kommissionen udsteder en delegeret
Deres ref.: Vedførende J nr. 2023-7294
[email protected]
Side 1/2
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
DANSK ERHVERV
retsakt, der må formodes at ændre kravene til rapportering. Der kan altså opstå en situa-
tion, hvor datacentervirksomhedernes indberetning først skal indrettes efter én standard
for relativt kort tid derefter at blive ændret til nye krav i henhold til den kommende dele-
gerede retsakt. Al omstilling af rapporteringsrutiner er ressource- og omkostningskræ-
vende og midlertidige indberetningskrav samt eventuel dobbeltrapportering bør undgås
eller minimimeres.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis Energistyrelsen ønsker at drøfte høringssvaret med os.
Med venlig hilsen,
Poul Noer
Fagchef for telepolitik
Side 2/2
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0006.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 4 -- [ Dansk Industri ] --
17 . august 2023
LOUK
Energistyrelsen
Att.: Katrine Pilmark Elkjær
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion
Dansk Industri (DI) takker for muligheden for at afgive bemærkninger til nævnte høring.
DI er overordnet set tilfredse med bekendtgørelsesudkastet, da vi finder det positivt, at
der sker forbedringer på området. Det noteres, at lovforslaget giver klima-, energi og
forsyningsministeren hjemmel til at udforme regler om indberetning og offentliggørelse
af relevant data som et led i implementeringen af energieffektiviseringsdirektivets art. 12
om datacentre.
DI er tilfredse med den nuværende grænseværdi på 500kW for datacentre, som skal
indberette data. På den måde undgås det at ramme de helt små virksomheder, mens større
datacentre er omfattet. DI undrer sig dog over, at ministeriet forventer at kun 20-30
datacentre i Danmark vil skulle indberette data med en grænse på 500kW.
Det er vigtigt for en omkostningseffektiv udnyttelse af overskudsvarme i datacentre, at
myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor meget overskudsvarme et
datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller operatøren har en
strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. DI håber, at §14 a.
giver ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere regler for,
hvilke oplysninger der skal indberettes og offentliggøres.
Det pointeres, at implementeringen af art. 26 bør ske efter princip om at udnytte så meget
overskudsvarme som muligt for både borgernes, klimaets og energisikkerhedens skyld. I
dag er det ikke EUs position.
Dertil kommer, at det er vigtigt, at der i fremtiden stilles krav til placering og bygning af
datacentre således, at de ligger i tilknytning til fjernvarmeområder. Det er essentielt ift. at
sikre udnyttelse af overskudsvarme, da det er markant nemmere at flytte strøm, end at
flytte varme. Med andre ord, det er væsentligt billigere at bygge den nødvendige
infrastruktur til at forsyne datacentre med strøm end at bygge den nødvendige
infrastruktur til at kunne udnytte overskudsvarme, hvis ikke datacentre bliver bygget og
placeret i fjernvarmeområder.
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0007.png
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, stiller DI sig
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Louis Konstantyner
Chefkonsulent
(+45) 3377 3144
(+45) 5213 2345 (Mobil)
[email protected]
di.dk
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0008.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 5 -- [ Rådet for Grøn Omstilling ] --
17. august 2023
Energistyrelsen
Center for erhverv og tværgående EU
Journalnummer 2023-7294
Høringssvar
Lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion
Rådet for Grøn Omstilling takker for muligheden for at
indsende høringssvar til ”Lov
om
ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion”.
Først og fremmest støtter Rådet for Grøn Omstilling op om, at datacentre over 500 kW
skal indrapportere deres energiforbrug, og Rådet støtter også op om ændringerne i
lovforslaget. Der er dog potentiale for at sikre en endnu bedre anvendelse af energien fra
datacentre end blot indberetning af oplysninger (som det vurderes, at de 20-30
omfattede datacentre allerede indsamler). Danmarks store klimapotentiale ligger i at
vise vejen for andre lande. Når det kommer til energieffektivisering, er Danmark ikke i
front, men her har vi muligheden for ikke blot at sigte efter at opfylde målene fra EU og
Energieffektiviseringsdirektivet
men at gå foran. Derfor bør Danmark vise, hvordan
energieffektiviteten i datacentre kan forbedres, så EU-Kommissionen kan trække på
disse erfaringer i 2025.
I
Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023
vurderes det, at el i datacentre vil
stige fra 4 PJ i 2021 til 28 PJ i 2030. Datacentre vil altså stå for ca. 15 % af det samlede
elforbrug i 2030.
Der bør sættes krav til, at datacentres spildvarme udnyttes, og ifølge COWI
1
vurderes
mulighederne for at udnytte overskudsvarmen at stige, da tendensen går mod flere,
mindre co-location og urbane datacentre. Dette skyldes en stigende efterspørgsel efter
internettjenester med lav latency, fx edge-computing, som kræver umiddelbar nærhed
til slutbrugerne i de store byer og dermed til fjernvarmenettet.
Danmark har på grund af fjernvarmenettet særligt gode muligheder for at udnytte
overskudsvarmen fra datacentre frem for at lade det gå til spilde. Det bør derfor sættes
yderligere krav til placering af datacentre, så det vil være muligt at få dem tilsluttet
fjernvarmenettet. Alternativt bør spildvarmen udnyttes i andre virksomheder. Kravet bør
i øvrigt også gælde de nye energiintensive Power-to-X-anlæg, men disse vil, i lighed
med hyperscale datacentre, typisk blive bygget med tanke på nærhed til el-
transmissionsnettet og dermed længere fra fjernvarmenettet. Derfor ser Rådet for Grøn
Omstilling kravet til udnyttelse af datacentrenes spildvarme som særligt vigtigt.
1
UDVIKLINGEN FOR DATACENTRE OG DERES INDVIRKNING PÅ ENERGISYSTEMET, COWI (2021)
1
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0009.png
Af de syv opførte og planlagte datacentre i Danmark fra techgiganter som Google,
Microsoft, Meta og Apple er udnyttelsen af overskudsvarmen
meget begrænset.
Det viser
altså, at der bør sættes krav til samarbejde med forsyningsselskabet.
Temperaturen på overskudsvarmen vil normalt være for lav til at gå direkte ind i
fjernvarmenettet, og her vil der være behov for f.eks. installering af en varmepumpe,
inden varmen udnyttes. Det bør i denne forbindelse undersøges, om afregningsreglerne
for udnyttelse af overskudsvarme fra datacentrene er tidssvarende, så det er attraktivt
for både fjernvarmeselskaberne og datacentrene at udnytte overskudsvarmen. Her
tænkes bl.a. på om prisloft for overskudsvarme skal justeres, eller om der skal etableres
en tilskudspulje eller lign.
Det kan i denne forbindelse overvejes, om der bør sættes krav til energiledelse hos
datacentre
f.eks. i form af en certificeringsaftale med Energistyrelsen om energiledelse
som forudsætning for tilskud, afgiftslettelse eller øget prisloft.
Rådet for Grøn Omstilling står til rådighed til uddybning af disse bemærkninger.
Venlig hilsen
Julie Bangsgaard Abrahams
Rådgiver i Energi & Klima
Rådet for Grøn Omstilling
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
2
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0010.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 6 -- [ Rådgivende Ingeniører ] --
[email protected]
[email protected]
Frederikke Vorborg ([email protected])
Journalnummer 2023-7294: Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse
og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige
ydeevne)
Sendt:
17-08-2023 11:20
Bilag:
image001.png;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Katrine
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til tilsendte høring.
Arbejdet med energi- og klimapolitik, implementeringen af denne samt sammentænkning af energi- og
klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg.
Udvalget har som formål at bidrage til, at den grønne omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på
et velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk grundlag.
Vedlagte høring omhandler eller modarbejder ikke ovennævnte formål.
FRI har derfor ingen bemærkninger til høringen.
FRI står for uafhængig rådgivning, til offentlige og private instanser i Danmark og udlandet.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen og arbejder for at påvirke denne i en bæredygtig retning.
Med venlig hilsen
Frederikke
Frederikke Laura Vorborg
Konsulent, Energipolitik og analyser
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
T: +45 35 25 37 45
M: +45 53 77 37 45
E-mail:
[email protected]
Hvis du vil holde dig opdateret på de områder, vi arbejder med i FRI, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev her.
/tilmeld-nyhedsbrev
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0011.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 7 -- [ Synergi ] --
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres
energimæssige ydeevne) (2023-7294)
Att.: Specialkonsulent Katrine Elkjær, Energistyrelsen
SYNERGI takker for muligheden for at afgive høringssvar.
SYNERGI noterer, at lovforslaget giver klima-, energi og forsyningsministeren hjemmel til at udforme
regler om indberetning og offentliggørelse af relevant data som et led i implementeringen af
energieffektiviseringsdirektivets art. 12 om datacentre. Det er afgørende for en omkostningseffektiv
udnyttelse af overskudsvarme i datacentre, at myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor
meget overskudsvarme et datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller operatøren
har en strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. Det er derfor vigtigt, at §14 a.
giver ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere regler for, hvilke oplysninger
der skal indberettes og offentliggøres.
I dataindberetningsfasen tilskynder SYNERGI et særligt fokus på de i direktivets bilag VII angivne data,
der anvendes til at måle de grundlæggende dimensioner af et bæredygtigt datacenter. Derudover ønsker
SYNERGI afklaring på, hvordan ministeriet er kommet frem til, at 20-30 datacentre forventes omfattet
af reglerne.
SYNERGI opfordrer til, at energieffektiviseringsdirektivets art. 26 vedr. krav anvendelse af teknisk og
økonomisk gennemførlig overskudsvarme i datacentre udmøntes mere vidtgående end direktivets
minimumskrav, når resten af direktivets bestemmelser skal implementeres i dansk ret. Implementering af
art. 26 bør ske efter princip om at
udnytte så meget overskudsvarme som muligt
for både borgernes, klimaets og
energisikkerhedens
skyld.
Anvendt
overskudsvarme
imødekommer
nemlig
den
stigende
energiefterspørgsel, fortrænger fossil energiproduktion og øger rentabiliteten af fjernvarmeprojekter.
Konkret foreslår SYNERGI:
1) At der fastsættes en lang og ambitiøs tidshorisont for tilbagebetalingstiden på
overskudsvarmeprojekter i datacentrene,
2) at prisloftet på overskudsvarme afskaffes,
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0012.png
3) at der målrettes støtte til datacentre og fjernvarmeværker til distribution af overskudsvarme,
4) at der stilles krav til placering og bygning af datacentre således, at de ligger i tilknytning til
fjernvarmeområder,
5) at et tættere samarbejde mellem fjernvarmeoperatører og datacentre bør faciliteres.
SYNERGI har derudover ingen bemærkninger til høringen, men står til rådighed for eventuelle
spørgsmål, som høringssvaret måtte afføde.
Med venlig hilsen,
Katrine Bjerre M. Eriksen
Direktør, SYNERGI
[email protected]
Vesterbrogade 1C, 5. sal, København V
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0013.png
-- AKT 3257974 -- BILAG 8 -- [ Eksterne høringssvar samlet ] --
Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Høring fra den 30. juni til den 17. august 2023
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Industri
Energinet
Rådet for Grøn Omstilling
Rådgivende Ingeniører
Synergi
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0014.png
[email protected] (Katrine Elkjær)
[email protected]
Henriette A. R. Petersen ([email protected])
SV: Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne) (ENS Id nr.: 3202043)
/ journalnummer 2023-7294
Sendt:
30-06-2023 11:21
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Katrine
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Henriette A. R. Petersen
Grafiker
Fra:
Katrine Elkjær <[email protected]>
Sendt:
30. juni 2023 10:11
Emne:
Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne) (ENS Id nr.: 3202043)
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne)
i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
torsdag den 17. august, kl.
12.00.
Høringssvar med angivelse af journalnummer 2023-7294 bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høringsmaterialet kan også findes på Høringsportalen her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67703
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Pilmark Elkjær
Specialkonsulent
Center for Grøn omstilling af Erhverv
Mobil / Cell
+45 33 95 52 06
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0015.png
17 . august 2023
LOUK
Energistyrelsen
Att.: Katrine Pilmark Elkjær
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion
Dansk Industri (DI) takker for muligheden for at afgive bemærkninger til nævnte høring.
DI er overordnet set tilfredse med bekendtgørelsesudkastet, da vi finder det positivt, at
der sker forbedringer på området. Det noteres, at lovforslaget giver klima-, energi og
forsyningsministeren hjemmel til at udforme regler om indberetning og offentliggørelse
af relevant data som et led i implementeringen af energieffektiviseringsdirektivets art. 12
om datacentre.
DI er tilfredse med den nuværende grænseværdi på 500kW for datacentre, som skal
indberette data. På den måde undgås det at ramme de helt små virksomheder, mens større
datacentre er omfattet. DI undrer sig dog over, at ministeriet forventer at kun 20-30
datacentre i Danmark vil skulle indberette data med en grænse på 500kW.
Det er vigtigt for en omkostningseffektiv udnyttelse af overskudsvarme i datacentre, at
myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor meget overskudsvarme et
datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller operatøren har en
strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. DI håber, at §14 a.
giver ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere regler for,
hvilke oplysninger der skal indberettes og offentliggøres.
Det pointeres, at implementeringen af art. 26 bør ske efter princip om at udnytte så meget
overskudsvarme som muligt for både borgernes, klimaets og energisikkerhedens skyld. I
dag er det ikke EUs position.
Dertil kommer, at det er vigtigt, at der i fremtiden stilles krav til placering og bygning af
datacentre således, at de ligger i tilknytning til fjernvarmeområder. Det er essentielt ift. at
sikre udnyttelse af overskudsvarme, da det er markant nemmere at flytte strøm, end at
flytte varme. Med andre ord, det er væsentligt billigere at bygge den nødvendige
infrastruktur til at forsyne datacentre med strøm end at bygge den nødvendige
infrastruktur til at kunne udnytte overskudsvarme, hvis ikke datacentre bliver bygget og
placeret i fjernvarmeområder.
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0016.png
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, stiller DI sig
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Louis Konstantyner
Chefkonsulent
(+45) 3377 3144
(+45) 5213 2345 (Mobil)
[email protected]
di.dk
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0017.png
1/2
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
DK-7000 Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr. 28 98 06 71
Dato:
15. august 2023
HØRINGSSVAR - LOV OM ÆNDRING AF LOV OM
FREMME AF EFFEKTIV ENERGIANVENDELSE OG
DRIVHUSGASREDUKTION (INDBERETNING OG
OFFENTLIGGØRELSE AF OPLYSNINGER OM
DATACENTRES ENERGIMÆSSIGE YDEEVNE)
Energinet takker for muligheden for at komme med kommentarer til de foreslåede ændringer
til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Ind-
beretning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne).
Energinet har gennemgået lovforslaget med fokus på de emner, der har særlig betydning for
Energinet, og har målrettet kommenteringen til disse.
Forfatter:
SGL/SGL
1. Energinets bemærkninger
Generelt
Energinet kan forstå, at det er ejere af datacentre, som skal fremsende/frembringe de nødven-
dige oplysninger og det er således uden deltagelse fra Energinet eller DSO’en til frembringelse
af den krævede data.
Mængden af elforbrug er ofte lig med mængden af data, som håndteres i datacenteret og der-
med kan det give konkurrenter en kraftig indikation af datacenterejerens konkurrencesitua-
tion, især når oplysningspligten kun vedrører IT-delen. Energinet skal derfor gøre opmærksom
på, at der kan være tale om forretningsfølsomme oplysninger for datacenterejerne. Det kan
derudover være en udfordring for datacenterejeren at måle det adskilte elforbrug til IT-udstyr
og til alt andet (bygninger mv.).
Umiddelbart virker grænsen på 500 kW lav, hvis man ønsker, at anlægget eventuelt skal kunne
anvende overskudsvarme til f.eks. fjernvarme, særligt hvis det alene er IT-delen og f.eks. egen-
forsyningen til bygningen ikke skal medregnes.
Energinet er derudover blevet opmærksom på, at der er datacentre, som anvender regnvand
til køling og der er drøftelser om anvendelse af spildevand til køling. Det fremgår ikke i materia-
let oplysninger om denne proces.
Dok. 18/06595-166
Offentlig/Public
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0018.png
2/2
Side 10
Geografisk beliggenhed som by og land bør undtages, det er for nemt at identificere med de få
som f.eks. er i Danmark.
Side 9/17
”sætte en regel om, at det vil være datacentre med et effektforbrug for installeret IT på mindst
500 kW, der vil blive omfattet af kravene om indberetning og offentliggørelse af oplysninger”
”Derudover forventes det, at der vil skulle oplyses om datacentrets etageareal, den installerede
effekt”
Det bør præciseres, hvilken type installeret effekt, der menes (om det er den installerede ef-
fekt til IT-udstyr).
Til information, når der tilmeldes en installation til det kollektive elforsyningsnet, så er hele in-
stallationens effektforbrug medregnet (dvs. både effektforbrug til IT-udstyr, bygninger mv.).
Der laves dermed ikke en særskilt tilmelding for effektbehovet til IT-udstyr.
Hvis nærværende høringssvar giver anledning til spørgsmål eller noget ønskes uddybet, kan
Energinet kontaktes på
[email protected]
Med venlig hilsen
Sisse Guldager Larsen
Energinet Myndighedsenheden
Dok.18/06595-166
Offentlig/Public
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0019.png
17. august 2023
Energistyrelsen
Center for erhverv og tværgående EU
Journalnummer 2023-7294
Høringssvar
Lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion
Rådet for Grøn Omstilling takker for muligheden for at
indsende høringssvar til ”Lov
om
ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion”.
Først og fremmest støtter Rådet for Grøn Omstilling op om, at datacentre over 500 kW
skal indrapportere deres energiforbrug, og Rådet støtter også op om ændringerne i
lovforslaget. Der er dog potentiale for at sikre en endnu bedre anvendelse af energien fra
datacentre end blot indberetning af oplysninger (som det vurderes, at de 20-30
omfattede datacentre allerede indsamler). Danmarks store klimapotentiale ligger i at
vise vejen for andre lande. Når det kommer til energieffektivisering, er Danmark ikke i
front, men her har vi muligheden for ikke blot at sigte efter at opfylde målene fra EU og
Energieffektiviseringsdirektivet
men at gå foran. Derfor bør Danmark vise, hvordan
energieffektiviteten i datacentre kan forbedres, så EU-Kommissionen kan trække på
disse erfaringer i 2025.
I
Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2023
vurderes det, at el i datacentre vil
stige fra 4 PJ i 2021 til 28 PJ i 2030. Datacentre vil altså stå for ca. 15 % af det samlede
elforbrug i 2030.
Der bør sættes krav til, at datacentres spildvarme udnyttes, og ifølge COWI
1
vurderes
mulighederne for at udnytte overskudsvarmen at stige, da tendensen går mod flere,
mindre co-location og urbane datacentre. Dette skyldes en stigende efterspørgsel efter
internettjenester med lav latency, fx edge-computing, som kræver umiddelbar nærhed
til slutbrugerne i de store byer og dermed til fjernvarmenettet.
Danmark har på grund af fjernvarmenettet særligt gode muligheder for at udnytte
overskudsvarmen fra datacentre frem for at lade det gå til spilde. Det bør derfor sættes
yderligere krav til placering af datacentre, så det vil være muligt at få dem tilsluttet
fjernvarmenettet. Alternativt bør spildvarmen udnyttes i andre virksomheder. Kravet bør
i øvrigt også gælde de nye energiintensive Power-to-X-anlæg, men disse vil, i lighed
med hyperscale datacentre, typisk blive bygget med tanke på nærhed til el-
transmissionsnettet og dermed længere fra fjernvarmenettet. Derfor ser Rådet for Grøn
Omstilling kravet til udnyttelse af datacentrenes spildvarme som særligt vigtigt.
1
UDVIKLINGEN FOR DATACENTRE OG DERES INDVIRKNING PÅ ENERGISYSTEMET, COWI (2021)
1
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0020.png
Af de syv opførte og planlagte datacentre i Danmark fra techgiganter som Google,
Microsoft, Meta og Apple er udnyttelsen af overskudsvarmen
meget begrænset.
Det viser
altså, at der bør sættes krav til samarbejde med forsyningsselskabet.
Temperaturen på overskudsvarmen vil normalt være for lav til at gå direkte ind i
fjernvarmenettet, og her vil der være behov for f.eks. installering af en varmepumpe,
inden varmen udnyttes. Det bør i denne forbindelse undersøges, om afregningsreglerne
for udnyttelse af overskudsvarme fra datacentrene er tidssvarende, så det er attraktivt
for både fjernvarmeselskaberne og datacentrene at udnytte overskudsvarmen. Her
tænkes bl.a. på om prisloft for overskudsvarme skal justeres, eller om der skal etableres
en tilskudspulje eller lign.
Det kan i denne forbindelse overvejes, om der bør sættes krav til energiledelse hos
datacentre
f.eks. i form af en certificeringsaftale med Energistyrelsen om energiledelse
som forudsætning for tilskud, afgiftslettelse eller øget prisloft.
Rådet for Grøn Omstilling står til rådighed til uddybning af disse bemærkninger.
Venlig hilsen
Julie Bangsgaard Abrahams
Rådgiver i Energi & Klima
Rådet for Grøn Omstilling
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 22, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
2
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0021.png
[email protected]
[email protected]
Frederikke Vorborg ([email protected])
Journalnummer 2023-7294: Høring om forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse
og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige
ydeevne)
Sendt:
17-08-2023 11:20
Bilag:
image001.png;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Katrine
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til tilsendte høring.
Arbejdet med energi- og klimapolitik, implementeringen af denne samt sammentænkning af energi- og
klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg.
Udvalget har som formål at bidrage til, at den grønne omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på
et velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk grundlag.
Vedlagte høring omhandler eller modarbejder ikke ovennævnte formål.
FRI har derfor ingen bemærkninger til høringen.
FRI står for uafhængig rådgivning, til offentlige og private instanser i Danmark og udlandet.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen og arbejder for at påvirke denne i en bæredygtig retning.
Med venlig hilsen
Frederikke
Frederikke Laura Vorborg
Konsulent, Energipolitik og analyser
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
T: +45 35 25 37 45
M: +45 53 77 37 45
E-mail:
[email protected]
Hvis du vil holde dig opdateret på de områder, vi arbejder med i FRI, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev her.
/tilmeld-nyhedsbrev
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0022.png
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres
energimæssige ydeevne) (2023-7294)
Att.: Specialkonsulent Katrine Elkjær, Energistyrelsen
SYNERGI takker for muligheden for at afgive høringssvar.
SYNERGI noterer, at lovforslaget giver klima-, energi og forsyningsministeren hjemmel til at udforme
regler om indberetning og offentliggørelse af relevant data som et led i implementeringen af
energieffektiviseringsdirektivets art. 12 om datacentre. Det er afgørende for en omkostningseffektiv
udnyttelse af overskudsvarme i datacentre, at myndighederne har adgang til oplysninger om bl.a. hvor
meget overskudsvarme et datacenter producerer, hvor meget der udnyttes, om ejeren eller operatøren
har en strategi for overskudsvarme samt hvilke teknologier, der anvendes. Det er derfor vigtigt, at §14 a.
giver ministeren hjemmel til ovenstående, når der skal fastsættes nærmere regler for, hvilke oplysninger
der skal indberettes og offentliggøres.
I dataindberetningsfasen tilskynder SYNERGI et særligt fokus på de i direktivets bilag VII angivne data,
der anvendes til at måle de grundlæggende dimensioner af et bæredygtigt datacenter. Derudover ønsker
SYNERGI afklaring på, hvordan ministeriet er kommet frem til, at 20-30 datacentre forventes omfattet
af reglerne.
SYNERGI opfordrer til, at energieffektiviseringsdirektivets art. 26 vedr. krav anvendelse af teknisk og
økonomisk gennemførlig overskudsvarme i datacentre udmøntes mere vidtgående end direktivets
minimumskrav, når resten af direktivets bestemmelser skal implementeres i dansk ret. Implementering af
art. 26 bør ske efter princip om at
udnytte så meget overskudsvarme som muligt
for både borgernes, klimaets og
energisikkerhedens
skyld.
Anvendt
overskudsvarme
imødekommer
nemlig
den
stigende
energiefterspørgsel, fortrænger fossil energiproduktion og øger rentabiliteten af fjernvarmeprojekter.
Konkret foreslår SYNERGI:
1) At der fastsættes en lang og ambitiøs tidshorisont for tilbagebetalingstiden på
overskudsvarmeprojekter i datacentrene,
2) at prisloftet på overskudsvarme afskaffes,
L 26 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2762268_0023.png
3) at der målrettes støtte til datacentre og fjernvarmeværker til distribution af overskudsvarme,
4) at der stilles krav til placering og bygning af datacentre således, at de ligger i tilknytning til
fjernvarmeområder,
5) at et tættere samarbejde mellem fjernvarmeoperatører og datacentre bør faciliteres.
SYNERGI har derudover ingen bemærkninger til høringen, men står til rådighed for eventuelle
spørgsmål, som høringssvaret måtte afføde.
Med venlig hilsen,
Katrine Bjerre M. Eriksen
Direktør, SYNERGI
[email protected]
Vesterbrogade 1C, 5. sal, København V