Rikke Nørregaard
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
DEP - AAR JK
8. maj 2023 13:26
Rosa Navarro Hammer
Erika Wolf
VS: Høringssvar – Lovforslag vedr. aftale om at styrke undervisningen for anbragte
børn og unge.”
Høj
Prioritet:
Med venlig hilsen
Lise Hjort Elmquist
Chefkonsulent
Fra:
Sendt:
8. maj 2023 13:18
Til:
Emne:
Høringssvar – Lovforslag vedr. aftale om at styrke undervisningen for anbragte børn og unge.”
Prioritet:
Høj
Til Børne og Undervisningsministeriet
Tak fordi vi fik muligheden for at afgive høringssvar, og beklager den forsinkede afsendelse.
Hermed fremsendes høringssvaret som et samlet svar fra Børn- og Ungeforvaltningen og Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen i Odense Kommune.
Høringssvar vedr. Lovforslag, som udmønter de dele af aftale af 16. marts 2022 om at styrke undervisningen for
anbragte børn og unge
Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune bemærker med bekymring at de fremsendte lovændringer vil
ramme et fåtal af de anbragte børn, samtidig med at de placerer en stor ny opgave i kommunerne.
1. Den fremsendte lovgivning er ikke kun møntet på anbragte børn, men er rettet mod alle børn med et
kombineret behov for et socialt og et specialpædagogisk tilbud. Det betyder i praksis, at målet om at styrke
(alle) anbragte børns skolegang ikke understøttes, fordi en stor del af de anbragte børn går i den almindelige
folkeskole og/eller modtager et specialundervisningstilbud uden et socialt tilbud. Det betyder også, at man
ikke med denne lovgivning faglig får understøttet de anbragte børn, som bor i en plejefamilie og går i den
almindelige folkeskole og/eller modtager et specialundervisningstilbud uden et socialt tilbud.
2. Tilsynet øges med lovgivningen.
Tilsyn ift. private leverandører udvides med en økonomisk del, som d.d. er placeret centralt, og herved
lægger sig op ad det ordinære tilsynsprincip ift. at kommunen har tilsyn indenfor folkeskoleområdet, mens
der føres centralt tilsyn fra ministeriet ift. private aktører eks. indenfor privat- og friskoleområdet. Der
kunne med fordel pege på, at en fastholdelse af dette ordinære tilsynsprincip også blev fastholdt
fremadrettet på dette område.
Vores vurdering af den nye lovgivning – hvis den fastholdes i sin nuværende form - er, at tilsynet med de
private leverandører vil kræve medarbejdere med særlige kompetencer på det økonomiske felt. Det vil ikke
være alle kommuner, der vil have disse kompetencer og kapacitet til at påtage sig opgaven, og det vil kræve
udgifter til nyt kompetent personale.
1