Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 28 Bilag 5
Offentligt
2787213_0001.png
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love
(Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
alle børn og unge har ret til undervisning af god kvalitet
og i de rigtige rammer. Det gælder ikke mindst anbragte og
udsatte børn, som i forvejen kæmper med kriser og belast-
ninger og måske har brug for ekstra støtte eller fleksibilitet.
SF bemærker, at et centralt formål med folkeskolen er at
forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og
pligter i et samfund med frihed og folkestyre. SF finder, at
muligheden for at danne elevråd og organisere sig demokra-
tisk bidrager til dette formål. SF konstaterer dog, at eleverne
på de interne skoler med lovforslaget ikke vil være omfattet
af retten til at danne elevråd, hvilket er beklageligt. SF aner-
kender, at nogle interne skoler vil være for små til, at der
kan dannes elevråd, og at der med aftalen fra marts 2022
om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn
og unge indgår et initiativ om at udvikle og gennemføre
forskellige indsatser til elevinddragelse på interne skoler. SF
bemærker dog, at der vil være interne skoler, som er store
nok til at danne elevråd. Det bemærkes i forlængelse heraf,
at der på folkeskoleområdet også findes folkeskoler, der er
så små, at de er undtaget fra paragraffen om, at eleverne skal
kunne organisere sig elevdemokratisk i elevråd. Det faktum,
at de skoler er undtaget, betyder dog ikke, at paragraffen
bortfalder for samtlige elever på folkeskoleområdet.
SF mener, at elever på interne skoler i videst muligt
omfang skal have en ret til at danne elevråd og organisere
sig demokratisk, og opfordrer derfor kraftigt ministeren til at
tage initiativer, som sikrer, at eleverne får en ret til at danne
elevråd på så mange interne skoler som muligt, herunder
f.eks. ved at tilføje dette på bekendtgørelsesniveau eller ved
hyrdebrev med opfølgning til skolerne. SF ønsker endvide-
re, at der følges op på retten til at danne elevråd i forbindelse
med evalueringen.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 22, stk. 9
og
10,
der bliver stk. 8 og 9, ændres »»stk. 8« til: »stk. 7«« til:
»»jf. stk. 8« til: »jf. stk. 7««.
[Teknisk korrektion]
Til § 2
2)
Efter nr. 2 indsættes:
AX029237
L 28 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 23. november 2023
2787213_0002.png
2
»01.
I
§ 51, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 22, stk. 5« til: »§ 22, stk.
6«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås der en konsekvens-
ændring i folkeskolelovens § 22, stk. 9 og 10, således at
henvisningerne til § 22, stk. 8, i de to bestemmelser ændres
til § 22, stk. 7. I folkeskolelovens § 22, stk. 10, er der dog
to henvisninger til »stk. 8«, hvorfor det er nødvendigt at
omformulere ændringen, så det bliver tydeligt, hvilken af
de to henvisninger, der skal ændres. Med ændringsforslaget
foreslås der således af lovteknisk årsag en præcisering af
dette.
Til nr. 2
§ 51 i barnets lov omhandler kommunalbestyrelsens ind-
stilling til børne- og ungeudvalget om anbringelse uden for
hjemmet efter §§ 47 eller 49. Indstillingen skal efter § 51,
stk. 1, nr. 1, indeholde undersøgelsen, jf. §§ 20 eller 26,
herunder en beskrivelse af, at betingelserne for anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke i §§ 47 eller 49 er opfyldt,
og af de ressourcer hos barnet, familien og netværket, som
kan bidrage til at klare vanskelighederne under anbringel-
sen, jf. § 22, stk. 5, eller § 27, stk. 4.
Med den foreslåede ændring af § 22 i barnets lov, jf. lov-
forslagets § 2, nr. 1, indsættes et nyt stk. 4 i bestemmelsen
om den børnefaglige undersøgelse, og stk. 4 og 5 vil herefter
blive stk. 5 og 6. Ved en fejl er henvisningen til § 22, stk.
5, i § 51, stk. 1, nr. 1, i barnets lov ikke samtidig foreslået
rettet.
Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring som følge af lovforsla-
gets § 2, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget blev ved 1. behandling sambehandlet med
lovforslag nr. L 27 om behandlings- og specialundervis-
ningstilbud til børn og unge.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 31. marts 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 82 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den
4. oktober 2023 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Gunvor Wibroe (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S)
Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Ken Kristiensen (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF)
Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF)
Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
50
23
15
15
14
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
5
3
1
1
L 28 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 23. november 2023
2787213_0003.png
3
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
14
10
9
7
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
3