Høringsnotat vedrørende forsl ag ti l lov
om suppl erende bestemmelser til Europa -
Parlamentets og Rådets forordni ng om di gi-
tale markeder
14. september 2023
1. Baggrund for lovforslaget
Lovforslaget har til formål tillægge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
de i lovudkastet omfattede beføjelser for, at Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen kan udføre opgaven med at assistere Kommissionen med dennes
enehåndhævelse af forordningen.
Lovforslaget indebærer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får kom-
petence og undersøgelsesbeføjelser til på eget initiativ at foretage undersø-
gelser af gatekeeperes eventuelle manglende overholdelse af forordningen
i Danmark. Forordningen giver eksplicit mulighed for, men kræver ikke,
at medlemsstaterne indfører sådanne kompetencer til de nationale konkur-
rencemyndigheder. Desuden fastlægger lovforslaget, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er den kompetente myndighed i Danmark til, evt. sam-
men med andre medlemsstater, at anmode Europa-Kommissionen om at
indlede markedsundersøgelser i forhold til forordningen.
2. Høringsperiode
Udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. maj 2023 til den 3. juli 2023
været i offentlig høring.
3. Oversigt over hørte organisationer, foreninger m.v.:
Advokatrådet, AirBnB, Akademikerne, AliBaba, Amazon, Apple,
Booking.com, Boozt Group, Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Transport
og Logistik, Danske Advokater, Danske Annoncører og Markedsføring,
Danske Forlag, Danske Medier, Danske Rederier, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, DI Byggeri, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finans Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Google, Green Power Den-
mark, Horesta, Ingeniørforeningen, ITD, Kommunernes Landsforening
(KL), Kooperationen, Landbrug & Fødevarer, Lederne, Lokale Pengein-
stitutter, Meta Platforms, Microsoft, Oracle, Salesforce, SAP, Schibsted
Denmark, SMV Danmark, Snap Inc., TikTok, Twitter, Vivendi og Za-
lando.