Til Skatteministeriet pr e-mail:
18. august 2023
Høringssvar
–
Minimumsbeskatningsloven
–
Pillar II - j.nr. 202213403
Skatteministeriet har sat forslag til Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven) i
høring med høringsfrist fredag den 18. august 2023.
Formålet med lovforslaget er at implementere Rådets direktiv af 14. december 2022 om sikring af en global
minimumsskattesats på mindst 15 pct. for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen (Rådets
direktiv (EU) 2022/2523 af 14. december 2022).
Vi ønsker hermed at give kommentarer til den del af lovforslaget, som berører erhvervsdrivende fonde.
1 - Indledning
Vi henvendte os sammen med en række andre danske fonde den 19. august 2022 til Skatteministeriet, da vi hver især
repræsenterer en dansk erhvervsdrivende fond med en kontrollerende ejerandel i hver vores respektive
underliggende koncern(er) med en årlig konsolideret omsætning over 750 mio. EUR, og fondet omfattes dermed af
EU-direktivet ((EU) 2022/2023 af 14. december 2022).
Vi henvendte os til Skatteministeriet, da vi har en naturlig og væsentlig interesse i, hvordan EU Direktivet, som ligger
til grund for forslaget om minimumsbeskatningsloven, bliver fortolket i Danmark.
Vi anførte tre hovedbudskaber til den danske implementering:
•
Det er for os helt afgørende, at den i Direktivet indbyggede fleksibilitet udnyttes, så der tages et passende
hensyn til den danske fondsmodel.
•
Implementeringen af Direktivet kan i værste fald risikere at udløse en væsentlig og utilsigtet beskatning af de
danske erhvervsdrivende fonde, hvilket vil være til skade for modtagerne af fondenes almenvelgørende og
almennyttige uddelinger og det danske samfund.
•
Ved implementeringen er det vigtigt at sikre ligebehandling mellem fonde. Dette gælder både de danske
fonde imellem, men også over for udenlandske fonde, hvilket skal understøtte, at den fremtidige
administration af regelsættet fører til både rimelige og forudsigelige resultater.
Vi ønsker at fortsætte dialogen med Skatteministeriet i forbindelse med opfølgning på høringsfasen, for at uddybe
vores budskaber.
2 - Overordnede kommentarer
Vi noterer os, at det i lovkommentarerne er anført, at det er et kendetegn for de danske almenvelgørende
erhvervsdrivende fonde, at de er beskattet efter fondsbeskatningsloven og typisk ejer større danske koncerner via
datterselskaber.
Vi er enige i, at en almenvelgørende erhvervsdrivende fond kan kvalificeres som en nonprofitorganisation efter EU-
direktivet.
Beskatningen efter fondsbeskatningsloven medfører, som det anføres i lovkommentarerne, som udgangspunkt, at de
danske almenvelgørende erhvervsdrivende fonde beskattes som almindelige kapitalselskaber.