Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Att.:
Kongens Lyngby, 24. oktober 2023
Spørgsmål til L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder
(minimumsbeskatningsloven) j.nr. 2022-13403
Ved gennemgang af lovforslaget samt høringsnotatet er vi stødt på et principielt spørgsmål,
som vi ønsker at stille Skatteministeriet. Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Betaling til administrationsselskabet
Det fremgår af forslag til minimumsbeskatningslovens (MBL) § 68, at:
”Pålægges en koncernenhed en ekstraskat i henhold til denne lov,
forestår koncernenheden eller,
hvis koncernenheden indgår i en national sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31,
administrationsselskabet indbetalingen af ekstraskatten i det indkomstår, hvor ekstraskatten
pålægges”
Følgende fremgår af bemærkningerne:
”Selskabsskattelovens
§ 31, stk. 6, indeholder tillige en række regler om hæftelsen for de skatter
m.v., som de koncernforbundne selskaber og foreninger m.v. skal betale. Det fremgår bl.a., at
administrationsselskabet og sambeskattede selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets
udløb er ejet direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab, jf. selskabsskattelovens § 31 C,
hæfter solidarisk sammen med selskabet for den del af indkomstskatten, acontoskatten og
restskatten samt tillæg og renter, der vedrører den del af indkomsten, som allokeres til selskabet.
Da ekstraskatten ikke er en decideret indkomstskat, men en ekstraskat, kræver det, at der indføres
særlige regler for hæftelsen af ekstraskatten. Bestemmelsen implementerer ikke en artikel i
direktivet eller i modelreglerne, men sikrer derimod et samspil med de administrative og
hæftelsesmæssige hensyn, der ligger til grund for sambeskatningsreglerne. Forslaget til
1