Skatteudvalget 2023-24
L 5
Offentligt
2785057_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2022 - 13403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimums-
beskatningsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 13. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 5 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ophævelse af indsendelseskravet for den fulde transfer pricing-dokumentation og om begrænsning af indsendelseskravet til land for land-rapportering
2785057_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren ophæve indsendelseskravet for den fulde transfer pricing-dokumentation
og begrænse indsendelseskravet til udelukkende land-for-land rapportering for at reducere
virksomhedernes administrative byrder, henset til de administrative byrder virksomhe-
derne vil blive pålagt ved indførelsen af minimumsbeskatningsloven?
Svar
Koncernforbundne selskaber skal løbende udarbejde skriftlig dokumentation, om hvor-
dan priser og vilkår for kontrollerede transaktioner er fastsat. Er dokumentationen ikke
udarbejdet rettidigt, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse.
Ifølge
OECD’s
Transfer Pricing Guidelines øger en transfer pricing-dokumentation, der
er løbende udarbejdet og gennemarbejdet, sandsynligheden for, at selskaberne har analy-
seret de kontrollerede transaktioner, og sikrer, at der ikke er tale om efterrationaliseringer.
Selskaberne skal fx løbende tage stilling til, hvem der bærer risikoen ved en koncernintern
transaktion, og hvem der skal honoreres for at have påtaget sig risikoen, hvilket kan have
en stor betydning for prisfastsættelsen.
Fra og med indkomståret 2021 har de koncernforbundne selskaber skullet indsende trans-
fer pricing-dokumentationen til Skattestyrelsen senest 60 dage efter fristen for indgivelse
af oplysningsskemaet. Det nye er alene, at dokumentationen skal indsendes. Koncernerne
har hele tiden skullet udarbejde transfer pricing-dokumentationen løbende og have den
færdig senest på tidspunktet for indgivelsen af oplysningsskemaet.
Kravet om indsendelse af transfer pricing-dokumentationen blev indført for at fjerne
usikkerheden om, hvornår den skriftlige dokumentation er færdiggjort, og dermed hvor-
når Skatteforvaltningen har mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse. Samtidig
lettede ændringen Skatteforvaltningens mulighed for kontrol af dokumentationen, herun-
der udsøgningen af de virksomheder, som skal udtages til kontrol.
Disse hensyn eksisterer fortsat uændret og de vejer efter min mening tungere end den ad-
ministrative byrde, der er ved at indsende den i forvejen udarbejdede dokumentation.
Når der er samlet lidt flere erfaringer fra indsendelserne af transfer pricing-dokumenta-
tion, ser jeg dog gerne på, om der måtte være afdækket områder, som med fordel kan for-
enkles. Det bemærkes, at kravene til transfer pricing-dokumentationen allerede er blevet
væsentligt forenklet, da der som det klare udgangspunkt ikke længere skal udarbejdes
transfer pricing-dokumentation for transaktioner mellem danske selskaber.
Side 2 af 2