Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 56 Bilag 1
Offentligt
2769940_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for sol, landvind og
vand
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(En forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elpro-
duktionsanlæg på havet, tinglysning vedr. el-produktionsanlæg i den eksklusive økonomiske
zone, justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-anlæg mv.)
Dato
25. oktober 2023
J nr.
2023 - 911
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Repowering af bestående elproduk-
tionsanlæg på havet, tinglysning vedr. elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone,
justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-anlæg mv.) blev sendt i eks-
tern høring den 28. juni 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 17. august 2023.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperiode n. Følgende 7 høringsparter har frem-
sendt bemærkninger til lovforslaget:
Green Power Denmark
Dansk Erhverv
Finans Danmark
Dansk Industri
HOFOR
RWE og Andel Energi (har afgivet et samlet høringssvar)
/ JULDA
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkn inger har til lovforslaget:
Erhvervsfl yvning ens Sammenslutning
Danske Bygningskonsulenter
Foreningen af rådgivende ingeniører (FRI)
Danske Havne
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på
Høringsportalen.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget en række
andre ændringer af mindre betydning, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i lov-
forslagets bemærkninger.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. En forenklet og hurtig ansøgnings - og tilladelsesproces for repowering af bestående el-
produktionsanlæg på havet
Side 1/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0002.png
1.1 Repowering og levetidsforlængelse
1.1.1 Definition af repowering
1.1.2 Levetidsforlængelse
1.2 Vedvarende energianlæg
1.3 Anvendelse af [revideret] VE-II direktivet
1.4 Tidsfrister for repowering
1.5 Inddragelse af branchen
2. Tinglysning vedr. elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone
2.1. Tydeliggørelse af regler for realkreditfinansiering af havvind i den eksklusive økono-
miske zone.
2.2. Registrering af elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone.
2.3. Valgfrihed om registrering af bygninger på fremmed grund.
2.4. Sidestilling af elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone med elproduk-
tionsanlæg på søterritoriet.
2.5 PtX parat VE-lov.
1. En forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående
elproduktionsanlæg på havet
Ad 1.1: Repowering og levetidsforlængelse
1.1.1 Definition af repowering
Green Power Denmark opfordrer til, at repowering defineres bredt og at der samtidig kan son-
dres mellem projekter, der har et primært formål om levetidsforlængelse af eksisterende anlæg
(refurbishment projects), og fuld repowering hvor en eksisterende park dekomissioneres og et
nyt anlæg etableres på helt eller delvist sammenfaldende arealer.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Green Power Denmarks ønske om en b red definition af repowering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker, at lovforslagets b emyndigelsesbestem-
melse skaber hjemmel til at definere repowering b redt ved en senere udmøntning af regler om
repowering af b estående elproduktionsanlæg på havet på b ekendtgørelsesniveau. VE II-di-
rektivets definition på repowering, jf. artikel 2, nr. 10, er gennemført i elforsyningslovens § 5,
nr. 27. Ifølge VE-lovens § 5, stk. 2, anvender VE-loven samme definitioner som elforsynings-
loven. Definitionen på repowering er ”en fornyelse af elproduktionsanlæg, som producerer
vedvarende energi, herunder fuld eller delvis udskiftning af anlæg eller driftssystemer og ud-
styr med henb lik på at erstatte kapacitet eller for at øge anlæggets produktivitet eller kapaci-
tet”. Repowering skal dermed forstås som en teknisk fornyelse og/eller ændring af et b estå-
ende elproduktionsanlæg, som forlænger anlæggets tekniske levetid. Repowering har derfor
hjemmel i VE-lovens § 25, stk. 1. Dette adskiller sig fra den administrativt fastsatte driftsperi-
ode i et anlægs elproduktionstilladelse), som har hjemmel i VE-lovens § 29.
Side 2/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0003.png
Af lovforslagets specielle b emærkninger til nr. 4, fremgår, at ”repowering skal endvidere for-
stås som en fornyelse af et "b estående anlæg", hvor der allerede er meddelt tilladelse til op-
førelse og drift af anlægget. Det er en forudsætning, at repowering -projektet som udgangs-
punkt må forventes at medføre genanvendelse af eksempelvis placering, proje ktkomponenter
og infrastruktur i et omfang, hvor der kan siges at være tale om ændringer af et b estående
projekt og hvor der således ikke er tale om et nyt anlægsprojekt”. Ful d repowering på havet
falder derfor ligeledes uden for forståelsen af ”b estående anlæg”, da forudsætningen om gen-
anvendelse ikke opfyldes, idet ændringen må anses for at være så omfattende, at det kræver
en ny forundersøgelsestilladelse samt etab leringstilladelse.
1.1.2 Levetidsforlængelse
Dansk Erhverv opfordrer til, at et hovedfokus i arbejdet med den kommende bekendtgørelse
bør være at undersøge, om en længerevarende levetidsforlængelse er mulig, og hvordan der
kan etableres rammer, der muliggør en sådan levetidsforlængelse. Dansk Erhverv anfører, at
havvindmøllernes fulde teknologiske levetid bør udnyttes, hvorfor reguleringen ikke bør an-
vende en indskrænkende tidslig/ og eller kapacitetsmæssig tilgang til repowering.
RWE og Andel opfordrer til, at et hovedfokus i det kommende arbejde med den nye be kendt-
gørelse bør være at undersøge, om en længerevarende levetidsforlængelse rent faktisk er
mulig.
HOFOR anfører, at det på baggrund af definitionen i elforsyningsloven § 5, ønskes præciseret,
i hvilket omfang levetidsforlængelsesprojekter er omfattet af definitionen af repowering og så-
ledes er omfattet af lovforslaget.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Dansk Erhverv, RWE og Andels ønske om at un dersøge muligheden
og rammerne for levetidsforlængelse i forb indelse med udmøntningen af den kommende be-
kendtgørelse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet præciserer, at hovedformålet med nærværende lov-
forslag er at sikre en korrekt implementering af VE II-direktivets artikel 16, stk. 6, første afsnit,
ved at give klima-, energi- og forsyningsministeren b emyndigelse til at kunne fastsætte regler
om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af b estående elpro-
duktionsanlæg på havet, som forsimpler og øger transparensen for ansøgnings- og tilladel-
sesprocessen. Af lovb emærkninger til nr. 4, fremgår, at repowering på b aggrund af definitio-
nen af elforsyningslovens § 5, skal forstås som en teknisk fornyelse og/eller ændring af et
b estående elproduktionsanlæg, som forlænger anlæggets tekniske levetid. Repowering har
derfor hjemmel i VE-lovens § 25, stk. 1, som således adskiller sig fra den administrativt fast-
satte driftsperiode i et anlægs elproduktionstilladelse, som har hjemmel i VE-lovens § 29. Der
skelnes således mellem teknisk repowering og administrativ forlængelse af elproduktionstilla-
delse. Det nærmere indhold af VE-lovens § 25 og 29, og sammenspillet herimellem, vil b live
Side 3/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0004.png
fastsat i forb indelse med udformningen af den efterfølgende udmøntning af b emyndigelses-
b estemmelsen.
Ministeriet arb ejder parallelt med en juridisk vurdering af rammerne for at forlænge elproduk-
tionstilladelse og vil hurtigst muligt afslutte vurdering heraf. Forlængelse af elproduktionstilla-
delse har ingen b etydning for lovforslaget, da lovforslaget udelukkende giver b emyndigelse til
at kunne fastsætte regler om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repo-
wering af b estående elproduktionsanlæg på havet, som forsimpler og øger transparense n for
ansøgnings- og tilladelsesprocessen at. Den juridiske vurdering af rammerne for at forlænge
elproduktionstilladelse kan dog få b etydning for den senere udmøntning.
Ad 1.2 Vedvarende energianlæg
Finans Danmark anfører, at der i lovforslagets bemærkninger på side 7, i relation til lovens §
25, stk. 1, står
”elproduktionsanlæg, der b enytter vand og vind”.
Finans Danmark gør opmærk-
som på, at der med den gældende bestemmelse bør stå
”vedvarende energikilder”
således,
at det fremgår, at andre typer elproduktionsanlæg, som f.eks. udnytter solenergi, ikke er ude-
lukket fra bestemmelsen.
Dansk Industri anfører ligeledes, at det bør præciseres, at lovens § 25 ikke kun er begrænset
til
”vand og vind”,
men også omfatter
”vedvarende energikilder”.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Finans Danmarks og Dansk Industris be-
mærkning, som har givet anledning til ændring af lovforslagets b emærkninger. Det er således
præciseret, at gældende § 25 i VE-loven omfatter ”vedvarende energianlæg” og er teknologi-
neutral og derfor giver mulighed for at etab lere forskellige vedvarende teknologier på havet,
herunder solcelleanlæg.
Ad 1.3 Anvendelse af kommende revideret VE-II direktiv
Green Power Denmark anfører, at der er behov for ændringer af lovforslaget og dets bemærk-
ninger, som sikrer en aktuel og tidssvarende implementering af seneste EU -regulering. Green
Power Denmark anfører i denne forbindelse, at lovforslaget i afsnit 3.1.2. referer til implemen-
teringen af VE II-direktivet, som har været utilstrækkelig i forhold til repowering -projekter på
havet. Green Power Denmark mener endvidere, at det vil være hensigtsmæssigt, at lovforsla-
get tager højde for udkastet til den reviderede version af VE II-direktivet (herefter omtalt som
VEIII-direktivet), hvis indhold i praksis er fastlagt, og som ifølge Green Power Denmark ventes
at træde i kraft til november 2023. Green Power Denmark anfører i denne forbindelse, at VE
III-direktivet indeholder pointer, som relaterer sig til repowering og som VE-loven bør tage
højde for. Således anfører Green Power Denmark, at VE III-direktivet lægger op til, at landene
skal sikre, at ansøgnings- og tilladelsesprocesserne ikke blot er hurtig, men hurtigere jf. direk-
tivets indledende betragtninger punkt 11c og 11e. Her fremgår det bl.a., at et accelereret ud-
bygningstempo for VE-projekter gør det nødvendigt at fastlægge regler, som forsimpler og
forkorter tilladelsesprocesser. Der er således tale om, at EU-regulering med VE III-direktivet
Side 4/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0005.png
forpligter landende til ”yderligere forsimpling og forkortelse” af administrative tilladelsespro-
cesser. Green Power Denmark opfordrer til, at VE III-direktivets hensigt om accelereret VE-
udbygningstempo og yderligere forsimpling og forkortelse af tilladelsesprocesser tydeligt frem-
går af loven og dennes bemærkninger. Green Power Denmark foreslår derfor, at ændringen i
VE-lovens § 29 a, nr. 2, nr. 3 præciseres fra:
”»3) om en forenklet og hurtig ansøgnings- og
tilladelsesproces for repowering af b estående elproduktionsanlæg”
til
”»3) om en yderligere
forenklet og hurtigere ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af b estående elproduk-
tionsanlæg”.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Green Power Denmarks ønske om, at lovforslaget tager højde for ud-
kastet til VE III-direktivet, som ifølge Green Power Denmark ventes at træde i kraft til november
2023, men hvor ikrafttrædelsestidspunktet stadig er ukendt. Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet noterer sig ligeledes Green Power Denmarks forslag til ændring af lovforslagets § 29
a, nr. 3, samt b emærkninger hertil.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet b emærker i denne sammenhæng, at VE III -direktivet
på tidspunktet for arb ejdet med lovforslaget endnu ikke er vedtaget eller trådt i kraft. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet er ikke b ekendt med den nærmere dato for ikrafttrædelse,
men forventer direktivet vedtaget i efteråret 2023. Implementeringen af VE III-direktivet pågår
sideløb ende med nærværende lovforslag og udmøntning og Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet følger løb ende b ehovene for øvrige lovændringer.
Ad 1.4 Tidsfrister for repowering
Green Power Denmark anfører, at VE III-direktivet i ‘Artikel 16a, punkt 2, indebærer, at tilla-
delsesprocessen til repowering af eksisterende vedvarende energianlæg på havet ikke skal
vare mere end ét år. Green Power Denmark opfordrer derfor til, at lovforslaget tager højde for
VE III-direktivet i arbejdet med udmøntningen af en bekendtgørelse som fastsætter regler, der
gør det muligt at give tilladelser til repowering inden for ét år.
Dansk Erhverv anfører, at myndighederne bør anvende den 1 årige tidsfrist for repowering,
som fremgår af VE III-direktivets 16, stk. 6:
”medlemsstaterne letter repowering af eksiste-
rende anlæg for vedvarende energi ved at sikre en forenklet og hurtig tilladelsesproces. Va-
righeden af denne proces må ikke overstige et år”.
RWE og Andel fremfører, at varigheden af tilladelsesprocessen for repowering ikke er konform
med gældende EU-ret. Således anfører RWE og Andel, at den samlede tidsfrist for tilladel-
sesprocessen for repowering er 2 år, jf. bekendtgørelse nr. 1215 af 5. juni 2021 om kontakt-
punkt og tidsfrister for VE-tilladelsen, imens VE II-direktivets 16, stk. 6, foreskriver, at
”med-
lemsstaterne letter repowering af eksisterende anlæg for vedvarende energi ved at sikre en
forenklet og hurtig tilladelsesproces. Varigheden af denne proces må ikke overstige et år”.
Side 5/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0006.png
RWE og Andel spørger i denne forbindelse om, at såfremt Forordning 22022/2577 ikke for-
længes, vil sagsbehandlingstiden for repowering på et år for repowering da blive reguleret
gennem en justering i nærværende lovforslag eller i den efterfølgende udmøntning på be-
kendtgørelsesniveau.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Green Power Denmark, Dansk Erhverv, RWE og Andels b emærkninger
om, at fristen for tilladelsesprocessen for repowering efter udkastet til VE III -direktivets artikel
16 a, punkt 2, er på ét år. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet præciserer i denne sam-
menhæng, at lovforslagets b emyndigelsesbestemmelse kun fastsætter regler om en forenklet
og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af b estående elproduktionsanlæg,
der udnytter vedvarende energikilder på havet i henhold til VE-lovens §§ 25 og 29. Lovforsla-
get har således ikke til formål at regulere tidsfristen for tilladelsesprocessen af repowering-
projekter, som skal findes i anden lovgivning.
Implementeringen af kravet om tidsfrister for repowering af elproducerende anlæg på havet vil
indgå som en del af arb ejdet med implementeringen af det reviderede VE II-direktivet, som
pågår sideløb ende med nærværende lovforslag og udmøntning. Tidsfristerne forventes at
b live implementeret ved en ændring af b ekendtgørelse nr. 882 af 20. juni 2023 om kontakt-
punkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen.
Ad. 1.5 Inddragelse af branchen
Green Power Denmark anfører, at der i forbindelse med udmøntningen af lovforslagets be-
myndigelsesbestemmelse i en senere bekendtgørelse, er behov for inddragelse af relevante
brancheaktører, herunder Green Power Denmark, som ønsker at bidrage til og følge udform-
ning af de nærmere regler i den kommende bekendtgørelse.
Dansk Erhverv opfordrer til, at Energistyrelsen er i tæt kontakt med branchen, herunder eksi-
sterende koncessionshavere af ældre havvindmøller, når det endelige regelsæt skal fastlæg-
ges og udmøntes, således at det sikres, at der tages højde for forskellige parker.
RWE og Andel anfører, at det ifm. repowering/levetidsforlængelse, er vigtigt at holde sig for
øje, at der ikke er tale om en homogen projektering. De tekniske og økonomiske rammer vil
være forskelligt for de forskellige havvindmøllerparker, og det er derfor vigtigt, at det kom-
mende regelsæt som udmøntes i bekendtgørelsesform, sker i tæt dialog med relevante aktø-
rer, såsom eksisterende koncessionshavere af aldrende danske havvindmøllerparker. Dette
vil sikre, at de forskellige tilgange til sådanne projekteringer er reflekteret i rammeværket
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Green Power Denmark, Dansk Erhverv, RWE og Andels ønske om b e-
hov for inddragelse af b ranchen i forb indelse med udformningen af reglerne. Kli ma-, Energi-
og Forsyningsministeriet b emærker i denne sammenhæng, at der som en del af den generelle
Side 6/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0007.png
lovgivningsproces vil ske inddragelse af b ranchen og relevante aktører i form af dialogmøder,
b åde forud for samt som en del af den offentlige høring.
2. Tinglysning vedr. elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone
Ad 2.1: Tydeliggørelse af regler for realkreditfinansiering af havvind i den eksklusive
økonomiske zone.
Finans Danmark anfører, at der er behov for tydeliggørelse af regler i den eksklusive økono-
miske zone. Finans Danmark oplister en række forskellige retsakter, som menes at skulle
tydeliggøres herunder i retsplejeloven, selskabsloven, konkursloven, reglerne om udlæg og
tvangsaktion og reglerne om brugelig pant samt evt. anden lov.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Finans Danmarks ønsker om tydeliggørelse af danske regler i den eks-
klusive økonomiske zone. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet følger b ehovene for øvrige
lovændringer tæt og vil i forb indelse med fremtidig lovrevision vurdere, om der er b ehov for en
lovændring af retsakter, der falder ind under ministeriets ressortområde.
Ad 2.2: Registrering af elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone.
Finans Danmark anfører, at det ønskes afklaret, hvilke tilladelser der er nødvendige for, at der
stilles realkreditfinansiering til rådighed for elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske
zone, herunder om det er tilstrækkeligt, at anlægget er registreret i Geodatas tyrelsens register.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Finans Danmarks ønske. Det er tydeliggjort i lovforslagets b emærknin-
ger, at elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone skal sidestilles med elprodukti-
onsanlæg på søterritoriet i forhold til kategorisering og værdiansættelse. Der henvises således
til den praksis, der gælder for elproduktionsanlæg på søterritoriet.
Ad 2.3: Valgfrihed om registrering af bygninger på fremmed grund.
Finans Danmark anfører, at det ønskes afklaret, om en vindmøllepark kan registreres som én
bygning på fremmed grund, om hver vindmølle for sig er én bygning på fremmed grund, eller
om der er valgfrihed ift., hvordan en vindmøllepark kan registreres.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet noterer sig Finans Danmarks ønske. Vurderingen af om der er tale om et enkelt
eller flere anlæg, vil have et skønsmæssigt præg, herunder om anlæggene har nær geografisk
sammenhæng, har samme ejer eller fælles driftsafdeling. Energiklagenævnet har i en række
konkrete afgørelser taget stilling til, hvorvidt der er tale om et enkelt eller flere anlæg, med
udgangspunkt i b evillingspligten i henhold til el-forsyningslovens § 10. Lovforslaget ændrer
Side 7/8
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769940_0008.png
ikke på den praksis, der gælder, idet det også er tydeliggjort i lovforslagets b emærkninger, at
elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone skal sidestilles med elproduktionsan-
læg på søterritoriet i forhold til kategorisering og værdiansættelse, hvorfor der henvises til den
praksis, der gælder for elproduktionsanlæg på søterritoriet.
Ad 2.4: Sidestilling af elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone med el-
produktionsanlæg på søterritoriet.
Finans Danmark anfører, at det med fordel kan tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger, at
elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone skal sidestilles med vindmøller på sø-
territoriet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Finans Danmarks b emærkning, som har
givet anledning til ændring af lovforslagets b emærkninger. Det er således tydeliggjort, at el-
produktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone kan sidestilles med elproduktionsanlæg
på søterritoriet i forhold til kategorisering og værdiansættelse.
Ad 2.5: PtX parat VE-lov
Dansk Industri og Green Power Denmark anfører, at der er behov for en PtX-parat lovgivning,
så det tydeliggøres, at lovforslaget omfatter fast forankrede energiproduktionsanlæg, der ud-
nytter vedvarende energikilder, med tilhørende opsamlings-, konverterings -, lagrings- og
ilandføringsanlæg, hvilket bl.a. omfatter havvindmøller og PtX-anlæg med tilhørende kabel-
eller rørførte opsamlings- og ilandføringsanlæg og således en udvidelse af de i § 25 omfattede
tekniske anlæg.
Ministeriets bemærkninger:
Høringssvaret falder ikke inden for lovforslagets genstandsfelt, og b emærkningerne giver så-
ledes ikke anledning til ændringer i lovforslaget. Energistyrelse n følger udviklingen med PtX
tæt og vil i forb indelse med fremtidig lovrevision vurdere, om der er b ehov for en lovændring
af retsakter, der falder ind under ministeriets ressortområde, herunder også med henblik på
teknologier som PtX.
Side 8/8