Erhvervsudvalget 2023-24
L 59 Bilag 1
Offentligt
2769958_0001.png
Høringsnotat vedr. udkast til forslag til lov om
fælles digital infrastruktur for elektronisk data-
udveksling ved samhandel og rapportering
m.v.
1. Indledning
Med udkast til lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk da-
taudveksling ved samhandel og rapportering mv., ønsker Erhvervsministe-
riet at gøre digital samhandel nemmere mellem virksomheder og myndig-
heder gennem automatisering og standardisering. Lovforslaget vil skabe
rammen for en fælles digital infrastruktur, der i højere grad understøtter
både myndigheder og virksomheders handels- og rapporteringsprocesser
ved øget automatisering af manuelt tunge indkøbsprocesser i det offentlige
og private, samt automatisering af erhvervslivets indrapporteringsforplig-
telser til det offentlige.
Lovforslaget har været sendt i ekstern høring den 28. juni 2023 med hø-
ringsfrist den 17. august 2023 til i alt 31 myndigheder, organisationer, for-
eninger, m.v. Lovforslaget har i samme periode været offentliggjort på hø-
ringsportalen.dk.
Der er modtaget høringssvar fra 6 af de hørte myndigheder, organisationer,
foreninger m.v. med konkrete bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De generelle bemærkninger gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit
2. De konkrete bemærkninger gennemgås og kommenteres i afsnit 3.
2. Generelle bemærkninger
Overordnet støtter FSR
Danske Revisorer, Dansk Erhverv, Multi-Regn-
skab, Visma e-conomic, Datatilsynet og KL op om lovforslaget, herunder
at det er fornuftigt at samle fremtidige præciseringer og krav til det offent-
lige og private i en ny lov samt modernisere og formalisere gældende prak-
sis.
Samtidig udtrykker FSR
Danske Revisorer og Dansk Erhverv støtte til
det videre arbejde med Automatisk Erhvervsrapportering og arbejdet med
øget standardisering og udbredelse af e-fakturering. Dertil støtter Dansk
Erhverv, visionen om elektronisk samhandel og udveksling af data, som de
forventer bliver en byrdelettelse for danske virksomheder. Samtidig er
Multi-Regnskab og FSR
Danske Revisorer, enige i at der fortsat er stort
potentiale for effektivisering i Danmark ved brug af forskellige typer af e-
dokumenter. I forlængelse heraf ser de positivt på ambitionen om at udvide
anvendelsesområdet af Nemhandel til også at omfatte anden automatise-
ring.
2.1 Inddragelse af interessenter
FSR
Danske Revisorer og Dansk Erhverv udtrykker ønske om, at inte-
ressenter inddrages i udarbejdelsen af kommende bekendtgørelser.
25. oktober 2023
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769958_0002.png
Kommentar
Ønsket om inddragelse af interessenter i udarbejdelsen af de kommende
bekendtgørelser, vil Erhvervsstyrelsen imødekomme ved at interessenterne
informeres om bekendtgørelserne til arrangementer, som Erhvervsstyrel-
sen afholder, bl.a. Nemhandel Forum, samt i udsendelsen af Nemhandel
nyhedsbreve. Samtidig offentliggøres udkastet til bekendtgørelserne på
styrelsens nemhandel.dk hjemmeside, hvor alle interessenter får lov til at
afgive bemærkninger til indholdet i bekendtgørelserne inden det træder i
kraft. Derudover bliver de offentliggjort i offentlig høring via høringspor-
talen.
2.2 Byrder for virksomheder
Dansk Erhverv og Visma e-conomic udtrykker bekymring for, hvilke byr-
der eventuel udmøntning af loven vil påføre virksomheder, særligt for ser-
viceleverandører, da det ikke er blevet udspecificeret, hvad kommende be-
kendtgørelser indeholder af bestemmelser.
Kommentar
I forhold til bekymringen for hvilke byrder en eventuel udmøntning af loven
vil påføre erhvervslivet, opgør Erhvervsstyrelsen jf. gængs praksis, er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med udarbejdelse af be-
kendtgørelserne. Erhvervsstyrelsen kan dog oplyse, at de to kommende,
planlagte bekendtgørelser; eDelivery og standarder for e-fakturering, ikke
forventes at indføre nye krav, der ikke allerede følger af anvendelsesbetin-
gelserne for Nemhandel.
2.3 Forhold til databeskyttelseslovgivningen
Datatilsynet gør opmærksom på at lovforslaget bør forholde sig til databe-
skyttelsesforordningen i det omfang, der bliver behandlet personoplysnin-
ger i den fælles digitale infrastruktur.
Kommentar
På baggrund af Datatilsynets bemærkning, har Erhvervsstyrelsen vurderet
det hensigtsmæssigt at uddybe lovforslagets forhold til databeskyttelses-
forordningen i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3.
Konkrete
bemærkninger
3.1 Anvendelsesområde og definitioner
Visma e-conomic
bemærker, at definitionen af ”data” ikke er medtaget i
lovforslaget. De anfører, at det er afgørende, at begrebet tydeligt afklares
og afgrænses, da en for bred definition af data potentielt kan skabe et me-
get byrdefuldt krav for serviceleverandørerne, som går ud over lovforsla-
gets formål.
2
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769958_0003.png
KL anbefaler, at det beskrives tydeligere, om standarderne også omfatter
dataværdier og f.eks. kodelister, og at der
hvis data skal standardiseres
etableres eller anvendes en eksisterende governance struktur for standardi-
seringsarbejdet, der er forankret i forretningsdomænet.
Kommentar
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at en så stringent og tydeligt afgræn-
set definition af ”data” ikke er hensigtsmæssig, da der er tale om en tek-
nologineutral rammelov, som skal kunne anvendes på mange forskellige
områder. Det bemærkes endvidere, at erhvervsøkonomiske konsekvenser
vil blive opgjort efter gængs praksis i forbindelse med udmøntning af be-
kendtgørelser, herunder at de vil fremgå af høringsmaterialet.
Det vurderes, at Erhvervsstyrelsen har inkluderet en tydelig beskrivelse af,
at standarder også omfatter dataværdier som beskrevet i definitionen af
syntaks. Samtidig fremgår det af lovforslaget, at data der standardiseres i
den fælles digitale infrastruktur, vil følge relevante europæiske og interna-
tionale anerkendte standarder, og vil derfor tage udgangspunkt i eksiste-
rende governance struktur.
3.2 Serviceleverandørers anvendelse af den fælles digitale infrastruk-
tur
Visma e-conomic bemærker at Erhvervsstyrelsen ved indførsel af § 6 vil
ændre praksis til, at serviceleverandørerne fremadrettet vil blive ansvarlige
for slutbrugernes adfærd. Det rejser bekymring hos Visma e-conomic for,
hvorvidt det bliver byrdefuldt for serviceleverandørerne, at de kan blive
pålagt en monitoreringsforpligtelse. Visma e-conomic anfører, at indførs-
len af en sådan bestemmelse vil medføre en ny arbejdsbyrde for servicele-
verandørerne.
Derudover bemærker Visma e-conomic, at både pligten til at opbevare og
overdrage data må forventes at pålægge serviceleverandørerne yderligere
omkostninger. Visma e-conomic undrer sig derfor over, at lovforslagets
sammenfattende skema indikerer, at der hverken vil være positive eller ne-
gative konsekvenser forbundet med lovforslagets eventuelle vedtagelse.
Kommentar
Erhvervsstyrelsen vurderer, at § 6 ikke er en ændring ift., hvad der gælder
i dag. Bestemmelsen er således en formalisering af gældende praksis, hvor
ændringen blot er, at bestemmelsen nu bliver hjemlet i en bekendtgørelse i
stedet for i anvendelsesbetingelserne for Nemhandel. I dag er det ikke
klart, hvilken lovhjemmel der er for gældende praksis, hvorfor Erhvervs-
styrelsen med § 6 ønsker at tydeliggøre under hvilke betingelser, service-
leverandører er ansvarlige. Ansvarsfordelingen tydeliggøres yderligere i
bekendtgørelsen.
3
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769958_0004.png
Fsva. opbevaring og overdragelse af data, er serviceleverandører i dag
allerede forpligtede til at overdrage data til deres kunder som følge af an-
vendelsesbetingelserne for Nemhandel. Der indføres derfor ikke en ny pligt
med lovforslaget, hvorfor der ikke vil være erhvervsøkonomiske konse-
kvenser forbundet med lovforslagets vedtagelse.
3.3 Ikrafttræden
Visma e-conomic bemærker, at de uden at kende de endelige krav i be-
kendtgørelserne, har identificeret en række markante tilretninger for ser-
viceleverandørerne. Dertil bemærker Visma e-conomic, at de formoder at
bekendtgørelserne sendes i høring i oktober, hvortil Visma e-conomic har
en forhåbning om, at serviceleverandørerne efterfølgende tildeles behørig
implementeringstid.
Kommentar
Erhvervsstyrelsen forventer at sende den første bekendtgørelse om eDeli-
very i høring i medio oktober. Idet den i al væsentlighed er en formalise-
ring af eksisterende praksis, vurderes implementeringstiden at være pas-
sende.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.:
Danmarks Statistisk, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Iværksætterforening, Danske Regioner, Dansk Standard,
Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Området for
Bedre Regulering, Finansforbundet, Finanstilsynet, Finans Danmark, For-
eningen af Offentlige Indkøbere, FSR
danske revisorer, HK Handel, IT-
Branchen (ITB), KMD, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Nationalbanken, Revisorgrup-
pen, Rigsrevisionen, Skattestyrelsen, SMVdanmark, Statens og Kommu-
nernes Indkøbsservice, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Økonomisty-
relsen, Visma e-conomic og Multi-Regnskab.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
Visma e-conomic
Multi-Regnskab
Kommunernes Landsforening
FSR
danske revisorer
Dansk Erhverv
Datatilsynet
4