Erhvervsudvalget 2023-24
L 59 Bilag 1
Offentligt
2769959_0001.png
NOTAT
5. september 2023
Høringsliste for lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektro-
nisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v.
Danmarks Statistisk
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Iværksætterforening
Danske Regioner
Dansk Standard
Datatilsynet
Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
Finansforbundet
Finanstilsynet
Finans Danmark
Foreningen af Offentlige Indkøbere
FSR
danske revisorer
HK Handel
IT-Branchen (ITB)
KMD
Kommunernes Landsforening
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Landbrug & Fødevarer
Multi-Regnskab
Nationalbanken
Revisorgruppen
Rigsrevisionen
Skattestyrelsen
SMVdanmark
Statens og Kommunernes Indkøbsservice
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Visma E-conomic
Økonomistyrelsen
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0002.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Erhvervsstyrelsen
Att.: Cecilie Van og Cecilie Rosenlund Kjældgaard
[email protected]
[email protected].
Den 15. august 2023
Høringssvar - Udkast til ny hovedlov om Erhvervsstyrelsens fælles digitale
infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering
m.v.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at komme med input til Erhvervsstyrelsen vedr. den nye
hovedlov om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rappor-
tering.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter visionen om elektronisk samhandel og udveksling af fx finansielle data som
vi tror på, på sigt vil blive en byrdelettelse for danske virksomheder.
Dansk Erhverv har fra begyndelsen været positive overfor visionen om automatisk erhvervsrap-
portering og har bidraget til realiseringen af visionen. Derfor er det også positivt, at der nu kom-
mer en teknisk løsning, der kan sikre, at visionen bliver opfyldt.
Dog har en række af vores medlemmer, som kan karakterers som serviceleverandører, udtrykt be-
kymring for de byrder, som de på nuværende tidspunkt ikke nærmere definerede regler vedr. an-
vendelse og implementering af infrastrukturen vil medføre.
Specifikke bemærkninger
Det forslås med lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen får bemyndigelse til at indføre krav om udveks-
ling af elektronisk data igennem den fælles digitale infrastruktur, samt at fastsætte regler for,
hvordan denne dataudveksling skal foregå. Ligeledes foreslås det, at Erhvervsstyrelsen får mulig-
hed for at regulere serviceleverandørernes anvendelse og implementering af infrastrukturen.
Dansk Erhverv har forståelse for, at Erhvervsstyrelsen med lovforslaget ønsker at forhindre situa-
tioner, hvor der kan opstå leverandørafhængighed og hvor en virksomhed kan risikere at blive låst
til en enkelt leverandør. Samtidig er det positivt, at der med lovforslaget ønskes en standardise-
ring af ordrer, kataloger og kvitteringer med henblik på automatisering af processer.
Samtidig er en del af vores medlemmer nervøse for, at kravene til serviceleverandørernes imple-
mentering og anvendelse af den digitale infrastruktur vil blive byrdefuldt.
Dansk Erhverv opfordrer derfor Erhvervsstyrelsen til at inddrage serviceleverandørerne, branche-
organisationer og erhvervsorganisationer i udarbejdelsen af de nærmere regler, ligesom det har
[email protected]
fres/FRES
Side 1/2
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
DANSK ERHVERV
været tilfældet med bekendtgørelserne om krav til standard bogføringssystemer og ikke standar-
diserede bogføringssystemer.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, står vi naturligvis til rådighed for uddybende be-
mærkninger.
Med venlig hilsen,
Frederikke Rosendal Egede Saabye
Chefkonsulent
Side 2/2
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0004.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
16. august 2023
J.nr. 2023-11-1028
Dok.nr. 616994
Sagsbehandler
Kamilla Bay
Christensen
Sendt med e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Datatilsynets udtalelse over udkast til forslag til ny hovedlov om
Erhvervsstyrelsens fælles digitale infrastruktur for elektronisk
dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v.
Erhvervsstyrelsen har den 28. juni 2023 henvendt sig til Datatilsynet med anmodning om en
eventuel udtalelse til ovennævnte udkast til lovforslag.
1.
Det fremgår af udkastet til lovens § 2, nr. 2, at der ved virksomhed i nærværende lov forstås
følgende:
”En privatretlig juridisk enhed, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR),
og som ikke er et organ inden for den offentlige forvaltning.”
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Det følger af databeskyttelsesforordningens
1
artikel 4, nr. 1, at personoplysninger er enhver
form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person. Begrebet ”fysisk per-
son” omfatter også enkeltmandsvirksomheder, da det i praksis ikke er muligt at skelne mellem
oplysninger om ejeren som individ og oplysninger om virksomheden. Datatilsynet finder på
den baggrund anledning til at bemærke, at – såfremt enkeltmandsvirksomheder er omfattet af
lovens anvendelsesområde – databeskyttelsesreglerne også vil finde anvendelse i det om-
fang, oplysningerne, der behandles i den fælles digitale infrastruktur, vedrører en enkelt-
mandsvirksomhed.
2.
Det følger af lovforslagets § 6 samt bemærkningerne hertil, at Erhvervsstyrelsen kan fast-
sætte fælles regler for anvendelse af den fælles digitale infrastruktur, herunder særlige regler
om bl.a., hvilke oplysninger serviceleverandører skal gemme og hvor længe, hvilke de skal
slette og hvor hurtigt, og at disse regler fastsættes nærmere ved bekendtgørelse. Det fremgår
endvidere, at Erhvervsstyrelsen fastsætter regler for serviceleverandørers anvendelse og im-
plementering af den fælles digitale infrastruktur, herunder ”regler
om, at serviceleverandører
skal opbevare data forsvarligt”.
Datatilsynet skal i forbindelse med ovenstående for god ordens skyld bemærke, at der ved
udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har be-
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0005.png
tydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, skal
indhentes en udtalelse fra Datatilsynet, jf. databeskyttelseslovens
2
§ 28.
3.
I forhold til digitale infrastrukturer og it-systemer, der skal anvendes til behandling af perso-
noplysninger, skal Datatilsynet bl.a. henlede opmærksomheden på databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 25 om databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standar-
dindstillinger. Det følger bl.a. heraf, at den dataansvarlige – både på tidspunktet for fastlæg-
gelse af midlerne til behandlingen og på tidspunktet for selve behandlingen – skal træffe pas-
sende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, som er designet med henblik på effektiv
implementering af databeskyttelsesprincipper og med henblik på integrering af de fornødne
garantier i behandlingen for at opfylde kravene i denne forordning og beskytte de registreredes
rettigheder.
Datatilsynet skal også henvise til databeskyttelsesforordningens artikel 32, hvorefter
dataansvarlige og databehandlere under hensyntagen til det aktuelle sikkerhedsniveau,
implementeringsomkostninger og den pågældende behandlings karakter, omfang,
sammenhæng og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske
personers rettigheder og frihedsrettigheder skal gennemføre passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici.
Datatilsynet skal i denne forbindelse bemærke, at det er en forudsætning for at kunne etablere
og opretholde passende sikkerhed for behandling af personoplysninger, at den dataansvarlige
forinden har gennemført en risikovurdering vedrørende behandlingssikkerhed, så den
dataansvarlige har overblik over, hvilke scenarier denne skal sikre sig imod.
Datatilsynet skal i øvrigt generelt bemærke, at tilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel be-
handling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Kamilla Bay Christensen
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0006.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Att.: Fuldmægtig Cecilie Van og fuldmægtig Cecilie Rosenlund Kjældgaard
E-mail:
[email protected]; [email protected]
17. august 2023
Høring af lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataud-
veksling ved samhandel og rapportering m.v.
Tak for muligheden for at kommentere på lovforslaget.
Vi synes overordnet, det lyder fornuftigt at samle reglerne om den fremtidige digitale
infrastruktur i en ny hovedlov. Dermed er det muligt at ensrette de tekniske krav til da-
taudveksling fra forskellige myndigheder, så virksomheder og udbydere af it-løsninger
ikke skal håndtere mange forskellige tekniske krav fra forskellige myndigheder. Samti-
dig muliggøres en mere automatisk udveksling og behandling af data.
Lovforslaget skaber rammerne for, at Erhvervsstyrelsen kan etablere en digital infra-
struktur, som standardiserer udvekslingen af elektroniske dokumenter. Med lovforsla-
get får Erhvervsstyrelsen blandt andet hjemmel til at fastsætte de nærmere regler for
virksomheders anvendelse af den digitale infrastruktur, når virksomhederne udveksler
data med den offentlige forvaltning. I den forbindelse vil vi opfordre til, at Erhvervsstyrel-
sen i det fremadrettede arbejde med at fastsætte de nærmere regler om, hvilke stan-
darder mv. der skal anvendes, inddrager alle relevante interessenter, så det sikres, at
eventuelle udfordringer mv. bliver identificeret og adresseret.
De meget vide rammer, som Erhvervsstyrelsen i praksis skal udfylde med mere præ-
cise regler, udgør det tekniske fundament for visionen om automatisk erhvervsrappor-
tering (AER). Det tekniske fundament er en nødvendig forudsætning, men naturligvis
ikke den eneste forudsætning for en hensigtsmæssig AER-løsning. Vi ser frem til fortsat
at bidrage med praktisk erfaring og faglighed inden for bogføring, regnskab og revision,
så AER-visionen kan blive konkretiseret i hensigtsmæssige, praktiske løsninger, der
også værner om kvaliteten og validiteten af virksomhedernes indberettede finansielle
oplysninger.
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jan Brødsgaard
Chefkonsulent
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0007.png
Cecilie Van
Til:
Emne:
Charlotte Sander
SV: Offentlig høring af Erhvervsstyrelsens lovforslag om fælles digital infrastruktur
for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v.
Fra:
Charlotte Sander <[email protected]>
Sendt:
16. august 2023 12:49
Til:
Cecilie Van <[email protected]>
Cc:
Cecilie Rosenlund Kjældgaard <[email protected]>
Emne:
Sv: Offentlig høring af Erhvervsstyrelsens lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk
dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v.
Kære Styrelse
Tak for høringsinvitation.
IKA har gennemgået materialet og har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Charlotte Sander
Sekretariatsleder
IKA
Haslegårdsvej 8-12
DK - 8210 Aarhus V
D - 61 60 60 69
E-mail
[email protected]
Web
www.ika.dk
1
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0008.png
NOTAT
Høringssvar på udkast til ny hovedlov om fælles
digital infrastruktur ved samhandel og rapportering
mv.
Generelle bemærkninger
KL vurderer, at lovforslaget overordnet set er i tråd med NemHandel-
lovgivningens hidtidige forløb og kan ses som det naturlige næste skridt.
KL bakker derfor op om lovforslaget med de følgende bemærkninger:
Dato: 16. august 2023
Sags ID: SAG-2023-02803
Dok. ID: 3361376
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3890
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
Administrative besparelser
KL antager og forudsætter, at eventuelle administrative besparelser ikke vil
medføre centrale krav om ændringer i kommunernes økonomiske rammer.
Økonomiske konsekvenser
KL antager og forudsætter, at Erhvervsstyrelsens nye hjemmel til at stille
krav til serviceleverandører om fx implementering af nye standarder, pålæg
om assistance i forbindelse med leverandørskifte, håndtering af logfiler og
dokumentation på vegne af brugere ikke medfører øgede udgifter til fx
lovvedligeholdelse af betydning.
Ud fra lovforslaget vurderer KL, at implementeringen af standarder mv. i
kontraktperioden kan etableres af kommunens serviceleverandører uden
merberegning.
KL anbefaler derfor, at der bliver tale om en lang implementeringstid på
mindst fem år for at få alle gældende udbud med uden yderligere
omkostninger. Forudsætningen er, at kravet er kendt. Implementering i fx
eksisterende løbende kontrakter eller SKI-aftaler vil have et længere afsæt.
Tidsplan
KL vurderer, at det ikke er realistisk, at loven træder i kraft den 1. januar
2024, fordi både den planlagte ajourføring af de tekniske specifikationer for
NemHandel og den planlagte udarbejdelse af bekendtgørelse bør sendes i
offentlig høring, inden loven træder i kraft.
Fællesoffentlig styring
KL anbefaler, at der nedsættes en overordnet fællesoffentlig styregruppe,
fordi der er tale om fællesoffentlig infrastruktur, der påvirker alle led i den
offentlige forvaltning. Styregruppen kan med fordel underlægges det
eksisterende fællesoffentlige digitaliseringssamarbejde.
Definition af bogføringssystemer
KL anbefaler, at bogføringssystemer defineres i lovbemærkningerne.
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0009.png
NOTAT
Aftalegrundlag for anvendelse af infrastrukturen
Det er uklart, hvordan kommuner og andre myndigheder stilles som
anvendere af infrastrukturen – fx om der indgås en serviceaftale, hvor og
hvordan driftsmeddelelser og servicevinduer mv. kommunikeres, og hvilket
forpligtelser Erhvervsstyrelsen påtager sig som underdatabehandler, fx i
forbindelse med fx indberetning af sikkerhedsbrud i henhold til lovgivningen?
KL anbefaler, at krav og forventninger til serviceniveauer mv. kendes på
forhånd i lighed med MitID.
Dato: 16. august 2023
Sags ID: SAG-2023-02803
Dok. ID: 3361376
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3890
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Databeskyttelse
KL anbefaler, at lovforslaget beskriver gældende lovgivningsmæssige
rammer for databeskyttelse og håndtering deraf fx ved afregning af ydelser i
forhold til enkelte borgere eller ydelser på tværs af den offentlige sektor; det
kunne være vederlagsfri fysioterapi, der tildeles af en læge, mens afregning
sker via ydernummer til regionen, der efterfølgende sender faktura til
borgerens kommune.
Undtagelser og fritagelsesmuligheder
KL anbefaler, at det beskrives tydeligere, hvilke undtagelser og
fritagelsesmuligheder der er fx for selvejende institutioner under
kommunerne, kommunale selskaber og foreninger.
Standardisering
KL anbefaler, at det beskrives tydeligere, om standarderne også omfatter
dataværdier og fx kodelister, og at der – hvis data skal standardiseres –
etableres eller anvendes en eksisterende governancestruktur for
standardiseringsarbejdet, der er forankret i forretningsdomænet.
---
Med venlig hilsen
Jane Møller Pedersen
Kontorchef
Økonomisk Sekretariat, KL
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Høringssvar til udkast til ny hovedlov om Erhvervsstyrelsens
fælles digitale infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved
samhandel og rapportering m.v.
8. august 2023
Indledningsvist vil vi blot nævne, at vi (Multi-Regnskab ApS) er en udbyder af et
(cloud-baseret) digitalt bogføringssystem. Vi har indsendt ansøgning om godkendelse som
“standard bogføringssystem” og har derfor implementeret NemHandel/e-faktura i vores
software-produkt.
Behov for forenkling og dokumentation
Lovforslaget synes først og fremmest at være en formalisering af gældende praksis og en
forberedelse til fremtidige præciseringer og krav til såvel det offentlige som erhvervslivet. Det
ser vi positivt på. Vi er enige i at der fortsat er et stort potentiale for effektivisering i Danmark
ved brug af forskellige typer af e-dokumenter.
I kraft af de vedtagne krav til “standard bogføringssystemer” bør e-faktura mulighederne
blive mere lettilgængelige og mere eksponerede i 2024. Det er i sig selv ingen garanti for at
e-fakturaer bliver en succes hos de mange mindre virksomheder. Der er fortsat store
udfordringer i udveksling af dokumenter som i vidt omfang skyldes elementer som:
Manglende præcision i tekniske beskrivelser
Manglende vejledninger, eksempler, etc.
Manglende krav om terminologi/sprogbrug i brugergrænseflader
Manglende muligheder for aftestning af software
Generelt er NemHandel og de associerede dokument-specifikationer samt profiler en
ganske kompliceret størrelse. Fra vores synspunkt håber vi at Erhvervsstyrelsen vil arbejde
på at forenkle disse ting. Desuden bør Erhvervsstyrelsen arbejde videre med at skabe de
bedst mulige rammer for at de mange software-løsninger som bliver udviklet kan opnå den
nødvendige kompatibilitet. Ellers vil virksomhederne ikke få den oplevelse af NemHandel
som er forudsætningen for at NemHandel bliver en succes hos de små virksomheder.
Vi så således gerne at lovudkastet også reflekterede det store behov for at
Erhvervsstyrelsen kontinuerligt arbejder med at forenkle og dokumentere alle aspekter af
NemHandel/e-dokumenter.
1
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Ikke kun e-fakturering
Lovudkastet nævner ambitionen om at udvide anvendelsen af NemHandel til også at omfatte
anden automatisering. Dette ser vi også meget positivt på.
NemHandel er jo knyttet til regnskabssystemer/ERP-systemer og det sætter visse grænser
for en bredere anvendelse. Omvendt er der stadig væsentlige potentialer indenfor
bogføring/regnskab. Her er nogle af de mest oplagte
Kontobevægelser fra banker
Bogføring bør afstemmes med banken, så regnskabssystem/ERP-system skal have
oplysninger fra banken. Der er et kæmpe potentiale for effektivisering hvis disse
kunne leveres til virksomhederne via NemHandel. I dag løses det med generelt med
et morads af forskellige .csv filer og en både dyr og dårlig PSD2 baseret model.
Skatteoplysninger fra skat
Logger man ind på skat.dk finder man som virksomhed en masse oplysninger om
skattekonto, underskudssaldo, selvangivelse/oplysningsskema, indberettede
oplysninger, moms-indberetninger, etc. Generelt er det umuligt at automatisere noget
som helst på denne front i dag, men der kunne NemHandel spille en rolle. F.eks. ved
at virksomhederne kunne få tilsendt et kontoudtog for skattekontoen månedligt.
Umiddelbart synes loven at give de overordnede rammer for at beslutninger om anvendelse
som eksemplerne ovenfor. Hvis det ikke er tilfældet håber vi at det vil blive overvejet.
Steffen Bering Jensen
Direktør
Multi-Regnskab ApS
Lautruphøj 5-7
2750 Ballerup
[email protected]
2
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0012.png
Bemærkninger til udkast til lovforslag
om fælles digital infrastruktur for
elektronisk dataudveksling ved
samhandel og rapportering m.v.
Vi, Visma e-conomic A/S, har gennemgået lovudkastet, som I har sendt til
offentlig høring. Efter at have gennemgået udkastet internt, er vi kommet frem
til nedenstående bemærkninger vedrørende udkastet til Lovforslag om fælles
digital
infrastruktur
for
elektronisk
dataudveksling
ved
samhandel
og
rapportering m.v..
1.
Serviceleverandørernes rolle
1.1.
Erstatningsansvar
I dag opererer serviceleverandørerne med et erstatningsansvar i henhold til de
sædvanlige principper, hvor serviceleverandørerne ikke kan holdes fuldt
ansvarlige for slutbrugernes handlinger. Vores opmærksomhed blev derfor
fanget af, at I i bemærkningerne til § 6 påtænker at ændre denne praksis til, at
serviceleverandørerne fremadrettet vil blive ansvarlige for slutbrugernes
adfærd. Bemærkningerne fremhæver selv, at serviceleverandørernes opgave
normalt alene er at transportere slutbrugernes data, hvorfor det vil være
krævende for serviceleverandørerne, at de fremadrettet også påtænkes at blive
pålagt
en
monitoreringsforpligtelse.
En
ny
arbejdsbyrde
for
serviceleverandørerne vil medføre forøget omkostninger, hvilket antageligt vil
blive påført slutbrugerne via prisændringer. Vi undrer os derfor ved, at jeres
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0013.png
sammenfattende skema i de almindelige bemærkninger hverken indikerer
positive eller negative konsekvenser forbundet med vedtagelsen af lovforslaget
og dens efterfølgende bekendtgørelser. I bemærkningerne til § 8 bemærker vi, at
der er opstillet forskellige eksempler på misbrug fra slutbrugernes side. Det er
vigtigt at påpege, at mange af disse eksempler kan være udfordrende at
imødegå effektivt ved hjælp af automatiserede sikkerhedstiltag. Et konkret
eksempel
er
situationer, hvor endepunktsnavne mistolkes. Her vil en
automatiseringsfunktion sandsynligvis have svært ved at objektivt vurdere, om
et endepunktsnavn er oprettet med chikanøse/bedrageriske formål eller blot er
nærliggende et eksisterende navn. I mangel af automatiseret sikkerhedstiltag vil
det
være
byrdefuldt
for
serviceleverandørerne
at monitorere samtlige
slutbrugers løbende adfærd. Ændring af erstatningsansvaret, vil tvinge
serviceleverandørerne til at implementere omkostningstunge sikkerhedsværn. Vi
mistænker, at dette vil begrænse tilslutningen til netværket, samt gøre
arbejdsgangen mere omstændig for virksomheder, som rent faktisk opererer
med legitime formål.
I tilfælde af lovforslaget pålægger serviceleverandørerne meget byrdefulde krav,
vil de måske helt afvige fra at forestå udveksling af data og elektroniske
dokumenter via den fælles digitale infrastruktur, og i stedet etablere en
alternativ infrastruktur på sædvanlige markedsvilkår.
Vi vil derfor overordnet vurdere, at en ændring af de sædvanlige principper i
forhold til erstatningsansvar vil have en konsekvens på markedet, hvor navnligt
serviceleverandørerne påvirkes direkte heraf. I tilfælde af, at udbyderne finder
kravet for byrdefuldt, kan de måske undlade at understøtte den fælles digitale
infrastruktur, hvilket resulterer i at lovforslagets formål ikke bliver realiseret.
1.2.
Opbevaring af data
I dag tilbyder nogle serviceleverandører at opbevare data, som en yderligere
service til deres slutbrugere, men det ændrer ikke på, at serviceleverandørernes
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0014.png
kerneansvar er at facilitere en pålidelig og sikker transport af data mellem de
involverede parter. Hvordan data modtages, anvendes og opbevares, bør
forblive uvedkommende for serviceleverandørerne, og forblive uden for
rammerne af det beskrevne formål med lovforslaget. Data, som er omfattet af
transporten, vil allerede være at finde hos afsenderen (corner 1) og modtageren
(corner 4), hvorfor vi anskuer det mere nærliggende, at opbevaringsforpligtelse
pålægges dem. Den nye bogføringslov stiller krav til, at et digitalt standard
bogføringssystem ikke må tillade sletning, ændring eller tilbagedatering af
bogførte posteringer. Data vil således allerede være sikret derigennem for de
virksomheder, som er omfattet af kravet om at anvende et digitalt
bogføringssystem.
Yderligere er definitionen af “data” ikke medtaget i lovforslaget, herunder
dennes bemærkninger. Begrebet “data” kan være omfattende, og en bred
definition
kan
potentielt
skabe
et
meget
byrdefuldt
krav
for
serviceleverandørerne. Det er afgørende, at begrebet tydeligt afklares og
afgrænses, således at serviceleverandørerne ikke pålægges en påkrævende
forpligtelse, herunder omkostningsfuld, som går ud over lovforslagets formål.
1.3.
Overdragelse af data i forbindelse med leverandørskifte
Serviceleverandørerne er i dag ikke forpligtet til at overdrage data, hvilket er en
naturlig forlængelse af, at de i dag ikke er pålagt at opbevare data. Kravet vil
være en ændring af serviceleverandørernes eksisterende serviceområder.
Gennemgående gør vores refleksioner i afsnit “1.2. Opbevaring af data” sig også
gældende, hvad angår overdragelse af data. Vi vil derfor fremhæve, at vi
vurderer det mere nærliggende, at slutbrugerne kan tilgå data fra den fælles
digitale infrastruktur eller hos afsenderen (corner 1) eller modtageren (corner 4).
Både pligten til at opbevare og overdrage data må forventes at pålægge
serviceleverandørerne yderligere omkostninger. Vi undrer os derfor igen over, at
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0015.png
jeres sammenfattende skema indikerer, at der hverken vil være positive eller
negative konsekvenser forbundet med lovforslagets eventuelle vedtagelse.
2.
Lovforslagets påvirkning på markedet, herunder
økonomiske konsekvenser
Vi bemærker, at lovforslaget søger at etablere standardiserede krav til den fælles
digitale infrastruktur. Mens standardisering kan have sine fordele, er vi af den
overbevisning, at en "one-size-fits-all" tilgang muligvis ikke vil dække alle
virksomheders unikke behov. Virksomheder opererer i forskellige kontekster og
inden for varierende forretningsmodeller, hvilket kan medføre en betydelig
variation i krav til dataudveksling. Vi kan frygte, at et marked, som er underlagt
standardiseret krav, potentielt kan begrænse den ønskede effektivisering af
markedet, som lovforslaget tilsigter at fremme.
Ydermere bemærker vi, at I i bemærkningerne til lovforslaget fremhæver
udfordringen med at følge den hurtige teknologiske udvikling. Dette får os til at
reflektere på lovforslagets og de efterfølgende bekendtgørelsers evne til at
løbende tilpasse sig ændringer i teknologien - specielt sammenholdt med
lovforslagets formål er at fremme effektivisering for virksomhederne. Vores
bekymring er, at innovationen skal bevares på markedet, og helst ikke
begrænses af lovgivning. Markedet kan potentielt blive fragmenteret, hvis
serviceleverandørerne finder lovforslaget hæmmende, hvilket potentielt kan
medføre, at de etablerer alternative løsninger til elektronisk dataudveksling
inden for B2B-sektoren.
I lovforslagets almindelige bemærkninger fremhæves, at lovforslaget, herunder
dennes bekendtgørelser, hverken kommer til at have en positiv eller negativ
konsekvenser/merudgifter påvirkning på markedet og dennes interessenter. Vi
undrer os lidt herved, som også er fremhævet tidligere i vores høringssvar.
L 59 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769959_0016.png
3.
GDPR
Det er tydeligt, at den fælles digitale infrastruktur potentielt vil medføre øget
behandling af personoplysninger. Navnlig henviser vi her til opbevaringen og
udleveringen af data. Serviceleverandørerne og øvrige involverede parter bør
være helt afklaret med, hvilke persondataretlige roller de forskellige parter vil
have i forbindelse med den foreslåede infrastruktur. Dette inkluderer en klar
specificering af, hvem der vil besidde instruktionsbeføjelsen over disse
persondata, samt hvilke forpligtelser og rettigheder, der vil opstå som følge af
lovforslagets implementering.
4.
Tidslinje
Vi bemærker, at en række bestemmelser i lovforslaget henviser til, at de vil blive
specificeret nærmere i forbindelse med bekendtgørelserne. En gennemsigtig og
proaktiv kommunikation er essentiel i forbindelse hermed, hvis lovforslaget og
bekendtgørelserne skal implementeres succesfuldt og effektivt. Det er vigtigt, at
virksomhederne og serviceleverandørerne har adgang til klare retningslinjer og
detaljerede informationskilder i forbindelse med implementeringen af nye
lovgivningsmæssige rammer. I forlængelse heraf vil vi fremhæve tidslinjen for
bekendtgørelsernes ikrafttrædelse. Uden at kende de endelige krav, så har vi
allerede identificeret en række markante ændringer for serviceleverandørerne,
hvilket er fremhævet i afsnit 1. Til vores orientering formodes bekendtgørelserne
sendt
til
høring
i
oktober,
hvor
vi
har
en
forhåbning
om,
at
serviceleverandørerne efterfølgende tildeles behørig implementeringstid.