Erhvervsudvalget 2023-24
L 59 Bilag 4
Offentligt
2782025_0001.png
Ny hovedlov
om fælles digital infrastruktur
Teknisk gennemgang af L 59 (Forslag til Lov om fælles digital infrastruktur for
elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v.)
November 2023
1
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0002.png
Lovens formål
o
Formålet med lovforslaget er at gøre digital
samhandel mellem virksomheder og myndigheder
nemmere gennem automatisering og
standardisering.
Den fælles digitale infrastruktur er en viderebygning
af Nemhandel, der er et fælles-offentlig netværk til
udveksling af e-fakturaer til det offentlige.
Lovforslaget skaber rammen for at infrastrukturen i
højere grad understøtter både myndigheder og
virksomheders handels- og rapporteringsprocesser.
o
o
o
Lovforslaget vil gøre det lettere for virksomheder at
overholde krav til digital handel og rapportering til
myndigheder.
2
2
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0003.png
Nemhandel infrastrukturen
3
3
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0004.png
Hvorfor skal der indføres en ny
hovedlov?
Behov for juridisk klarhed
Lige nu er regulering af elektronisk dataudveksling spredt over
forskellig regulering , hvilket gør det svært at gennemskue.
Derfor er der behov for at samle og modernisere eksisterende
bestemmelser om Nemhandel i én samlet hovedlov, for at skabe
juridisk klarhed og tydeligere hjemmel til regulering af elektronisk
dataudveksling for myndigheder og virksomheder.
Behov for udvidelse af infrastrukturen
For at følge op på visionen om Automatisk Erhvervsrapportering er
det nødvendigt med en udvidelse af Nemhandel til en fælles digital
infrastruktur.
For at realisere det fulde potentiale af automatisering af elektronisk
samhandel, bogføring og rapporteringskrav m.v., er der behov for at
standardisere flere elektroniske dokumenter.
Behov for inddragelse af den private sektor
Som følge af Bogføringsloven er der kommet behov for også at
inddrage den private sektor, som tidligere ikke har været omfattet af
regulering om elektronisk dataudveksling.
4
4
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0005.png
Anvendelsesområde
o
Loven vil gælde for offentlige myndigheder, virksomheder og
serviceleverandører, der anvender eller formidler adgang til
den fælles digitale infrastruktur.
Myndigheder: når de e-handler eller udveksler e-dokumenter,
skal de anvende infrastrukturen til det.
Virksomheder: når de e-handler, udveksler finansielle data
eller anden form for elektronisk data med offentlige
myndigheder, skal de anvende infrastrukturen til det.
Serviceleverandører: dem der formidler adgang til
infrastrukturen, skal anvende de standarder som
Erhvervsstyrelsen har fastsat i infrastrukturen og overholde
regler for anvendelse.
o
o
o
november 2023
5
5
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0006.png
Understøttelse af den fælles
digitale infrastruktur
Erhvervsstyrelsen vedligeholder og driver
Nemhandelsregisteret samt andre centrale
softwarekomponenter i de
kommunikationsnetværk, der indgår i
infrastrukturen.
Disse komponenter er nødvendige for, at alle
aktører i infrastrukturen vil kunne
kommunikere i infrastrukturen.
6
6
6
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0007.png
Anvendelse af den fælles digitale infrastruktur
Offentlige myndigheder
Offentlige myndigheder skal som
udgangspunkt anvende den fælles
digitale infrastruktur.
Det vil typisk være ved e-fakturering
eller udveksling af andre
elektroniske dokumenter.
Erhvervsstyrelsen vil fastsætte
nærmere regler for offentlige
myndigheders anvendelse af den
fælles digitale infrastruktur.
Virksomheder
Erhvervsstyrelsen vil fastsætte
regler for virksomheders anvendelse
af den fælles digitale infrastruktur.
Reglerne vil finde anvendelse, når
virksomheder e-handler med
offentlige myndigheder og
udveksler finansielle data og andre
former for elektronisk data med
offentlige myndigheder.
Serviceleverandører
Serviceleverandører, som
anvender den fælles digitale
infrastruktur, vil være forpligtet til
at anvende de fastsatte standarder.
Erhvervsstyrelsen vil fastsætte
regler for serviceleverandørers
anvendelse af den fælles digitale
infrastruktur.
7
7
L 59 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 ved erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet
2782025_0008.png
Tilsyn, straf og ikrafttræden
Tilsyn
Erhvervsstyrelsen vil føre tilsyn med loven og regler udstedt i medfør heraf.
Erhvervsstyrelsen vil kunne foretage nødvendige indgreb ved formodet misbrug af den fælles digitale infrastruktur.
Erhvervsstyrelsen vil kunne fratage en virksomhed, serviceleverandør eller offentlig myndigheds adgang til den fælles
digitale infrastruktur for at afværge yderligere skade, misbrug eller lignende.
Straf
Overtrædelse af loven vil kunne straffes med bøde.
Ikrafttræden
Loven vil træde kraft 1. januar 2024.
8
8