25. oktober 2023
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om håndhæ-
velse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
et indre marked for digitale tjenester
1.
Baggrund for lovforslaget
Lovforslaget har til formål at supplere Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om et indre marked for digitale tjenester og om ændring af direktiv
2000/31/EF (forordning om digitale tjenester), som blev vedtaget 19. ok-
tober 2022.
Forordningen om digitale tjenester har til formål at bidrage til at styrke det
indre marked ved at modernisere og præcisere formidlingstjenesters for-
pligtelser i forhold til håndtering af ulovligt indhold og ved at adressere
nye problemstillinger, der er fremkommet i medfør af platformsøkono-
mien. Formålet med forordningen er at skabe et sikkert digitalt univers,
hvor fundamentale rettigheder som f.eks. retten til ytrings- og informati-
onsfrihed, retten til ikke-forskelsbehandling og retten til et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse, er beskyttet.
Forordningen om digitale tjenester fastlægger nye forpligtelser for formid-
lingstjenester. Forpligtelserne er differentieret på baggrund af typen og
størrelsen af tjenesten samt antallet af brugere. Forordningen indeholder
bl.a. krav om etablering af mekanismer til anmeldelse af ulovligt indhold,
forpligtelse til at give en begrundelse til brugere om årsagen ved nedtag-
ning af indhold, forpligtelse til at etablere en intern klageadgang, krav om
offentlig rapportering om fjernet og redigeret indhold, krav om at sikre
sælgeres sporbarhed på handelsplatforme samt krav om at samarbejde med
håndhævelsesmyndigheder. De meget store onlineplatforme og onlinesø-
gemaskiner skal desuden bl.a. udarbejde risikovurderinger ift. systemiske
trusler mod samfundet og give adgang for tilsynsmyndigheder og forskere
til visse data.
Derudover følger det af forordningen, at der skal etableres et styrket sam-
arbejde mellem medlemsstaterne, bl.a. ved oprettelsen af nationale uaf-
hængige koordinatorer for digitale tjenester, der skal tillægges en række
håndhævelsesbeføjelser, herunder kompetence til at pålægge bøder eller
anmode en judiciel myndighed herom på op til 6 pct. af virksomhedens
årlige omsætning. Herudover får Kommissionen med forordningen en
række håndhævelsesbeføjelser over for de største onlineplatforme og onli-
nesøgemaskiner.
1