Erhvervsudvalget 2023-24
L 60 Bilag 1
Offentligt
2769974_0001.png
Dato: 30. juni 2023
Sag: 23/04997
Sagsbehandler: /CAGS /JAA
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslag sendes i perioden fra 30. juni til 18. august 2023 i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Aarhus BSS
AAU - Aalborg Universitet
ADIPA – Association of Danish Intellectual Property Attorneys
Advokatsamfundet
AE - Arbejderbevægelsen Erhvervsråd
Amnesty
AU - Aarhus Universitet
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
CBS – Copenhagen Business School
Center for Digital Pædagogik
CEPOS – Center for Politiske Studier
Cevea
Danish Tech Startups Association
Danmarks Statistik
Dansk Erhverv
Dansk Internet Forum
Dansk IT
Dansk Journalistforbund
Dansk Standard
Danske Advokater
Danske Handicaporganisationer
Danske Medier
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Danske Universiteter
DAOM - Dansk Annoncører og Markedsførere
Dataetisk Råd
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Det Centrale Handicapråd
Det Kriminalpræventive Råd
DI
Digitaliseringsstyrelsen
Digitalt Ansvar
DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
DKCERT - Danish Computer Security Incident Response Team
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
DPCMO - Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisa-
tion
DTU - Danmarks Tekniske Universitet
FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel
FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier
FDR - Foreningen Danske Revisorer
Finanstilsynet
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet TÆNK
Foreningen af Offentlige Anklagere
FSR – Danske Revisorer
Institut for Menneskerettigheder
IT-Brancheforeningen
IT-Politisk Forening
ITU - IT-Universitet i København
Justitia
KL
Københavns Byret
Kreativitet & Kommunikation (KreaKom)
2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Kriminalforsorgsforeningen
KU - Københavns Universitet
Legebranchen LEG
LGBT+ Danmark
Medierådet for Børn og Unge
MINO Danmark
Nævnenes Hus
Østre Landsret
Politiforbundet i Danmark
Rådet for Digital Sikkerhed
Radio- og TV-Nævnet
Red Barnet
Retspolitisk Forening
Retten i Aalborg
Retten i Aarhus
Retten i Esbjerg
Retten i Glostrup
Retten i Helsingør
Retten i Herning
Retten i Hillerød
Retten i Hjørring
Retten i Holbæk
Retten i Holstebro
Retten i Horsens
Retten i Kolding
Retten i Lyngby
Retten i Næstved
Retten i Nykøbing Falster
Retten i Odense
Retten i Randers
Retten i Roskilde
Retten i Sønderborg
3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Retten i Svendborg
Retten i Viborg
Retten på Bornholm
Retten på Frederiksberg
Rettighedsalliancen
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
RUC - Roskilde Universitetscenter
SDU - Syddansk Universitet
Sikkerhedsstyrelsen
SMV Danmark
SSK - Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet
Teleindustrien
Telekommunikationsindustrien i Danmark
Vestre Landsret
4
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0005.png
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
17.08.2023
Koordinatoren for digitale tjenester bør sikres nødvendige børne-
og unge faglige kompetencer og selvstændige ressourcer
Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen).
Børnerådet ser overordnet positivt på DSA-forordningens præcisering af digitale platformes
forpligtigelser i forhold til ulovligt indhold. Det er Børnerådets opfattelse, at DSA forordningen er et
vigtigt redskab i arbejdet med at forbedre børn- og unges rettigheder online. Da forordningen har direkte
virkning i medlemslandene, kommenterer Børnerådet alene på forslaget om at udpege Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen som koordinator for digitale tjenester.
Børnerådet er optaget af, at koordinatoren for digitale tjenester får tildelt selvstændige ressourcer til at
løfte tilsynet med og håndhævelsen af forordningen. At være koordinator for digitale tjenester vil være
en ny og vigtig opgave, som på flere måder er anderledes end mange af de øvrige opgaver, der løses i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Børnerådet vil af den grund appellere til, at organiseringen
overvejes nøje, så tilsynet med og håndhævelsen af forordningen både organisatorisk og
ressourcemæssigt løses selvstændigt fra styrelsens øvrige opgaver. Herudover er det Børnerådets
opfattelse, at børn og unge udgør en særlig sårbar gruppe, når det handler om digital sikkerhed. Derfor er
det meget vigtigt, at koordinatoren for digitale tjenester tilføres børne- og ungefaglige kompetencer med
særlig viden om børn og unges udvikling og trivsel samt børn og unges digitale liv.
Børnerådet ser frem til at følge, hvordan de nærmere rammer for koordinatoropgaven udmøntes i praksis
og appellerer til, at relevante organisationer inddrages i arbejdet med at sikre et særligt fokus på børn- og
unges sikkerhed online.
Med venlig hilsen
Bente Boserup
Forperson
Maja Olesen
Kst. sekretariatschef
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0006.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0007.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Janus Andersen, [email protected] og
Carina Gaarde Sørensen, [email protected]
Den 18. august 2023
Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester
Dansk Erhverv skal hermed komme med bemærkninger til den fremsendte høring over udkast til
ovennævnte lovforslag.
Dansk Erhvervs bemærkninger vil koncentrere sig om den del af udkastet, der angår håndhævelse
af den del af rådets forordning, som fastsætter regler for onlinemarkedspladsers pligter i relation
til formidling af produkter fra sælgere, der ønsker at afsætte produkter ved brug af onlinemar-
kedspladser, herunder særligt pligterne for disse onlineplatforme i forordningens artikel 31, stk.
1-3, til at designe deres onlinegrænseflade (og bagvedliggende teknik eller sælgerindgange) såle-
des, at det sikres, at sælgerne har mulighed for, bliver bedt om og forpligtet til at oplyse og uplo-
ade den relevante dokumentation for overholdelse af EU-lovgivningen (”compliance by design”),
og at onlinemarkedspladserne kontrollerer, at dette er sket, før produkterne sættes til salg.
Generelt om håndhævelsen af forordningens artikel 31 i Danmark
Dansk Erhverv har noteret sig, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er udpeget som ansvarlig
myndighed for håndhævelsen af hele DSA-forordningen. Da visse dele af forordningen, herunder
forordningens artikel 31, imidlertid lægger sig tæt op ad anvendelsen og fortolkning af anden lov-
givning, som er afgørende for effektiviteten af DSA-forordningen, opfordrer Dansk Erhverv til, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etablerer et tæt samarbejde med andre myndigheder om ud-
arbejdelsen af vejledninger knyttet til fortolkningen af bestemmelserne i DSA forordningen, her-
under vejledning til artikel 31.
BSC
Side 1/3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
DANSK ERHVERV
I den forbindelse vil det være centralt, at myndighederne på hvert enkelt fag- eller produktom-
råde kortlægger og oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvilke oplysninger og dokumen-
ter, det skal være muligt for sælgerne at uploade for at kunne dokumentere overholdelse af den
europæiske lovgivning på f.eks. produktsikkerhedsområdet, jf. ordlyden af artikel 31, stk. 1 og 2.
Relevante myndigheder kunne f.eks. være Sikkerhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Kemikalieinspek-
tionen, Fødevarestyrelsen, Energistyrelsen m.fl.
Specifikke bemærkninger til dele af udkastet til lovforslag:
Konkret foreslår Dansk Erhverv, at formuleringen i § 11, stk. 1, nr. 19 omformuleres, så den dæk-
ker hele formålet og hensigten med artikel 31, herunder bør det også fremgå, at der kan idømmes
straf for overtrædelse af ikke alene stk. 1 og 2 om udformning af onlinegrænseflader, men også ar-
tikel 31, stk. 3, 1. og 2. pkt. (der ikke synes dækket af den nuværende formulering af § 11, stk. 1, nr.
19).
Dette er særligt vigtigt at få med i § 11, da man efter formuleringerne i bemærkningerne til udka-
stet til lovforslag ikke finder, at det er muligt at udstede administrative bøder (§12), medmindre
onlineplatformen
”ikke på nogen måde”
har søgt at opfylde deres pligter efter forordningen. Der-
for bør det klart fremgå, at også overtrædelser af disse dele af artikel 31 er strafsanktioneret
(selvom det ikke i alle tilfælde kan ske ved administrative bøder).
Dansk Erhverv anerkender, at der er behov for principielt at være tilbageholdende med udste-
delse af administrative bøder. Alligevel foreslår Dansk Erhverv, at man genovervejer formulerin-
gen af § 12, idet det er uklart, hvorfor der altid først kan idømmes en administrativ bøde, hvis on-
lineplatformen
”ikke på nogen måde”
har søgt at opfylde deres pligter efter forordningen. Faktum
vil altid være forskelligt i konkrete sager, men det kan ikke udelukkes, at der med tiden vil komme
sager, som med mening kan ligestilles og vurderes ensartede og ukomplicerede bevismæssigt.
Herunder vil Dansk Erhverv særligt gøre opmærksom på, at der efter vores opfattelse – i lyset af
formuleringen af § 12, stk. 1, nr. 28 og 29 - er et stort behov for vejledning og praksis om artikel
31, stk. 3, der er formuleret som følger:
Side 2/3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
DANSK ERHVERV
”Udbydere
af onlineplatforme, der giver forbrugere mulighed for at indgå aftaler om fjernsalg
med erhvervsdrivende, gør deres bedste for at vurdere, om sådanne erhvervsdrivende har givet
de i stk. 1 og 2 omhandlede oplysninger,
inden
den giver dem mulighed for at udbyde produktet
eller tjenesten på disse platforme.
Efter
at have givet den erhvervsdrivende mulighed for at ud-
byde produkter eller tjenester på sin onlineplatform, der giver forbrugere mulighed for at indgå
aftaler om fjernsalg med erhvervsdrivende, gør udbyderen en rimelig indsats for stikprøvevis at
kontrollere i alle officielle, frit tilgængelige og maskinlæsbare onlinedatabaser eller onlinegræn-
seflader, om de udbudte produkter eller tjenester er blevet identificeret som ulovlige”.
Hvornår en konkret onlineplatform har gjort ”deres bedste” vil være meget individuelt, hvis man
anlægger en subjektiv vurdering. Men det er sikkert, at desto mere erfaring man får med formid-
lingen af produkter, viden om typer af overtrædelser fra sælgere, og desto flere typer produkter,
man sælger og lovgivning, man kommer i kontakt med, så forventes man at kunne gøre en større
og større indsats.
Endelig bør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i samarbejde med Kommissionen og de øvrige
medlemslande søge at afklare, om der ikke bør være et objektivt bundniveau for, hvad der kan
forventes af en kommerciel aktør som en onlineplatform, der formidler produkter til forbrugere
på EU-markedet. Det er de færreste andre erhvervsdrivende, der kan nøjes med at ”gøre deres
bedste” ud fra en subjektiv vurdering.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i lighed med andre retsområder opdatere vejledninger med
praktiske eksempler således, at man kan finde konkrete eksempler med faktiske beskrivelser, der
giver en forståelse af, hvornår en onlineplatform har ”gjort sit bedste” for at kontrollere de for-
hold, som er beskrevet i artikel 31, stk. 3.
En effektiv håndhævelse af denne del af forordningen synes helt afgørende for forbrugersikkerhe-
den og funktionen af det indre marked for salg af produkter. Det er denne bestemmelse, som i
praksis er kompromiset, der afløser det danske ønske om et direkte importøransvar for de for-
midlede produkter fra sælgere i tredjelande for onlinemarkedspladser. Derfor er det også væsent-
ligt, at onlinemarkedspladserne som minimum i praksis og reelt forpligtes til at facilitere og kon-
trollere, at de ansvarlige sælgere dokumenterer overholdelse af EU-lovgivningen.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Betina Schiønning
Side 3/3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0011.png
10.
august
23
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Pr. e-mail til
Janus Andersen,
[email protected]
og Carina Gaarde Sørensen,
[email protected]
Dansk Journalistforbunds høringssvar vedrørende udkast
til lov-
forslag til Lov om håndhævelse
af Europa-Parlamentets
og Rådets for-
ordning om et indre marked for digitale tjenester
Med henvisning til høringsskrivelse af
30.
juni
2023
skal Dansk Journalistfor-
bund, DJ hermed bemærke følgende til udkast til lovforslag:
DJ noterer sig, at man påtænker at undtage sager og undersøgelser efter DSA-for-
ordningen fra offentlighedsloven, samt i øvrigt begrænse retten til partsaktind-
sigt, retten til indsigt, jf. databeskyttelsesreglerne m.v.
Helt generelt er det DJs holdning, at udgangspunktet for al offentlig virksomhed
og sagsbehandling altid skal og må være åbenhed, og derfor ser vi principielt med
bekymring på denne undtagelse.
Det er DJs holdning, at offentlighedsloven i dag har for mange og for omfattende
undtagelser fra retten til aktindsigt. Set i lyset deraf er det i sagens natur så meget
desto mere at gå i den helt forkerte retning, når man dertil også bredt helt undta-
ger hele områder fra lovens anvendelsesområde.
Det skal i den forbindelse i øvrigt fremhæves, at offentlighedsloven - og reglerne
om indsigt i øvrigt - som bekendt indeholder en række undtagelser, herunder spe-
cifikt også bestemmelser, der efter deres indhold netop undtage r indsigt i de situ-
ationer, hvor der, jf. det i lovforslaget beskrevne, kan være et særligt hensyn at
tage til de virksomheder, hvis data indgår i undersøgelser og behandling af sager
efter DSA-forordningen.
Det er således DJs opfattelse, at der i offentlighedsloven er hjemmel til at vare-
tage de i lovforslaget beskrevne hensyn til de virksomheder, som måtte skulle af-
give data til myndighederne, hvorfor det fremstår unødvendigt helt at undtage
anvendelsen af offentlighedsloven m.v.
Hvis dette høringssvar giver anledning til yderligere spørgsmål eller kommenta-
rer, da står DJ gerne til rådighed: mail
[email protected]
Venlig hilsen
Dansk Journalistforbund
Medier & kommunikation
The
Danish
Union
of
Journalists
Gammel
Strand 46
K
1202
København
Danmark
+45
3342 8000
[email protected]
journalistforbundet.dk
1/1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0012.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Sendt til: Janus Andersen og Carina Gaarde Sørensen
17. august 2023
Høringssvar vedr. håndhævelse af forordning om et indre marked for digi-
tale tjenester (DSA)
Danske Medier har med tak modtaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens (herefter Styrelsen) hø-
ring over lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for
digitale tjenester (EU-forordning 2022/2065, Digital Services Act). Danske Medier kan i sin væsentlig-
hed støtte lovudkastet, men ønsker i det følgende at fremkomme med en række bemærkninger til
lovudkastets implementering af bestemmelserne i DSA’en,
som er af særlig
betydning for den danske
mediebranche.
Indledningsvist ønsker Danske Medier at bemærke, at det er foreningens forventning, at forordnin-
gen om digitale tjenester vil bidrage til at skabe et mere retfærdigt digitalt marked med mulighed for
at udvikle digitale forretninger til gavn for borgere, virksomheder og demokratiet.
Danske Medier har følgende konkrete bemærkninger til lovudkastets indhold:
Organisering
Foreningen bakker op om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeges som kompetent myndig-
hed og som koordinator for digitale tjenester. Desuden ser foreningen positivt på, at erhvervsmini-
steren herefter kan udpege andre myndigheder som kompetente myndigheder. I foreningens optik
er det afgørende, at Styrelsen afsætter passende ressourcer til denne opgave og bevarer den primæ-
re håndhævelsesopgave, ligesom Styrelsen bør forblive ansvarlig for regeringens koordinerende ar-
bejde inden for DSA’en. Dertil bør Styrelsen til enhver tid være tæt involveret i eventuelt andre ud-
pegede myndigheders arbejde.
Tilsynsopgaver
Foreningen ser meget positivt på den styrkede tilsynsopgave, som tildeles den kompetente myndig-
hed i medfør af DSA’en.
Foreningen
opfordrer i den sammenhæng Styrelsen til at afsætte passende
ressourcer til den opgave, således at reglernes efterlevelse sker på højst mulige niveau.
Fsva. §6, stk. 4 så opfordrer foreningen Styrelsen til at inddrage relevante aktører i udformningen af
formkrav og metoder for at indgive mest præcise og brugbare klager.
Øvrigt
Foreningen opfordrer Styrelsen til fortsat at afsøge og udnytte muligheder for at iværksætte nationa-
le tiltag for at understøtte et trygt og ansvarligt digitalt marked og fuldt ud at udnytte de muligheder,
som DSA’en
giver.
Foreningen ser frem til den videre dialog om DSA’ens effektive håndhævelse, særligt vedrørende
gennemsigtighed i forbindelse med online annoncering samt mediers adgang til data.
1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Danske Medier står naturligvis til rådighed, såfremt ministeriet ønsker ovenstående bemærkninger
uddybet. Henvendelser herom kan rettes til rådgiver Anne Hedeager Bentsen eller undertegnede.
Med venlig hilsen
Danske Medier
Mads Brandstrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0014.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Sendt elektronisk til
Janus Andersen, [email protected],
Dato 17.08.2023
og Carina Gaarde Sørensen, [email protected].
Dataetisk Råds høringssvar vedr. Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen).
Dataetisk Råd takker for høring vedr. Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen).
Dataetisk Råd ser effektiv håndhævelse som afgørende for at indfri DSA-forordnin-
gens betydelige potentiale om at sikre dataetiske principper og rettigheder, når bor-
gere i Europa bruger online tjenester. Af den grund finder Dataetisk Råd det betænke-
ligt, at lovforslaget i sin nuværende form indeholder væsentlige begrænsninger af
netop de processuelle rettigheder, som DSA-forordningen ellers er sat i verden for at
give tjenestemodtagere. Dataetisk Råd hæfter sig især ved de uklare rammer for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) adgang til at afvise klager fra tjeneste-
modtagere og kompetente organer samt den manglende offentlighed ved sager og
undersøgelser, som undtages fra offentlighedsloven. Disse kommentarer uddybes i
afsnit 1.
Herudover er det Dataetisk Råds opfattelse, at effektiv håndhævelse af DSA-forord-
ningen også vil bero på hvordan nærværende lovforslag implementeres. Af den
grund har Dataetisk Råd i afsnit 2 formuleret en række anbefalinger til dette arbejde.
Dataetisk Råd peger især på vigtigheden af at sikre de rette organisatoriske rammer
og ressourcer ift. KFST; at danske forbrugere oplyses om digitale rettigheder; og at or-
ganisationer i civilsamfundet bidrager til indholdsmoderation under behørigt hensyn
til ytringsfrihed mv.
Side 1 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
DSA-forordningen udpeger Europa-Kommissionen som håndhævende myndighed
for de meget store onlineplatforme, hvilket i april 2023 blev afgjort til at dække plat-
forme med mange danske brugere som bl.a. Facebook, Snapchat, X/Twitter, Youtube
og TikTok. Dataetisk Råd opfordrer regeringen til at arbejde for, at nedenstående
kommentarer medtages når rammerne for Europa-Kommissionens håndhævelse
skal udformes.
1.
Kommentarer til lovforslaget
Uklar begrænsning for KFSTs adgang til at afvise klager fra tjenestemodtagere og
kompetente organer
Aktive civilaktører udgør en grundstamme i forordningens håndhævelse. DSA-forord-
ningens art. 53 tillægger tjenestemodtagere og kompetente organer ret til at indgive
klage, men lovforslagets § 6, stk. 2, udhuler imidlertid denne klageret ved at give KFST
mulighed for at afvise at behandle klagen ud fra en vurdering af, i hvilket omfang kla-
gen bidrager til opfyldelsen af DSA-forordningens formål
jf. artikel 1.
Denne formule-
ring giver KFST bred adgang til at afvise sager, især taget i betragtning at DSA-for-
ordningens artikel 1 spænder vidt og nævner hensyn til EU-chartrets grundlæggende
rettigheder såvel som innovation i onlinemiljøer. Det er ikke en tilstrækkelig beskyt-
telse af tjenestemodtagernes klageadgang, at KFST jf. § 6, stk. 2 skal tage hensyn til,
at
behandlingen af en klage er til ”størst mulig gavn for tjenestemodtagerne”.
Dataetisk Råd finder undtagelsesmuligheden uklar og vagt formuleret og bemærker,
at resultatet har karakter af diskretionær prioritetsadgang for KFST. Dette er en væ-
sentlig begrænsning i retshåndhævelsessystemet, særligt i lyset af, at KFSTs afgørel-
ser ikke kan anbringes for anden administrativ myndighed jf. § 6, stk. 3.
Derfor anbefaler Dataetisk Råd, at KFST pålægges en egentlig pligt til at behandle
klager eller i det mindste en mere klar undtagelsesmulighed, som bør kunne påkla-
ges til Erhvervsministeriet og eventuelt med særlig let adgang til domstolsprøvelse.
Såfremt der ikke indføres pligt til at behandle klagerne, bemærker rådet, at KFST som
minimum pålægges at offentliggøre sin praksis for, hvilke sager, der ikke tages op, så
offentligheden kan udfordre svagheder i denne praksis. I tillæg hertil bør KFST offent-
liggøre statistiske opgørelse på aggregeret niveau for eksempelvis antal klager mod-
taget, antal klager behandlet og afvist, samt udfaldet af klagebehandling.
Side 2 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Manglende offentlighed ved sager og undersøgelser
Iflg. lovforslagets § 13 undtages "sager og undersøgelser efter DSA-forordningen,
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf" fra lov om offentlighed i forvaltning. Da-
taetisk Råd har forståelse for, at der kan være et legitimt behov for en vis grad af luk-
kethed, idet sager kan have karakter af erhvervshemmeligheder, ligesom klager kan
omhandle personlige forhold. Dog finder rådet ikke grundlag for en generel undta-
gelse fra offentlighedsloven, særligt ikke når der allerede er mulighed for at undtage
sådanne oplysninger fra offentlighed. Det betyder f.eks. også, jf. ovenfor, at offentlig-
heden ikke kan få adgang til afviste sager og dermed har offentligheden ikke mulig-
hed for at forholde sig til rimeligheden af den prioritering, som § 6, stk. 2, lægger op til.
Dataetisk Råd finder ikke tilstrækkeligt grundlag for, at digitale tjenester bør nyde
særlige forhold sammenlignet med øvrige virksomheder ift. graden af offentlighed.
2. Anbefalinger til regeringen ift. den videre implementering og håndhævelse
af DSA-forordningen
Organisering og finansiering af den nationale koordinator for digitale tjenester
Jf. lovforslaget udpeges KFST som koordinator for digitale tjenester, og Dataetisk Råd
opfordrer regeringen til at tage de rette skridt for at sikre, at KFST får de fornødne or-
ganisatoriske, økonomiske og kompetencemæssige forudsætninger for at hånd-
hæve DSA-forordningen til reglernes fulde potentiale.
Dataetisk Råd opfordrer regeringen til at sikre, at KFST får tilstrækkelige ressourcer,
der står mål med den omfattende og komplekse opgave, som håndhævelse inde-
bærer. Med udpegning som koordinator får KFST ansvar for en række forskellige op-
gaver, herunder bl.a. efterforskning og håndhævelse ved f.eks. bødeudstedelse men
også et stort ansvar for at organisere en fælles indsats med andre aktører på dansk
og europæisk niveau. Det indbefatter aktører fra civilsamfundet som f.eks. pålidelige
indberettere samt organer til udenretslig tvistbilæggelse såvel som andre myndig-
heder som Datatilsynet. Paletten af opgaver er med andre ord ganske bred og ligger
ikke i direkte forlængelse af styrelses eksisterende ansvarsområder, hvilket stiller
store krav til KFSTs kompetencer og ressourcer.
Side 3 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Dataetisk Råd opfordrer KFST til at sikre, at samarbejdet med andre relevante myn-
digheder forløber effektivt og præget af
esprit de corps,
der minimerer regulatorisk
fragmentering og forsinkelser grundet koordinationsvanskeligheder.
Jf. artikel 53 af DSA-forordningen vil KFST være klageinstans for klager om overtræ-
delse af reglerne i forordningen. Af den grund bør KFST have fokus på at opbygge et
team med kompetencer i indholdsmoderation, der kan arbejde for at digitale plat-
forme modereres med respekt for dataetiske værdier og normer omkring demokrati
og ytringsfrihed i en dansk kontekst. Kontrol med skadeligt og ulovligt indhold på
platforme er en yderst vigtig opgave, og Dataetisk Råd lægger vægt på, at indhold
ikke fjernes i strid med grundlæggende dataetiske rettigheder som informations- og
ytringsfrihed. Vigtigheden af det nordiske perspektiv på indholdsmoderation blev
også påpeget af den Nordiske Tænketank for Tech og Demokrati.
Sidst men ikke mindst pålægger DSA-forordningen digitale platforme og tjenester at
gøre data om brug af platformen, indholdsmoderation, anbefalings-systemer samt
øvrige algoritmers funktion tilgængelige. Der ligger en klar dataetisk fordring i at gøre
mest mulig brug af potentialet til at skabe vigtig transparens. Transparens er også
central ift. at synliggøre afvejningen af forskellige hensyn i platformenes afgørelser,
herunder hensynet til ytrings- og informationsfriheden. Af den grund opfordrer Data-
etisk Råd KFST til at sikre de rette rammer for, at der internt i organisationen vil være
tilstrækkelige kompetencer til at foretage dataanalyse og udarbejder rapporter til of-
fentlig brug. Eksternt kan regeringen med fordel fremme relevante videns miljøer i
Danmark f.eks. ved at tilbyde finansiering til relevante forskningsprojekter mv.
Sikring og brug af danske forbrugeres digitale rettigheder
Dataetisk Råd opfordrer KFST og regeringen til at iværksætte en indsats, der oplyser
danske tjenestemodtagere om deres rettigheder og tilskynder til at gøre brug af
dem.
DSA-forordningen giver forbrugere i Danmark en række processuelle rettigheder i
tråd med dataetiske principper. Individer får generelt mere selvbestemmelse og får
bl.a. ret til at få indblik i begrundelsen for en afgørelse vedr. indholdsmoderation, an-
melde indhold såvel som uretmæssig fjernelse af indhold. Hertil kommer en række
Side 4 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
væsentlige muligheder for transparens, herunder indblik i de nærmere regler for ind-
holdsmoderation, søgning i begrundelser for fjernelse af indhold og statistik på ag-
gregeret niveau omkring indholdsmoderation.
En væsentlig del af DSA-forordningens effekt og momentum forudsætter med andre
ord aktive individer, der gør brug af deres nye rettigheder. Men rettighederne er nye,
og det kan ikke forventes, at brugerne automatisk vil kende til dem. Platformenes pligt
til at oplyse tjenestebrugerne om egne rettigheder kan heller ikke forventes at være
tilstrækkelige.
Organisationer i civilsamfundet bidrager til indholdsmoderation under behørigt
hensyn til ytringsfrihed mv.
Dataetisk Råd finder det afgørende, at KFST og regeringen i øvrigt opstiller gode ram-
mer for, at aktører i civilsamfundet bidrager til indholdsmoderation med ytringsfrihed
for øje.
DSA-forordningen giver aktører fra civilsamfundet væsentlig indflydelse på hvilke ty-
per af indhold, der fjernes på online platforme mv. DSA-forordningen giver mulighed
for, at organisationer kan blive
certificeret som ’pålidelige indberettere’,
hvis anmel-
delser over indhold behandles på særligt prioriterede vilkår af de digitale tjenester
mv.. DSA-forordningen muliggør derudover, at nationale myndigheder opretter og
certificerer uafhængige, udenretslige organer, der kan give en såkaldt ’second
opi-
nion’. Dataetisk Råd opfordrer regeringen og KFST til at
gøre brug af denne mulighed
og oprette sådanne organer. Rådet finder, at de potentielt kan være nyttige ift. at
give tjenestebrugere en instans, der kan skabe modvægt til platformenes afvejning
af hensyn ved behandling af klager over indhold uden at staten i øvrigt involveres i,
hvordan disse hensyn afvejes.
Begge typer af aktører kan derfor forventes at spille en vigtig rolle ift. at afgrænse
hvilket indhold, som anmeldes. På den måde kan de de facto bidrage til at definere
skadeligt og ulovligt indhold. Det er vigtigt, at der skabes gode rammer for dette ar-
bejde, der kan bidrage til at højne kvaliteten i indholdsmoderation, herunder finde en
god balance mellem brugeres ytringsfrihed og hensyn til at begrænse uønsket ind-
hold. Det er et komplekst spørgsmål, der bl.a. indebærer en afvejning imellem yt-
ringsfrihed og den individuelle og samfundsmæssige interesse i at begrænse visse
typer af indhold på sociale medier mv. Dataetisk Råd er af den opfattelse, at online
Side 5 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0019.png
platformes pligt til at fjerne indhold ikke skal reguleres med henvisning til etiske eller
lignende standarder, men at der også fremover skal reguleres ud fra, om indholdet er
lovligt eller ulovligt.
Dataetisk Råd bemærker i øvrigt
i tråd med anbefalingerne fra Nordisk Tænketank
for Tech og Demokrati
at regeringen bør have som særskilt prioritet at bidrage til at
fremme dansk og nordisk kapacitet omkring indholdsmoderation, der tager hensyn til
de anvendte normer omkring ytringsfrihed i de nordiske lande og fungerer på de nor-
diske sprog.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
Med venlig hilsen på vegne af Dataetisk Råd.
Johan Busse
Formand
Dataetisk Råd
Side 6 af 6
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0020.png
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation - CVR 42552097 -
www.dpcmo.dk
Til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Janus Andersen,
[email protected]
- Carina Garde Sørensen, [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester
18. august 2023
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation, DPCMO, takker for muligheden for
afgivelse af høringssvar og indsender hermed bemærkninger til lovudkastet:
DPCMO er enig i, at tech-giganterne har endog meget stor indflydelse på borgere og
virksomheders hverdag, hvorfor de regulatoriske rammer og effektiv håndhævelse er afgørende
for forbrugerbeskyttelse- og trivsel, lige konkurrencevilkår, innovation, investering og
demokratisk sammenhængskraft
Lovens anvendelsesområde adskiller sig lidt i ordlyd
fra lovforslaget om DMA’en
Vi håber, at forslagets gode intentioner om undersøgelsesbeføjelser, effektiv håndhævelse og
afskrækkende
virkning
vil
blive
omsat
i
praksis,
særligt
i
lyset
af
den
offentlige
samfundsinteresse, der er forbundet med techs dominans. Prioritering og tid er afgørende
faktorer, da lange behandlingsperioder ofte er til tech’s fordel
Vi er enige i, at lov om håndhævelse af P2B-forordningen også er relevant og har muligheder
for effektiv håndhævelse, herunder i form af egen drift-undersøgelser
Manglende efterlevelse af danske og EU-regler reducerer betydeligt effekten af gode forslag og
hindrer dermed opfyldelsen af reglerne
Vi noterer, at administrative bødeforlæg skal tillade en hurtig og smidig proces. Tid er en
afgørende faktor i et volatilt og globalt marked, hvor Danmark er en mindre spiller
Sammenspillet og sammenhængen mellem håndhævelse irt. databeskyttelse, markedsføring,
konkurrence, medie- og ophavsret mm er af stor betydning for reglernes effektivitet i praksis
og dermed forbrugerbeskyttelse og lige konkurrence, hvorfor myndigheder opfordres til endnu
tættere samarbejde og koordinering, også på tværs af landegrænser
Forskeres adgang til data hos tech-giganternes bør håndhæves effektivt og præventivt. Det
samme gælder regeringens tech-ekspertgruppes forslag om mediernes adgang til tech-
giganternes data om mediernes indhold. Skal publicistiske medier fortsat kunne skabe et
mangfoldigt udbud af relevant dansksproget indhold er det afgørende med dataadgang og
indsigt, idet danskerne i stigende grad bruger sociale medier som nyhedskilder
Effektiv håndhævelse af regler om bekæmpelse af mis- og disinformation er afgørende for
demokratisk sammenhængskraft og borgernes samfundsengagement. Det bør ikke være muligt
med forretningsmodeller, som tjener penge, herunder høster data, på baggrund af ulovligt
indhold eller uden aftale med rettighedshaverne
DPCMO opfordrer til så klare regler som muligt, idet enhver uklarhed må forventes udfordret,
og reglerne vil blive omgået
Mediefrihed og pluralisme respekteres bl.a. ved effektiv håndhævelse af regler, der skal værne
om EUs grundlæggende rettigheder. Her bør Danmark være et foregangsland i EU
Med venlig hilsen
Karen Rønde, direktør
1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0021.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0022.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0023.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0024.png
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0025.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST)
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Dato: 21. august 2023
Sag: FO-23/05658-2
Sagsbehandler: /eoh
Direkte tlf.: +45 41 71 52 38
Forbrugerombudsmandens høringssvar til Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsens høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for
digitale tjenester
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 30. juni 2023 sendt udkast
til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
et indre marked for digitale tjenester (herefter ”udkastet”), i høring hos
Forbrugerombudsmanden.
I udkastet er der lagt op til en tilsynsmodel, hvor Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen på nuværende tidspunkt udpeges som den eneste kompe-
tente myndighed til at håndhæve blandt andet de forbrugerbeskyttende
bestemmelser i forordningen.
Tre strafbelagte bestemmelser i forordningen svarer i vidt omfang til
gældende strafbelagte regler i markedsføringsloven eller anden forbru-
gerbeskyttende lovgivning, som Forbrugerombudsmanden fører tilsyn
med.
Navnlig ud fra hensynet til ressourceforbrug og retssikkerhed vil det
efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være
særdeles hensigts-
mæssigt
at udpege Forbrugerombudsmanden som kompetent myn-
dighed for så vidt angår disse tre strafbelagte bestemmelser.
Det skyldes blandt andet, at det kan give anledning til vanskelige af-
grænsningsspørgsmål, om en overtrædelse skal behandles efter markeds-
føringsloven eller forordningens bestemmelser, hvortil kommer det hen-
sigtsmæssige i, at de pågældende bestemmelser fortolkes i overensstem-
melse med Forbrugerombudsmandens hidtidige fortolkning af de tilsva-
rende bestemmelser i markedsføringsloven mv.
Forbrugerombudsmanden har redegjort nærmere for de tre strafbelagte
bestemmelser i forordningen og forholdet til markedsføringsloven neden-
for.
FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
41 71 51 51
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
http://www.forbrugerombudsmanden.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Medlem af International Consumer
Protection & Enforcement Network
(ICPEN)
www.icpen.org
Medlem af International Consumer
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Redegørelse for de tre strafbelagte bestemmelser i forordningen og
forholdet til navnlig markedsføringsloven
I udkastet er der lagt op til strafsanktionering af en række af forordnin-
gens bestemmelser, herunder artikel 11-32.
Det fremgår af udkastets almindelige bemærkninger afsnit 3.2.3.1 om
organisering, at DSA-forordningen indeholder enkelte bestemmelser, der
har ”snitflader til lovgivning, som hører under henholdsvis Forbrugerom-
budsmandens eller Datatilsynets tilsynskompetence”. Det drejer sig om
artiklerne 25 - 28.
Der er på nuværende tidspunkt ikke lagt op til, at andre myndigheder end
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal udpeges som kompetente myn-
digheder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan rådføre sig med rele-
vante myndigheder for så vidt angår de bestemmelser i forordningen, som
”ligner gældende regulering”, herunder regulering, som hører under For-
brugerombudsmandens tilsynskompetence.
Det er Forbrugerombudsmanden opfattelse, at artiklerne
-
-
-
25, stk. 1, om forbud mod vildledende eller manipulerende online-
grænseflader (dark patterns),
26, stk. 1, om onlinereklamer og
27, stk. 1-2, om gennemsigtighed af anbefalingssystemer
ikke kun har ”snitflader” til gældende regulering, men i meget vidt om-
fang svarer til gældende regulering efter UCP-direktivet, der er gennem-
ført i markedsføringsloven, som Forbrugerombudsmanden fører tilsyn
med.
Det må antages at kunne give anledning til vanskelige afgrænsnings-
spørgsmål, hvorvidt en overtrædelse skal behandles efter markedsførings-
loven eller forordningens bestemmelser. Forordningen regulerer således
virksomheder, som allerede er underlagt Forbrugerombudsmandens tilsyn
med overholdelse af blandt andet markedsføringsloven. Hvis tilsynet med
de pågældende bestemmelser varetages af samme myndighed, giver af-
grænsningsspørgsmål ikke anledning til nævneværdigt ressourceforbrug,
da det ikke har betydning for, hvilken myndighed der kan behandle sa-
gen.
Derfor vil det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være hensigts-
mæssigt at udpege Forbrugerombudsmanden som kompetent myndighed,
således at tilsynet artikel 25, stk. 1, artikel 26, stk. 1, og artikel 27, stk. 1-
2, henlægges til Forbrugerombudsmanden. En sådan mulighed for at hen-
lægge visse opgaver eller områder vedrørende tilsyn og håndhævelse af
forordningen til andre kompetente myndigheder følger af forordningens
2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0027.png
artikel 49 og er adresseret i de specielle bemærkninger til lovudkastets §
4, stk. 3.
Forbuddet mod dark patterns i artikel 25, stk. 1-2
Artikel 25, stk. 1, indeholder et forbud mod design, organisering og drift
af onlinegrænseflader på en måde, der vildleder eller manipulerer tjene-
stemodtagere (fx forbrugere), eller på anden vis væsentligt fordrejer eller
forringer tjenestemodtageres evne til at træffe frie og informerede beslut-
ninger. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på forhold omfattet af
UCP-direktivet
1
eller databeskyttelsesforordningen
2
, jf. stk. 2.
Artikel 25, stk. 1, svarer til vildledningsforbuddet i artikel 5-7 i UCP-
direktivet, der er implementeret i markedsføringslovens §§ 5 og 6, og
som bl.a. omfatter tilfælde, hvor dark patterns anvendes til at vildlede
forbrugere.
3
Ifølge artikel 25, stk. 2, sammenholdt med præambelbetragtning 67, skal
UCP-direktivet anvendes som lex specialis forud for forordningen.
Artikel 25, stk. 1, skal således supplere vildledningsforbuddet i UCP-
direktivet, hvis direktivet ikke finder anvendelse. Forbrugerombudsman-
dens finder det vanskeligt at tænke sig til en erhvervsaktivitet, som udgør
en overtrædelse af forordningens artikel 25, stk. 1, uden samtidig at udgø-
re en overtrædelse af vildledningsforbuddet i UCP-direktivet, der er gen-
nemført i dansk ret i markedsføringslovens §§ 5 - 8. Spørgsmålet må dog
antages i praksis at kunne give anledning til ressourcekrævende spørgs-
mål om afgrænsningen og kompetencespørgsmål, såfremt tilsynet vareta-
ges af forskellige myndigheder.
Udbyderes oplysningspligt ved reklamer på onlineplatforme i artikel 26,
stk. 1
Bestemmelsen i artikel 26, stk. 1, pålægger udbyderen af en onlineplat-
form at sikre, at det er tydeligt for forbrugeren, at der er tale om en re-
klame, hvem der reklameres for, hvem der har betalt for reklamen og på
hvilket grundlag reklamen er valgt til forbrugeren.
Det fremgår af præambelbetragtning 68, at artikel 26 supplerer UCP-
direktivets regler om oplysning om kommerciel kommunikation, som er
1
Direktiv 2005/29/EF om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugere
på det indre marked
2
Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplys-
ninger
3
TfK2022.247 V: Landsretten fandt, at måden hvorpå en hjemmeside var opsat på gjor-
de, at tiltalte havde præsenteret oplysninger på en så uklar og uhensigtsmæssig måde, at
dette udgjorde vildledende handelspraksis omfattet af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
gennemført i markedsføringslovens § 6, stk. 4. Bestemmelsen forbyder
skjult reklame, da den forpligter virksomheder til klart at oplyse den
kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder re-
klame, så det er tydeligt for forbrugerne.
Forordningens artikel 26, stk. 1, pålægger således udbydere af formid-
lingstjenester et selvstændigt ansvar for at efterleve forbuddet mod skjult
reklame, samt yderligere at oplyse om baggrunden for visningen til den
enkelte forbruger.
Under hensyn til, at forordningens artikel 26, stk. 1, supplerer det gæl-
dende forbud mod skjult reklame i markedsføringsloven, som Forbruger-
ombudsmanden fører tilsyn med, finder Forbrugerombudsmanden det
hensigtsmæssigt, at Forbrugerombudsmanden får kompetence til at hånd-
hæve artikel 26, stk. 1, således at Forbrugerombudsmanden kan behandle
spørgsmålet om onlineplatformes, såsom sociale netværk, overtrædelse af
forordningen i sager om influenters overtrædelse af markedsføringsloven
på de omhandlede platforme.
Forbrugerombudsmanden kan også oplyse, at Forbrugerombudsmanden
aktuelt deltager i et koordineret tiltag med andre europæiske forbruger-
myndigheder vedrørende onlineplatformes reklamemarkeringer på bag-
grund af UCP-direktivets regler herom.
Kravet om gennemsigtighed i anbefalingssystemer efter artikel 27, stk.
1-2
Artikel 27, stk. 1-2, stiller krav om gennemsigtighed i anvendelsen af
anbefalingssystemer på onlineplatforme og forpligter udbyderen af tjene-
sten til i sine vilkår og betingelser at angive de vigtigste parametre, der
anvendes i anbefalingssystemet.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at bestemmelsen i et vist
omfang svarer til gældende regulering i henholdsvis pkt. 11 a i bilag 1 til
UCP-direktivet, jf. artikel 5, stk. 5, om urimelig handelspraksis og artikel
7, stk. 4 a, om vildledende udeladelser og artikel 6 a i forbrugerret-
tighedsdirektivet. Efter den gældende lovgivning har erhvervsdrivendes
således pligt til i et vist omfang at give forbrugerne oplysning om de kri-
terier, der ligger til grund for rangering af produkter i onlinesøgninger.
Artikel 27, stk. 1-2, regulerer således aktiviteter, som delvist er omfattet
af regulering, der hører under Forbrugerombudsmanden tilsyn. Det vil
efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være særdeles hensigtsmæs-
sigt, hvis Forbrugerombudsmanden kan håndhæve forpligtelserne efter
forordningens artikel 27, stk. 1 og 2, i forbindelse med håndhævelse af
markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.
4
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Sammenfatning
Henset til, at forordningens artikel 25, stk. 1, artikel 26, stk. 1, og artikel
27, stk. 1-2, i vidt omfang svarer til gældende regulering i UCP-direktivet
og markedsføringsloven, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at
den foreslåede tilsynsmodel kan give anledning til tvivl om, hvilken
myndighed der har kompetencen til at håndhæve en given overtrædelse.
Idet de nævnte bestemmelser vedrører grundlæggende forbrugerbeskyt-
telse, vil det være hensigtsmæssigt at udpege Forbrugerombudsmanden
som kompetent myndighed, således at der ikke kan være tvivl om, hvor-
vidt Forbrugerombudsmanden kan inddrage bestemmelserne, når Forbru-
gerombudsmanden håndhæver tilsvarende regulering i markedsføringslo-
ven og forbrugeraftaleloven.
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Eline Ohm Hamann
Fuldmægtig, cand.jur.
5
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0030.png
Høringssvar vedr. Lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre
marked for digitale tjenester
Idet vi takker for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens brev af 30. juni 2023, skal vi hermed fremkomme
med Forbrugerrådet Tænks nuværende bemærkninger til lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk ser meget positivt på de forbrugerbeskyttelsesregler som DSA’en opstiller.
Vi ser dog to store udfordringer med
Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om et indre marked for digitale tjenester
i sin nuværende form:
1)
2)
AD 1)
Håndhævelse af gældende lovgivning er efter Forbrugerrådet Tænks opfattelse helt afgørende for
forbrugerbeskyttelsen, og det er derfor meget vigtigt, at tilsynsmyndigheder udfører en effektiv
klagebehandlingsproces, herunder sikrer at evt. overtrædelser af reglerne bringes til ophør. Er
forbrugerbeskyttelsen ikke effektiv, mister forbrugerne tillid til både myndigheder, lovudstedere og markedet.
Forbrugerrådet Tænk ser positivt på DSA’ens regler vedr. indhold på platforme, og ser det som et helt
essentielt redskab i forhold til at beskytte forbrugerne mod farligt og ulovligt materiale. Dette forudsætter
imidlertid, at forbrugerne og forbrugerorganisationer m.fl. kan klage over overtrædelser, og at disse klager
rent faktisk bliver behandlet af tilsynsmyndigheden.
Vi er på denne baggrund stærktbekymrede over, at tilsynsmyndigheden ifølge lovforslaget ikke er forpligtede
til at behandle de klager, de måtte modtage.
Tilsynsmyndighed bør efter vores opfattelse kunne afvise at behandle modtagne klager, der må anses for
grundløse, men det er Forbrugerrådet Tænks holdning, at de klager, som myndigheden modtager over brud
på reglerne i DSA’en skal behandles, således at forbrugerbeskyttelsen sikres.
AD 2)
Det er et helt grundlæggende princip i demokratiske retsstater, at man som borger, part, journalist,
organisation mv. kan søge aktindsigt i myndigheders arbejde. Dette er den eneste måde for samfundet at
sikre, at embedsværket rent faktisk håndhæver gældende regler i overensstemmelse med de folkevalgte
politikeres ønske. Undtagelser og indskrænkninger i retten til aktindsigt/meroffentlighed skal derfor
begrænses til helt særlige områder fx hvor det gælder rigets sikkerhed eller lign.
Tilsynsmyndigheden er ikke forpligtet til at behandle en klage (§ 6 stk. 2)
Lov om offentlighed i forvaltninger gælder ikke (§ 13)
Ryesgade 3A, 2. th, DK-2200 København N, T +45 7741 7741, www.taenk.dk
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0031.png
Forbrugerrådet Tænk har svært ved at se den saglige begrundelse for at klagesagsbehandlingen efter
DSA’en skal undtages
Lov om offentlighed i forvaltninger og opfordrer derfor til, at denne bestemmelse
fjernes fra loven.
Venlig hilsen
Uffe Rabe Krag
Politisk chef
Martin Bruun-Houmølle
Jurist
Side 2 / 2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0032.png
Janus Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Martin Bruun-Houmølle <[email protected]>
22. august 2023 09:10
Janus Andersen; Carina Gaarde Sørensen
Karin Breck; Helen Amundsen; Uffe Rabe Krag
SV: Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen)
Idet vi er blevet bekendt med Dansk Erhvervs høringssvar til udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester, skal vi hermed fremkomme med
yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Forbrugerbruger Tænk støtter det af Dansk Erhverv fremsendte høringssvar ift. art. 31 og vigtigheden af, at formålet
med artiklen bliver tydeliggjort, således, at administrative bøder rent faktisk kan pålægges og ikke bare bliver en
illusorisk mulighed. Vi henviser til høringssvaret fra Dansk Erhverv for en mere detaljeret beskrivelse af
problemstillingen.
Med venlig hilsen
Martin Bruun-Houmølle
JURIST / LEGAL ADVISER
M +45 4132 5324
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Martin Bruun-Houmølle
Sendt:
2. august 2023 11:13
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer <[email protected]>; Pia Saxild <[email protected]>; Uffe Rabe Krag <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et
indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen)
Vedhæftet finder I Forbrugerrådet Tænks høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester
Med venlig hilsen
Martin Bruun-Houmølle
JURIST / LEGAL ADVISER
1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0033.png
M +45 4132 5324
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Janus Andersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
30. juni 2023 09:48
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et
indre marked for digitale tjenester (DSA-forordningen)
Til parterne på høringslisten
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i dag offentliggjort udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester på Høringsportalen.
Udkastet kan ses her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67702
Høringen udløber den 18. august 2023.
Med venlig hilsen
Janus Andersen
Chefkonsulent / Senior Legal Consultant
Forbrugerpolitisk Center (FORCE) / Centre for Consumer Policy
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen / Danish Competition and Consumer Authority
Direkte: +45 4171 5102
E-mail: [email protected]
Følg os: LinkedIn | Twitter | FaceBook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Telefon: +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på kfst.dk
2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0034.png
15. august 2023
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
ida.dk
Til
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Att: Janus Andersen
[email protected]
Carina Gaarde Sørensen
[email protected]
Svar på høring af udkast til forslag til lov om håndhævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre
marked for digitale tjenester
Ingeniørforeningen, IDA afgiver hermed høringssvar på udkast til
forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om et indre marked for digitale tjenester.
IDA er overordnet meget positive overfor lovforslaget, da Danmark har
et akut behov for tydelige regler og et grundigt og effektivt tilsyn med
de digitale tjenester.
Det er meget positivt, at loven har baggrund i forordningen Digital
Service Act, da reglerne på denne måde vil blive nogenlunde ensartede
og gældende over hele Europa. IDA er overordnet meget positiv overfor
formålet med forordningen, som er at skabe et sikkert digitalt univers,
hvor fundamentale rettigheder og retten til et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse, er sikret.
IDA finder det positivt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeges
som kompetent myndighed til at føre tilsyn og håndhæve forordningen,
jf. §4, stk. 2. Forordningen og udkastet til loven har flere ligheder med
konkurrenceloven og det er positivt, at styrelsens erfaringer og praksis
kan bruges også i denne sammenhæng. Det er i denne forbindelse
vigtigt, at der følger de nødvendige ressourcer med til at løfte opgaven,
evt. ved at opkræve gebyr fra de omfattede virksomheder.
IDA finder det godt og nødvendigt, at udøvelse af DSA-forordningen
sker i fuld uafhængighed af politisk eller anden udefrakommende
indblanding, jf. §5.
Det er endvidere positivt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som
kompetent myndighed, jf. §6, af sig selv eller på anmodning af Europa-
Kommissionen kan optage sager. Det er også vigtigt, at der i
IDA – Et fællesskab, der realiserer potentialet i teknologi og viden
Kontakt i IDA
Navn: Grit Munk
Mail: [email protected]
Tlf: 30596596
Vores mere end 150.000 medlemmer med tekniske, naturvidenskabelige og it-uddannelser arbejder for at skabe vækst
og job samtidig med, at vi får løst store samfundsudfordringer.
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
håndhævelsen af loven lægges særligt vægt på DSA-forordningens
formål om forbrugerbeskyttelse: at behandlingen af en klage skal være
til størst mulig gavn for tjenestemodtagerne.
Jf. §8 om kontrolundersøgelser kan IDA bakke op om mulighederne for
kontrolundersøgelser på de nævnte vilkår. Det er vigtigt at have for øje,
at der ved indsamling af data under en kontrolundersøgelse kan være
tale om private personers persondata. Indsamling af personfølsomme
oplysninger bør minimeres og data opbevares sikkert og slettes så
hurtigt som muligt.
IDA bakker op om forslagets §11 om bødestraf ved overtrædelse af DSA-
forordningen. Der kan være tale om alvorlige brud på den sikkerhed og
respekt som brugerne, børn som voksne, bør nyde ved brug af digitale
tjenester. Nogle digitale tjenester, ikke mindst dem, der udbydes af de
helt store virksomheder, kendt som techgiganter, er en så integreret del
af vores daglige liv, at det kan være svært at fungere effektivt uden dem.
Det er ikke mindst en konsekvens af den monopolsituation, der er
opstået, hvor det er nødvendigt at benytte – og dermed aflevere data til
– en specifik tjeneste og ikke kunne skifte platform uden, at det går
udover f.eks. uddannelse, fritidsinteresser, sociale netværk og det
generelle informationsflow.
Den teknologiske udvikling indenfor bl.a. kunstig intelligens har
derudover betydet, at der findes avancerede værktøjer (algoritmer m.v.),
der giver mulighed for manipulation af brugerne på et niveau, hvor det
er svært at gennemskue, at man bliver påvirket - de såkaldte ”dark
patterns”. Forordningens artikler med krav om bl.a. oplysningspligt,
forbud mod vildledning og manipulerende onlinegrænseflader,
klageadgang, offentlig rapportering, risikovurderinger om systemiske
trusler mod samfundet, adgang for tilsynsmyndigheder og forskere
samt gennemsigtighed om anbefalingssystemer, samt beskyttelse af
mindreårige, er derfor yderst vigtige at håndhæve. Dette bør afspejle sig
i håndhævelsen af den kommende lov om digitale tjenester.
IDA er også meget enig i forordningens særlige krav til udbydere af
onlineplatforme, der anvendes af mindreårige, afsnit 71 i forordningen,
s.44 i høringsmaterialet. Der er forskellige muligheder for at undersøge
om en bruger er mindreårig. Det er meget vigtigt, at virksomhederne
finder en metode, der ikke går på kompromis med kravene i GDPR.
Børn og unges ret til privatliv er fortsat af højeste vigtighed.
Side 2 af 3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
IDA forholder sig ikke til den konkrete bødestørrelse, men det er klart, at
der skal være tale om et niveau, der er meget mere end symbolsk og
som har den rette effekt.
IDA er meget enig i DSA-forordningens skelnen mellem online
platforme og ”meget store onlineplatforme” og ”meget store
søgemaskiner” og de særregler, der følger for disse meget store aktører.
Netop meget store onlineplatforme har en så dominerende rolle når det
gælder bl.a. kommunikation, information og nyhedsformidling,
underholdning og personlige netværk, at forbrugerne ikke har
mulighed for at fravælge disse platforme og søge alternativer, der kan
give de samme muligheder. IDA er derfor også enig i, at de fire
systemiske risici bør vurderes indgående af meget store
onlineplatforme og meget store søgemaskiner, jf.afsnit 80, s. 49 i
høringsmaterialet. Det gælder udbredelse af ulovligt indhold, tjenestens
faktiske eller forventede indvirkning på udøvelse af de grundlæggende
rettigheder, negative virkninger på demokratiske processer og
virkemåde, herunder manipulation.
Med venlig hilsen
Grit Munk
It-politisk chefkonsulent, IDA
Side 3 af 3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0037.png
IT-Politisk Forening
Web:
www.itpol.dk
Email:
[email protected]
17. august 2023
Høringssvar vedr. forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for
digitale tjenester (DSA-forordningen)
IT-Politisk Forening har bemærkninger til
§§ 8, 13, 15 og 17
i lovforslaget.
Kopiering af elektroniske medier (§ 8, stk. 5)
Ifølge § 8, stk. 5 kan den kompetente myndighed indsamle en kopi af dataindholdet fra elektroniske
medier, som er omfattet af kontrolundersøgelsen, med henblik på efterfølgende at gennemgå
kopien. De specielle bemærkninger til bestemmelsen omtaler mere direkte en kopi af elektroniske
medier, hvilket må skulle forstås som at hele lagringsmedier kan kopieres (ikke blot udvalgt
dataindhold fra lagringsmedier).
Formuleringen er mere vidtgående end DSA-forordningens artikel 51, stk. 1, litra b, som giver den
kompetente myndighed beføjelser til ”undersøge, beslaglægge, tage eller få kopier af oplysninger
relateret til en formodet overtrædelse
i enhver form, uanset lagringsmediet.”
Den danske lovbestemmelse har ikke en tilsvarende begrænsning til oplysninger relateret til den
konkrete formodede lovovertrædelse på indsamlingstidspunktet. Der lægges snarere op til et
”collect it all” princip, hvor servere og lagringsmedier kan kopieres fuldstændigt med henblik på
efterfølgende at gennemgå kopien for dokumentation for eventuelle overtrædelser af DSA-
forordningen.
IT-Politisk Forening vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at et lovforslag i 2010 om at give
Skat adgang til at spejle (kopiere) virksomheders harddiske med regnskabsmateriale m.v. mødte
betydelig offentlig modstand og kritik, og at forslaget efterfølgende blev opgivet af den daværende
regering.
Formidlingstjenester omfattet af DSA-forordningen kan være sociale medier eller andre
oplagringstjenester (hosting-tjenester) med brugergenereret indhold, herunder borgernes private
1
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
oplysninger og private kommunikation. Sådanne oplysninger vil generelt ikke være relateret til en
formidlingstjenestes eventuelle overtrædelse af DSA-forordningen. Det vil være et meget
vidtgående indgreb i borgernes frihedsrettigheder, hvis staten via håndhævelse af DSA-
forordningen på generel og udifferentieret basis kan få adgang til borgernes private oplysninger og
private kommunikation.
IT-Politisk Forening vil anbefale, at beføjelsen til at kopiere oplysninger begrænses til oplysninger
relateret til en formodet overtrædelse af DSA-forordningen, svarende til formuleringen og hensigten
med artikel 51, stk. 1, litra b i DSA-forordningen.
Derudover bør det præciseres i lovforslaget, at den kompetente myndighed udelukkende kan
behandle de indsamlede oplysninger til håndhævelse af DSA-forordningen, og at de indsamlede
oplysninger under ingen omstændigheder kan videregives til andre offentlige myndigheder.
Tekniske foranstaltninger som ”forsegling” eller ”på anden måde sikres mod læsning” er ikke til
hinder for at oplysningerne videregives til andre myndigheder, og forvaltningsloven giver som
udgangspunkt danske myndigheder ganske vide rammer for at udveksle oplysninger med hinanden.
Ingen mulighed for aktindsigt efter offentlighedsloven (§ 13, stk. 1)
Efter § 13, stk. 1 afskæres enhver form for aktindsigt (udover egenacces) efter offentlighedsloven i
sager og undersøgelser efter DSA-forordningen, denne lov eller regler udstedt i medfør heraf.
Lovforslagets begrundelse for dette er, at tilsynssager efter DSA-forordningen kan indeholde
oplysninger om tjenestes forretningsmodel, dens brug af algoritmer og andre kommercielle forhold.
Offentlighedsloven har imidlertid bestemmelser, som efter partshøring af formidlingstjenesten giver
mulighed for at undtage sådanne oplysninger fra aktindsigt efter en konkret vurdering. En
fuldstændig afskæring af muligheden for aktindsigt, som det foreslås i lovforslaget, er således ikke
nødvendig for at beskytte legitime kommercielle interesser. Den fuldstændige afskæring af
muligheden for aktindsigt tjener alene til at gøre myndighedernes arbejde nemmere på bekostning
af transparens og samfundets interesser.
IT-Politisk Forening skal i den forbindelse bemærke, at der er mulighed for aktindsigt i
Datatilsynets tilsynssager, som på mange måder bør kunne sammenlignes med DSA-forordningen.
IT-Politisk Forening er ikke bekendt med, at det har givet problemer for virksomheders
kommercielle interesser.
2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
Offentligheden, herunder nyhedsmedierne, udviser for tiden en betydelig interesse for sociale
mediers rolle i samfundet. Et af redskaberne til en informeret samfundsmæssig debat om disse
emner er muligheden for aktindsigt efter offentlighedsloven. På den baggrund vil det være særdeles
uhensigtsmæssigt, hvis adgangen til aktindsigt i tilsynssager og undersøgelser efter DSA-
forordningen afskæres fuldstændigt.
Generel begrænsning af den registreredes rettigheder efter artikel 13-15
i databeskyttelsesforordningen (§ 15)
Efter lovforslagets § 15 finder hverken reglerne om oplysningspligt i databeskyttelsesforordningens
artikel 13-14 eller retten til indsigt i artikel 15 anvendelse i sager og undersøgelser efter DSA-
forordningen, denne lov eller regler udstedt i medfør heraf.
Databeskyttelsesforordningens artikel 23 giver mulighed for, at medlemsstaterne kan begrænse
rettigheder efter bl.a. artikel 13-15. Sådanne begrænsninger skal imidlertid udgøre en nødvendig og
forholdsmæssig foranstaltning, og begrænsningen skal respektere det væsentligste indhold af
grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder.
Retten til indsigt i egne personoplysninger er sikret af artikel 8, stk. 2 i Charter om Grundlæggende
Rettigheder. Efter EU-Domstolens retspraksis (præmis 95 i C-362/14) vil en lovgivning, der ikke
fastsætter nogen mulighed for den registrerede for at få adgang til adgang til personoplysninger,
som vedrører den pågældende, udgøre et indgreb i det væsentlige indhold af den grundlæggende ret
til effektiv domstolsbeskyttelse, således som denne er sikret af Charteret artikel 47.
I den igangværende sag ved EU-Domstolen C-333/22 udtaler generaladvokaten i sit forslag til
afgørelse af 15. juni 2023 (punkt 39-40), at begrænsninger af grundlæggende rettigheder (herunder
indsigtsretten i personoplysninger) efter EU-Domstolens retspraksis altid skal underkastes en streng
fortolkning, og mere specifikt at EU-retten ikke tillader generelle begrænsninger af indsigtsretten.
Krav til visse påbud efter DSA-forordningens artikel 9-10 (§ 17)
IT-Politisk Forening vil anbefale, at det i bemærkningerne til § 17 præciseres, at bestemmelsen
alene vedrører de oplysninger som skal gives i forbindelse med påbud (i lighed med artikel 9-10 i
DSA-forordningen), og at udstedelse af påbud til formidlingstjenester skal have hjemmel i dansk ret
eller EU-retten, som konkret giver kompetente myndigheder beføjelser til at udstede påbud om at
gribe ind over for ulovligt indhold eller give oplysninger. Et eksempel på en sådan lovgivning, der
3
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
konkret giver beføjelser til at udstede påbud om fjernelse af ulovligt indhold, er forordningen om
terrorrelateret indhold online (EU) 2021/784 (TCO-forordningen).
4
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0041.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 København
København, 10. august 2023
Høring over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om et indre marked for digitale tjenester
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ved brev af 30. juni 2023 anmodet om Red Barnets eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om et indre marked for digitale tjenester. Red Barnet har følgende bemærkninger:
Red Barnet bifalder forslagets § 13, stk. 2 om, at kompetente myndigheder offentliggør afgørelser om på-
bud meddelt i medfør af DSA-forordningens artikel 51, stk. 2, litra b, eller efter § 9 samt domme og bøde-
vedtagelser eller et resumé heraf, hvor der med henvisning til § 11 idømmes bødestraf eller vedtages bøde.
En sådan offentliggørelse er med til at skabe åbenhed om forordningens virkning i praksis.
Red Barnet er kritisk over for forslagets § 13, stk. 1 om, at offentlighedsloven ikke skal gælde sager og
undersøgelser efter DSA-forordningen, nærværende lovforslag eller regler udstedt i medfør heraf. Anmod-
ninger om aktindsigt bør afgøres fra sag til sag og ikke ved en helt generel undtagelse fra muligheden for
at få indblik i forvaltningens administration af lovgivningen.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kompetente myndigheder i henhold til DSA-forordningens
artikel 51, stk. 1, litra b, kan foretage kontrolundersøgelser, og at der typisk vil være tale om, at de kompe-
tente myndigheder indsamler meget betydelige mængder virksomhedsinterne data, der delvis kan have
karakter af forretningshemmeligheder, og som ikke har været tiltænkt gjort tilgængelige for offentligheden.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at sager og undersøgelser efter DSA-forordningen, lovforslaget
eller regler udstedt i medfør heraf som udgangspunkt vil dreje sig om indretning af udbydernes formidlings-
tjenester, herunder tjenestens forretningsmodel, dens brug af algoritmer m.v., og at de kompetente myn-
digheder ved kontrolundersøgelser må formodes at komme i besiddelse af store mængder af data, som vil
indeholde oplysninger om kommercielle forhold, der kan udgøre en væsentlig del af grundlaget for udby-
derens forretningsmodel, og som i visse tilfælde kan udgøre forretningshemmeligheder. Det fremgår des-
uden af de specielle bemærkninger til lovforslaget, at de oplysninger, som kompetente myndigheder har
tilvejebragt til brug for sager og undersøgelser efter loven, og som videregives til en anden forvaltnings-
myndighed, heller ikke vil være underlagt aktindsigt efter offentlighedsloven, dog med undtagelse af prin-
cippet om egenacces.
Offentlighedsloven indeholder talrige undtagelsesbestemmelser, som også ville kunne anvendes, hvor det
er relevant ifm. DSA-forordningen. Ved helt at fjerne muligheden for at søge aktindsigt efter offentligheds-
loven, fjerner man samtidig muligheden for at undersøge, om myndighedernes kontrol med udbyderne
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0042.png
foregår hensigtsmæssigt. Dette vil på en uhensigtsmæssig måde afskære journalister og andre - fx NGO’er
- fra at søge relevant viden af interesse for offentligheden.
[1]
Red Barnet
anbefaler
derfor, at offentlighedsloven finder anvendelse for DSA-forordningen med de be-
grænsninger, som fremgår af offentlighedslovens kapitel 4, således at det beror på en konkret og individuel
vurdering fra sag til sag, om der er hensyn, som gør, at retten til aktindsigt må vige for andre modstående
hensyn.
Spørgsmål til ovenstående kan stiles til senior børnerettighedsjurist Amalie Bang:
[email protected]
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
[1]
Se fx European Court of Human Rights, Grand Chamber,
Magyar Helsinki Bizottzág v Hungary, 8. November
2016.
2/2
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0043.png
København, den 18. August 2023
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 København
Sendes per email til:
Janus Andersen
[email protected]
Carina Gaarde Sørensen
[email protected]
Høring 30. juni 2023 over udkast til forslag til lov om håndhævelse af Europa
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester
(sag: 23/04997)
RettighedsAlliancen er en interesseorganisation, der arbejder med at oplyse om
og beskytte rettigheder for en bred række af medlemmer inden for de kreative
erhverv, herunder film, musik, tekst og litteratur.
RettighedsAlliancen varetager blandt andet monitorering og nedtagninger af
ulovligt indhold fra online-platforme, samt retssager om blokeringer af ulovlige
hjemmesider med ophavsretsbeskyttet indhold, samt undersøgelser med henblik
på strafferetlig efterforskning og tiltalerejsning i sager om systematiske og grove
rettighedskrænkelser.
Det er positivt, at det overordnede ansvar for forordningen placeres hos Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen. RettighedsAlliancens bemærkninger til lov-
forslaget vedrører forslagets bestemmelser om anvendelsesområdet for forord-
ningen, samt brugen af pålidelige indberettere.
RettighedsAlliancen
�½
Vesterbrogade 15, 1.
�½
1620 København V
+45 60 56 63 64
�½
[email protected]
-1-
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0044.png
Anvendelsesområdet
I lyset af internettets vidtrækkende og internationale karakter, er det positivt, at
lovforslaget regulerer udbydere af formidlingstjenester uanset, om de er etable-
ret inden for EU eller uden for EU, jf. lovforslagets § 2.
Dog virker det uklart, hvordan myndighederne vil håndhæve disse bestemmelser
over for en formidlingstjeneste, der er tilgængelig for danske brugere, men som
ikke har efterlevet kravene i bestemmelsen herunder for eksempel ikke har ud-
peget en retlig repræsentant bosiddende eller etableret i EU, og som ikke har et
reelt kontaktpunkt jf. §11, stk.1-2.
Den praktiske håndhævelse af ulovligt indhold på tjenester, der er etableret
uden for EU, og som ikke har kontaktpunkt i EU, kan erfaringsmæssigt være yderst
vanskelig. Der findes flere eksempler på, at danske rettighedshaveres indhold di-
stribueres på sådanne tjenester, uden at tjenesterne reagerer på henvendelser
om at fjerne indholdet eller sikre mod fremtidige krænkelser.
Det bør derfor bør fremgå, hvordan det sikres, at alle relevante bestemmelse ef-
terleves, eksempelvis ved at den kompetente myndighed kan påbyde blokering
af adgang for danske brugere til den pågældende formidlingstjeneste.
Pålidelige indberettere
Brugen af pålidelige indberettere anser RettighedsAlliancen som et helt nødven-
digt og afgørende element for, at der effektivt kan beskyttes rettigheder på di-
gitale tjenester.
RettighedsAlliancen foreslår, at der i lovforslaget eksplicit bliver henvist til forord-
ningens betragtning 61, specielt med hensyn til kvaliteten af indberettere:
Sådan status som pålidelig indberetter bør kun tildeles enheder og ikke en-
keltpersoner, der bl.a. har påvist, at de har særlig ekspertise og kompetence til
at bekæmpe ulovligt indhold, og at de arbejder på en rettidig, omhyggelig og
ikke vilkårlig måde.
Og ligeledes kan med hensyn til antal udpegede indberettede henvises til be-
tragtning 61:
RettighedsAlliancen
�½
Vesterbrogade 15, 1.
�½
1620 København V
+45 60 56 63 64
�½
[email protected]
-2-
L 60 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769974_0045.png
….
For ikke at mindske merværdien af en sådan mekanisme bør det samlede
antal pålidelige indberettere, der tildeles status i overensstemmelse med denne
forordning, begrænses. Navnlig opfordres erhvervssammenslutninger, der re-
præsenterer deres medlemmers interesser, til at ansøge om status som pålidelige
indberettere.
Det er vigtigt i et dynamisk og hurtigt skiftende internetmiljø, at udviklingen i de-
ling og distribution af indhold på digitale tjenester følges af kompetente aktører.
Det er samtidig vigtigt, at disse interagerer troværdigt med både myndigheder
og formidlingstjenester.
Derfor er det positivt, at der i lovforslagets § 12 er bestemmelser, der sanktionerer
manglende overholdelse af krav om at give pålidelige indberettere prioritet i for-
bindelse med anmeldelser osv.
Denne bestemmelse kan blive særligt relevant for formidlingstjenester, der ikke i
forvejen stiller værktøjer eller adgang for rettighedshavere til at få fjernet ulovligt
indhold til rådighed, jf. forordningens betragtning 61:
En sådan status som pålidelig indberetter bør tildeles af koordinatoren for di-
gitale tjenester i den medlemsstat, hvor ansøgeren er etableret, og bør anerken-
des af alle udbydere af online-platforme inden for denne forordnings anvendel-
sesområde.
Det indebærer således, at lovforslagets §12, stk. 2
15 ikke alene
’kan anvendes’,
men bør fremstå som et
’de
facto’-krav til alle formidlingstjenester om at aner-
kende den myndighedsudpegede pålidelige indberetter.
RettighedsAlliancen uddyber gerne ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Maria Fredenslund
Direktør, RettighedsAlliancen
T: +45 21647448
M:
[email protected]
RettighedsAlliancen
�½
Vesterbrogade 15, 1.
�½
1620 København V
+45 60 56 63 64
�½
[email protected]
-3-