Erhvervsudvalget 2023-24
L 60 Bilag 4
Offentligt
2782029_0001.png
L 60 Forslag til lov om håndhævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
et indre marked for digitale tjenester (DSA)
Teknisk gennemgang
Erhvervsudvalget, den 16. november 2023
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0002.png
DSA’en – Hvilke tjenester er omfattet?
DSA’en finder anvendelse på digitale tjenester, der fungerer som
digitale mellemmænd mellem brugerne
Ren
videreformidling
Fx infrastruktur og direkte besked-
tjenester (WhatsApp, iMessage)
Hostingstjenester
Opbevarer indhold fra brugere
Cache
Fx tjenester, der forbedrer
hastigheden på internettet
Onlineplatforme
”Onlineplatforme” er en delmængde af hostingtjenester,
som både opbevarer indhold fra brugere og
udbreder
indholdet til offentligheden
Omfatter fx sociale platforme, videodeling,
diskussionsfora og onlinemarkedspladser
De største onlineplatforme er udpeget af Kommissionen
og underlagt særlige pligter (bl.a. Facebook, YouTube,
TikTok Google Search og Amazon Store)
2
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0003.png
DSA’en – Hvilke krav stilles til platformene?
De pligter, som
pålægges platformene,
afhænger af deres
størrelse, type og
forventede påvirkning
Det bemærkes, at
små virksomheder
er undtaget mange af DSA’ens krav
Meget store online-
platforme/onlinesøgemaskiner
(delvis under Kommissionens tilsyn)
Årlig risikovurdering og krisehåndtering
Uafhængig revision
Gennemsigtighed i onlinereklamer
Pligt til at give forskere adgang til oplysninger til brug forskning
Yderligere krav til offentlig rapportering
Onlinemarkedspladser
• Krav om kendskab til sælgers identitet
• Krav om stikprøver for at begrænse udbredelsen af ulovlige produkter
• Information til forbrugere, der har købt ulovlige produkter
Onlineplatforme
Krav om internt klagebehandlingssystem og pålidelige indberettere
Foranstaltninger og beskyttelse mod misbrug
Krav til offentlig rapportering
Forbud mod dark patterns og krav om reklamemarkering
Beskyttelse af børn og forbud mod reklame pba profilering
• Funktion til at anmelde ulovligt indhold
• Information, begrundelse og klagevejledning
• Anmeldelse til myndigheder ved mistanke om strafbare
handlinger
Hostingtjenester
Alle formidlingstjenester
• Elektronisk kontaktpunkt
• Klare tjenestevilkår
• Offentlig rapportering om indholdsmoderation
3
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0004.png
Hvad regulerer hhv. DSA’en og lovforslaget L 60?
DSA’en
Regler om pligter (due
diligence)
for
formidlingstjenester med særlige krav til de
største onlineplatforme og søgemaskiner (se
forrige slide).
Regler om betinget ansvarsfritagelse for
formidlingstjenester.
Regler om tilsyn og håndhævelse:
Lovforslaget L 60
Lovforslaget udpeger Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen som uafhængig
tilsynsmyndighed.
Lovforslaget tillægger undersøgelses-
beføjelserne og supplerer, hvor relevant.
fx supplerende bestemmelser om
kontrolundersøgelser, aktindsigt og offentliggørelse
af afgørelser
Europa-Kommissionen
samarbejder
med medlemsstaterne og fører tilsyn
med og håndhæver overfor de største
onlineplatforme og søgemaskiner.
Medlemsstaterne
udpeger uafhængige
tilsynsmyndigheder.
Medlemsstaterne
tillægger undersøgelses-
og håndhævelsesbeføjelser, som fastsat i
DSA’en.
Lovforslaget tillægger
håndhævelsesbeføjelser og supplerer,
hvor relevant.
fx straffebestemmelser, mulighed for administrative
bødeforelæg
Øvrige administrative og processuelle regler
4
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0005.png
Tilsyn og håndhævelse med DSA’ens regler
Europa-Kommissionen
Kommissionen udpeger onlineplatforme og
onlinesøgemaskiner med over 45. mio. aktive
brugere i EU.
Kommissionen fører tilsyn med disse største
platforme i tæt samarbejde med relevante
medlemslande.
Der er pt. udpeget 17 sådanne meget store
onlineplatforme og 2 meget store
onlinesøgemaskiner, bl.a. Amazon Store,
Facebook, TikTok og Google Search.
Samarbejde
Der forudsættes et tæt og
effektivt samarbejde mellem
medlemslande og
Kommissionen:
Etablering af
Det
Europæiske Råd for
Digitale Tjenester.
Direkte samarbejde
mellem Kommissionen og
relevante medlemslande
om de meget store online
platforme/online-
søgemaskiner.
Nationale kompetente
myndigheder
Hvert medlemsland udpeger en eller flere
uafhængige kompetente myndigheder,
hvoraf
en udnævnes som
koordinator for digitale
tjenester.
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
L 60 udpeger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
som eneste kompetente myndighed og koordinator
for digitale tjenester.
L 60 bemyndiger erhvervsministeren til at udpege
yderligere uafhængige kompetente myndigheder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn
med platforme, der er etableret i Danmark eller
som har udpeget en retlig repræsentant i Danmark
En stor del af virksomheder under dansk tilsyn
forventes at være små virksomheder, der er
undtaget mange af reglerne i DSA’en.
5
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0006.png
L 60: Hvilke opgaver får tilsynet?
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med og håndhæver
DSA’en:
Tilsynet udøves på baggrund af klager fra tjenesternes brugere
eller efter anmodning fra Europa-Kommissionen eller et tilsyn i
et andet medlemsland.
Tilsynet kan også rejse en sag af egen drift.
Tilsynet har prioriteringsadgang.
Tilsynets afgørelser kan indbringes for domstolene, men ikke for
anden administrativ myndighed.
6
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0007.png
L 60: Hvilke undersøgelsesbeføjelser får tilsynet?
Tilsynet får efter DSA’en og lovforslaget
en række undersøgelsesbeføjelser til at
afdække mulige overtrædelser, herunder
beføjelser til
at kræve udlevering af alle oplysninger
relateret til en overtrædelse,
at foretage kontrolundersøgelser (evt.
med politiets bistand), og
at anmode om redegørelser.
Adgangen til at foretage kontrol-
undersøgelse suppleres i lovforslaget
derved
at retskendelse er påkrævet,
at tilsynet har adgang til at medtage
dataindhold mhp. senere gennem-
gang under overværelse af
virksomheden, og
at tilsynets kan forsegle lokaler og
medtage computere eller tablets.
7
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0008.png
L 60: Aktindsigt i tilsynets undersøgelser
Lovforslaget begrænser adgang til aktindsigt, idet:
Tilsynet får vide beføjelser til at forlange store mængder interne
oplysninger udleveret fra virksomheder.
Et effektivt tilsyn forudsætter, at interne oplysninger kan
udleveres til tilsynet uden risiko for, at de videregives til
offentligheden.
Tilsynet offentliggør afgørelser, herunder navnet på platformene.
Lovforslaget undtager oplysningspligten og indsigtsretten efter
databeskyttelsesreglerne – dette for at undgå, at formålet med
undtagelse til offentlighedsloven udhules.
8
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0009.png
L 60: Hvilke håndhævelsesbeføjelser får tilsynet?
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
bl.a. mulighed for at
udstede påbud,
udstede tvangsbøder, og
udstede bøder for overtrædelse af
DSA’en baseret på virksomhedens
omsætning på verdensplan.
I ensartede og ukomplicerede sager kan
styrelsen afslutte sagen ved at udstede et
bødeforelæg.
Håndhævelse omfatter både
overtrædelse af kravene til
platformene i DSA’en
og
manglende efterlevelse af påbud
om at udlevere oplysninger eller
medvirken ved en kontrol-
undersøgelse.
9
L 60 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 16/11-23 v / erhvervsministeren og embedsmænd fra erhvervsministeriet.
2782029_0010.png
Spørgsmål?