Kulturudvalget 2023-24
L 70 Bilag 4
Offentligt
2793400_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 0. december 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om visse medietjenesteudbyderes bidrag til fremme af dansk
kultur
(kulturbidragsloven)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
[Udvalget]
[Udvalget] noterer med tilfredshed ministerens svar på
spørgsmål 3 hvori det fremgår, at den omsætning, som on
demand-audiovisuelle medietjenester genererer ved at vide-
redistribuere andre on demand-audiovisuelle medietjenester
vil være undtaget fra det bidragspligtige omsætningsgrund-
lag. Derudover noterer udvalget med tilfredshed ministerens
tilsagn under 1. behandlingen om løbende at vurdere og
evt. justere loven, hvilket ministeren også gentog i svar på
spørgsmål 8, hvor ministeren oplyser, at det er naturligt at se
på behovet for justeringer, når der har været lejlighed til at
vurdere, hvordan ordningen fungerer i praksis.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Ordet
»til«
udgår.
[Korrekturrettelse]
Til § 2
2)
I
stk. 3
og
stk. 4
ændres »Stk. 1 og 2 gælder ikke« til
»Loven gælder ikke«.
[Sproglig justering]
Til § 3
3)
I
nr. 4, 3. pkt.
ændres »eller indtægter« til »og indtæg-
ter«.
[Sproglig justering]
4)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Loven gælder ikke medietjenesteudbydere, der
alene udbyder medietjenester til biblioteks- og undervis-
ningsformål.«
[Undtagelse af medietjenester til biblioteks- og undervis-
ningsformål]
DokumentId
Journalnummer
L 70 - 2023-24 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2793400_0002.png
2
Til § 4
5)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Kulturministeren kan efter forhandling med skat-
teministeren fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bi-
drag, herunder regler om rykkerprocedure for betaling, for-
rentning og betalingsfrist.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 5
6)
I
stk. 1
udgår
»efter
tilbageløb, adfærd og arbejdsud-
bud«.
[Undladelse af statsfinansielle begreber]
Til § 7
7)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Lovteknisk rettelse]
8)
I
stk. 3,
der bliver stk. 2 udgår », jf. dog stk. 5«.
[Lovteknisk rettelse]
9)
I
stk. 4,
der bliver stk. 3 ændres »jf. stk. 4« til »jf. stk.
2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
10)
I
stk. 5,
der bliver stk. 4 ændres »jf. stk. 4 og 5« til »jf.
stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Til § 9
11)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
En medietjenesteudbyder skal, inden for en frist
fastsat af Slots- og Kulturstyrelsen, give de oplysninger, ud-
levere de dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser,
som forlanges af styrelsen i forbindelse med udøvelse af
tilsynsforpligtelsen.«
[Sproglig justering af stykket]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages korrekturrettelse i lov-
forslaget § 1.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig be-
tydning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages sproglige ændring i lov-
forslaget § 2, stk. 3 og 4, således at det tydeliggøres, for
hvilke medietjenester loven ikke vil finde anvendelse.
Der er tale om sproglige rettelser. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages en sproglig ændring i
lovforslaget § 3, nr. 4, 3. pkt., så det tydeliggøres, at de ind-
tægter, der kan undtages fra den bidragspligtige omsætning
er sidestillede.
Der er tale om sproglig rettelse. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2018/1808 af 14. november 2018 om ændring af (EU)
2010/13 af 10. marts 2010 om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud
af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle
medietjenester) artikel 13, stk. 6, 2. pkt., at en medlemsstat
kan fravige bidragsforpligtelsen efter direktivets artikel 13,
stk. 2, hvor det ville være upraktisk eller ubegrundet i be-
tragtning af arten eller emnet for den audiovisuelle medietje-
neste.
Det foreslås med ændringsforslaget, at loven ikke vil
finde anvendelse på medietjenesteudbydere, der kun udby-
der biblioteks- og undervisningstjenester som f.eks. digi-
talt udlåner film gennem bibliotekerne og til undervisnings-
brug. Dermed vil sådanne on demand-audiovisuelle medie-
tjenester, der grundet deres art har et fortrinsvist almennyt-
tigt sigte, være undtaget fra at betale kulturbidrag.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 7, at kulturmini-
steren efter forhandling med skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om inddrivelse af bidraget efter stk. 5.
Henvisningen til stk. 5, kan føre til tvivl om, hvorvidt
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler kun omfatter
bidraget på 3 pct. fra medietjenesteudbyder, der har investe-
ret under 5 pct. af deres bidragspligtigomsætning i dansk
indhold i gennemsnit over en treårig periode eller om be-
myndigelsen også omfatter andre bidrag efter § 4. Det fore-
slås derfor at rette op på dette ved at slette henvisning til stk.
5.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.
Til nr. 6
I lovforslagets § 5 henvises der til, at provenuet af kultur-
bidraget efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud fordeles
efter fradrag af administrationsomkostninger mellem Public
Service-puljen og støtte til dansk film.
”Tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud” beskriver en stats-
finansiel beregningsmetode, der ikke har indflydelse på, at
provenuet fra kulturbidraget vil blive fordelt mellem Public
Service-puljen og støtte til dansk film, hvilket kan medføre
tvivl om bestemmelsens anvendelsesområde. Det foreslås
derfor at rette op på dette ved at slette beskrivelsen af den
statsfinansielle beregningsmetode.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at den bidrags-
pligtige omsætning skal indregnes i opgørelsen, så det klart
kan identificeres, at omsætningen hidrører fra en on de-
mand-audiovisuelle medietjeneste. Tilsvarende fremgår også
af lovforslaget § 7, stk. 1, 2. pkt.
L 70 - 2023-24 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2793400_0003.png
3
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at § 7, stk. 2
udgår. Stk. 3-5 vil herefter blive stk. 2-4.
Der er tale om lovteknisk rettelse, der ved en fejl ikke
indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er såle-
des uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 8
Lovforslagets §7, stk. 3 fastsætter, at en indberettet opgø-
relse skal ledsages af en revisorerklæring afgivet med høj
sikkerhed, jf. dog stk. 5. Det foreslås at fjerne henvisningen
til stk. 5, da bestemmelsen ikke udgør en undtagelse til
kravet om revisorerklæring og dermed er overflødig.
Der er tale om lovteknisk korrektion, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9 og 10
Med ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at lovforslaget §
7, stk. 2, udgår.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 7.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslaget § 9,
stk. 2, nyaffattes.
Der er tale om sproglig forenkling af bestemmelsen. Æn-
dringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2023 og var
til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 15. september
2023 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 128,
(folketingsåret 2022-23 2. samling). Den 3. november 2023
sendte kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S)
Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V)
Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Jan Carlsen (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF)
Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd.
Sascha Faxe (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3