Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 81 Bilag 1
Offentligt
2780625_0001.png
16. august 2023
PEHE
DI-2019-13413
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Energistyrelsen
[email protected]
Kopi til
[email protected]
Danish Aviation
Brancheforeningen Dansk Luftfart takker for det fremsendte høringsmateriale angå-
ende udkast til ny CO2-kvotelov.
Forslaget implementerer de mange ændringer i EU s CO2-kvoteregler, der især følger
af initiativerne i EU Fit for 55, i dansk lov. I lyset af de mange ændringer (især æn-
dringsdirektiv 2023/959 og ændringsdirektiv 2023/958) er det på dansk hold valgt
at udarbejde en helt ny CO2-kvotelov frem for at justere i den gældende lov. Vi er
enige i, at de mange markante ændringer gør det mest relevant at udarbejde en ny klima-
lov. Vi finder det grundlæggende også positivt, at en ny rammelov ved samme lejlighed
tilstræbes forenklet.
Vi skal i øvrigt kvittere for den gode gennemgang af kvotesystemets funktionsmåde mv. i
afsnit 2.1.
CO2-kvotesystemet er et centralt instrument for reduktionen af drivhusgasser. For et in-
ternationalt konkurrenceudsat erhverv som luftfart, er international regulering, der kan
bidrage til level playing field i markedsbilledet, afgørende for konkurrenceevnen. Der-
imod kan nationalt bestemte afgiftsstrukturer pålagt et enkelt erhverv være kontrapro-
duktive for et internationalt erhvervs omstillingskapacitet. Den sammenhæng fortabes
ofte i klimadebatten. Men netop derfor er samspil og transparens mellem CO2-
kvotesystemet og dansk klimaregulering af stor betydning for virksomhedernes grønne
omstilling og konkurrenceevne. Derfor undrer det også, at lovforslaget ikke beskæftiger
sig med, hvordan de statslige (og formentlig stigende) auktionsprovenuer kan bringes i
målrettet spil til finansiering af omstillingsaktiviteter.
For luftfarten er det især ændringsdirektiv 2023/958, der er det centrale omdrejnings-
punkt. De primære ændringer omfatter gradvis udfasning af luftfartens resterende gratis-
kvoter over årene 2024-2026 samt begyndende overvågning og rapportering af de så-
kaldte non-CO2-effekter fra 2025. Dertil kommer forhøjelsen af den lineære reduktions-
faktor fra 2,2 pct per år til 4,3 pct fra 2024 og 4,4 pct fra 2028.
Det er ændringer, der må forventes at få markant påvirkning på kvoteprisen i opadgående
retning. Det er derfor ærgerligt, at der i forbindelse med lovforslaget ikke er udarbejdet
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0002.png
en detaljeret konsekvensanalyse, der også kan afdække og perspektivere de erhvervsøko-
nomiske konsekvenser. Dansk Luftfart skal opfordre til at få disse konsekvenser afdækket
og fremlagt snarest muligt. Det vil bidrage til at tydeliggøre kvotesystemets betydning i
omstillingen, og dertil kunne give bedre beslutningsgrundlag i forhold til eventuelle nati-
onale strategier.
Afsnit 3.10 og 3.11 i bemærkningerne omhandler udmøntningen af lovforslagets kapitel 12
om klage- og straffebestemmelser. Med bøden som det primære straffeinstrument lægges
der op til at øge minimumsbødestørrelsen med 30.000 kr. til 75.000 kr. Det er markant.
Vi foreslår derfor, at der - hvis muligt - tilstræbes en nogenlunde ens sanktionering på
EU-niveau. e fornuftigt.
Vi skal i tillæg til ovenstående også henvise til DI s generelle bemærkninger til lov-
forslaget.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
Brancheforeningen Dansk Luftfart
33774672 / 40413701
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0003.png
Høringssvar vedr. forslag til lov om CO2 kvoter
Dansk Affaldsforening takker for muligheden for at kommentere på forslag til ny
CO2 kvotelov.
Der er primært er tale udmøntning af nye EU-regler på basis af vedtagne nye og
mere ambitiøse klimamål, og i forhold til selve lovforslaget er vi enige i det hen-
sigtsmæssige i at forenkle loven for et undgå, at regulering fremgår flere steder i
både dansk og EU regulering.
Da den konkrete regulering af anlæggene primært sker via bekendtgørelser og
direkte EU-regulering, har vi kun følgende få generelle kommentarer til lovforsla-
get.
Grundlag for verifikation og gebyrer
Vi læser lovbemærkningerne således, at der via bemyndigelserne lægges op til
revision/ændringer i bl.a. krav til verifikation og fastlæggelse af gebyrer. Hvis
Energistyrelsen har planer om at ændre på vilkår og rammer for verifikation og
på beregning af gebyrbetaling, vil vi meget gerne involveres i dette
gerne
sammen med vores andre kolleger i branchen.
Tage højde for forventet højere kvotepriser
Som det nævnes i bemærkningerne, så
medfører EU’s mere ambitiøse klimamål,
at kvotedirektivets reduktionstakt for kvoter, der sættes på markedet, øges fra 2,2
% pr. år til 4,3 %. fra 2024 og 4,4 % fra 2028, hvilket naturligt vil medføre en stig-
ning af kvoteprisen.
Med de aktuelle priser på 750 kr/ton bør det overvejes, om den pt. forventede
kvotepris i 2030 på ca. 850 kr.- f.eks. i
KF23
i tilstrækkelig grad tager hensyn til
forventede stigninger. Det har betydning for vurderingen af bl.a. vores forbræn-
dingsanlægs fremtidige rammevilkår.
Med venlig hilsen
Hanne Johnsen
Dansk Affaldsforening
18-08-2023
Side 1 af 1
J.nr. 11.1.56
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0004.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Stefan Krehbiel
Mail:
[email protected], [email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar til forslag til lov om CO
2
-
kvoter i høring (Journal nr. 2022-18108)
Dansk Fjernvarme (DFJ) har udarbejdet høringssvar til forslag til lov om CO
2
-kvoter i hø-
ring (herefter ”lovforslaget”), som er en implementering af ændringsdirektiv 2023/959/EU
og ændringsdirektiv 2023/958/EU i Dansk lovgivning.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar og kommenterer i det
følgende alene på forhold relateret til ændringsdirektiv 2023/959/EU.
18. aug. 2023
Side 1/3
Dansk Fjernvarmes bemærkninger
Høringen omhandler et udkast til en ændring af kvoteloven som følge af vedtagelsen af
bl.a. ændringsdirektiv 2023/959/EU til det gældende kvotehandelsdirektiv (2003/87/EU).
I forbindelse med det nævnte ændringsdirektiv indføres nu et nyt separat kvotehandels-
system (”ETS2”) for brændstoffer, der anvendes til forbrænding i bygningssektoren, vej-
transportsektoren mv. Det eksisterende kvotesystem refereres nu til som ”ETS1”.
1 Prismekanisme, tidsperspektiv og administrative byrder
Dansk Fjernvarme noterer sig, at det fremgår af kvotedirektivets artikel 30h,
at ”Hvis den
gennemsnitlige pris for kvoter som omhandlet i denne artikels stk. 1 overstiger en pris på
45 EUR i en periode på to på hinanden følgende måneder, frigives 20 mio. kvoter, der er
omfattet af dette kapitel, fra markedsstabilitetsreserven i overensstemmelse med arti-
kel 1a, stk. 7, i afgørelse (EU) 2015/1814.”.
Det er Dansk Fjernvarmes opfattelse, at der
således er indbygget en form for prisloft på 45 Euro i ETS2-systemet.
Samtidig fremgår det af høringsmaterialet, at ”Brændstofdistributørernes
kvotereturne-
ringspligt vil indtræde fra 2027, idet starttidspunktet dog kan blive udskudt af EU med et
enkelt år, såfremt olie- eller gaspriserne stiger til et ekstraordinært højt niveau i 2026.”.
Det er positivt, at der ved opstart af ETS2 vurderes, hvilket prisniveau de involverede
sektorer i forvejen står overfor ved indkøb af brændsler, set i lyset af den energikrise med
markant forhøjede energipriser, som bl.a. varmeforbrugerne var udsat for i de forgangne
år, og som risikerer at gentage sig i de kommende år.
Det fremgår videre af høringsmaterialet, at ”Brændstofdistributører
skal herefter løbende
opfylde overvågnings-, verifikations- og rapporteringspligter i forhold til den drivhusgasud-
ledning, der følger af deres salg af fossile brændstoffer til ETS2-sektorer. Brændstofdistri-
butørernes kvotereturneringspligt vil indtræde fra 2027, idet starttidspunktet dog kan blive
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0005.png
udskudt af EU med et enkelt år, såfremt olie- eller gaspriserne stiger til et ekstraordinært
højt niveau i 2026.”
Generelt er Dansk Fjernvarme af den opfattelse, at kvotesystemet indebærer en meget
tung administration for de selskaber, der er omfattet af ordningen. Det er dog positivt, at
de fjernvarmeselskaber, som har indfyret kapacitet på mindre end 20 MW og derfor ikke
er omfattet af ETS1, ikke i samme grad som de kvoteomfattede ser ud til at blive ramt af
de administrative byrder, som systemet pålægger selskaberne.
Side 2/3
2 Undgå barriere for anvendelse af ledningsført biogas (biomethan)
Det fremgår af høringsmaterialet, at ”Formålet
med ETS2 er at styrke og ensarte det øko-
nomiske incitament til at reducere CO
2
-udledninger i de omfattede sektorer for at skabe
større sikkerhed for, at EU’s klimamål indfries for de valgte sektorer.”
Dansk Fjernvarme støtter naturligvis op om tiltag, der bidrager til den videre grønne om-
stilling og til at nå de fastsatte klimamål. Derfor er DFJ principielt også positiv overfor, at
man med ETS2 forsøger at skabe øget incitament til omstilling væk fra fossile brændsler
ved at inddrage flere sektorer i kvotesystemet.
Fjernvarmesektoren arbejder som bekendt målrettet på at blive fossilfri i 2030. Imidlertid
vil det ikke være hensigtsmæssigt helt at udfase ledningsgas på gasbaserede anlæg i
fjernvarmesektoren, da disse på en ganske omkostningseffektiv måde kan anvendes til
spids- og reservelast i både varmesektoren og elsektoren – sidstnævnte til balancering af
elsystemet. Andelen af biogas i naturgasnettet (biomethan) forventes at stige kraftigt i de
kommende år, og forventes senest i 2033 at overstige 100 pct., jf. Energistyrelsens frem-
skrivning. Den opgraderede biogas er således en oplagt del af løsningen på den aktuelle
udfordring med at udfase mest muligt naturgas fra den danske energisektor og som bi-
drag til elforsyningssikkerheden via decentral KV-produktion.
Men der er imidlertid aktuelt en afgiftsmæssig barriere for denne løsning, idet al gas fra
gassystemet beskattes ens, og den opgraderede biogas dermed sidestilles afgiftsmæs-
sigt med naturgas, selv om biogassen er et bæredygtigt brændsel.
Kvotesystemet bidrager yderligere til denne problemstilling. Det skyldes, at selv om kvo-
tesektoren accepterer biogascertifikater, så kan fjernvarmeselskaber ikke få omkostnin-
ger hertil godkendt som såkaldt ”nødvendige omkostninger” hos Forsyningstilsynet, hvil-
ket i praksis betyder at omkostninger til certifikater ikke må indregnes i varmepriserne.
Derfor betaler fjernvarmeselskaber med gasbaserede anlæg ikke bare naturgas- og CO
2
-
afgift af anvendt biogas, men også
CO
2
-kvoter.
Myndighederne bør være opmærksomme på denne problemstilling og arbejde for at
fjernvarmeværker kan anvende opgraderet biogas uden at betale de afgifter og kvoter,
som pålægges naturgas.
ETS2 risikerer at komme til at bidrage til denne problemstilling. Dansk Fjernvarme skal
derfor opfordre til, at fjernvarmeforbrugerne friholdes fra både CO
2
-afgift og CO
2
-kvoter,
når de anvender ledningsført grøn og bæredygtig biogas. Denne problemstilling er flere
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0006.png
gange rejst overfor Skatteministeriet. Energistyrelsen opfordres til at gå i dialog med skat-
temyndighederne om denne problemstilling. Der bør arbejdes for, at de nævnte problem-
stillinger er løst inden ikrafttrædelse af ETS2.
Side 3/3
3 Forskelsbehandling af virksomheder på rumvarmeområdet
Dansk Fjernvarme gør opmærksomhed på, at der i forvejen med den nye grønne skatte-
reform vil ske en forskelsbehandling af kvoteomfattede virksomheder i rumvarmesekto-
ren, som ifølge den politiske aftale om grøn skattereform af 24. juni 2022 ikke får nedslag
i CO
2
-afgiften ligesom andre danske virksomheder i ETS1.
Indførelsen af det nye ETS2 vil indirekte ramme en række af de fjernvarmeselskaber, der
ikke er omfattet af ETS1. Det er DFJ’s anbefaling at både kvoteomfattede fjernvarmesel-
skaber og de fjernvarmeselskaber, som nu vil blive ramt af ETS2, bør få et nedslag i om-
kostninger til CO
2
-afgiften (ligesom andre danske virksomheder får).
Hvis ikke der sker et nedslag for fjernvarmeselskaber giver det en ekstra omkostning,
som fjernvarmeforbrugerne skal afholde, og som derfor også alt andet lige øger prisen på
fjernvarme i en sektor, som samtidig er i gang med en stor og investeringstung omstilling
af sektoren, herunder konvertering af en stor gruppe danske naturgasforbrugere over til
fjernvarme. Det kan i nogle tilfælde risikere at begrænse mulighederne for konvertering af
naturgaskunder til fjernvarme, fordi fjernvarmen i de tilfælde risikerer at blive for dyr sam-
menlignet med individuelle varmepumper – idet den kvoteomfattede produktion af el ved
brug af fossile brændsler netop får et nedslag i CO
2
-afgiften. Det er desuden DFJ’s for-
ståelse, at brændstofleverandørenes salg af naturgas til forbrugere med individuelt gasfyr
ligeledes vil blive omfattet af ETS2. Dansk Fjernvarme skal anmode om en bekræf-
telse/afklaring heraf.
Konklusion
Dansk Fjernvarme skal opfordre til,
- At danske fjernvarmeselskaber snarest får mulighed for at købe biogascertifikater
og få disse godkendt som nødvendige omkostninger, som må indregnes i varme-
priserne, sådan at forbrug af grøn biomethan ikke omfattes af kvotesystemet.
- At Energistyrelsen samarbejder med Forsyningstilsynet om en løsning.
- At der gives et nedslag i CO
2
-afgiften til fjernvarmeselskaber, som både betaler
fuld CO
2
-afgift og CO
2
-kvote – uanset om sidstnævnte sker direkte i ETS1 eller
indirekte i ETS2.
- At Energistyrelsen går i dialog med skattemyndighederne om at indføre et ned-
slag i CO
2
-afgiften for selskaber i rumvarmesektoren.
------------------
Med venlig hilsen
Tine Skovlund –
Chefkonsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil: 2189 9969
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0007.png
17. august 2023
Att.:
Mailet til: CO2-kvoteservice, Energistyrelsen
Henvisning til ENS journal nr. 2022-18108
DI høringsinput til kvotelovshøring
DI takker for denne mulighed for at give kommentarer til den kommende kvotelov. Helt
-
klimaindsats og den danske klimaindsats. En lang række af de omfattede virksomheder er
medlem i DI, hvorfor der er en løbende stor opmærksomhed på de mange dele af denne
EU-regulering. DI har ved flere lejligheder og i forbindelse med de politiske drøftelser af
EU Fit for 55 pakken haft fornøjelsen af dialog med centraladministrationen og dialog
I disse år er betydningen af CO2-kvotesystemet støt stigende. Det knytter sig både til be-
hovet for at øge indsatsen mod klimaforandringer, den markant stigende CO2-kvotepris
samt aftalen om en grøn dansk skattereform der fra 2025-2030 vil sikre en dansk CO2-
afgift som også berører de danske CO2-kvotevirksomheder. Samspillet mellem CO2-
kvotesystemet og den danske klimaregulering har stor betydning for virksomhedernes
grønne omstilling og konkurrenceevne.
Overordnede kommentarer
DI vil gerne kvittere for Klima-, energi- og forsyningsministeriets og Energistyrelsens
arbejde med at fremsætte en opdateret klimalov. DI er enig i, at de store politisk be-
sluttede ændringer gør det fornuftigt at fremsætte en ny klimalov og ikke blot æn-
dringsforslag. DI finder det også fornuftigt at benytte lejligheden til at forenkle og ty-
deliggøre loven.
DI værdsætter, at det i lovbemærkningerne fastslås, at CO2-kvotesystemet bidrager
til realisering af de danske klimamål. Det gør det helt entydigt, og rammerne for CO2-
kvotesystemet har stor betydning for kvotevirksomhederne planlægning af deres
grønne investeringer.
Som nævnt er den besluttede revision af CO2-kvotesystem meget omfattende både for
de nuværende og kommende virksomheder. Både indførelsen af CBAM og tilføjelsen
af nye kvoteforpligtigelser for brændstofleverandører og søfart stiller krav til en god
implementeringsfase. DI er opmærksom på Energistyrelsens gode arbejde med at in-
formere virksomhederne om ændringer, vejledninger mv. DI vil støtte fuld op om det
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0008.png
arbejde og også arrangere nødvendige workshops mv. såfremt medlemmer og Ener-
gistyrelsen finder det nyttigt. Sektorer omfattet af CBAM stor overfor et helt nyt regu-
leringsregime og DI vil opfordre de kommende myndigheder til at samarbejde tæt om
implementeringen DI forstår at der inden så længe skal indrapporteres fra virksom-
hederne.
Henset til den korte tidsfrist sat for medlemslandenes implementering fremgår det af
høringssvaret, at der ikke er udarbejdet detaljerede konsekvensanalyse eksempelvis i
forhold til de erhvervsøkonomiske konsekvenser. DI vil klart opfordre til at få disse
vigtige konsekvenser afdækket og fremlagt. Det vil gøre implementeringen transpa-
rent og sikre en bedre beslutningsgrundlag også ift. supplerende danske klimatiltag.
Yderligere kommentarer:
DI er enig i fordelen ved at samle bemyndigelserne i kapitel 11 for at give et samlet
overblik.
Afsnit 2.1.1: En god pædagogisk beskrivelse af kvotesystemet. DI bekendt tilgår kvo-
tesalgsprovenuet statskassen uden yderligere klimarettet øremærkning, men trods
det fremgår det fulde provenu som værende benyttet til klimaformål. DI noterer sig,
at det samlede provenu forventes øget de kommende år.
Afsnit 2.2.3: DI kvitterer for høringsdokumentets opmærksomhed på dobbeltregule-
rings problematikken mellem de kommende CO2-kvoteomfattede sektorer og dele af
ikke-kvotesektoren. DI vil opfordre til, at disse ting bliver belyst i forbindelse med en
kommende konsekvensvurdering, hvilket også kan bidrage til at afdække opmærk-
somhedspunkter i den danske klimaindsats.
Afsnit 3.4: Det fremgår, at tilbageføring af kvoter også kan ske selvom operatøren ikke
har begået fejl. I de tilfælde vil DI anbefale en dialog mellem myndigheden og opera-
tøren da virksomhederne i mange tilfælde disponere deres grønne omstilling ud fra
en forventning om tildeling af kvoter.
Afsnit 3.6: DI støtter op om at bevare offentliggørelser af kvotetildeling og returne-
ring mv. Disse oplysninger udgør i dag et væsentligt element i gennemsigtigheden i
klimaindsatserne i kvotesektorer.
Afsnit 3.10: DI har noteret sig forslaget om at øge minimumsbøder størrelse fra
30.000 kr. til 75.000 kr. En omtrentlig ens sanktionering på EU-niveau vil være for-
nuftigt.
2
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0009.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
ENS CO2-KvoteService ([email protected])
Stefan Krehbiel ([email protected])
Michael Mücke Jensen ([email protected])
SV: Høring af forslag til lov om CO2-kvoter
SV: Høring af forslag til lov om CO2-kvoter (ENS Id nr.: 3212715)
18-08-2023 14:26
Til Energistyrelsen
Drivkraft Danmark støtter generelt de foreslåede ændringer af Lov om CO2-kvoter.
ETS er et effektivt redskab til at nå de opstillede klimamål fra EU. De foreslåede opstramninger i Kvotehandelsdirektivet og
inkluderingen af blandt andet søfart og etableringen af et nyt ETS 2 for transport og opvarmning vil yderligere cementere
ETS, som et effektivt og centralt redskab i opfyldelsen af EU’s klimamål.
I forhold til det konkrete lovforslag har vi nedenfor kort opridset vores kommentarer. Giver vores kommentarer anledning til
spørgsmål eller behov for uddybning kan undertegnede kontaktes. Ligesom vi gerne deltager i et opfølgende møde.
Definition af ”Brændstofoperatør”
Med lovforslagets §3 stk 1,4 indføres en ny definition ”Brændstofoperatør” i forhold til det nye ETS 2.
I lovbemærkningerne til §3 er definitionen nærmere uddybet. Ud fra denne uddybning er det vores forståelse, at der er tale
om ”brændstofleverandører”, som det for eksempel er defineret i Biobrændstofloven jf LBK nr 2167 af 29/11/2021 §2, stk. 1,
8.
8) Brændstofleverandør: En enhed, som leverer brændstof til markedet, og som er ansvarlig for ekspedition
af brændstof gennem et punktafgiftsopkrævningssted, eller i tilfælde af elektricitet, eller hvor der ikke
opkræves nogen afgift, eller hvor det er behørigt begrundet, enhver anden relevant enhed udpeget af en
medlemsstat.
Er vores forståelse af ligheden mellem ”Brændstofoperatør” og ”Brændstofleverandør” korrekt, vil vi for entydigheden i
lovgivningen og for at undgå misforståelser foreslå, at terminologien fra Biobrændstofloven også anvendes i Lov om CO2-
kvoter.
Kvotedirektivets begreb ”reguleret enhed” skal i sagens natur fastholdes, så referencen til Kvotedirektivet sikres.
Vi foreslår derfor, at §3 stk. 1,4 ændres til
4) Operatør: En driftsleder, luftfartsoperatør, søfartsoperatør (rederi), brændstofleverandør (reguleret enhed) eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgas-emissioner.
Produkter omfattet af ETS 2
Som vi forstår lovforslaget (og Kvotehandelsdirektivet) er for eksempel landbrugsdiesel og entreprenørdiesel ikke omfattet af
ETS 2. I de fleste tilfælde vil det ikke være et problem for et forpligtiget selskab at adskille anvendelsen af de produkter de
sælger til slutbrugere (ekspederer gennem et punktafgiftsopkrævningssted). Men brændstofmarkedet er kendetegnet ved en
række underleverandører (såkaldte resellers), der ikke selv er omfattet af definitionen på
brændstofleverandør/brændstofoperatør, men netop køber produkterne af en brændstofleverandør/brændstofoperatør for
derefter at sælge det til slutbruger.
Brændstofleverandøren/-operatøren kender, særligt af konkurrenceretlige årsager, derfor ikke slutanvendelsen for de
pågældende produkter i den slags transaktioner.
Vi har forstået, at EU-Kommissionen vil udarbejde nærmere retningslinjer for, hvordan brændstofleverandøren/-operatøren
kan sikre, at produkter ”deklareres” korrekt i forhold til om de er omfattet af ETS 2 eller ej.
I den forbindelse deltager vi gerne i uddybende drøftelser, når disse regler skal implementeres i en dansk kontekst.
Dobbeltbeskatning
Ved etableringen af ETS 2 bliver der i praksis tale om en form for CO2-beskatning af fossile brændstoffer. Som anført
indledningsvis bakker vi 100 % op om den effekt og konsekvens. Men da der allerede i dansk lovgivning er CO2-afgift på
fossile brændstoffer, og der med ”Grøn skattereform” er lagt op til øgede CO2-afgifter, vil der med ETS 2 blive tale om en
form for dobbeltbeskatning.
Informationsmøde
Vi har på bilaterale drøftelser med medarbejdere i Energistyrelsen forstået, at Energistyrelsen planlægger en række
informations-/interessentmøder i forlængelse af lovens vedtagelse.
Det vil i sagens natur være af stor interesse for vores medlemmer at deltage i disse møder. Vi står i naturligvis til rådighed for
at formidle invitationer til de relevante dele af vores medlemskreds til sådanne møder.
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0010.png
Med venlig hilsen
Michael Mücke Jensen
Teknik- og miljøchef
T: +45 3345 6514
M: +45 2042 2636
www.drivkraftdanmark.dk
Twitter LinkedIn Facebook Instagram YouTube
Fra:
ENS CO2-KvoteService <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2023 10:08
Emne:
Høring af forslag til lov om CO2-kvoter (ENS Id nr.: 3212715)
Energistyrelsen sender hermed vedlagte forslag til lov om CO2-kvoter i offentlig høring, herunder på
høringsportalen.
Høringssvar bedes sendt til mailadressen
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen / Best regards
CO2-KvoteService
Center for Energiadministration / Centre For Energy Administration
E-mail
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0012.png
Energistyrelsen
Deres ref.: 2022-18108.
Vor ref.: SBP
Dato: 17.8.2023
DTL-Danske Vognmænds høringssvar på høring over forslag til lov om CO2-kvoter.
DTL Danske Vognmænd støtter indsatsen for at mindske klimabelastningen og mener, at en
international kvoteregulering af drivhusgasser er en god løsning. Et kvotesystem på EU-niveau med
fælles ikrafttrædelse, krav og prisdannelse vil sikre, at reduktionsmålene opfyldes uden at forvride
konkurrencen blandt de kvoteomfattede virksomheder.
Med aftalen om etablering af ETS-2 gives de enkelte medlemslande imidlertid mulighed for at
udsætte tidspunktet for kvotereturneringsforpligtelsen til 2031, hvilket DTL mener er
uhensigtsmæssigt, da en udsættelse bryder med kvotesystemets grundlæggende princip og vil
forvride konkurrencen.
Indførelse af ETS-2 vil alt andet lige føre til en fordyrelse af fossile brændstoffer for vognmændene, og
da meromkostningerne helt eller delvis vil blive overvæltet, vil transportkunderne opleve, at
transportaktiviteter bliver dyrere. ETS-2 vil således få økonomiske konsekvenser for store dele af
erhvervslivet, og DTL havde gerne set, at lovforslaget havde indeholdt en vurdering af de økonomiske
konsekvenser. Der burde i vurderingen af lovforslaget således være estimater for både de samlede
omkostninger og kvotereguleringens virkning på brændstofpriserne.
DTL mener, at det er vigtigt at tage det samlede omkostningsbillede for branchen i betragtning i
tilrettelæggelse af klimaindsatsen. Transportbranchen er belastet med flere forskellige afgifter, som
sigter på at regulere branchens miljø- og klimapåvirkning. De forhøjede omkostninger til brændstoffer
som følge af ETS-2 vil således komme oven på eksisterende energiafgifter på brændstoffer og
vejbenyttelsesafgiften, der fra 2025 afløses af og forhøjes med indførelse af en km-baseret afgift.
Derudover kan vognmændene se frem mod, at der vil opstå administrative omkostninger til at
honorere CO2-rapporteringskrav fra kunder som følge af nye rapporteringskrav til større
virksomheder.
Med venlig hilsen
Søren Büchmann Petersen
Chefkonsulent
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0013.png
Tore Laursen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Dan Banja <[email protected]>
15. august 2023 11:20
ENS CO2-KvoteService
[email protected]; Dan Banja
Re: Høring af forslag til lov om CO2-kvoter Jnr. 2022-18108: ES 185-23.
ES 185-23
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over forslag til lov om CO2-
kvoter.
ES støtter indførelsen af det nye begreb »Kvoteordningen« til erstatning af ”Reguleringen i denne lov, regler udstedt
i medfør af denne lov eller EU-retsakter om forhold omfattet af denne lov”. ES er enig i, at den nye definition er
mere læsevenlig end det nuværende begreb.
Der anføres bl.a. under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser eksempler på »andre gasformige
bestanddele af atmosfæren«, som kvoteordningen kan angå ud over de gasarter, der er anført i bilag II, kan anføres
luftfartsoperatørers overvågningspligter i forhold til såkaldte »ikke-CO2-relaterede virkninger af luftfart«, jf.
direktivets artikel 14, stk. 5, jf. artikel 3, litra v), som angår virkningerne på klimaet af luftfartøjers udledning under
brændstofforbrænding af nitrogenoxider (NOx), sodpartikler, oxiderede svovlforbindelser, samt virkninger fra
vanddamp, herunder kondensstriber.
ES er usikker på, hvorledes luftfartsoperatørers overvågningspligter vedr. bl.a. virkningerne på klimaet af vanddamp,
herunder kondensstriber i virkeligheden skal kunne udføres.
Det anbefales derfor, at det i opfølgende materialer tydeliggøres, hvordan det i virkeligheden kan lade sig gøre for
luftfartsoperatøren at gennemføre en overvågning af virkningerne på klimaet af vanddamp, herunder
kondensstriber.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
Only print this e-mail if necessary.
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0014.png
Tore Laursen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
P er Sch ollert Nielsen <P [email protected]>
15. august 2023 12:37
[email protected]
[email protected]; Nete Herskind
SV : DU T -h øring af udkast til lov om CO2-kvoter ( ENS I d nr.: 3212826 )
Kære Stefan Krehbiel
KL ikke har bemærkninger til, at lovforslaget i den nuværende udgave optages som udgiftsneutralt på lov- og
cirkulæreprogrammet 2023/2024.
Det fremgår af høringsbrevet, at Energistyrelsen bemærker, at væsentlige ændringer kan forekomme under høring.
På den baggrund forventer KL, at forslaget kommer i fornyet økonomisk høring, såfremt der ændres væsentligt i
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Per Schollert Nielsen
Chefkonsulent
Økonomisk Sekretariat
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
M
+45 2124 4496
E
[email protected]
D
+45 3370 3385
W
kl.dk
Fra:
ENS CO2-KvoteService <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2023 10:09
Emne:
DUT-høring af udkast til lov om CO2-kvoter (ENS Id nr.: 3212826)
Ekstern mail
Kære DUT-høringspart
Hermed fremsendes økonomisk høring over udkast til lov om CO2-kvoter.
Energistyrelsen anmoder om bemærkninger til økonomiske konsekvenser (DUT) af lov om CO2-kvoter,
senest den 17. august.
Bemærkningerne sendes til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
mærket j.nr. 2022-18108.
Energistyrelsens vurdering er, at loven ikke vil medføre økonomisk konsekvenser.
Høringsbrev og udkast til lov om CO2-kvoter er vedhæftet.
Med venlig hilsen / Best regards
CO2-KvoteService
Center for Energiadministration / Centre For Energy Administration
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0015.png
E-mail
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0016.png
Dato
Side
18. august 2023
1 af 1
Energistyrelsen
Att.: [email protected]
Journal nr. 2022-18108
Landbrug & Fødevarers bemærkninger til udkast til lov om CO
2
-kvoter
Landbrug & Fødevarer takker for det fremsendte høringsmateriale. Vi opfatter det alene som en
udmøntning af allerede vedtagne initiativer på EU-niveau, hvorfor vores bemærkninger omhandler
behovet for at sikre optimalt samspil og koordinering med øvrige, relaterede indsatser på
klimaområdet og vigtigheden af fremadrettet at opnå rimelige vilkår for vores berørte
medlemsvirksomheder i de områder af EU-regelsættet, som endnu ikke er kommet på plads.
Det er vigtigt, at den danske udmøntning af ændringsdirektiverne sker i harmoni med 1) øvrig
indsats hos vores medlemsvirksomheder og 2) indirekte via vilkår hos primærproducenterne, som
leverer input til fødevareindustrien. I den sammenhæng kan nævnes nationale tiltag som fx en evt.
CO
2
-afgift, øvrige EU-initiativer, fx i form af ETS for landbrug eller tilsvarende, markeder for
klimakreditter etc.
Et særligt opmærksomhedspunkt er indfasningen af CBAM, der skal ske sideløbende med
udfasning af gratiskvoter. CBAM er foreløbig kun beskrevet fsva. import af varer. Mange
virksomheder eksporterer en større eller mindre del af deres produktion, også til lande uden for EU.
Her skal det det sikres, at CBAM virker efter hensigten, og der skal derfor findes en løsning
vedrørende eksportdelen, så der ikke opstår konkurrencemæssig skævvridning og lækage af
produktion til lande med mindre eller ingen klimaregulering; det, som CBAM netop skal medvirke til
at beskytte imod.
ETS2 kan komme til at påvirke en række virksomheder, hvis de aftager brændstoffer til bl.a.
opvarmning. Det er derfor vigtigt at sikre, at opbygning og udmøntning af det nye, parallelle
kvotesystem
ikke
medfører uforholdsmæssigt store omkostninger, ligesom risikoen for forringede
konkurrencevilkår og lækage skal elimineres.
Med venlig hilsen
Erik Jørgensen
Chefkonsulent
Klima & Energi
M +45 4030 9636
E [email protected]
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780625_0017.png
Energistyrelsen
18. august 2023
Høringssvar til høring over udkast til lov om CO2-kvoter
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 7. juli 2023 vedrørende ovennævnte under J.nr.
2022-18108.
Høringen implementerer ændringer i EU-lovgivningen på området. Vi har ikke særlige bemærk-
ninger til den danske implementering og skal således i henvise til vore tidligere høringssvar på
den europæiske klimalov og tilhørende lovgivningsinitiativer.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
Deres ref.: 2022-18108
[email protected]
JHS/JHS
Side 1/1