16. august 2023
PEHE
DI-2019-13413
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Energistyrelsen
Kopi til
Danish Aviation
Brancheforeningen Dansk Luftfart takker for det fremsendte høringsmateriale angå-
ende udkast til ny CO2-kvotelov.
Forslaget implementerer de mange ændringer i EU s CO2-kvoteregler, der især følger
af initiativerne i EU Fit for 55, i dansk lov. I lyset af de mange ændringer (især æn-
dringsdirektiv 2023/959 og ændringsdirektiv 2023/958) er det på dansk hold valgt
at udarbejde en helt ny CO2-kvotelov frem for at justere i den gældende lov. Vi er
enige i, at de mange markante ændringer gør det mest relevant at udarbejde en ny klima-
lov. Vi finder det grundlæggende også positivt, at en ny rammelov ved samme lejlighed
tilstræbes forenklet.
Vi skal i øvrigt kvittere for den gode gennemgang af kvotesystemets funktionsmåde mv. i
afsnit 2.1.
CO2-kvotesystemet er et centralt instrument for reduktionen af drivhusgasser. For et in-
ternationalt konkurrenceudsat erhverv som luftfart, er international regulering, der kan
bidrage til level playing field i markedsbilledet, afgørende for konkurrenceevnen. Der-
imod kan nationalt bestemte afgiftsstrukturer pålagt et enkelt erhverv være kontrapro-
duktive for et internationalt erhvervs omstillingskapacitet. Den sammenhæng fortabes
ofte i klimadebatten. Men netop derfor er samspil og transparens mellem CO2-
kvotesystemet og dansk klimaregulering af stor betydning for virksomhedernes grønne
omstilling og konkurrenceevne. Derfor undrer det også, at lovforslaget ikke beskæftiger
sig med, hvordan de statslige (og formentlig stigende) auktionsprovenuer kan bringes i
målrettet spil til finansiering af omstillingsaktiviteter.
For luftfarten er det især ændringsdirektiv 2023/958, der er det centrale omdrejnings-
punkt. De primære ændringer omfatter gradvis udfasning af luftfartens resterende gratis-
kvoter over årene 2024-2026 samt begyndende overvågning og rapportering af de så-
kaldte non-CO2-effekter fra 2025. Dertil kommer forhøjelsen af den lineære reduktions-
faktor fra 2,2 pct per år til 4,3 pct fra 2024 og 4,4 pct fra 2028.
Det er ændringer, der må forventes at få markant påvirkning på kvoteprisen i opadgående
retning. Det er derfor ærgerligt, at der i forbindelse med lovforslaget ikke er udarbejdet