Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 90
Offentligt
2819233_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-3185
Den 1. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 til L 90, forslag til lov om ændring af miljøskadeloven,
lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Præcisering af kredsen af personer, der kan anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskadereglerne og klage over afgørelser
herom) stillet den 25. januar 2024 af Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 3 til L 90
”Hvilke
muligheder har beboerne i Ølst og omkring råstofgraven (haft) for at anvende miljøskadeloven
for at få indsigt i eller klage over Nordic Wastes aktiviteter? Hvordan er beboerne blevet orienteret
herom, når godkendelser mv. har været i offentlig høring?”
Svar
I forhold til det første spørgsmål, kan det oplyses, miljøskadereglerne ikke regulerer indsigt i
virksomheders aktiviteter.
Miljøskadeloven og de øvrige sektorlove, der implementerer miljøansvarsdirektivet, fastsætter, hvem
der kan anmode myndighederne om at træffe afgørelse om, at der foreligger en miljøskade eller en
overhængende fare herfor, som skal behandles efter miljøskadereglerne, og hvem der kan anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger vedrørende miljøskader. Den samme persongruppe har
mulighed for at klage over de afgørelser, som den kompetente myndighed træffer herom.
En af de persongrupper, som har disse rettigheder, er personer, der har en individuel, væsentlig
interesse i sagen. Med dette lovforslag foreslås en præcisering af denne persongruppe, således at det
fremgår, at personer, der berøres eller kan forventes at blive berørt, har disse rettigheder.
Randers Kommune har den 23. december 2023 truffet afgørelse om, at der foreligger en
overhængende fare for en miljøskade på Alling Å. I det omfang beboerne i Ølst og omkring
råstofgraven har været berørt eller har kunne forventes at blive berørt af en miljøskade eller en
overhængende fare for en miljøskade og har ønsket at gøre myndighederne opmærksomme på, at
Nordic Wastes aktiviteter har kunne medføre en miljøskade, har således kunnet anmode Randers
Kommune om at behandle sagen efter miljøskadereglerne.
I forhold til det andet spørgsmål om orientering af beboerne, når godkendelser mv. har været i
offentlig høring, kan det oplyses, at Randers kommune er den ansvarlige myndighed for Nordic
Waste’s
miljøgodkendelse.
Miljøministeriet har derfor ikke kendskab til den offentlige høringsproces,
der har været i denne sag.
Reglerne om orientering om miljøgodkendelser behandles ikke efter miljøskadereglerne, som er de
regler, der foreslås ændret ved dette lovforslag. Det kan dog oplyses, at reglerne herom er fastsat i
miljøbeskyttelsesloven og godkendelsesbekendtgørelsen.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 90 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke muligheder beboerne i Ølst og omkring råstofgraven har (haft) for at anvende miljøskadeloven for at få indsigt i eller klage over Nordic Wastes aktiviteter
Ifølge godkendelsesbekendtgørelsens § 58, stk. 1, skal afgørelsen om godkendelse offentliggøres
digitalt sammen med de oplysninger, der fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens § 56, stk. 1 og stk.
3. Oplysningerne skal offentliggøres via den digitale platform, Digital miljøadministration (DMA).
Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 74, stk. 1, skal afgørelsen meddeles skriftligt til adressaten, til
klageberettigede personer, organisationer og myndigheder og til andre myndigheder, der har været
inddraget i sagens behandling. Underretning af dem, der har en individuel, væsentlig interesse i sagen
(miljøbeskyttelsesloven § 98, stk. 1, nr. 2), kan ske ved offentlig annoncering ifølge
miljøbeskyttelseslovens § 74, stk. 2.
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
2