Erhvervsudvalget 2023-24
L 94 Bilag 4
Offentligt
2814180_0001.png
DA
ECB-PUBLIC
DEN EUROPÆISKE CENTRALBANKS UDTALELSE
af 12. januar 2024
om udfasningen af den danske 1 000-kroneseddel og nedsættelsen af kontantforbudsgrænsen
(CON/2024/2)
Indledning og retsgrundlag
Den 1. december 2023 modtog Den Europæiske Centralbank (ECB) to anmodninger fra det danske
erhvervsministerium ("Erhvervsministeriet") om en udtalelse om et udkast til bekendtgørelse om Danmarks
Nationalbanks indkaldelse af visse pengesedler (herefter "udkast til bekendtgørelse")
1
og et lovforslag om
ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (herefter
"lovforslag")
2
.
ECB's kompetence til at afgive udtalelse fremgår af artikel 127, stk. 4, og artikel 282, stk. 5, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde og artikel 2, stk. 1, andet og tredje led, i Rådets beslutning
98/415/EF
3
, da udkastet til bekendtgørelse og lovforslaget angår Danmarks Nationalbank og
betalingsmidler. I overensstemmelse med artikel 17.5, første punktum, i forretningsordenen for Den
Europæiske Centralbank er denne udtalelse vedtaget af ECB's Styrelsesråd.
1.
1.1.
Formål med udkastet til bekendtgørelse og lovforslaget
Formålet med udkastet til bekendtgørelse er at udfase og indkalde gamle danske pengesedler (i
danske kroner, DKK) udstedt fra den 23. juli 1945 til og med den 23. maj 2011 hidrørende fra serierne
1944, 1952, 1972 og 1997 samt 1 000-kronesedlen fra 2009-serien, som alle ophører med at være
lovligt betalingsmiddel efter den 31. maj 2025
4
. De indkaldte sedler kan stadig indløses af Danmarks
Nationalbank i yderligere et år til og med den 31. maj 2026. Efter dette tidspunkt kan Danmarks
Nationalbank indløse sedlerne, såfremt omstændighederne taler herfor
5
. Udkastet til bekendtgørelse
træder i kraft den 1. januar 2024.
1.2
Udfasningen og indkaldelsen af de gamle seddelserier i danske kroner sker med henblik på at
udstede en ny fremtidig seddelserie baseret på de nyeste teknologier til at forhindre forfalskninger
6
.
1
2
3
4
5
Bekendtgørelse om Danmarks Nationalbanks indkaldelse af visse pengesedler
, BEK nr. 1706 af
11.12.2023.
Forslag til lov om ændring af hvidvaskloven.
Rådets beslutning 98/415/EC af 29. juni 1998 om de nationale myndigheders høring af Den Europæiske Centralbank
om udkast til retsforskrifter (EFT L 189 af 3.7.1998, s. 42).
Jf. § 1, stk. 1 og 2, i udkastet til bekendtgørelse.
Jf. § 2, stk. 1 og 2, i udkastet til bekendtgørelse. Jf. også § 8, stk. 3, i lov om Danmarks Nationalbank (lov nr. 116 af
7.4.1936), som ligeledes regulerer en yderligere indløsningsperiode på 12 måneder efter den periode, hvor en indkaldt
seddel mister sin status som lovligt betalingsmiddel. Efter denne yderligere periode på 12 måneder kan Danmarks
Nationalbank fortsat indløse sedler, der ikke længere er lovligt betalingsmiddel, "såfremt omstændighederne taler
herfor".
Jf. Danmarks Nationalbanks rapport "Kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter", november 2023, side
43.
6
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0002.png
ECB-PUBLIC
I den forbindelse vil alle eksisterende danske seddelværdier (500 DKK, 200 DKK, 100 DKK og
50 DKK) være en del af den nye seddelserie med undtagelse af 1 000-kronesedlen, som i øjeblikket
er den højeste seddelværdi i Danmark. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget
7
, som også indeholder
bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse (herefter "bemærkninger"), har Danmarks Nationalbank
med hjemmel i lov om Danmarks Nationalbank
8
og med erhvervsministerens tilladelse besluttet at
udfase 1 000-kronesedlen med henblik på helt at indkalde den. Det er i den forbindelse Danmarks
Nationalbanks opfattelse, at 1 000-kronesedlen ikke er nødvendig for, at danske borgere og
virksomheder kan foretage sikre og effektive betalinger. Dette afspejles bl.a. i en faldende brug af
kontanter generelt i Danmark, hvor langt de fleste kontantbetalinger beløber sig til mindre end
500 DKK. Ifølge bemærkningerne er dette også baseret på, at 1 000-kronesedlen i højere grad end
andre danske pengesedler udgør en øget risiko for at blive brugt til kriminelle formål
9
.
1.3
Formålet med lovforslaget er at nedsætte den eksisterende grænse for visse kontantbetalinger til
erhvervsdrivende fra maksimalt 20 000 DKK til 15 000 DKK. Lovforslaget træder i kraft den 1. marts
2024.
1.4
Den nedsatte grænse for visse kontantbetalinger gælder for erhvervsdrivende, som ikke er omfattet
af anvendelsesområdet for lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af
terrorisme
10
(herefter "hvidvaskloven"), når de modtager kontanter, og derfor kun på denne
specifikke gruppe af
betalinger mellem erhvervsdrivende og betalinger fra kunder
til
erhvervsdrivende. Det anføres i bemærkningerne
11
, at alle erhvervsdrivende, der modtager
kontanter, i perioden indtil 1 000-kronesedlen er blevet udfaset, vil være ekstraordinært eksponerede
for en forhøjet risiko for at blive misbrugt til hvidvask af penge
12
. Det skærpede kontantforbud vil dog
gælde for alle kontantbetalinger og ikke kun betalinger, der foretages i forbindelse med indkaldelsen
af 1 000-kronesedlen
13
. En nedsættelse af kontantforbudsgrænsen vil ifølge bemærkningerne have
en positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask generelt
14
, men vil også kunne medføre visse
gener for personer med legitime beholdninger af kontanter, som ønsker at anvende deres
beholdninger af indkaldte sedler i detailhandlen
15
.
1.5
I henhold til bemærkningerne
16
anses kontantforbuddet for at være i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849
17
, hvorefter medlemsstaterne kan indføre
yderligere generelle begrænsninger i brugen af kontanter.
7
8
Jf. afsnit 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af § 8, stk. 3, i lov om Danmarks Nationalbank, at sedler kan indkaldes med tilladelse fra erhvervsministeren,
hvorefter de ophører med at være lovligt betalingsmiddel fra den dato, som fastsættes ved bekendtgørelse fra
erhvervsministeren. Efter udløbet af en periode på 12 måneder fra dette tidspunkt mister de indkaldte sedler deres
gyldighed over for Danmarks Nationalbank, men denne har ret til, såfremt omstændighederne taler derfor, også senere
at indløse sedlerne.
Jf. afsnit 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og Danmarks Nationalbanks rapport "Fremtidens kontanter:
Strategiske initiativer", november 2023, side 4.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, lovbekendtgørelse nr. 316 af 11.
marts 2022, som senere ændret.
Jf. afsnit 1 og 1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jf. afsnit 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jf. nr. 1 i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Jf. afsnit 1 og 1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jf. afsnit 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jf. afsnit 8 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jf. betragtning 6 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (EUT L 141 af 5.6.2015, s. 73).
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0003.png
ECB-PUBLIC
2
2.1
Generelle bemærkninger
Danmark er fritaget for at deltage i tredje fase af Den Økonomiske og Monetære Union i henhold til
protokol (nr. 16) til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) om visse
bestemmelser vedrørende Danmark. For så vidt angår en eventuel ophævelse af undtagelsen, vil
proceduren i artikel 140 i TEUF kun blive indledt på Danmarks anmodning
18
. I overensstemmelse
med protokol (nr. 16) til og artikel 139, stk. 2, litra d), i TEUF finder artikel 128 i TEUF, hvorefter de
pengesedler, der udstedes af ECB og de nationale centralbanker, er de eneste, der har status som
lovlige betalingsmidler i Unionen, ikke anvendelse på Danmark
19
. I lyset af denne specifikke
institutionelle baggrund har ECB foretaget en vurdering af de relevante bestemmelser i udkastet til
bekendtgørelse og lovforslaget i forhold til relevant praksis i euroområdet, navnlig de retlige krav for
euroen og eurosedlers status som lovligt betalingsmiddel.
2.2
ECB forstår, at udkastet til bekendtgørelse og lovforslaget er blevet påvirket af en nylig rapport fra
Danmarks Nationalbank om kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter. I den
forbindelse bemærker Danmarks Nationalbank, at kontanter i de seneste årtier har haft en faldende
betydning for borgere og virksomheder
20
. Den relativt dalende brug af kontanter til betalinger og
værdiopbevaring er ifølge Danmarks Nationalbank en naturlig udvikling set i lyset af danskernes
villighed til at anvende nye digitale betalingsløsninger og den samtidige digitalisering i det danske
samfund. Den skal også ses i lyset af en lang række initiativer fra den offentlige og private sektor,
der har sat fart på digitaliseringen. Ifølge Danmarks Nationalbank har den dalende brug af kontanter
betydet et generelt fald i efterspørgslen efter kontanter, og udviklingen i brugen af kontanter som
betalingsmiddel peger også i retning af, at flere vil leve kontantløst i fremtiden. Ifølge Danmarks
Nationalbank vil dette få en række konsekvenser for kontanters rolle i det danske samfund og har
allerede i dag medført en større tilpasning af kontantinfrastrukturen og et behov for en løbende
tilpasning af lovgivningen for brug af kontanter til betalinger
21
.
2.3
Hvad angår faldet i brugen af kontanter mere specifikt, er den samlede værdi af kontantbetalinger i
Danmark faldet fra ca. 10 % af den totale værdi af alle betalinger i 2021 til under 8 % i 2023
22
. I fysisk
handel var andelen af betalinger foretaget med kontanter 11 % af de samlede betalinger i 2023,
hvilket er på niveau med 2021. ECB forstår dog, at dette skal ses i sammenhæng med, at fysisk
handel i Danmark udgør en stadig mindre andel af de samlede betalinger, da der sker et skifte mod
mere onlinehandel og stadig flere in-app-betalinger på mobiltelefonen. Det bemærkes endvidere, at
den samlede værdi af sedler og mønter i danske kroner i omløb har været stabil siden 2017 og endog
steg med ca. 10 %, da coronaviruspandemien (covid-19) brød ud i 2020
23
. For ECB peger dette på
relevansen af fysiske centralbankpenge, især pengesedler, i situationer med finansiel stress, men
også på betydningen af at have mulighed for at kunne foretage fysiske betalinger på salgsstedet.
18
19
20
21
22
23
Jf. punkt 2 i protokol (nr. 16) til TEUF om visse bestemmelser vedrørende Danmark.
Jf. afsnit 3.2 i udtalelse CON/2019/5. Alle ECB's udtalelser er offentliggjort i EUR-Lex.
Jf. Danmarks Nationalbanks rapport "Kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter", november 2023, side 4.
Jf. Danmarks Nationalbanks rapport "Kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter", november 2023, side 6.
Jf. Danmarks Nationalbanks rapport "Kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter", november 2023, side 6.
Jf. Danmarks Nationalbanks rapport "Kontanters rolle i et samfund med lavt brug af kontanter", november 2023,
s.14, figur 8.
3
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0004.png
ECB-PUBLIC
2.4
Udtalelserne om kontanters rolle i det danske samfund, som udtrykt i bemærkningerne, står i
modsætning til ECB's syn på kontanters rolle i samfundet. ECB mener, at kontanter fortsat spiller en
vigtig rolle i samfundet, selv om elektroniske betalingsinstrumenter i stigende grad anvendes til
detailbetalinger i medlemsstaterne, herunder Danmark
24
. Kontanter værdsættes generelt som
betalingsinstrument, fordi de er almindeligt accepterede, hurtige og gør det nemmere for betaleren
at føre kontrol med sit forbrug. Det er i øjeblikket det eneste betalingsinstrument, som gør det muligt
for borgerne at afvikle en transaktion med centralbankpenge, der også afvikles øjeblikkeligt
25
,
samtidig med — hvilket er vigtigt — at privatlivets fred sikres. Desuden giver det ikke nogen juridisk
begrundet mulighed for at opkræve en afgift for brugen heraf. Kontanter kan spille en vigtig rolle i
tilfælde af uforudsete hændelser, såsom orkanen Katrina i USA i 2005, hvor alternative
betalingsmidler midlertidigt er ude af drift
26
, og de er robuste i forhold til cyberkriminalitet
27
, da
kontantbetalinger ikke kræver en funktionel teknisk infrastruktur eller dertil knyttede investeringer,
men altid er tilgængelige. Endvidere er kontantbetalinger ikke underlagt daglige eller ugentlige
betalingslofter, som fastsættes af enheder, der udbyder underliggende betalingstjenester
28
.
Desuden fremmer kontantbetalinger hele befolkningens inklusion i økonomien ved at give borgerne
mulighed for at afvikle en lang række betalingstransaktioner på denne måde og sikrer dermed alle
borgere valgfrihed med hensyn til betalingsmåden
29
. Muligheden for at betale med kontanter er
fortsat særlig vigtig for alle de borgere, der af forskellige legitime årsager foretrækker at bruge
kontanter frem for andre betalingsinstrumenter på grund af deres særlige funktioner. Ligeledes er
kontanter særlig vigtige for dem, der ikke har adgang til banksystemet og elektroniske
betalingsmidler. Disse grupper omfatter ikke kun ældre mennesker, men også visse
funktionshæmmede borgere, indvandrere, socialt sårbare borgere, mindreårige og andre med
begrænset eller ingen adgang til digitale betalingstjenester
30
. ECB foretager hvert andet år en
undersøgelse af betalingsvanerne i euroområdet. Disse undersøgelser viser, at omkring 60 % af
borgerne i euroområdet ønsker at have frihed til også at bruge kontanter på salgsstedet. Endelig er
en kritisk masse af kontanter i omløb nødvendig for at opretholde det forretningsmæssige rationale
for tredjeparter, der er involveret i håndteringen af kontanter. Enhver yderligere begrænsning af
kontantbetalinger eller undertrykkelse af en pålydende værdi kan således føre til en situation, hvor
de enhedsomkostninger, der er forbundet med kontanter, afholder tredjeparter fra fortsat at levere
kontanter og som følge heraf bringer kontanternes funktion i forbindelse med en nødsituation i fare,
hvis kontantinfrastrukturen og leverandørerne helt forsvinder eller ikke i tilstrækkelig grad vil kunne
dække en uventet kraftig stigning i efterspørgslen efter kontanter.
24
25
26
27
28
29
30
Jf. afsnit 2.4 i udtalelse CON/2017/8 og afsnit 2.4 i udtalelse CON/2020/33.
Jf. afsnit 2.4 i udtalelse CON/2017/8, afsnit 2.1 i udtalelse CON/2019/41, afsnit 9.2.1 i udtalelse CON/2020/13, afsnit
2.3 i udtalelse CON/2020/21, afsnit 7.2.1 i udtalelse CON/2021/9, afsnit 2.1 i udtalelse CON/2021/18, afsnit 2.1 i
udtalelse CON/2023/7, afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/13 og afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 2.1 i udtalelse CON/2019/41, afsnit 9.2.1 i udtalelse CON/2020/13, afsnit 7.2.1 i udtalelse CON/2021/9, afsnit
2.3 i udtalelse CON/2021/18 og afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 2.2 i udtalelse CON/2021/32, afsnit 2.1.1 i udtalelse CON/2023/33 og afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 2.4 og 3.1 i udtalelse CON/2017/8, afsnit 2.7 i udtalelse CON/2017/40, afsnit 2.6 i udtalelse CON/2019/4,
afsnit 2.1-2.3 i udtalelse CON/2021/18, afsnit 7.2.1 i udtalelse CON/2021/9, afsnit 2.3 i udtalelse CON/2021/38, afsnit
2.1 i udtalelse CON/2023/13, afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/13 og afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 1.5 i udtalelse CON/2019/41 og afsnit 2.1 i udtalelse CON/2023/39.
4
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0005.png
ECB-PUBLIC
2.5
Disse karakteristika ved
kontanter
anerkendes
også
af
Europa-Kommissionen
i
dens
detailbetalingsstrategi, som ganske vist fremmer udviklingen af digitale betalingsløsninger for at give
forbrugerne flere muligheder, men samtidig beskytter eurosedlers og -mønters status som lovligt
betalingsmiddel og tilgængeligheden af centralbankpenge
31
.
2.6
På denne baggrund overvåger ECB nøje alle foranstaltninger i national lovgivning, som har til formål
at begrænse mulighederne for kontantbetalinger og dermed gribe ind i borgernes ret til at betale med
kontanter.
3.
Specifikke bemærkninger
Udfasning af 1 000-kronesedlen
3.1
1 000-kronesedlen, som i øjeblikket er den højeste seddelværdi i Danmark, har en værdi, der svarer
til ca. 134 EUR
32
. Fra den 1. juni 2016, når 1 000-kronesedlen er blevet udfaset og indkaldt og derfor
ikke længere har status som lovligt betalingsmiddel, vil den højeste seddelværdi i Danmark være
500-kronesedlen, som har en værdi, der svarer til ca. 67 EUR.
3.2
I euroområdet blev den første serie af eurosedler udstedt første gang i 2002, da euroen blev indført.
Den består af syv forskellige seddelværdier: 5 EUR, 10 EUR, 20 EUR, 50 EUR, 100 EUR, 200 EUR
og 500 EUR. I maj 2016 afsluttede ECB en gennemgang af seddelværdien i den anden serie
eurosedler, også kaldet Europa-serien. ECB har besluttet endegyldigt at stoppe produktionen af 500-
eurosedlen, og at den ikke bliver en del af Europa-serien. I lyset af det vigtige omløb af denne
seddelværdi og dens værdilagringsfunktion, også på internationalt plan, samt for at sikre tilliden til
eurosedlerne, vil 500-eurosedlen fortsat være et lovligt betalingsmiddel og kan derfor fortsat
anvendes til betalinger og til værdilagring. 500-eurosedlen vil som de øvrige euroseddelværdier altid
bevare sin værdi og kan veksles hos euroområdets nationale centralbanker i en ubegrænset
tidsperiode. Kreditinstitutter, vekselkontorer og andre kontanthåndterende virksomheder kan
recirkulere 500-eurosedler
33
.
3.3
De tre højeste seddelværdier er fortsat tilgængelige som betalingsmiddel i euroområdet. ECB
fremhæver
risikoen
for
kontantinfrastrukturen
og
den
smidige
kontantforsyning,
hvis
medlemsstaternes politikker skræddersys på en sådan måde, at de mindsker borgernes incitament
til eller forbyder dem at anvende penge som lovligt betalingsmiddel til betalinger eller som
værdiopbevaringsmiddel. ECB er snarere af den opfattelse, at politiske foranstaltninger bør udformes
således, at de garanterer friheden til at vælge, hvordan man ønsker at betale.
3.4
Som nævnt ovenfor vil Danmarks Nationalbank fortsat kunne indløse 1 000-kronesedler i 12
måneder efter, at de er blevet indkaldt, til og med den 31. maj 2026, og kan herefter fortsat indløse
sådanne sedler, "såfremt omstændighederne taler herfor". ECB bemærker, at en tilstrækkelig lang
indløsningsperiode for 1 000-kronesedlen og sedlerne i de gamle serier vil bidrage til at opretholde
tilliden til kontanter, og henviser til Eurosystemets politik med at veksle 500-eurosedler i en
ubegrænset periode. I den forbindelse forstår ECB, at Danmarks Nationalbank vil antage, at
31
32
33
Jf. COM(2020) 592 final.
Euroværdien i denne udtalelse er baseret på DKK/EUR-kursen (7,45 DKK pr. EUR) på datoen for ECB's modtagelse
af høringsanmodningen, dvs. 1. december 2023, som offentliggjort af ECB på
www.ecb.europa.eu.
Jf. afsnit 3.1 i udtalelse CON/2019/5.
5
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0006.png
ECB-PUBLIC
”omstændighederne taler herfor" og indløse DKK-sedler, der indehaves af personer i hele Unionen
og i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, som er kommet i besiddelse af sådanne
pengesedler som følge af de frie kapitalbevægelser i henhold til artikel 63 i TEUF, hvis indehaveren
af de pågældende pengesedler af gyldig grund ikke har mulighed for at indløse dem før den 31. maj
2026, for eksempel på grund af større hindringer for personer med bopæl i udlandet i forhold til
personer med bopæl i Danmark.
Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen
3.5
3.6
Formålet med lovforslaget er at nedsætte den eksisterende grænse for visse kontantbetalinger til
erhvervsdrivende fra et maksimum, der svarer til ca. 2 684 EUR, til 2 013 EUR.
Det Europæiske System af Centralbanker (ESCB) har i henhold til traktaten den grundlæggende
opgave at fremme betalingssystemernes smidige funktion
34
, og ECB har eneret til at bemyndige
udstedelse af eurosedler i Unionen
35
. De eurosedler, som er udstedt af ECB og de nationale
centralbanker i euroområdet, er de eneste eurosedler, der har status som lovlige betalingsmidler i
euroområdet
36
.
3.7
I det tilfælde at Danmark iværksætter en ophævelse af sin status som undtaget i overensstemmelse
med protokol (nr. 16) til TEUF om visse bestemmelser vedrørende Danmark, vil lovforslaget udgøre
en begrænsning af eurosedlers status som lovligt betalingsmiddel, hvilket vil blive vurderet i forhold
til den relevante EU-ret, som fastsat i afsnit 3.8-3.13
37
.
3.8
Begrebet "lovligt betalingsmiddel" som et betalingsmiddel denomineret i en valutaenhed er blevet
behandlet af Den Europæiske Unions Domstol. Domstolen har navnlig præciseret, at begrebet
"lovligt betalingsmiddel" indebærer, at dette særlige betalingsmiddel ikke generelt kan afvises til
opfyldelse af et krav i samme valutaenhed til dets fulde pålydende værdi med frigørende virkning.
Ved præciseringen af begrebet "lovligt betalingsmiddel" i EU-retten har Domstolen taget
Kommissionens henstilling 2010/191/EU
38
i betragtning, som leverer nyttige bidrag til fortolkningen
af relevante EU-retlige bestemmelser. Det fremgår af punkt 1 i henstilling 2010/191, at når der består
en betalingsforpligtelse, bør eurosedlers og -mønters status som lovligt betalingsmiddel indebære a)
obligatorisk accept af de pågældende sedler og mønter, b) accept til fuld pålydende værdi og c)
frigørelse fra betalingsforpligtelser. Ifølge Domstolen viser dette, at begrebet "lovligt betalingsmiddel"
betalingsformål
39
.
3.9
bl.a. omfatter en principiel forpligtelse til at acceptere europengesedler og
‑mønter
til
Domstolen har præciseret, at begrebet "lovligt betalingsmiddel" er et EU-retligt begreb, der skal
undergives en selvstændig og ensartet fortolkning i hele Den Europæiske Union
40
. For så vidt som
den gør det muligt for EU-lovgiver at fastsætte de foranstaltninger, der er nødvendige for
anvendelsen af euroen som den fælles valuta, præciserede Domstolen, at traktatens artikel 133 giver
34
35
36
37
38
39
40
Artikel 127, stk. 2, i traktaten og artikel 3.1 i Statutten for ESCB og ECB.
Artikel 128, stk. 1, første punktum, i traktaten og artikel 16, første punktum, i Statutten for ESCB og ECB.
Artikel 128, stk. 1, tredje punktum, i traktaten og artikel 16, tredje punktum, i Statutten for ESCB og ECB.
Jf. afsnit 3.1 i udtalelse CON/2023/39.
Kommissionens henstilling 2010/191/EU af 22. marts 2010 om omfanget og virkningerne af eurosedlers og -mønters
status som lovligt betalingsmiddel (EUT L 83 af 30.3.2010, s. 70).
Jf. Domstolens dom af 26. januar 2021, Hessischer Rundfunk, forenede sager C-422/19 og C-423/19,
ECLI:EU:C:2021:63, præmis 46-49.
Jf. Domstolens dom af 26. januar 2021, Hessischer Rundfunk, forenede sager C-422/19 og C-423/19,
ECLI:EU:C:2021:63, præmis 45.
6
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0007.png
ECB-PUBLIC
beføjelse til alene EU-lovgiver til nærmere at angive den retlige ordning for europengesedlers og -
mønters status som lovligt betalingsmiddel, for så vidt som dette viser sig nødvendigt for
anvendelsen af euroen som fælles valuta. I denne forbindelse bemærker ECB, at Kommissionen
den 28. juni 2023 offentliggjorde et forslag til en forordning om eurosedlers og -mønters status som
lovligt betalingsmiddel, som vil fastsætte regler om eurosedlers og -mønters status som lovligt
betalingsmiddel i bindende afledt EU-ret
41
. I begrundelsen til forordningsforslaget hedder det, at
drøftelserne i Euro Tender Expert Group (ELTEG) bekræftede, at der var usikkerhed og væsentlige
forskelle med hensyn til den praktiske anvendelse af begrebet lovligt betalingsmiddel i hele
euroområdet
42
. Disse forskelle berettiger, at der fastsættes regler om eurosedlers og -mønters status
som lovligt betalingsmiddel i en forordning vedtaget i henhold til traktatens artikel 133. ECB har hilst
forordningsforslaget velkommen og støtter kraftigt, at der indføres regler om eurosedlers og -mønters
status som lovligt betalingsmiddel i afledt EU-ret samt de foranstaltninger, der er fastlagt i
forordningsforslaget vedrørende adgangen til kontanter
43
.
3.10 EU-rettens enekompetence udelukker enhver anden kompetence for medlemsstaterne på dette
område, medmindre de handler efter bemyndigelse givet af Unionen til at vedtage sådanne regler
eller med henblik på at gennemføre EU-retsakter
44
.
3.11 Domstolen præciserede dog yderligere, at denne status som lovligt betalingsmiddel ikke kræver en
absolut accept, men alene en principiel accept af europengesedler og -mønter som betalingsmiddel.
Unionens enekompetence på området for den monetære politik berører ikke den kompetence, som
de medlemsstater, der har euroen som valuta, har til at regulere de nærmere bestemmelser for
frigørelse fra betalingsforpligtelser. Dette berører ikke princippet om, at det som hovedregel skal
være muligt at frigøre sig fra en betalingsforpligtelse ved sådanne kontante midler. Denne
enekompetence er således ikke til hinder for, at en medlemsstat vedtager foranstaltninger, som
falder inden for en af medlemsstatens kompetenceområder. En medlemsstat kan eksempelvis, på
grundlag af sin beføjelse til at organisere dens offentlige forvaltning, forpligte de offentlige
myndigheder til at acceptere borgernes kontantbetalinger. Den forhindrer heller ikke en medlemsstat
i under udøvelsen af sine egne beføjelser af legitime grunde, der vedrører offentlige hensyn, at
indføre en undtagelse fra denne forpligtelse for betalinger pålagt af offentlige myndigheder, med
forbehold af opfyldelsen af visse betingelser. Navnlig kan forpligtelsen til at tage imod eurosedler og
-mønter i princippet begrænses af medlemsstaterne af offentlige hensyn og med forbehold af
proportionalitetsprincippet. Det betyder, at en sådan begrænsning skal stå i rimeligt forhold til det
europengesedler og
‑mønter,
skal medlemsstaterne sikre, at de foranstaltninger, de træffer,
overholder proportionalitetsprincippet, som navnlig kræver, at de er egnede til at sikre
offentlige hensyn, som forfølges. I forbindelse med begrænsningen af den mulighed, som er
anerkendt i EU-retten, for som hovedregel at kunne frigøre sig fra en betalingsforpligtelse med
41
42
43
44
Europa-Kommissionens forslag af 28. juni 2023 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om eurosedlers og -
mønters status som lovligt betalingsmiddel (COM(2023) 364 final).
Jf. begrundelsen til forslaget til forordning om eurosedlers og -mønters status som lovligt betalingsmiddel, afsnit 3,
side 4, og den endelige rapport fra Euro Legal Tender Expert Group (ELTEG) af 6. juli 2022.
Jf. afsnit 1.1.og 1.2. i udtalelse CON/2023/31.
Jf. Domstolens dom af 26. januar 2021, Hessischer Rundfunk, forenede sager C-422/19 og C-423/19,
ECLI:EU:C:2021:63, præmis 50-52.
7
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0008.png
ECB-PUBLIC
virkeliggørelsen af de legitime formål, der forfølges med den pågældende lovgivning, og at de ikke
må gå ud over, hvad der er nødvendigt for virkeliggørelsen af disse formål
45
.
3.12 Domstolen har fastslået, at begrænsninger af særligt eurosedlers status som lovligt betalingsmiddel
kræver, at lovgivningen i) hverken har til formål eller virkning at fastsætte den retlige ordning for
europengesedlers status som lovligt betalingsmiddel, ii) ikke retligt eller faktisk fører til afskaffelsen
af disse pengesedler, bl.a. ved som hovedregel at afvise frigørelse fra en betalingsforpligtelse ved
sådan kontant betaling, iii) er blevet indført af offentlige hensyn, og iv) kun medfører en begrænsning
af betalinger i kontant, der ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for virkeliggørelsen af det
offentlige hensyn
46
.
3.13 Hvad angår forholdsmæssigheden af en begrænsning af eurosedlers status som lovligt
betalingsmiddel, kræver Domstolen ikke kun, at foranstaltningen er egnet til at sikre virkeliggørelsen
af det offentlige hensyn, som forfølges, men også, at den ikke går ud over, hvad der er nødvendigt
for virkeliggørelsen heraf. ECB har udtalt sig om, hvorvidt begrænsninger kan anses for
hensigtsmæssige
47
. ECB har navnlig bemærket, at jo bredere og mere generel en begrænsning er,
des strengere en fortolkning bør der anlægges af kravet om, at begrænsningen skal stå i et rimeligt
forhold til det mål, der forfølges
48
. Ved vurderingen af, om en begrænsning er proportional, bør der
altid tages hensyn til den pågældende begrænsnings negative indvirkning og hvorvidt alternative
foranstaltninger, som ville opfylde det pågældende mål og have en mindre negativ indvirkning, kunne
vedtages
49
.
3.14 Lovforslaget har hverken til formål eller virkning at ændre de retlige regler vedrørende eurosedlers
eller -mønters status som lovligt betalingsmiddel. Lovforslaget medfører hverken retligt eller faktisk
afskaffelse af pengesedler i Danmark, navnlig ved som hovedregel at afvise frigørelse fra en
betalingsforpligtelse ved sådan kontant betaling
50
.
3.15 Det anføres i bemærkningerne
51
, at lovforslaget, som nævnt ovenfor, foreslås vedtaget af offentlige
hensyn. Nærmere bestemt anføres det, at alle virksomheder, der modtager kontanter, i perioden
indtil 1 000-kronesedlen er blevet udfaset, vil være ekstraordinært eksponerede for en forhøjet risiko
for at blive misbrugt til hvidvask af penge, og risikoen vurderes at være særlig høj for
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af hvidvasklovens procedurer til bekæmpelse af hvidvaskning
af penge. På denne baggrund vurderes det nødvendigt at styrke værnet mod hvidvask i detailhandlen
og hos andre erhvervsdrivende, der tager imod kontantbetalinger, ved at nedsætte grænsen for visse
kontantbetalinger som en konsekvens af udfasningen af 1 000-kronesedlen.
3.16 Lovforslagets mål om at bekæmpe hvidvaskning af penge kan generelt udgøre et "offentligt hensyn",
der begrunder, at brugen af kontantbetalinger ikke fremmes, og den deraf følgende begrænsning af
45
46
47
48
49
50
51
Jf. Domstolens dom af 26. januar 2021, Hessischer Rundfunk, forenede sager C-422/19 og C-423/19,
ECLI:EU:C:2021:63, præmis 55-56 og 67-70.
Jf. Domstolens dom af 26. januar 2021, Hessischer Rundfunk, forenede sager C-422/19 og C-423/19,
ECLI:EU:C:2021:63, præmis 78.
Jf. afsnit 4 i udtalelse CON/2022/5.
Jf. afsnit 2.7 i udtalelse CON/2017/8, afsnit 2.11 i udtalelse CON/2023/18 og afsnit 2.8 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 2.7 i udtalelse CON/2017/8, afsnit 2.7 i udtalelse CON/2023/39 og afsnit 2.8 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 4.6 i udtalelse CON/2022/5 og afsnit 3.2 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 1 og 1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
8
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0009.png
ECB-PUBLIC
disse
52
. Det er imidlertid vanskeligt for ECB at vurdere, om den foranstaltning, der er indeholdt i
lovforslaget, er egnet til at nå det offentlige hensyn, der forfølges, og om den går ud over, hvad der
er nødvendigt for at nå dette mål, navnlig i betragtning af, at der ikke foreligger en konkret
konsekvensanalyse af lovforslagets forventede virkning
53
.
3.17 Forslaget om at nedsætte grænsen for visse kontantbetalinger kommer efter to tidligere nedsættelser
af den samme grænse i henholdsvis 2013 og 2020, som ECB blev hørt om og vedtog udtalelser
om
54
. I 2013 blev kontantforbudsgrænsen nedsat fra 100 000 DKK (svarende til ca. 13 422 EUR) til
50 000 DKK (svarende til ca. 6 711 EUR). ECB bemærkede på det tidspunkt
55
, at enhver virkning af
de foreslåede bestemmelser nøje bør afvejes i forhold til de almene fordele, som forventes at kunne
opnås. I lyset af at foranstaltningerne vedrører forholdsvis lave betalingsværdier, bør de kompetente
myndigheder også sikre, at virkningerne af disse foranstaltninger ikke går ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå målet om at bekæmpe hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. I
2020 fremgik det ikke af bemærkningerne til lovforslaget, hvilken indvirkning nedsættelsen af
grænsen havde haft, siden den blev indført og vedtaget i 2013. Det fremgik heller ikke af
bemærkningerne, hvorfor det, syv år efter, at grænsen for visse kontantbetalinger blev nedsat, var
nødvendigt at nedsætte den yderligere til omkring en femtedel af den grænse, der fandt anvendelse
før 2013
56
. Tilsvarende fremgår det heller ikke på nogen måde af bemærkningerne til nærværende
lovforslag, hvilken indvirkning de to foregående nedsættelser af grænsen har haft. De indeholder
heller ingen drøftelse af eventuelle alternativer til den foreslåede nedsættelse. Et eventuelt alternativ
kunne f.eks. have været at begrænse nedsættelsen af grænsen til kun at gælde for kontantbetalinger
foretaget med 1 000-kronesedler i stedet for at lade den gælde for alle kontantbetalinger, uanset
hvilken seddelværdi der anvendes. Af disse grunde er det vanskeligt for ECB at vurdere, om målet,
der forfølges med nærværende lovforslag, vil være effektivt.
3.18 ECB bemærker endvidere, at virkningen af de aktuelle inflationsrater i hele Europa på penges
købekraft er noget, som også bør tages i betragtning ved vurderingen af, hvorvidt den
kontantforbudsgrænse, der foreslås i lovforslaget, står i et rimeligt forhold til det offentlige hensyn,
der forfølges.
3.19 ECB anerkender, at der generelt findes andre lovlige midler i Danmark til betaling af pengegæld over
den foreslåede grænse svarende til ca. 2 013 EUR, som har samme fordele som kontanter.
Endvidere finder forslaget om at nedsætte grænsen for visse kontantbetalinger, som nævnt ovenfor,
kun anvendelse på erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af anvendelsesområdet for lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, når de modtager
kontanter. Nedsættelsen af grænsen finder derfor kun anvendelse på denne specifikke gruppe af
betalinger mellem erhvervsdrivende og betalinger fra kunder til erhvervsdrivende. ECB glæder sig i
den forbindelse over, at det ikke er hensigten, at denne begrænsning skal finde anvendelse på
betalinger mellem forbrugere, på samme måde som det er tilfældet for den gældende begrænsning
52
53
54
55
56
Jf. bl.a. afsnit 2.2 i udtalelse CON/2014/37, afsnit 2.4 i udtalelse CON/2017/18, afsnit 2.5 i udtalelse CON/2017/40,
afsnit 2.3 i udtalelse CON/2019/46, afsnit 4 i udtalelse CON/2022/5, afsnit 2.10 i udtalelse CON/2022/43 og afsnit 3.6
i udtalelse CON/2023/39.
Jf. afsnit 3.7 i udtalelse CON/2023/39.
Jf. udtalelse CON/2013/9 og udtalelse CON/2020/33.
Jf. afsnit 2.3 i udtalelse CON/2013/9.
Jf. afsnit 2.9 i udtalelse CON/2020/33.
9
L 94 - 2023-24 - Bilag 4: Orientering om høringssvar fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til forslag til lov om ændring af hvidvaskloven (Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen), L 94, samt Erhvervsministeriets bemærkninger til dette
2814180_0010.png
ECB-PUBLIC
på 20 000 DKK. Som nævnt ovenfor indeholder bemærkningerne dog ikke nogen redegørelse for,
hvilken indvirkning den tidligere nedsættelse af kontantforbudsgrænsen i henholdsvis 2013 og 2020
har haft
57
. Hvis disse foranstaltninger ikke har haft de ønskede virkninger, er det vanskeligt at forstå,
hvorfor en nedsættelse af denne grænse til 15 000 DKK skulle være mere hensigtsmæssig og mere
effektiv
58
. Det bør endvidere sikres, at der er tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne afvikle
betalingsforpligtelser kontant i tilfælde af nødsituationer, hvor alternative betalingsmidler er
midlertidigt ude af drift.
3.20 På denne baggrund må der derfor sættes spørgsmålstegn ved, om lovforslaget kan anses for at stå
i et rimeligt forhold til det mål, der forfølges, eller ej.
Udtalelsen vil blive offentliggjort i EUR-Lex.
Udfærdiget i Frankfurt am Main, den 12. januar 2024.
Formand for ECB
Christine LAGARDE
57
58
Jf. også afsnit 3.5 i udtalelse CON/2022/9, hvor begrænsningen af kontantbetalinger fra 2 500 EUR til 1 000 EUR,
med henblik på at bekæmpe skattesvig, blev anset for at være uforholdsmæssig, når mindst en af parterne i
transaktionen handler i egenskab af erhvervsdrivende.
Jf. afsnit 3.10 i udtalelse CON/2023/39.
10