Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 119 , L 119 A , L 119 B , L 119 C
Offentligt
2840213_0001.png
19. marts 2024
J.nr. 2023 - 1487
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L119 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og
forskellige andre love (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af
momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig
momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer,
godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om behold-
ningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og
manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak
samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter
og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden inde-
holdelse af kildeskat m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 15. marts 2024. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Tina Cartey Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 119 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel
2840213_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der lig-
ger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for
moms ved el- og gashandel?
Svar
I L 119 foreslås det bl.a. at fjerne en dansk særregel, der vedrører afregningen af moms
for videreforhandlere af el og gas.
Ved salg af el og gas til videreforhandlere er der som hovedregel omvendt betalingspligt
for moms. Det betyder, at videreforhandlere (køber) skal indbetale salgsmomsen, samti-
dig med, at de kan fradrage den samme moms som købsmoms. Virksomheder med en
delregistrering, der er videreforhandlere af el eller gas, kan dog få tilladelse til ikke at an-
vende den omvendte betalingspligt ved levering til egen delregistrering.
Muligheden for at blive undtaget fra reglen om omvendt betalingspligt medfører, at virk-
somhederne har mulighed for at få udbetalt negativ moms i deres delregistrering, hvis le-
veringerne er omfattet af nulmoms ved salg, som fx eksport. Hovedvirksomheden vil til
gengæld have et positivt momstilsvar, da den skal betale moms af salget til egen delregi-
strering. Hvis delregistreringen angiver moms hurtigt, mens hovedregistreringen venter
med at angive og betale moms til betalingsfristen, kan virksomheden opnå en likviditets-
fordel. Risikoen for staten består i muligheden for, at virksomheden går konkurs, uden at
hovedregistreringen har indbetalt momsen.
Som det fremgår af det endelige svar på SAU alm. del
spm. 30 (2023-24), var der fem
virksomheder, der anvendte en tilladelse i 2018. De samlede gennemsnitlige månedlige
negative afgiftstilsvar udgjorde på daværende tidspunkt ca. 3,5 mia. kr. Hvis en af disse
virksomheder var ude af stand til at tilbagebetale det månedlige tilsvar, kunne det have
medført et betydeligt tab for statskassen.
Sandsynligheden for, at en konkurs opstår blandt de nuværende omfattede virksomheder,
forventes at være relativt beskeden, da der er tale om få kendte virksomheder. Risikoen
for betydelige tab af momsindtægter skal derfor ses i lyset af størrelsen af momsudbetalin-
gerne. I perioden fra 2021-2022 sås en kraftig stigning i handel med energi, herunder sær-
ligt el. Stigningen gav ligeledes anledning til en væsentlig stigning i risikoen for tab af
momsprovenu.
Selvom der er risiko for betydelige tab af momsindtægter som følge af konkurser, skal det
påpeges, at dette ikke har fundet sted.
Jeg skal i øvrigt henvise til min endelige besvarelse af SAU alm. del
spm. 30 (2023-24).
Side 2 af 2