Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 6. november 2023
2 023-5 128
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L18 – Forslag til lov om ændring af
færdselsloven. (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Meil-
vang (LA).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, om der er hhv. statslige mer- eller
mindreudgifter til vejslid forbundet med forsøgsordningen mellem
Aarhus og Høje-Taastrup? Kan ministeren desuden oplyse, hvad
den statslige mer- eller mindreudgift til vejslid er, hvis forsøgsvej-
nettet udvides til hele det vejnet, som fremgår i Vejdirektoratets
analyse ”Analyse af forsøgsordning med dobbelttrailere (DUO2)”?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet vurderer, at der er en statslig mindreudgift til vej-
slid forbundet med forsøgsordningen med dobbelttrailere mellem
Aarhus og Høje-Taastrup. Hvis forsøgsvejnettet udvides til hele det
vejnet, som fremgår i Vejdirektoratets analyse ”Analyse af forsøgs-
ordning med dobbelttrailere (DUO2)”, vurderes de statslige udgif-
ter til vejslid at blive reduceret yderligere. Det vil kræve en nær-
mere beregning for at estimere de konkrete beløb. Det bemærkes,
at idet forsøgsvejnettet i væsentligt omfang består af statsveje, er
de kommunale mindreudgifter til vejslid begrænsede.
Vejsliddet reduceres som følge af, at det gennemsnitlige akseltryk
er lavere på et dobbelttrailervogntog i forhold til et modulvogntog
og et almindeligt 7-akslet vogntog. Dertil reduceres vejsliddet som
følge af færre lastbiler.
Det bemærkes, at den besparelse på driftsomkostninger for ve-
jinfrastruktur, der fremgår af ”Analyse af forsøgsordning med dob-
belttrailere (DUO2)”, ikke direkte kan anvendes til at besvare