Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 08-11-2023
Enhed: Beredskab og Smitsomme
Sygdomme
Sagsbeh: FSS
Sagsnr.:2023 - 4571
Dok. nr.: 36644
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 46), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. oktober
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren med konkrete eksempler belyse, hvad der er, og hvad der ikke er,
omfattet af begrebet ”en humanitær krisesituation” i forslaget til nyt § 175a i
sundhedsloven?”
Svar:
Forslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren får hjemmel til at beslutte,
at Danmark kan tilbyde transport af patienter til og fra behandling i det danske
sygehusvæsen fra lande, der befinder sig i en humanitær krisesituation som f.eks.
større, alvorlige ulykker, naturkatastrofer eller andre katastrofer eller
krigshandlinger, når det pågældende land anmoder om det.
Det kan for eksempel være, fra krisesituationen indtræder og i en periode herefter,
hvor det pågældende lands sundhedsmæssige ressourcer og kapacitet som følge af
situationen viser sig utilstrækkelige til at håndtere en given hændelse på nationalt
niveau, hvorfor der er behov for assistance med sygehusbehandling og herunder
transport til og fra behandlingen.
Konkret forventes bestemmelsen aktuelt at skulle finde anvendelse ved behov for
transport af patienter fra Ukraine til og fra sygehusbehandling. Transporten vil kunne
ske til og fra Ukraine eller dets nabolande. Forslaget er dog ikke geografisk begrænset
og vil potentielt kunne danne grundlag for transport af patienter og deres nærmeste
pårørende til og fra humanitære krisesituationer i andre lande. Det kan bemærkes, at
Danmark inden Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022 modtog årligt mindre end
fem anmodninger om sundhedsfaglig assistance blandt andet
i medfør af EU’s
civilbeskyttelsesmekanisme.
Udnyttelse af den foreslåede adgang til transport af patienter vil i de konkrete
krisesituationer skulle søges særskilt finansieret, f.eks. via etablering af konkrete
aktstykker på finansloven. I den forbindelse vil et samlet økonomisk loft kunne
afgrænses nærmere, herunder blandt andet i forhold til transportform, indsatsens
varighed og omfang.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde