Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 56
Offentligt
2783671_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. november 2023
J nr.
2023-1581
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 20, L 56, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 20
I lovforslagets bemærkninger står der, at »Visse eksisterende VE-anlæg, der mod-
tager pristillæg, er endvidere omfattet af såkaldt års- eller timebaseret nettoafreg-
ning, hvorefter anlægsejere alene betaler elafgift, for en delmængde af deres sam-
lede elforbrug.« Hvilke VE-anlæg drejer dette sig om? Hvor stor en delmængde er
der tale om? Hvad er forklaringen på, at de kun skal betale for en delmængde? Vil
ministeren også redegøre for, hvilken relation det har til »biogasordninger«, som
også nævnes i lovforslagets bemærkninger?
Svar
Der er tale om VE-anlæg omfattet af enten årsbaseret nettoafregning af elafgift,
som følger af § 2, stk. 1, litra e, i lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011 af lov
om afgift af elektricitet eller timebaseret nettoafregning af elafgift følger af § 2, stk.
3-7, i lovbekendtgørelse nr. 1321 af 26. oktober 2020, som derudover modtager et
pristillæg i henhold til VE-loven. For begge ordninger er der tale om elafgiftsfordel
for såkaldte egenproducenter, dvs. ejere af elproduktionsanlæg, som er tilsluttet det
kollektive net gennem ejerens forbrugsinstallation. Den klart største gruppe er tag-
baserede solcelleanlæg, og derudover en mindre mængde husstandsvindmøller og
enkelte vandmøller.
Nettoafregning på time- eller årsbasis er begge lukkede for nye anlæg, men udlø-
ber først for visse eksisterende anlæg frem til og med den 19. november 2032.
Årsnettoafregning
Energistyrelsen oplyser nedenstående vedr. årsnettoafregning, som jeg kan hen-
holde mig til.
Fsva. årsbaseret nettoafregning af elafgift, vedrører det elektricitet, der fremstilles
på elproduktionsanlæg, der producerer elektricitet fra vedvarende energikilder i
form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- tidevandsenergi
samt geotermisk varme med en installeret effekt på højst 6 kW pr. husstand, og
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.kefm.dk
L 56 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm.om, hvilke VE-anlæg, som der kan modtages pristillæg for, lovforslaget handler om
som er tilsluttet elinstallationen i boliger eller i ikke-erhvervsmæssigt benyttet be-
byggelse. For så vidt angår ikke-erhvervsmæssig bebyggelse, sidestilles 100 m2
bebygget areal med en husstand.
Elafgiftsfritagelsen ved årsbaseret nettoafregning indebærer, at ejere af et eller
flere anlæg, der producerer vedvarende energi har ret til populært sagt at "lagre"
elektricitet på elnettet. Det betyder, at når produktionen er mindre end forbruget, så
leveres den manglende elektricitet fra det kollektive elnet, og når produktionen er
større end forbruget, så sendes overskudsproduktionen ud på nettet, men ved års-
nettoafregning betales der alene elafgift af nettoforbruget. Det indebærer, at an-
lægsejere er fritaget for at betale elafgift for en delmængde af deres forbrug, der
svarer til produktionen af elektricitet fra elproduktionsanlægget, der leveres til det
kollektive net, og som opgjort inden for et år ikke overstiger elproducentens forbrug
af elektricitet fra det kollektive elnet i samme tidsrum. Egenproducentent betaler så-
ledes alene elafgift, hvis deres årlige forbrug fra nettet overstiger det de har leveret
til nettet.
Ca. 84.600 årsnettoafregnede anlæg er omfattet af én af følgende pristillægs-
ordninger, heraf ca. 84.300 under førstnævnte ordning:
1. Den såkaldte 60/40-ordning i henhold til VE-lovens § 47, stk. 3, nr.
1, stk. 4, nr. 3, stk. 5, nr. 5, stk. 6, eller stk. 9, nr. 1, hvor VE-anlæg
afregnes med 60 øre/kWh i de første 10 år efter anlæggets
nettilslutning og med 40 øre/kWh i de efterfølgende 10 år.
2. Ordningen for VE-anlæg i henhold til VE-lovens § 47, stk. 2, der
modtager 60 øre/kWh i 20 år efter nettilslutning, dog mindst i 15
år regnet fra den 1. januar 2004.
3. Ordningen for husstandsvindmøller i henhold til VE-lovens § 41,
stk. 2, der afregnes med 60 øre/kWh i 12 år efter nettilslutning, jf.
§ 7, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 617 af 3. juni 2019 om pristillæg
for vindmølleproduceret elektricitet.
Årsnettoafregning gælder alene for VE-anlæg, der er købt senest den 19. no-
vember 2012 og nettilsluttet senest den 31. december 2013.
Timenettoafregning
Energistyrelsen oplyser nedenstående vedr. timenettoafregning, som jeg kan hen-
holde mig til.
Timenettoafregning af elafgift vedrører elektricitet, der fremstilles på elproduktions-
anlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, bio-
gas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme.
Side 2/4
L 56 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm.om, hvilke VE-anlæg, som der kan modtages pristillæg for, lovforslaget handler om
Timenettoafregning af elafgift indebærer, at anlægsejere er fritaget for at betale el-
afgift for en delmængde af deres forbrug af elektricitet fra det kollektive elnet. Om-
fanget af forbruget svarer til den produktion af elektricitet fra elproduktionsanlæg-
get, der leveres til det kollektive net, og som opgjort inden for hver time ikke oversti-
ger elproducentens forbrug af elektricitet fra det kollektive elnet i samme tidsrum.
Timenettoafregning af elafgift gælder alene for elproduktionsanlæg med en installe-
ret effekt på højst 6 kW pr. husholdning. Anlægget skal være tilsluttet en forbrugsin-
stallation med et aftagenummer, som vedrører husholdningens boligenhed. Boli-
genheden skal være opført som boligenhed i Bygnings- og Boligregistret.
Det er dermed grundlæggende en tilsvarende ordning som årsbaseret nettoafreg-
ning, bortset fra at der alene kan nettoafregnes på timebasis, frem for på årsbasis.
Energistyrelsen har ikke præcise tal for de timenettoafregnede anlæg, da disse op-
lysninger ligger hos Energinet eller SKAT, men der er tale om væsentligt færre an-
læg (under 3.000), og de kan være omfattet af én pristillægsordning i følgende an-
lægskategorier:
Husstandsvindmøller der får støtte i form af en fast afregningspris på
en støtteordning i henhold til VE-lovens § 41.
Solcelleanlæg der får støtte i form af en fast afregningspris på en støt-
teordning i henhold til VE-lovens § 47.
Den faste afregningspriser for de enkelte anlæg på disse ordninger varierer fra ord-
ning til ordning, og for nogle støtteordninger afhænger den konkrete afregningspris
derudover af hvornår anlægget er nettilsluttet.
Hvad er forklaringen på, at de kun skal betale for en delmængde?
Elafgiftsfritagelserne i form af timebaseret nettoafregning og årsbaseret nettoafreg-
ning følger af elafgiftsloven. Formålet bag disse elafgiftsfritagelser har overordnet
været at fremme anvendelsen af de omfattede kategorier af VE-anlæg.
Vil ministeren også redegøre for, hvilken relation det har til »biogasordninger«, som
også nævnes i lovforslagets bemærkninger?
Der er ingen relation mellem lovforslagets del vedrørende afregning af pristillæg til
anlæg på års- eller timebaseret nettoafregning og de biogasordninger, der henvises
til i bemærkningerne i lovforslagets del vedrørende justering af administrationen af
visse pristillægsordninger til VE-anlæg.
De biogasordninger, der henvises til, er ordningerne i VE-lovens § 43 f, stk. 1, og §
43 g, stk. 1, som er støtteordninger til produktion af elektricitet for visse elproduce-
rende biogasanlæg. Anlæggene støttes med faste afregningspriser, hvor den faste
afregningspris sikres gennem hhv. markedspris og pristillæg, tilsvarende de øvrige
Side 3/4
L 56 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm.om, hvilke VE-anlæg, som der kan modtages pristillæg for, lovforslaget handler om
støtteordninger omfattet af VE-lovens §§ 35 b, 39 og 41, og § 47, stk. 2, stk. 3, nr.
1, stk. 4-7 og stk. 9, nr. 1.
Årsagen til, at de nævnes særskilt i lovbemærkningerne, er, at modregningsbe-
stemmelsen for biogasanlæg adskiller sig fra modregningsbestemmelsen for de øv-
rige VE-anlæg med faste afregningspriser. Der har derfor været behov for at be-
skrive gældende ret fsva. disse anlæg.
Modregningsbestemmelsen i VE-lovens § 51, stk. 6, som indsat ved § 1, nr. 16, i
lov nr. 328 af 28. marts 2023, for visse biogasordninger, og modregningsbestem-
melsen i VE-lovens § 51, stk. 4, for øvrige pristillægsordninger med faste afreg-
ningspriser, vurderes at have ensartede formål, hvorfor det foreslås at regulere alle
ordningerne i én samlet bestemmelse.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 4/4