Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
28. november 2023
Folketingets Kulturudvalg har d. 23. november 2023 stillet mig følgende spørgsmål 4 ad
(L 70), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at gængse digitale tjenester, der baserer sig på lineær pro-
gramvirksomhed via tv-distributører, herunder
’start-forfra’, ’catch-up’ og NPVR, er
undtaget fra bidragspligt, når de udspringer af lineær tv-distribution?
Svar:
Indtægter hidrørende fra lineær programvirksomhed, der er gjort tilgængeligt via en on
demand-audiovisuelle medietjeneste, eller indtægter fra videredistribution af andre me-
dietjenesteudbyderes on demand-audiovisuelle medietjenester, udgør ikke en del af den
bidragspligtige omsætning.
Indtægt hidrørende fra en catch up- eller start forfra-service, hvor brugeren alene kan
starte programmet forfra på en ellers lineær audiovisuel medietjeneste inden for pro-
grammets sendetid, eller i nær sammenhæng med programmets placering i tv-sendefla-
den, vil ikke være omfattet af den bidragspligtige omsætning. På samme måde vil ind-
tægter, der hidrører fra muligheden for at optage indholdet (NVPR) i nær sammenhæng
med programmets placering i tv-sendefladen, ikke være omfattet af den bidragspligtige
omsætning.
Efter en konkret vurdering kan catch up-, start forfra-service og NVPR blive anset for
at være en on-demand audiovisuel medietjeneste. Ift. catch up- og start forfra-service
kan de blive anset for at være en on-demand audiovisuel medietjeneste, hvis den pågæl-
dende service udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik på modtagelse af pro-
grammer på et brugervalgt tidspunkt og på den enkelte brugers anmodning på grund-
lag af et programkatalog udvalgt af medietjeneste-udbyderen. Centralt for vurderingen
vil dels blive den grad af brugervalg, der vurderes at være i forhold til det tidspunkt,
som servicen gør det muligt for brugeren at se det tidligere lineært udsendte program
på, men også i hvilket omfang programkataloget er udvalgt af den pågældende medie-
tjenesteudbyder.
Dok. nr. 138646