Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 81
Offentligt
2793706_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. december 2023
J nr.
2023-5877
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 4 til L 81, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål
Lovforslaget giver kun en CO2-reduktion på 0,39 mio. ton i 2030. Kan kravene fra
EU ikke implementeres i Danmark på en mere ambitiøs måde, så klimaeffekten
bliver større, og i givet fald hvordan og med hvilken effekt?
Svar
Den danske implementering har hidtil været direktivnær og bidraget til den høje
grad af harmonisering i kvoteordningen på tværs af medlemslande. Regeringen har
i tråd hermed valgt at implementere det nye kvotesystem for udledninger fra
brændstoffer til vejtransport og opvarmning af bygninger (ETS2) i 2027 frem for at
udskyde det til 2031. De forventede CO
2
-reduktioner i Danmark ved ETS2 er ikke
indregnet i Klimastatus- og fremskrivning 2023, og skal derfor lægges til den
nuværende fremskrivning.
I revisionen af kvotedirektivet er der mulighed for, at medlemslande kan udvide
kvotebetaling til flere sektorer:
a) Option om udvidelse af det eksisterende kvotesystem (ETS1).
b) Option om udvidelse af det nye kvotesystem for udledninger fra brændstoffer
(ETS2).
Option om udvidelse af det eksisterende kvotesystem (ETS1)
Generelt har det siden 2005 været muligt at udvide det eksisterende kvotesystem
(ETS1) til aktiviteter og drivhusgasser, som ikke indgår i den fælleseuropæiske
kvoteordning. De største sektorer i klimamæssig sammenhæng er løbende
inkluderet i ETS1 på EU-plan, fx luftfart og med denne revision også søfart.
Af større sektorer kan medlemslande fx udvide til affaldsforbrændingsanlæg. I
Danmark er affaldsværker allerede omfattet uden brug af optionen, da danske
affaldsværker har energi-/varmeproduktion som hovedformål.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 81 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om kravene fra EU kan implementeres i Danmark på en mere ambitiøs måde, så klimaeffekten bliver større
Det vurderes, at der er få, mindre anlæg, som ikke er omfattet af ETS1 eller ETS2
efter revisionen.
Option om udvidelse af kvotesystem for brændstoffer (ETS2)
Medlemsstater kan udvide ETS2 til CO
2
-udledning fra fossile brændsler i yderligere
sektorer. Det drejer sig fx om land- og skovbrugssektoren, ikke-vejgående
maskiner i landbruget, mindre affaldsforbrændingsanlæg, jernbaner og/eller
militæret.
De samlede udledninger for de nævnte sektorer skønnes til ca. 1,2 mio. ton CO
2
e i
2030, hvoraf hovedparten stammer fra brændsler i ikke-vejgående maskiner i
landbruget, fx traktorer, mv. Der er endnu ikke lavet konsoliderede vurderinger af
de potentielle reduktioner ved at udvide ETS2 til disse sektorer. Effekterne vil bl.a.
afhænge af, hvorvidt andre medlemslande udvider ETS2 til de samme sektorer. Til
sammenligning skønnes ETS2 i lovforslaget at medføre reduktioner på 0,28 mio.
ton CO
2
e ud af et grundlag på 10,8 mio. ton CO
2
e i 2030.
Udvidelsen kræver Europa-Kommissionens godkendelse og skal bl.a. ske under
hensyn til virkningerne for det indre marked og mulig konkurrenceforvridning.
Kommissionen opfordrer til, at udvidelse af ETS2 skal ske på ens vilkår, hvis flere
medlemslande ønsker at udvide til de samme sektorer. Udvidelse af kvotesystemet
skal derfor til dels afklares mellem de interesserede medlemsstater.
Regeringen lægger vægt på, at der skal tilvejebringes det rette tekniske
beslutningsgrundlag, som afhænger af bl.a. ovenstående afklaringer på EU-plan.
Regeringen har derfor endnu ikke taget stilling til anvendelse af optionen.
Der er ikke en officiel frist for anvendelse af optionen, og det vil være muligt at
træffe beslutning om udvidelse på et senere tidspunkt inden kvotebetalingen i
ETS2 starter i 2027. Regeringen vil tage stilling til udvidelse af ETS2 i 2024.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2