Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. december 2023
J nr.
2023-5877
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november 2023 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 4 til L 81, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål
Lovforslaget giver kun en CO2-reduktion på 0,39 mio. ton i 2030. Kan kravene fra
EU ikke implementeres i Danmark på en mere ambitiøs måde, så klimaeffekten
bliver større, og i givet fald hvordan og med hvilken effekt?
Svar
Den danske implementering har hidtil været direktivnær og bidraget til den høje
grad af harmonisering i kvoteordningen på tværs af medlemslande. Regeringen har
i tråd hermed valgt at implementere det nye kvotesystem for udledninger fra
brændstoffer til vejtransport og opvarmning af bygninger (ETS2) i 2027 frem for at
udskyde det til 2031. De forventede CO
2
-reduktioner i Danmark ved ETS2 er ikke
indregnet i Klimastatus- og fremskrivning 2023, og skal derfor lægges til den
nuværende fremskrivning.
I revisionen af kvotedirektivet er der mulighed for, at medlemslande kan udvide
kvotebetaling til flere sektorer:
a) Option om udvidelse af det eksisterende kvotesystem (ETS1).
b) Option om udvidelse af det nye kvotesystem for udledninger fra brændstoffer
(ETS2).
Option om udvidelse af det eksisterende kvotesystem (ETS1)
Generelt har det siden 2005 været muligt at udvide det eksisterende kvotesystem
(ETS1) til aktiviteter og drivhusgasser, som ikke indgår i den fælleseuropæiske
kvoteordning. De største sektorer i klimamæssig sammenhæng er løbende
inkluderet i ETS1 på EU-plan, fx luftfart og med denne revision også søfart.
Af større sektorer kan medlemslande fx udvide til affaldsforbrændingsanlæg. I
Danmark er affaldsværker allerede omfattet uden brug af optionen, da danske
affaldsværker har energi-/varmeproduktion som hovedformål.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.kefm.dk