Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 81
Offentligt
2795102_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2023
J nr.
2023-5877
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. december 2023 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 5 til L 81, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål
I artiklen fra finans.dk den 30. november 2023 ”Nedtælling
til en ny klimaregning til
danskerne: Kritikere efterlyser en rød tråd”
fortæller ministeren, at…
”det nye
ETS2-kvotesystem ventes i 2030 at betyde en årlig ekstraomkostning på 4,7 mia.
kr., der bl.a. vil sætte sig i benzin- og dieselprisen som et prishop på 1,09 kr. for en
liter benzin og ekstra 1,17 kr. for en liter diesel”.
Vil ministeren redegøre for de
bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel
som en konsekvens af det nye system? Spørgsmålet stilles på baggrund af, at
Europa-Parlamentet tidligere har vurderet, at prisen på benzin vil stige med 0,90
øre pr. liter efter indførelsen af det nye ETS2-system (artikel i MobilityWatch den 8.
juni 2022 ”Parlamentet
for kritik for at udskyde klimaregning til biler”).
Svar
De forventede prisstigninger på benzin og diesel sfa. ETS2 er skønnet med afsæt i
en forventning om fuld prisovervæltning fra brændstofleverandører til forbrugerne.
Således forventes hele omkostningen forbundet med kvotebetaling for udledninger
fra diesel, benzin og andre brændsler i ETS2 at sætte sig i forbrugerprisen.
Europa-Kommissionens fremskrivning af kvoteprisen for ETS2 er lagt til grund for
beregningerne i lovforslaget. Med en forventet kvotepris i ETS2 på 403 kr. per ton
CO
2
i 2030 og en emissionsfaktor på 2,16 kg CO
2
e pr. liter benzin skønnes en
prisstigning på 0,87 kr./liter benzin ekskl. moms og 1,09 kr./liter inkl. moms pr.
2030. Med afsæt i en emissionsfaktor for diesel på 2,32 kg CO
2
e pr. liter skønnes
prisstigningen på diesel til 0,94 kr./liter ekskl. moms og 1,17 kr./liter inkl. moms pr.
2030.
Forudsætningerne bag beregningerne fremlagt i den nævnte artikel i MobilityWatch
d. 8. juni 2022 kendes ikke i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvorfor der
ikke kan redegøres for de bagvedliggende beregninger her.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 81 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye ETS-2-kvotesystem
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2