Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 90
Offentligt
2814272_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-3185
Den 22. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 til L 90, forslag til lov om ændring af miljøskadeloven,
lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Præcisering af kredsen af personer, der kan anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskadereglerne og klage over afgørelser
herom) stillet den 16. januar 2024 af Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 2 til L 90
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan lovforslaget kan indebære en præcisering af gældende ret uden
at medføre ændringer i retstilstanden? Kræver det ikke en ændring af retstilstanden at leve op til EU-
lovgivningen?”
Svar
Lovforslaget indebærer en præcisering af gældende ret og ikke en ændring af retstilstanden. Selvom
ordlyden af reglerne ændres, vil kredsen af personer, som har mulighed for at klage og anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger, forblive den samme.
Ved implementeringen af miljøansvarsdirektivets regler om, hvem der kan anmode om
foranstaltninger og klage, blev der i de danske miljøskaderegler anvendt formuleringen personer med
”individuel,
væsentlig interesse”
i sagen eller sagens udfald.
Baggrunden herfor var, at denne
formulering blev anvendt i mange tilfælde i de danske regler på miljøområdet. I miljøansvarsdirektivet
anvendes formuleringen personer, som
”berøres
eller kan forventes at blive berørt”
af en miljøskade.
Ved implementeringen blev det vurderet, at formuleringen
”berøres
eller kan forventes at blive
berørt”
af en miljøskade kunne indfortolkes i formuleringen
”individuel,
væsentlig interesse”.
Det
følger således af forarbejderne til miljøskadereglerne, at miljøansvarsdirektivet anvender begrebet
”berøres
eller kan forventes at blive berørt,”
og at begrebet antages at være i overensstemmelse med
begrebet
”individuel, væsentlig interesse”
i sagen, som anvendes i lovene på miljøområdet.
Hertil
kommer, at Danmark efter EU-retten har pligt til at fortolke national ret EU-konformt, og de danske
regler skal derfor fortolkes i overensstemmelse med direktivet.
Selvom den danske gennemførelse af miljøansvarsdirektivet har en anden ordlyd end direktivet, er det
derfor vurderingen, at de gældende danske bestemmelser tillægger alle de rettigheder, der følger af
direktivet i forhold til klageberettigelse og ret til at anmode om foranstaltninger. Regeringen er dog
enig med EU-Kommissionens vurdering af, at de danske regler bør være mere klare, således at det
fremgår direkte af lovteksten, at personer kan anmode om foranstaltninger og klage, når de berøres
eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade eller en overhængende fare herfor. Det er dog alene
ordlyden af reglerne, der ændres. Retstilstanden forbliver den samme.
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 90 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan lovforslaget kan indebære en præcisering af gældende ret uden at medføre ændringer i retstilstanden
2