Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3973 - miljø Bilag 2
Offentligt
2760340_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
4. oktober 2023
J nr.
2023-4727
Rådsmøde (miljø) den 16. oktober 2023
Dagsorden
1.
-
Opdatering af EU’s NDC for 2030
Vedtagelse
Side
2
Side 1/4
Rådsmøde nr. 3973 (miljø) den 16. oktober 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø – klimadelen 16/10-23
2760340_0002.png
1.
Opdatering af EU’s NDC for 2030
Intet KOM nr.
Nyt notat
1. Resumé
På miljørådsmødet den 16. oktober 2023 lægger det spanske EU-formandskab op
til at vedtage en
opdatering af EU’s
klimabidrag til Parisaftalen for 2030.
Som følge af Parisaftalen fra 2015 er alle parter forpligtede til løbende at indsende
klimabidrag også betegnet som Nationally Determined Contributions (NDC’er). Op-
dateringen af EU’s NDC sker med henblik på at
opdatere klimabidrag fra EU for sær-
ligt at reflektere de endelige resultater af forhandlingerne om Fit for 55-lovpakken,
som skal implementere EU's 2030-klimamål på mindst 55 pct. ift. 1990-niveauet. Der
er alene tale om en teknisk opdatering. EU's NDC blev senest opdateret i december
2020 som følge af beslutningen om at forøge EU's 2030-klimamål på mindst 40 pct.
til mindst 55 pct.
Opdatering af EU’s NDC
forventes ikke at have økonomiske eller lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
Regeringen mener, at det er vigtigt, at EU går foran og viser globalt klimalederskab
ved at opdatere EU’s NDC, der fuldt implementeret forventes at føre til en reduktion
på 57 pct. ift. 1990-niveauet i 2030 og dermed, når implementeret, leverer mere end
påkrævet for at indfri EU’s reduktionsmål i 2030 på mindst 55
pct. ift. 1990-niveauet.
Med opdateringen viser EU samtidigt omverdenen, at man i EU både træffer beslut-
ning om ambitiøse klimamål samt forpligter sig til at implementere dem gennem kon-
kret lovgivning.
2. Baggrund
Under Parisaftalen fra 2015 er alle parter forpligtede til løbende at indsende såkaldte
klimabidrag (Nationally Determined Contributions
– NDC’er).
På den 24. partskonfe-
rence under FN’s klimakonvention (COP24)
i 2018 blev der vedtaget en række ret-
ningslinjer for at øge klarhed, gennemsigtighed og forståelse af parternes ofte for-
skelligartede NDC’er.
I december 2020 blev der opnået enighed i Det Europæiske Råd om at øge EU’s
klimamål for 2030 fra mindst 40 pct. til mindst 55 pct. ift. 1990-niveauet. Denne be-
slutning førte til den seneste opdatering af EU’s NDC,
som blev vedtaget på miljø-
rådsmødet den 17. december 2020 og efterfølgende indmeldt til UNFCCC.
I juni 2021 blev der opnået enighed om EU's klimalov, der lovfæster EU’s klimamål i
2030 samt mål om klimaneutralitet i senest 2050.
Side 2/4
Rådsmøde nr. 3973 (miljø) den 16. oktober 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø – klimadelen 16/10-23
2760340_0003.png
I juli 2021 præsenterede Europa-Kommissionen Fit for 55-lovgivningspakken, der
har til formål at implementere EU's 2030 klimamål. Størstedelen af pakken, inklusiv
de mest centrale elementer, er nu formelt vedtaget. Implementering af hhv. LULUCF-
forordningen, byrdefordelingsaftalen (ESR) og kvotehandelsdirektivet vurderes sam-
let at medføre en reduktion af drivhusgasser på 57 pct. i 2030 ift. 1990-niveauet,
hvilket
er mere end påkrævet for at indfri EU’s reduktionsmål i 2030
om mindst 55
pct.
I maj 2022 præsenterede Kommissionen REPowerEU-planen, som har til formål at
reducere EU’s afhængighed af russiske fossile brændsler ved at fremskynde den
grønne omstilling samt skabe et mere robust energisystem. Med REPowerEU fore-
slog Kommissionen at øge energieffektivitetsmålet fra 9 pct. til 13 pct. samt at øge
målsætningen for vedvarende energi fra 40 pct. til 45 pct. Som en del af revision af
energieffektiviseringsdirektivet er der nu opnået enighed om at øge energieffektivi-
tetsmålet til 11,7 pct. (svarer til ca. 38 pct. ift. nuværende mål). Der er desuden som
følge af revision af direktivet for vedvarende energi opnået enighed om at øge mål-
sætningen for vedvarende energi til 42,5 pct. før 2030, med en indikativ top-op på
2,5 pct., som muliggør et mål på 45 pct.
Sagen er sat på dagsordenen for miljørådsmødet den 16. oktober 2023 til vedta-
gelse.
3. Formål og indhold
Opdateringen af EU’s NDC sker med henblik på at opdatere
EU's klimabidrag med
resultaterne af Fit for 55-forhandlingerne og REPowerEU forud for COP28. Den re-
viderede NDC er en opdatering
af EU’s indsendte NDC fra 2020 og vil ved vedta-
gelse blive EU’s gældende NDC under artikel 4 i Parisaftalen. Der er alene tale om
en teknisk opdatering, hvor man inkluderer information om resultaterne af Fit for 55-
forhandlingerne og REPowerEU, men ikke
ændrer EU’s 2030-mål.
Udkastet til revision af NDC’en reflekterer, at EU og dets medlemsstater fælles er
forpligtede til det juridisk bindende mål om at reducere drivhusgasudledninger med
mindst 55 pct. sammenlignet med 1990 i 2030. Konkret indeholder udkastet en tilfø-
jelse af
beslutning om EU’s klimalov, som lovfæster EU's klimamål, samt en intro-
duktion og information om det overordnede indhold af de vedtagne forslag i Fit for
55-pakken. Derudover lægges der op til at reflektere i udkastet, at EU vil være i stand
til at reducere
EU’s drivhusgasudledninger med 57 pct. ift. 1990-niveau
i 2030, når
pakken er implementeret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
Side 3/4
Rådsmøde nr. 3973 (miljø) den 16. oktober 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø – klimadelen 16/10-23
2760340_0004.png
6. Gældende dansk ret
Parisaftalen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer,
der er ratificeret af Danmark d. 1. november 2016.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Udkastet til NDC har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til NDC har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Udkastet til NDC skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed om hovedparten af udkastet til NDC. Det forventes, at det eneste
udestående på rådsmødet vil være, hvorvidt det skal reflekteres i EU's opdaterede
NDC, at EU forventes at kunne levere en reduktion på 57 pct. i 2030 og derved over-
opfylde 2030-målet, eller om det udelukkende skal være den nuværende målsætning
på mindst 55 pct. som fastsat i EU’s klimalov, som skal reflekteres. Der forventes at
blive opnået enighed om sagen på miljørådsmødet den 16. oktober.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det er vigtigt, at EU går foran og viser globalt klimalederskab
ved at opdatere EU’s NDC med udgangspunkt i resultaterne
af Fit for 55-forhandlin-
gerne, der fuldt implementeret forventes at føre til en reduktion på 57 pct. i 2030 og
dermed mere end påkrævet for at indfri EU’s reduktionsmål i 2030 på mindst 55
pct.
ift. 1990-niveau. Dermed går EU foran og viser resten af verdenen, at EU leverer
mere end det mål, som der er truffet beslutning om. Samtidigt viser EU omverdenen,
at EU både sætter ambitiøse klimamål, som er lovbundne i EU’s klimalov, og forplig-
ter sig til konkret lovgivning, der skal indfri målet. Øget handling er vigtigt for at sikre,
at andre store udledere gør det samme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4