Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3982 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
2774266_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender - forsvar) den 14. november 2023
SAMLENOTAT
1. EU’s støtte til Ukraine
2. EU's FSFP-missioner og -operationer
2
5
Side 1 af 6
Rådsmøde nr. 3982 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. november 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/11-23, forsvarsdelen
2774266_0002.png
1. EU’S STØTTE TIL UKRAINE
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 14. november 2023 ventes en drøftelse af
EU’s støtte til Ukraine i lyset af Ruslands aggression. Det forventes, at drøftelsen vil have fo-
kus på EU's sikkerhedstilsagn til Ukraine, herunder forslaget om at etablere en militær bi-
standsfond for Ukraine under Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF). Dertil ventes fokus på
EU’s indsats til støtte for Ukraines ammunitionsbehov samt behovet for at øge den europæi-
ske forsvarsindustris produktionskapacitet. Regeringen ser behov for, at EU-landene fortsæt-
ter den militære støtte til Ukraines forsvarskamp og imødekommer Ukraines væbnede styr-
kers akutte behov, herunder ift. ammunition. Regeringen støtter forslaget om en militær bi-
standsfond for Ukraine på op til 20 mia. euro under EPF'en.
2. Baggrund
EU yder en omfattende støtte til Ukraines forsvarskamp mod Ruslands invasionsstyrker. Som
led i arbejdet med at udmønte målsætningen i konklusionerne fra Det Europæiske Råd den
29.-30. juni 2023 om, at EU skal udarbejde sikkerhedstilsagn til Ukraine, har EU's Fælles
Udenrigstjeneste foreslået en række initiativer, der bygger videre på EU's eksisterende støt-
tetiltag. Det gælder bl.a. donation af militært udstyr og refusion til medlemslandene gennem
Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF'en), træning af ukrainske soldater i regi af EU's militære
træningsmission til støtte for Ukraine (EUMAM Ukraine), øget forsvarsindustrielt samarbejde
samt styrket samarbejde om cyber, hybride trusler og resiliens. Centralt i EU's foreslåede
sikkerhedstilsagn står forslaget om at tilføre op til 20 mia. euro øremærket militær støtte til
Ukraine under EPF'en i 2024-2027 mhp. at sikre langvarig og forudsigelig støtte til Ukraine.
I lyset af Ukraines akutte behov for særligt artilleriammunition,
og for at
imødegå udfordrin-
gen med manglen på ammunition i Europa på kort og langt sigt, blev det på rådsmødet
(udenrigsanliggender, inkl. forsvar) den 20. marts 2023 besluttet at iværksætte en tresporet
indsats til støtte for Ukraines ammunitionsbehov, der skal sikre vedvarende leverancer og
øget produktion af særligt artilleriammunition til Ukraine samt til genopfyldning af medlems-
staternes egne lagerbeholdninger. Indsatsen omfatter bl.a. initiativer vedr. refusion for do-
nationer og fællesindkøb af ammunition til Ukraine samt tiltag til opskalering af produktions-
kapaciteten i den europæiske forsvarsindustri på ammunitionsområdet. Danmark har bidra-
get aktivt til indsatsen, herunder med bidrag til fællesindkøb af ammunition til Ukraine gen-
nem hhv. Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) samt et svensk-ledet projekt i rammen af
NORDEFCO.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 14. november 2023 forventes en drøftelse
af EU’s støtte til Ukraine. Der forventes fokus på EU's sikkerhedstilsagn til Ukraine, herunder
forslaget om at etablere en militær bistandsfond for Ukraine under EPF'en, hvor der tilføres
op til 20 mia. euro øremærket militær støtte til Ukraine i perioden 2024-2027, samt træ-
ningsindsatsen i rammen af EUMAM Ukraine. Dertil ventes fokus på EU's indsats til støtte for
Side 2 af 6
Rådsmøde nr. 3982 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. november 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/11-23, forsvarsdelen
Ukraines ammunitionsbehov samt tiltag, der skal bidrage til at øge den europæiske forsvars-
industris produktionskapacitet. Indholdet i drøftelsen vil derudover afhænge af udviklingen
frem mod rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En beslutning om at tilføre op til 20 mia. euro til EPF'en øremærket militær støtte til Ukraine
vil have statsfinansielle konsekvenser i form af øget dansk finansieringsbidrag. Det præcise
omfang vil afhænge af størrelsen på det samlede loft, som der kan opnås enighed om. Så-
fremt det vedtages at tilføre 20 mia. euro til EPF'en øremærket militær støtte til Ukraine
skønnes det, at Danmarks bidrag til EPF'en for perioden 2024-2027 vil stige med samlet ca.
3,4 mia. kr.
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøer eller beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det bemærkes, at Danmarks nettoposition i EPF’en hidtil har været positiv vedrørende refu-
sion af militært udstyr til Ukraine, og at Danmark forventes at modtage refusion fra EPF’en,
som fsva. støtte til Ukraine kan overstige bruttobidraget. Fremtidige refusioner er dog belagt
med stor usikkerhed.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til udviklingen af EU's sikkerhedstilsagn og
ambitionen om at sikre langvarig og forudsigelig militær støtte til Ukraine. Der forventes ge-
nerel opbakning til, at der arbejdes videre med EU's ammunitionsindsats samt tiltag, der kan
bidrage til at øge produktionskapaciteten i den europæiske forsvarsindustri. Der forventes
generel opbakning til at tilføre flere midler til EPF'en øremærket Ukraine, om end det fortsat
er usikkert, hvilken størrelsesorden på det samlede loft, der kan opnås enighed om.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser behov for, at EU-landene fortsætter den militære støtte til Ukraines forsvars-
kamp og imødekommer Ukraines væbnede styrkers behov. Regeringen støtter løsninger, der
kan bidrage til at sikre forsyning af ammunition til Ukraine, herunder gennem fællesindkøb
og øget produktionskapacitet i den europæiske forsvarsindustri. Regeringen er stærk fortaler
for at udvikle EU's sikkerhedstilsagn til Ukraine, herunder gennem opbygning af Ukraines
Side 3 af 6
Rådsmøde nr. 3982 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. november 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/11-23, forsvarsdelen
militære kapaciteter. Regeringen lægger stor vægt på, at der sker en forhøjelse af EPF'en
øremærket militær støtte til Ukraine på 20 mia. euro i perioden 2024-2027, som i videst
muligt omfang baseres på en grundig behovs- og effektanalyse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Status for EU's støtte til Ukraine blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-
tering den 17. maj 2023. Forslag om at etablere en militær bistandsfond for Ukraine under
EPF’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 22.
september 2023.
Side 4 af 6
Rådsmøde nr. 3982 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. november 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/11-23, forsvarsdelen
2774266_0005.png
2. EU'S FSFP-MISSIONER OG -OPERATIONER
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 14. november 2023 forventes Rådet at
blive orienteret om status for igangværende militære FSFP-missioner og –operationer. Der
forventes særligt fokus på etableringen af et sikkerheds- og forsvarsinitiativ i kystlandene
ved Guineabugten (EUSDI GoG) set i lyset af ustabiliteten og terrortruslen fra væbnede
grupper i de omkringliggende lande. Generelt ventes fokus på perspektiverne for EU's mili-
tære tilstedeværelse i Sahelregionen i lyset af udviklingen i særligt Mali og Niger. Regeringen
støtter ambitionen om, at EU's militære FSFP-missioner og -operationer kan bidrage til at
håndtere Europas sikkerhedsudfordringer, herunder i Sahelregionen og i kystlandene ved
Guineabugten.
2. Baggrund
EU’s militære engagement fokuserer særligt på stabilitet i EU’s nærområde. EU har aktuelt ni
militære missioner og operationer under Den Fælles Sikkerheds- og Forsvarspolitik (FSFP),
herunder operationer i Bosnien-Hercegovina (EUFOR ALTHEA), Middelhavet (EUNAVFOR MED
Irini) og ud for Afrikas Horn (EUNAVFOR Atalanta) samt træningsmissioner i hhv. Mali (EUTM
Mali), Den Centralafrikanske Republik (EUTM RCA), Somalia (EUTM Somalia), Mozambique
(EUTM Mozambique) og til støtte for Ukraine (EUMAM Ukraine) samt en militær partner-
skabsmission for Niger (EUMPM Niger). Aktuelt arbejdes på at etablere et civilt-militært sik-
kerheds- og forsvarsinitiativ i en række kystlande ved Guineabugten (Togo, Ghana, Benin og
Elfenbenskysten) (EUSDI GoG). Initiativets formål er at understøtte myndighederne i de fire
landes indsats for at inddæmme ustabiliteten og håndtere terrortruslen fra væbnede grupper
i de omkringliggende Sahel-lande gennem rådgivning og kapacitetsopbygning.
Det første danske bidrag til en militær EU-operation var et helikopterlægebidrag til Operation
ALTHEA i Bosnien-Hercegovina oktober-december 2022. Bidraget er blevet genudsendt i an-
den halvdel af 2023. Danmark bidrager til EUMAM Ukraine, hvor flere danske uddannelses-
og træningsaktiviteter er integreret i missionen.
Beslutning om mulige yderligere danske bidrag i en EU-ramme indgår i regeringens samlede
prioritering af danske militære bidrag til internationale operationer.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 14. november 2023 forventes Rådet at
blive orienteret om status for igangværende militære FSFP-missioner og –operationer. Der
forventes særligt fokus på status for etableringen af et civilt-militært sikkerheds- og for-
svarsinitiativ i kystlandene ved Guineabugten (Togo, Ghana, Benin og Elfenbenskysten)
(EUSDI GoG) set i lyset af ustabiliteten og terrortruslen fra væbnede grupper i de omkring-
Side 5 af 6
Rådsmøde nr. 3982 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. november 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/11-23, forsvarsdelen
liggende Sahellande. Generelt ventes fokus på perspektiverne for EU's militære tilstedevæ-
relse i Sahelregionen, herunder i lyset af udviklingen i særligt Mali og Niger. Indholdet i drøf-
telsen vil derudover afhænge af udviklingen frem mod rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der forventes blandt medlemslandene at være bred opbakning til EU's militære FSFP-enga-
gement, herunder perspektiverne for et styrket engagement i kystlandene ved Guineabugten
i lyset af den alvorlige sikkerhedsmæssige udvikling i de omkringliggende Sahellande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om, at EU's militære FSFP-missioner og -operationer kan bi-
drage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer, samt at EU anvender sin brede vifte af
udenrigs- og sikkerhedspolitiske instrumenter til håndteringen af de komplekse udfordringer
i Sahelregionen og i kystlandene ved Guineabugten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6