Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3989 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.:
23/00136
Den 20. november 2023
Rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023
SAMLENOTAT
1. Rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik.....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
- Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke.
2. Afslutning af programperioden 2014-2020 .........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
3. Samhørighedspolitik og europæisk strategisk autonomi ....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
1
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
2783622_0002.png
1. Rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik
- Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 30. november 2023 ventes Rådet at vedtage rådskon-
klusioner om fremtidens samhørighedspolitik. Regeringen ventes at godkende rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Forud for Kommissionens forberedende arbejde med at udarbejde forslag til indretningen af
samhørighedspolitikken i næste programperiode, som løber fra 2028, har det spanske formand-
skab initieret indledende drøftelser om emnet mhp. at opnå enighed om rådskonklusioner, som
følger op på rådskonklusioner af juni 2022 samt den ottende samhørighedsrapport, som blev of-
fentliggjort i februar 2022.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne ventes at anerkende samhørighedspolitikkens rolle i målet om at skabe kon-
vergens mellem medlemslandene og bl.a. pege på, at samhørighedspolitikken
- bør
forblive et centralt element i EU mhp. at styrke EU’s økonomiske, sociale og territo-
riale samhørighed, idet der særligt fokuseres på de mindst udviklede regioner, landdistrik-
ter, regioner, som er negativt påvirkede af den industrielle omstilling, samt regioner, som
har blivende naturlige og demografiske ulemper;
- er en langsigtet investeringsstrategi, som dog skal være i stand til at reagere på uforudsete
udfordringer;
- skal afhjælpe og forebygge regioner i såkaldte udviklingsfælder;
- på baggrund af forslag fra Kommissionen skal effektiviseres, fokuseres samt understøtte
regioners bidrag til den grønne og digitale omstilling;
- i højere grad skal tilpasses de enkelte regioner;
- skal tage højde for særlige forhold i de yderligt liggende regioner, herunder deres struktu-
relle økonomiske og sociale situation, størrelse, geografiske forhold, topografi mv.;
- skal have et mere strategisk sigte, idet administrative byrder for medlemslande og støtte-
modtagere reduceres;
- skal
tage ved lære af de resultater, som man med EU’s genopretningsfacilitet (Recovery
and
Resilience Facility
- RRF) har opnået fsva. genopretningen efter Covid-19, når en egentlig
evaluering foreligger;
- skal udvikles på baggrund af en fortsat og løbende dialog mellem Kommissionen og med-
lemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkono-
miske eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Da rådskonklusionerne vedrører udmøntningen af EU-politikker, vurderes disse i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed om rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter udarbejdelsen af rådskonklusioner og har arbejdet for, at disse rammer den
rette balance, således at de også har fokus på effektiv og målrettet udmøntning af EU-midler
samt koblingen til EU’s fælles mål og prioriteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
2783622_0004.png
2. Afslutning af programperioden 2014-2020
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 30. november 2023 ventes Rådet at drøfte afslutningen
på den forudgående programperiode, som løb fra 2014-2020. Regeringen vil tage drøftelsen til efterretning.
2. Baggrund
EU’s samhørighedspolitik udmøntes gennem en række programmer, som finansieres af EU’s
budget, og hvis programperiode følger EU’s flerårige finansielle ramme (MFF).
Seneste program-
periode løb således fra 2014-2020, og sidste dato for udgifternes støtteberettigelse i projekterne
er 31. december 2023, hvorefter medlemslandene i udgangspunktet inden for 6 måneder kan an-
mode om refusion fra Kommissionen. Fristerne kan
bl.a. som følge af ekstrabevillinger vedta-
get i 2020
i nogen grad lægge pres på forvaltnings- og revisionsmyndighederne i medlemslan-
dene.
3. Formål og indhold
Det spanske formandskab har lagt op til en drøftelse blandt medlemslandene af håndteringen af
afslutningen på programperioden.
Formandskabet har cirkuleret en note til medlemslandene forud for drøftelsen. Noten lægger op
til en drøftelse af, hvilke tiltag man kan iværksætte mhp. at maksimere absorberingen af 2014-
2020-midlerne i lyset af Covid-19 mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Da drøftelsen omhandler udmøntningen af EU-politikker, vurderes denne i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte fra medlemslandene til at forlænge frister for fremsendelse af anmod-
ninger om refusion og aflevering af endelige regnskaber for programperioden 2014-2020.
4
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage drøftelsen til efterretning, idet der vil skulle tages konkret stilling på baggrund
af en nærmere konsekvensvurdering, såfremt der fremsættes forslag til tilpasning af reglerne for
afslutning af programperioden 2014-2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
2783622_0006.png
3. Samhørighedspolitik og europæisk strategisk autonomi
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 30. november 2023 ventes en overordnet drøftelse af,
hvordan fremtidens samhørighedspolitik
kan bidrage til at understøtte EU’s åbne strategiske autonomi.
Forud for
drøftelsen har det spanske formandskab at cirkulere en note til medlemslandene.
Regeringen arbejder generelt for, at EU-midler
udmøntes mest muligt effektivt og understøtter EU’s fælles priorite-
ter og målsætninger,
herunder også EU’s åbne strategiske autonomi.
2. Baggrund
EU’s samhørighedspolitik er traktatfæstet og har til formål at styrke
sammenhængskraft i EU og
udligne forskelle mellem medlemslandene ved at understøtte den økonomiske udvikling, herun-
der vækst og beskæftigelse, i særligt de mindst udviklede regioner. Samhørighedspolitikken ud-
møntes gennem en række programmer, som finansieres
af EU’s budget, og hvis programperiode
følger EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF), der for nuværende løber over perioden 2021-
2027.
Således vil man frem mod 2028 skulle aftale en ny ramme for samhørighedspolitikken. Kommis-
sionen ventes snart at igangsætte et forberedende arbejde herom, således at Rådet i 2025 kan ind-
lede forhandlinger om et konkret forslag.
Det spanske formandskab har initieret en indledende og overordnet drøftelse af fremtidens sam-
hørighedspolitik. Det er fra formandskabets side lagt op til fokus på bl.a. sammenhængen mellem
samhørighedspolitikken og EU’s åbne strategiske autonomi.
Dette flugter med de spanske formandskabsprioriteter. Det spanske formandskab offentliggjorde
således i september 2023 rapporten
“Resilient EU2030 –
A future-oriented approach to reinforce
the EU’s Open Strategic Autonomy and Global Leadership”.
Der er tale om en omfattende rap-
port, som indledningsvis understreger, at evt. europæiske sårbarheder skal håndteres i overens-
stemmelse med princippet om samhørighed,
og helt overordnet anviser, at EU’s industripolitik
skal implementeres ud fra et hensyn om at understøtte økonomisk, social og territorial konver-
gens i EU.
3. Formål og indhold
Det spanske formandskab har cirkuleret en note til medlemslandene forud for drøftelsen. Noten
lægger op til en drøftelse af, hvordan samhørighedspolitikken kan bidrage til suverænitet og stra-
tegisk autonomi i en situation, hvor det er særligt nødvendigt at fremme konkurrencedygtighed
hos større selskaber i strategiske sektorer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6
Rådsmøde nr. 3989 (almindelige anliggender - samhørighed) den 30. november 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender (samhørighed) 30/11-23
5. Nærhedsprincippet
Da drøftelsen vedrører udmøntningen af EU’s struktur-
og investeringsfonde, vurderes denne i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Drøftelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til arbejdet med at styrke EU’s åbne strategiske autonomi.
Da samhø-
righedspolitikken bidrager til omfordeling mellem medlemslandene, ventes positionerne dog at
bære præg af medlemslandenes nettostatus. Traditionelle samhørighedslande, dvs. særligt syd- og
østeuropæiske lande, vurderes at ønske en styrket samhørighedspolitik, som sikrer et højt inve-
steringsniveau generelt, ledsaget af omfattende fleksibilitet ifm. udmøntningen af midler. Om-
vendt ventes medlemslande, som er nettobidragsydere, generelt at ønske at modernisere samhø-
righedspolitikken og sikre, at midlerne udmøntes målrettet og effektivt og bidrager til at fremme
EU’s fælles prioriteter, herunder EU’s åbne strategiske autonomi.
10. Regeringens generelle holdning
Idet nærmere stillingtagen til fremtidens samhørighedspolitik udestår, arbejder regeringen gene-
relt for, at EU-midler
udmøntes effektivt og understøtter EU’s fælles prioriteter og målsætninger.
Således finder regeringen, at samhørighedspolitikken bør indrettes og midler målrettes, så de bl.a.
understøtter den grønne og digitale omstilling og en bæredygtig økonomisk udvikling og derigen-
nem
EU’s
modstandsdygtighed og konkurrenceevne på længere sigt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7