Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3991 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
2786638_0001.png
Samlenotat
Dato
20. november 2023
Rådsmøde (telekommunikation) den 5. december 2023
Dagsorden
1.
Forordning om foranstaltninger til reduktion af omkostningerne ved
etablering af gigabitnet
KOM (2023) 94
- Generel indstilling
Side
2
2.
Teknologisk lederskab og konkurrenceevne med fokus på
investeringer i digitale netværk og infrastrukturer
- Politisk drøftelse
22
Side 1/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0002.png
1. Forslag om foranstaltninger til reduktion af omkostningerne ved
etablering af gigabitnet til elektronisk kommunikation
KOM (2023) 94
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har d. 23. februar 2023 fremsat forslag til en forordning om
foranstaltninger til reduktion af omkostningerne ved etablering af gigabitnet til
elektronisk kommunikation og om ophævelse af direktiv 2014/61/EU. Forslaget er
møntet på udrulning af net med meget høj kapacitet, herunder særligt fiber og 5G.
Forslaget ophæver det eksisterende direktiv om foranstaltninger for at reducere
omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation
(Infrastrukturdirektivet).
Formålet med forslaget er at bidrage til opnåelsen af 2030 gigabit-
konnektivitetsmålene, der er fastsat i EU-politikprogrammet for det digitale årti. Målet
er at reducere omkostningerne og øge hastigheden af udrulningen af faste og
trådløse/mobile net med meget høj kapacitet i EU. Dette skal bl.a. ske gennem
adgang til og gennemsigtighed om eksisterende fysisk infrastruktur, koordinering af
og gennemsigtighed om planlagte anlægsarbejder, forenklede, strømlinede og
digitaliserede tilladelsesprocedurer, forberedelse af byggeri med bygningsintern
fysisk infrastruktur og kabelføring, adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur m.v.
Forslaget vurderes at kunne få lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser. De økonomiske
konsekvenser kan dog ikke kvantificeres på det foreliggende grundlag, men kan
være betydelige.
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at reducere omkostningerne
ved udrulning af bredbåndsnet og at tilskynde til en hurtigere udrulning af 5G og
højhastighedsbredbånd. Bl.a. deling af eksisterende fysisk infrastruktur er en måde
at spare på anlægsudgifterne til etablering af bredbånd. Regeringen finder det vigtigt,
at der med forslaget gives medlemsstaterne tilstrækkelig fleksibilitet i forhold til
opfyldelse af de rettigheder, forpligtelser og procedurer, der følger af forslaget, for at
kunne tilpasse reglerne til danske forhold.
Regeringen finder det endvidere vigtigt, at de økonomiske konsekvenser står mål
med de gevinster ved en hurtigere udrulning af 5G og højhastighedsbredbånd, som
forslaget vil medføre.
Forslaget forventes sat på dagsorden for telerådsmødet den 5. december 2023 til
generel indstilling.
Side 2/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0003.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 94 den 23. februar 2023 fremsat forslag til en
forordning om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af
gigabitnet til elektronisk kommunikation og ophævelse af direktiv 2014/61/EU.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 22. marts 2023.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
af Rådet og Parlamentet i fællesskab efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Med forslaget følger Kommissionen op på 2030-konnektivitetsmålene i Parlamentets
og Rådets afgørelse (EU) 2022/2481 om etablering af politikprogrammet for det
digitale årti. Forslaget vil afløse reglerne i direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger
for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation (infrastrukturdirektivet).
Forslaget til forordning er et REFIT-initiativ (Kommissionens ”Regulatory Fitness and
Performance Programme”, der har regelforenkling og byrdereduktioner som
målsætning). Forslaget har til formål at afhjælpe manglerne ved det nuværende
infrastrukturdirektiv og bidrage til den omkostningseffektive og rettidige udrulning af
net med meget høj kapacitet, der er nødvendig for at imødekomme de øgede
konnektivitetsbehov.
3. Formål og indhold
Forordningens overordnede formål er at bidrage til opnåelsen af 2030 gigabit-
konnektivitetsmålene og dermed bidrage til et bedre fungerende indre marked.
Forslaget skal reducere omkostningerne og fremme udrulningen af faste og trådløse
net med meget høj kapacitet i EU, hvilket bl.a. skal ske ved at indføre strømlinede
og digitaliserede administrative procedurer og ved at gøre det lettere at genbruge
fysisk infrastruktur.
Med undtagelse af enkelte bestemmelser er forslaget udtryk for
minimumsharmonisering. Medlemsstaterne kan derfor opretholde eller indføre
foranstaltninger i overensstemmelse med EU-retten, som indeholder mere
detaljerede bestemmelser end dem, der er fastsat i forslaget, hvis de tjener til at
fremme fælles udnyttelse af eksisterende fysisk infrastruktur eller muliggør en mere
effektiv udbygning af ny fysisk infrastruktur.
Tiltagene i forslaget til forordning omhandler følgende hovedområder:
1) Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur og adgang til oplysninger om
fysisk infrastruktur via centrale informationssteder (art. 3 og 4).
2) Koordinering af anlægsarbejder og oplysninger om planlagte
anlægsarbejder via centrale informationssteder (art. 5 og 6).
Side 3/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0004.png
3) Forenkling og digitalisering af tilladelsesprocedurer gennem centrale
informationssteder samt etablering af én national digital indgang (art. 7 og
10).
4) Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal forberedes
med bygningsintern fysisk infrastruktur og bygningsintern fiberkabelføring og
adgang til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur (art. 8 og 9).
5) Tvisteløsning og kompetente organer (art. 11 og 12).
I det følgende gennemgås forslagets centrale elementer.
Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur og adgang til oplysninger om fysisk
infrastruktur via centrale informationssteder
Forslaget lægger op til, at netoperatører og offentlige organer, der ejer eller
kontrollerer fysisk infrastruktur (herunder fx telemaster, tomrør, bygninger m.v.), skal
imødekomme alle rimelige anmodninger fra operatører om adgang til den fysiske
infrastruktur på rimelige vilkår og betingelser, herunder i forhold til pris, med henblik
på at udrulle elementer af net med meget høj kapacitet. Forslaget fastsætter, hvilke
nærmere hensyn der skal være retningsgivende for fastsættelsen af priser for
adgang til fysisk infrastruktur. Forslaget åbner op for, at adgang kan nægtes på
grundlag af nærmere angivne betingelser og inden for en nærmere angiven tidsfrist.
Der kan nægtes adgang på grundlag af overvejelser om sikkerhed, kritisk
infrastruktur, hensyn til tekniske forhold m.v. Forslaget lægger op til, at
medlemsstaterne kan fastsætte undtagelser fra den del af reglerne om adgang til
fysisk infrastruktur, der omhandler adgang til offentligt ejede bygninger. Forslaget til
forordning stiller dog også krav om, at et afslag om adgang pga. sikkerhed skal være
behørigt begrundet.
Forslaget fastsætter, at operatører har ret til på nærmere angivne betingelser og
inden for nærmere angivne tidsfrister at få adgang til en række minimumsoplysninger
om eksisterende fysisk infrastruktur i elektronisk format via centrale
informationssteder. Netoperatører og offentlige organer forpligtes til at stille disse
minimumsoplysninger til rådighed via centrale informationssteder. Forslaget lægger
op til, at adgang til minimumsoplysningerne under nærmere angivne hensyn kan
begrænses i konkrete tilfælde, ligesom medlemsstaterne i nærmere angivne tilfælde
kan fastsætte generelle undtagelser fra pligterne om at stille oplysninger om
eksisterende fysisk infrastruktur til rådighed. Det gælder bl.a. for kritisk infrastruktur.
Koordinering af anlægsarbejder og oplysninger om planlagte anlægsarbejder via
centrale informationssteder
Forslaget lægger op til, at netoperatører har ret til at forhandle aftaler om
koordinering af anlægsarbejder, herunder om fordeling af omkostninger, med andre
operatører med henblik på at udrulle elementer af net med meget høj kapacitet.
Forslaget fastsætter endvidere, at netoperatører, når de udfører eller planlægger at
udføre anlægsarbejder, som er helt eller delvist finansieret af offentlige midler, under
visse betingelser skal imødekomme anmodninger om at koordinere disse
-
-
Side 4/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0005.png
anlægsarbejder fra andre operatører med henblik på at udrulle elementer af net med
meget høj kapacitet. Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne for kritisk
infrastruktur eller ved mindre anlægsarbejder kan indføre undtagelser fra pligten til
at imødekomme anmodninger om koordinering af anlægsarbejder.
Forslaget fastsætter, at netoperatører på visse betingelser og inden for nærmere
angivne tidsfrister skal stille en række minimumsoplysninger vedrørende planlagte
anlægsarbejder til rådighed i elektronisk format via centrale informationssteder
mindst tre måneder inden, at der indgives ansøgning om fornødne tilladelser.
Adgang til minimumsoplysningerne kan under nærmere angivne hensyn begrænses
i konkrete tilfælde, ligesom medlemsstaterne under nærmere angivne hensyn kan
fastsætte generelle undtagelser fra pligten til at stille minimumsoplysningerne til
rådighed.
-
Forenkling og digitalisering af tilladelsesprocedurer gennem centrale
informationssteder samt etablering af én national digital indgang
Forslaget fastsætter, at kompetente myndigheder ikke unødigt må begrænse eller
hindre udrulningen af net med meget høj kapacitet eller gøre dette økonomisk mindre
attraktivt. Medlemsstaterne skal sikre, at alle regler vedrørende betingelser og
procedurer, der gælder for udstedelse af tilladelser, herunder tilladelser til
anlægsarbejder såvel som administrativt tildelte adgangsrettigheder/ret til råden over
f.eks. arealer, der kræves til udrulningen af net med meget høj kapacitet, er nationalt
konsistente.
Forslaget lægger op til, at kompetente myndigheder skal stille alle oplysninger om
de betingelser og procedurer, der gælder for udstedelse af tilladelser, herunder
adgangsrettigheder/ret til råden over f.eks. arealer, til rådighed via centrale
informationssteder i elektronisk format. Endvidere skal det være muligt at indgive
ansøgninger om tilladelser via centrale informationssteder i elektronisk format,
ligesom det skal være muligt at hente oplysninger om status for ansøgningen via et
centralt informationssted.
De kompetente myndigheder skal afvise en ansøgning om tilladelse, hvis ikke
ansøger mindst tre måneder inden ansøgningstidspunktet har stillet
minimumsoplysninger om det planlagte anlægsarbejde til rådighed via centrale
informationssteder.
De kompetente myndigheder skal inden for 15 dage fastlægge, om ansøgningen er
fuldstændig. Derefter skal fornødne tilladelser udstedes eller afslås inden for 4
måneder. Såfremt en kompetent myndighed ikke har udstedt eller afslået en
tilladelse inden for disse 4 måneder, skal tilladelsen anses for at være givet (stiltiende
accept). Kompetente myndigheder kan forlænge tidsfristen for sagsbehandling af
egen drift, hvis det skyldes forhold, som den pågældende medlemsstat på forhånd
har defineret som gyldige grunde til fristforlængelse på nationalt niveau.
Side 5/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0006.png
Med forslaget bemyndiges Kommissionen til at fastsætte gennemførelsesretsakter
vedrørende kategorier af udrulning af elementer af net med meget høj kapacitet eller
tilhørende faciliteter, som ikke skal være genstand for nogen tilladelsesprocedure
(tilladelsesfrie). Forslaget fastsætter, at kompetente myndigheder som
udgangspunkt ikke må underlægge udrulningen af elementer af net med meget høj
kapacitet, der er omfattet af fornævnte gennemførselsretsakt, individuelle
forudgående tilladelser, medmindre nærmere angivne hensyn gør sig gældende.
Forslaget lægger op til, at tilladelser ikke skal være underlagt gebyrer eller afgifter,
der går ud over de administrative omkostninger.
Forslaget lægger op til, at operatører, der har lidt skade som følge af manglende
overholdelse af de angivne tidsfrister for sagsbehandling, skal modtage
erstatning/kompensation for den lidte skade i overensstemmelse med national
lovgivning.
Det følger af forslaget, at centrale informationssteder skal stille passende digitale
værktøjer til rådighed, f.eks. i form af webportaler, digitale platforme eller digitale
applikationer, for at muliggøre onlineudøvelse af alle rettigheder og overholdelse af
alle de forpligtelser, der er fastsat i forordningen. Medlemsstaterne kan
sammenkoble eller helt eller delvist integrere flere digitale værktøjer, der understøtter
de enkelte centrale informationssteder. Medlemsstaterne skal etablere et enkelt
nationalt digitalt indgangspunkt, der sikrer problemfri adgang til de centrale
informationssteder.
-
Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal forberedes med
bygningsintern fysisk infrastruktur og bygningsintern fiberkabelføring og adgang
til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur
Forslaget fastsætter, at bygninger, som er nyopførte eller undergår større
renoveringsarbejder, skal udstyres med fiber-klar bygningsintern fysisk infrastruktur
samt med bygningsintern fiber-kabelføring. Med forslaget udløser også
renoveringsarbejder som nærmere defineret i direktiv 2010/31/EU om bygningers
energimæssige ydeevne krav om etablering af bygningsintern fysisk infrastruktur,
uanset om arbejderne har relation til den bygningsinterne fysiske infrastruktur.
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal vedtage en række relevante
standarder eller tekniske specifikationer for bygningsintern fysisk infrastruktur m.v.
Det er forudsat i forslaget, at medlemsstaterne skal lade udstedelsen af
byggetilladelser være betinget af overholdelse af disse standarder og tekniske
specifikationer på baggrund af en testrapport. Forslaget lægger op til, at bygninger
udstyret med bygningsintern fysisk infrastruktur m.v. skal være berettiget til et
"fiberklar"-mærke. Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal oprette
certificeringsordninger for bygninger med det formål at påvise overensstemmelse
med de vedtagne standarder eller tekniske specifikationer.
Side 6/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0007.png
Forslaget lægger op til, at visse kategorier og typer af bygninger kan undtages fra
kravene til byggeri, bl.a. af hensyn til statens sikkerhed, eller hvis der er tale om
historiske bygninger.
Forslaget fastsætter, at udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet skal
have ret til at etablere deres net for egen regning og have ret til at få adgang til
eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur med henblik på at udrulle elementer
af net med meget høj kapacitet, hvis duplikering er teknisk umulig eller økonomisk
ineffektiv.
Forslaget fastsætter endvidere, at indehavere af retten til at bruge bygningsintern
fysisk infrastruktur på nærmere angivne betingelser skal imødekomme anmodninger
om adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur fra udbydere af offentlige
elektroniske kommunikationsnet. Adgang kan på nærmere angivne betingelser
nægtes.
Forslaget lægger op til, at udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet har
ret til at etablere sit net på abonnentens ejendom efter aftale med abonnenten,
forudsat at det minimerer indvirkningen på tredjeparters private ejendomsret.
-
Tvisteløsning og kompetente organer
Forslaget lægger op til, at enhver part er berettiget til at indbringe nærmere angivne
tvister for et kompetent nationalt tvistbilæggelsesorgan, som inden for nærmere
angivne tidsfrister udsteder en bindende afgørelse om at bilægge tvisten, herunder
fastsætter rimelige vilkår og betingelser, herunder pris.
Forslaget lægger op til, at de opgaver, der tildeles det nationale
tvistbilæggelsesorgan, skal varetages af et eller flere kompetente organer. Forslaget
lægger op til, at funktionerne i centrale informationssteder skal varetages af et eller
flere kompetente organer. Afgørelse truffet af et kompetent organ skal kunne
indbringes til et uafhængigt klageorgan.
-
Notifikationskrav vedr. undtagelser
Forslaget lægger op til, at alle undtagelser til regler i forslaget, som medlemsstater
med forslaget bemyndiges til at fastsætte nationalt inden for nærmere angivne
rammer, skal notificeres til Kommissionen. I formandskabets kompromistekst er
kravet om at notificere undtagelser til Kommissionen fjernet.
-
Adgang for Kommissionen til at udstede vejledning om anvendelsen af bestemte
artikler
Forslaget lægger op til, at Kommissionen bemyndiges til at vejlede nærmere om
anvendelsen af bestemte artikler i forslaget.
-
Udarbejdelse af indikatorer og løbende afrapportering
Side 7/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0008.png
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal medvirke til at udvikle indikatorer til
brug for tilsyn med anvendelsen af forordningen og bidrage til en regelmæssig
dataindsamling og afrapportering til Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget behandles i Europa-Parlamentet af Udvalget om Industri, Forskning og
Energi (ITRE). Udvalget fremlagde sin betænkning den 25. september 2023, og
Parlamentet vedtog den 4. oktober at indlede forhandlinger med Rådet på denne
baggrund.
I betænkningen gives der udtryk for, at Europa-Parlamentet generelt støtter en
forordning som lovgivningsinstrument, men ønsker at hæve ambitionsniveauet.
Parlamentet ønsker også at forpligte private bygningsejere til at give adgang til
opsætning af antenner på f.eks. tage på erhvervsbyggeri samt indførelse af en pligt
for private grundejere til at indgå i en forhandling om etablering af master i bestemte
tilfælde. Parlamentet vil forpligte medlemslandene til at etablere en
koordineringsmyndighed i forhold til opfyldelse af oplysningsforpligtelser og
behandling af tilladelser, afkorte tidsfristerne for behandling af ansøgninger om
tilladelser samt begrænse muligheden for at forlænge sådanne tidsfrister.
Parlamentet ønsker, at Kommissionen skal forpligtes frem for blot bemyndiges til at
komme med vejledning om anvendelsen af nogle centrale artikler i forslaget. Endelig
har Parlamentet ønsker til, at prissætningen for adgang til fysisk infrastruktur og
bygninger ikke skal være rent omkostningsbaseret, men også afspejle en fortjeneste.
Endelig ønsker Parlamentet at forlænge reglerne om et loft over prisen for
udlandsopkald inden for EU, der står til at udløbe i maj 2024. Parlamentet finder, at
merprisen for opkald inden for EU bør afskaffes fuldstændigt. Dette er et vigtigt skridt,
som ikke kun vil fremme kommunikation inden for EU, men også gøre det muligt at
skabe et ægte indre marked for digitale tjenester og telekommunikationstjenester i
EU.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at erfaringerne med implementeringen af
infrastrukturdirektivet har vist, at målet om at give Unionen fuld dækning med
højhastighedsbredbånd ikke kunne nås af medlemsstaterne alene inden for en
rimelig tid og med den størst mulige besparelse af private og offentlige investeringer
eller med et direktiv. Herudover er der nogle bestemmelser i direktiv (EU) 2018/1972
af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation, som overlapper med infrastrukturdirektivet, hvorfor der er behov for
at strømline reglerne. At opnå gigabit-dækning inden 2030 kræver også en
samordnet indsats fra alle medlemsstater. De foranstaltninger, som
medlemsstaterne hidtil har vedtaget for at tilskynde netværksudrulningen og især
reducere omkostningerne og tidsrammen for udrulningen, er meget forskellige, nogle
gange endda i den samme medlemsstat. Desuden er forventet EU-merværdi blevet
reduceret betydeligt på grund af det betydelige spillerum for undtagelser eller
Side 8/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0009.png
undtagelser under mange forskellige omstændigheder og i forskellige medlemsstater
og manglen på forhåndsretningslinjer eller fælles principper for de forskellige
foranstaltninger, der er fastsat i infrastrukturdirektivet.
Det er endvidere Kommissionens vurdering, at det nuværende kludetæppe af regler
skaber barrierer for grænseoverskridende investeringer. Dette begrænser friheden
til at levere elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Det påvirker også det indre
markeds funktion, især for iboende grænseoverskridende applikationer, såsom
forbundet og autonom kørsel, som har brug for allestedsnærværende net med meget
høj kapacitet. Den nuværende situation gør det også meget vanskeligt for udbydere
af elektronisk kommunikation og andre interessenter (udstyrsproducenter,
anlægsvirksomheder m.v.) at opnå stordriftsfordele. Problemerne med at
fremskynde udrulningen af højhastighedsbredbånd eller fremtidige net med meget
høj kapacitet er fælles for de fleste, hvis ikke alle, medlemsstater. Reduktion af
omkostninger og strømlining af administrative procedurer er også almindelige
foranstaltninger, som er afgørende for at løse disse problemer. Forslaget berører
ikke medlemsstaternes proceduremæssige autonomi til at tildele kompetencer
internt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at EU
tidligere har lovgivet på området på grundlag af TEUF artikel 114 i forbindelse med
infrastrukturdirektivet. I Danmark betød det bl.a., at teleoperatører kunne få adgang
til eksisterende passiv fysisk infrastruktur, fx tomrør og kabelkanaler, på tværs af
forsyningsarter mhp. udrulning af højhastighedsnet.
6. Gældende dansk ret
Infrastrukturdirektivets bestemmelser er implementeret i følgende lovgivning:
Lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august 2019
(graveloven) med tilhørende bekendtgørelser,
Lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål
og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 420 af 10. marts 2021 (masteloven),
Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v. (vejloven), og
Lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4. november 2015
(privatvejsloven).
Herudover findes regler om tilladelser i Lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere ændringer (planloven).
For så vidt angår planloven er arealplanlægning ikke baseret på tilladelser.
Planlægning for f.eks. infrastruktur kan ske i form af statsligt udstedte
landsplandirektiver (bekendtgørelser) og i form af kommunalt vedtagen kommune-
Side 9/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0010.png
og lokalplanlægning. Det kan dog kræve landzonetilladelse efter planloven at
udstykke, opføre ny bebyggelse eller ændre i anvendelsen af bestående bebyggelse
og ubebyggede arealer, der ligger i landzone. Landzonetilladelse kan derfor – med
visse undtagelser - være nødvendig forud for opstilling af infrastruktur som f.eks.
master til telekommunikation.
Derudover er regler for offentlige myndigheders sagsbehandling reguleret i
forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 (forvaltningsloven),
samt regler om registrering af ledningsejere og deres interesseområder i
Ledningsejerregistret (LER) i lov nr. 564 af 10. maj 2022 om Ledningsejerregistret
(LER-loven).
Herudover er der regler med betydning for etablering af net med meget høj kapacitet
i anden lovgivning, der fastsætter regler om arealanvendelse, navnlig krav om særlig
tilladelse eller dispensation til anlægsarbejder på bestemte arealer, så som
fredninger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og at særligt
følgende lovgivning vil kunne blive berørt:
Lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august 2019
(graveloven) med tilhørende bekendtgørelser,
Lov om etablering og fælles udnyttelse af master til
radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
420 af 10. marts 2021 (masteloven),
Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v. (vejloven),
Lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4. november 2015
(privatvejsloven), og
Lov nr. 564 af 10. maj 2022 om Ledningsejerregistret (LER-loven).
Lov nr. 1446 af 11. september 2022 lov om leje af erhvervslokaler mv.
(Erhvervslejeloven)
Herudover kan der være anden lovgivning, der fastsætter regler om
arealanvendelse, navnlig krav om særlig tilladelse eller dispensation til
anlægsarbejder på bestemte arealer, så som fredninger, der kan berøres af
forslagets regler om tilladelser til etablering af net med meget høj kapacitet.
Da der er tale om et forslag til en forordning, som har direkte virkning i
medlemsstaterne, vurderes det, at forslaget på det foreliggende grundlag vil
indebære, at bestemmelser i gældende lovgivning, som regulerer forhold, der er
omfattet af forslaget, eller som strider imod bestemmelser fastsat i forslaget, vil skulle
Side 10/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0011.png
ophæves. Forslaget er dog samtidig med undtagelse af enkelte bestemmelser udtryk
for minimumsharmonisering, hvorfor medlemsstaterne kan opretholde eller indføre
foranstaltninger i overensstemmelse med EU-retten, som indeholder mere
detaljerede bestemmelser end dem, der er fastsat i forslaget, hvis de tjener til at
fremme fælles udnyttelse af eksisterende fysisk infrastruktur eller muliggør en mere
effektiv udbygning af ny fysisk infrastruktur. Med formuleringen ”mere detaljerede
bestemmelser” tillader forslaget ikke umiddelbart, at medlemsstaterne kan
opretholde eller indføre foranstaltninger, som er mere vidtgående end dem, der er
fastsat i forslaget.
Forslaget i forordningen om, at offentligt ejede bygninger i udgangspunktet skal
stilles til rådighed for at udrulle elementer af net med meget høj kapacitet kan forpligte
offentlige ejendomsejere til at foretage ulovlig dobbeltudlejning. Det er for
nuværende ikke lovligt at videreudleje allerede udlejede arealer eller udlejede lokaler
til anden side. Hvor råderetten ligger hos lejeren, vil pligten til at give adgang dog i
mange tilfælde formentlig ligge hos lejer og ikke hos udlejer eller hos begge parter i
forening. Som forordning med indførelse af minimumsharmonisering på området,
kan de forhold i Erhvervslejeloven, som strider mod forordningens bestemmelser,
potentielt skulle tilpasses eller ophæves. I formandskabets kompromistekst er det
dog tilføjet, at rettigheder som følge af kontrakter ikke kan tilsidesættes af reglerne
om adgang i forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser i relation til
etablering, udbygning eller samordning af tilladelsesprocedurer og -systemer,
certificeringsordning for bygninger, centrale informationssteder indeholdende
oplysninger om eksisterende fysisk infrastruktur, planlagte anlægsarbejder,
betingelser og procedurer for tilladelser, tidsfrister ifm. sagsbehandling m.v.
Kommissionen anslår, at der per medlemsstat vil være omkostninger på mellem
150.000 EUR og 2,8 mio. EUR (ca. 1,1-21 mio. DKK) til udvikling af centrale
informationssteder samt tilbagevendende omkostninger på mellem 5-15 yderligere
fuldtidsækvivalenter samt ca. 0,5 mio. EUR (ca. 3,7 mio. DKK) årligt til driften af de
centrale informationssteder på nationalt niveau. Kommissionen anslår omvendt, at
medlemsstaternes kan spare 2,4 mia. EUR (ca. 18 mia. DKK) på de nationale
budgetter i tilskud, som ellers ville have været påkrævet for at udrulle
fiberforbindelser til 90 pct. af husholdningerne.
I Danmark vurderes forslaget at kunne medføre et behov for udvikling af nye
systemer eller systemelementer navnlig til rådighedsstillelse af oplysninger om
eksisterende infrastruktur og planlagte anlægsarbejder. For så vidt angår digitale
ansøgningsplatforme vedr. tilladelser vil der sandsynligvis være tale om
omkostninger til tilpasning af eksisterende systemer, men behov for udvikling af nye
systemer kan ikke udelukkes. Det er dog vurderingen på baggrund af
forhandlingerne og formandskabets kompromistekst, at de eksisterende og
Side 11/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0012.png
velfungerende systemer for tilladelsesprocedurer m.v. og tilrådighedsstillelse af
information om fysisk infrastruktur og planlagte anlægsarbejder i vidt omfang vil
kunne opfylde forslagets krav, idet nogle justeringer dog kan blive nødvendige.
Forslaget vurderes endvidere at kunne medføre et behov for at etablere en
certificeringsordning vedr. bygninger samt behov for udarbejdelse af standarder og
tekniske specifikationer i relation til byggeri samt at ændre proceduren for udstedelse
af byggetilladelser.
Hertil kommer omkostninger og øgede administrative byrder forbundet med
overholdelse
af
kortere
sagsbehandlingsfrister
og
digitalisering
af
ansøgningsprocedurer hos både statslige og lokale myndigheder (kommuner) samt,
hvor et anlægsarbejde kræver tilladelse fra mere end én myndighed, koordinering
mellem kompetente myndigheder om overholdelse af den fælles tidsfrist på fire
måneder. Det må endvidere antages, at danske kommuner og statslige
sagsbehandlende myndigheder vil have behov for et antal nye fuldtidsækvivalenter
for at kunne overholde tidsfristerne og andre krav i forslaget.
Kravet om, at nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal
forberedes med bygningsintern fysisk infrastruktur og bygningsintern fiberkabelføring
kan medføre øgede udgifter ved renoveringer og nybyg for stat og kommune.
De finansielle konsekvenser for stat og kommuner kan ikke skønnes på nuværende
tidspunkt, idet de vil afhænge af forslagets endelige udformning og gennemførelse,
herunder omfanget af muligheden for at fastsætte nationale undtagelser og
udfyldende regler m.v., samt i hvilken udstrækning eksisterende, velfungerende
digitale systemer og ordninger i Danmark vil kunne benyttes til at opfylde rettigheder
og forpligtelser. Konsekvenserne kan dog blive betydelige.
Udviklingen af indikatorer til brug for tilsyn med anvendelsen af forordningen og den
regelmæssige dataindsamling vil kræve en vis mængde ressourcer hos statslige
myndigheder.
Det bemærkes, at de afledte nationale udgifter som udgangspunkt skal holdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens pkt.
2.4.1.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes samlet set at kunne bidrage til en mere omkostningseffektiv og
hurtigere udrulning af net med meget høj kapacitet, herunder fiber og 5G i hele EU
og vil dermed kunne bidrage til et bedre fungerende indre marked. Kommissionen
anslår, at genbrug af fysisk infrastruktur og koordinering af anlægsarbejder kan øge
udbygningen af nye net til 470.000 km i stedet for 250.000 km frem mod 2030 på
EU-niveau, samt at der kan opnås en reduktion i omkostninger til netværksudrulning
med 14,5 mia. EUR (ca. 108 mia. DKK) og en reduktion af de nødvendige offentlige
tilskud med 2,4 mia. EUR (ca. 18 mia. DKK) på EU-niveau. Kommissionen anslår, at
Side 12/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0013.png
forslaget vil kunne reducere drivhusgasemissioner med 0,7 millioner tons CO
2
-
ækvivalenter på EU-niveau i perioden frem til 2030. Kommissionen anslår, at
forslaget sandsynligvis vil have samfundsmæssige fordele, især ved at reducere den
digitale kløft mellem by og land, og økonomiske fordele, især gennem geninvestering
af de forventede omkostningsbesparelser.
Forslaget forventes at få en begrænset effekt på den fortsatte udrulning af
højhastighedsnet i Danmark, hvor udrulningen af faste net med meget høj kapacitet
allerede er omfattende, og relevante procedurer allerede er fuldt ud digitaliserede.
Forslaget kan i et vist omfang bidrage til at fremskynde udrulningen af 5G, om end
der i Danmark allerede i dag er regler, der sikrer adgang til eksisterende master og
til opsætning af antenner på bygninger, hvor forslaget ikke i alle tilfælde synes at give
tydelig mulighed for at opretholde disse. Det fremgår af den politiske aftale af 15. juni
2022 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om evaluering af planloven m.v., at for at sikre en bedre mobildækning i
hele landet, skal der fastsættes nye regler for opstilling af master med
radiokommunikationsformål i landzonen med henblik på at lempe praksis. Det er
også aftalt, at planlovens undtagelse fra krav om landzonetilladelse udvides til
generelt at omfatte antennesystemer til radiokommunikation i elektroniske
kommunikationsnet
med
tilhørende
radiofrekvens-
eller
kabelbaseret
teleinfrastruktur m.v. Der er den 26. november 2023 fremsat lovforslag L 62 herom.
Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2024..
Forslaget vurderes at have en positiv effekt i form af lettere adgang for nye
markedsaktører og for markedsaktører, der opererer i flere medlemsstater, med
harmoniserede procedurer og regler i EU.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Nogle virksomheder vil blive pålagt økonomiske og administrative byrder ved at
skulle give oplysninger om infrastruktur og planlagte anlægsarbejder via centrale
informationssteder. Kommissionen anslår, at forslaget indebærer anslåede
engangsomkostninger på ca. 15 mio. EUR (ca. 112 mio. DKK) på EU-niveau for
udbydere af elektroniske kommunikationsnet. Når først denne investering er
foretaget, anslår Kommissionen, at forslaget vil føre til årlige administrative
omkostningsbesparelser på 40 mio. EUR (ca. 300 mio. DKK) på EU-niveau for
operatører af elektroniske kommunikationsnetværk i forbindelse med bedre adgang
til fysisk infrastruktur og forbedrede procedurer for ansøgning om tilladelser.
Forslaget til forordning vurderes samlet set at kunne give
omkostningsreduktioner for udbydere af net med meget høj kapacitet.
væsentlige
Forslagets krav om, at kompetente myndigheder skal afvise ansøgninger om
tilladelse til privat finansierede anlægsarbejder vedrørende etablering af net med
meget høj kapacitet, medmindre ansøger tre måneder forinden har stillet visse
oplysninger til rådighed via et centralt informationssted, vil kunne forsinke
Side 13/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0014.png
udrulningen særligt af lokale accessnet i en dansk kontekst og være til ugunst for
telebranchen.
Kravet om, at nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal
forberedes med bygningsintern fysisk infrastruktur og bygningsintern fiberkabelføring
kan medføre øgede udgifter ved renoveringer og nybyg for borgere.
Den regelmæssige dataindsamling til brug for tilsyn med anvendelsen af
forordningen kan kræve, at der indsamles data fra virksomheder, hvilket vil kræve en
vis mængde ressourcer hos relevante virksomheder, eksempelvis telebranchen.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets særlige regler vedrørende tilladelser til anlægsarbejder og ansøgninger
om adgangsrettigheder møntet på operatører af net med meget høj kapacitet kan
stille operatører af net med meget høj kapacitet bedre end andre ansøgere, der
søger om de samme typer tilladelser, ligesom myndigheder skal følge to forskellige
procedurer for samme typer tilladelser.
Forslaget om en regel om stiltiende accept kan, hvis den skal finde anvendelse på
telemaster, der i dag kræver landzonetilladelse, medføre, at der ikke sker
inddragelse af de hensyn, der ifølge planloven skal indgå i vurderingen af, om der
kan gives en landzonetilladelse. Det drejer sig om hensyn til f.eks. natur og miljø,
landskabelig værdi og høring af naboer. Flere af disse hensyn er omfattet af EU-
regulering. Det kan medføre øget borgermodstand mod telemaster, da tilladelse til
telemaster i så fald kan gives, uden at den valgte kommunalbestyrelse har forholdt
sig hertil.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i øvrigt.
8. Høring
Forslaget til forordning har været sendt i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi-
og Forsyningspolitik d. 24. februar 2023 med frist for bemærkninger d. 6. marts 2023.
Der er modtaget høringssvar fra Teleindustrien (TI), DI Digital, Fiberalliancen og KL.
TI støtter generelt, at rammerne for etablering af net med meget høj kapacitet
forbedres og finder, at forslaget fra Kommissionen indeholder mange elementer, som
på afgørende måde vil forbedre rammerne, idet forslaget dog er vidtfavnende og
komplekst, hvor der er risiko for konflikt med nationale regler. Det er afgørende for
teleselskaberne, at reguleringen er forudsigelig, klar og entydig. Med en forordning
er der begrænset mulighed for at indføre supplerende national regulering inden for
forordningens rammer. Endvidere skal medlemsstaterne ophæve eksisterende
regler på en række områder omfattet af forordningen, ligesom der ikke må indføres
nye regler på disse områder. TI opfordrer til, at der hurtigst muligt iværksættes en
grundig analyse af, hvilke danske regler, som kan bibeholdes, hvilke som skal
ophæves, og hvilke som skal tilpasses. TI finder, at fordelene ved en forordning er,
Side 14/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0015.png
at reglerne vil kunne træde umiddelbart i kraft, og at branchen således ikke skal
afvente en yderligere national implementering og dermed en forsinkelse i
anvendelsen af reglerne. Det er dog ikke afgørende for TI, om det er en forordning
eller et direktiv. Det afgørende er, at grundprincipperne i retsakten forfølges loyalt,
og at der sikres en anvendelse i Danmark, hvor målsætningerne om en mere effektiv
og hurtigere udrulning af net med meget høj kapacitet, og at dette kan ske med lavere
omkostninger, indfries.
TI støtter, at anvendelsesområdet ændres til at omfatte net med meget høj kapacitet,
som omfatter såvel fibernet som trådløse teknologier. TI støtter også definitionerne
af ”operatør” og ”fysisk infrastruktur”, som svarer til markedsudviklingen.
TI finder det meget positivt, at adgangsrettighederne for operatører udvides til også
at omfatte fysisk infrastruktur, som ikke udgør en del af et netværk, når det er ejet
eller kontrolleret af det offentlige (dvs. stat, region eller kommune). TI bemærker, at
lejebetaling for adgangen til det offentliges bygninger – tilsvarende som det gælder
for operatører – alene skal afspejle omkostningsdækning. Imidlertid bemærker TI, at
bestemmelserne næppe vil ændre afgørende på det faktum, at der ikke er en
levedygtig business-case i at etablere overkapacitet i form af tomrør med henblik på
tredjeparts fremtidige anvendelse. Tomrør anlægges primært ud fra forventningerne
til egen fremtidige anvendelse af kapaciteten. Usikkerheden om tredjeparts
forventede fremtidige anvendelse af kapaciteten er for stor til, at
ekstraomkostningerne er rentable, og omvendt er risikoen og usikkerheden ved at
anvende tredjeparts tomrør for stor – fx i forhold til ansvarsforhold, forsikring m.v.
Tomrør etableret med sigte på tredjeparts fremtidige anvendelse vil oftest ikke blive
bragt i anvendelse, og investeringen er derfor typisk spildt, medmindre den anvendes
af operatøren selv.
TI bemærker, at fristerne for udlevering af information om den fysiske infrastruktur
fortsat er meget langt fra virkeligheden i en dansk kontekst, hvor de fleste oplysninger
allerede er digitaliserede og stilles til rådighed umiddelbart. TI bemærker, at en frist
for adgang til information på 15 dage, som foreslået i forordningen, vil i praksis være
en alt for lang frist i en dansk kontekst og vil medføre en helt unødvendig barriere og
konkret være en administrativ forlængelse af, hvornår gravearbejde kan
igangsættes.
TI finder, at koordineringsforpligtelsen i udkastet til forordningen er uklar i forhold til
anlægsarbejder. Det fremgår, at alle operatører skal have ret til at forhandle
koordinering af anlægsarbejdet, men det er uklart, om dette også gælder fx
kommunernes vejarbejder, når der skiftes asfaltslidlag, brosten eller fliser på fortove.
I dag er anlægsarbejder i en dybde på under 15 cm. undtaget fra
koordineringsforpligtelsen i Danmark. Det har den uheldige konsekvens, at der oftest
ikke foretages koordination mellem det kommunale vejarbejde og etableringen af
fibernet, hvilke både er til hindring for en omkostningseffektiv etablering af fibernet
og til gene for borgerne og andre brugere af veje, fortove og cykelstier. TI bemærker,
Side 15/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0016.png
at der er tilfælde, hvor der i forbindelse med udstykninger og byggemodning, hvor
der skal etableres veje, fortove og cykelstier, ikke foretages koordinering i forhold til
etablering af hverken fibernet eller fysisk infrastruktur til sikring af mobildækning.
TI udtrykker undren over, at det i forordningen foreslås, at netværksoperatører via
den centrale dokumentationstjeneste skal offentliggøre informationer om planlagte
anlægsarbejder hurtigst muligt og ikke senere end 3 måneder før tidspunktet for
første ansøgning af tilladelse. Et krav om indlevering af sådanne oplysninger 3
måneder før der indgives ansøgning om tilladelse, kan måske lade sig gøre i forhold
til ansøgning om etablering af antennemaster, som typisk indebærer lang tids
forberedelse. I forhold til etablering af fibernet vil et krav om offentliggørelse af
projektoplysninger 3 måneder før ansøgningstidspunktet være helt uacceptabelt, og
det vil medføre en helt urimelig forsinkelse og komplikation af gravearbejderne.
Behandlingen af graveansøgningerne bør i princippet kunne håndteres på få dage,
og et krav om 3 måneders forudgående offentliggørelse af projektinformationer er
helt ude af trit med virkeligheden. TI foreslår, at mindre gravearbejder (som fx
omfattet af efteranmeldelsesordningen) samt kortere længdegravninger undtages fra
kravet om forudgående offentliggørelse. For de resterende gravearbejder bør fristen
nedsættes til 2 uger. TI bemærker, at såfremt en frist på en eller flere måneder
opretholdes i forslaget til forordningen, så vil det også have den meget negative
konsekvens, at de danske husstande og virksomheder vil skulle vente helt
unødvendigt længe på at kunne blive tilsluttet fibernet. TI finder ikke, at én fælles
tidsfrist for alle typer af anlægsarbejder – uanset kompleksitet og tidsmæssige
udstrækning – er anvendelig.
TI bemærker med tilfredshed, at det i forslaget til forordningen fremgår, at de
kompetente myndigheder ikke uden grund må begrænse, hindre eller gøre det
økonomisk mindre attraktivt at anlægge infrastruktur til net med meget høj kapacitet,
samt at medlemsstaterne skal sikre konsistent anvendelse af reglerne på deres
territorium, herunder i de enkelte kommuner. TI bemærker også, at der i forordningen
fastsættes en 4-måneders frist for myndighedernes sagsbehandling, således at der
enten skal udstedes en tilladelse eller gives et afslag, såfremt der foreligger en
fuldstændig ansøgning. Det foreslås også, at de relevante myndigheder indenfor 15
dage skal tage stilling til, om en ansøgning er fuldstændig og tilkendegive, hvilke
mangler der eventuelt er. TI bemærker, at hvis der ikke er modtaget svar fra den
kompetente myndighed efter 4 måneder, så skal ansøgningen betragtes som
imødekommet. Forslagene er i sin natur meget vidtgående, og de bagvedliggende
ideer og principper er gode og fornuftige. Imidlertid vil forslagene have meget
forskellig effekt afhængig af, om de anvendes i forhold til etablering af
antennemaster, hvor sagsbehandlingstiden i øjeblikket i gennemsnit er på over 365
dage, eller på graveområdet, hvor sagsbehandlingstiden ikke bør være længere end
nogle dage. TI finder ikke, at én fælles tidsfrist for alle typer af anlægsarbejder –
uanset kompleksitet og tidsmæssige udstrækning – er anvendelig. Det
bagvedliggende ønske om en hurtig og smidig sagsbehandling og tilladelsesproces
kan TI således fuldt og helhjertet tilslutte sig.
Side 16/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0017.png
TI støtter fuldt ud, at der i medlemsstaterne fastlægges relevante standarder og
tekniske specifikationer for bygningsintern fysisk infrastruktur og fiberkabling. Det er
et arbejde, som TI meget gerne deltager i og stiller sig til rådighed for. TI støtter også,
at der etableres en ”fiber-klar” mærkningsordning for bygninger. Det vil både fremme
en hurtig udrulning og være mere omkostningseffektivt, hvis nybyggeri og byggeri
efter større renoveringsarbejder er udstyret med fx føringsrør, som er egnet til
fibertræk. TI stiller sig imidlertid tvivlende overfor, at disse føringsrør skal være født
med et fiberkabel i de tilfælde, hvor dette kabel blot er et dødt kabel uden tilslutning
til et aktivt fibernet.
TI bemærker, at da der er tale om et forslag til regulering, som er meget kompleks,
bredtfavnende og går på tværs af flere nationale myndigheders regler, procedurer
og kompetencer, er det helt afgørende, at der fastlægges en
tvistbilæggelsesprocedure, som klart, hurtigt og effektivt kan fastlægge en
retspraksis, fortolkning af og forudsigelighed om reglernes anvendelse, således at
de mange gode intentioner og målsætninger i forslaget også kommer til at leve og
have effekt på udrulningen af fremtidens digitale infrastruktur i Danmark og i resten
af EU.
DI Digital støtter overordnet set formålet med forslaget. Der er fortsat en
investeringskløft i forhold til at nå målene både i EU’s Digital Decade og ikke mindst
den danske bredbåndsmålsætning, hvorfor det er relevant at se på at begrænse
omkostningerne ved udrulning af infrastruktur til bredbånd og mobil. Di Digital
bemærker, at det er vigtigt at sikre, at Danmark er i digital balance, og at der er lige
gode muligheder for at drive erhverv i alle dele af landet, hvorfor den digitale
infrastruktur skal være udbygget i relevant omfang. Det sker samtidig på en baggrund
om at direktivet om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering
af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation ikke har formået at reducere
omkostninger i et omfang, der er stort nok til at for alvor at tillade operatørerne at
blive i stand til at lukke investeringskløften inden for den årrække man har sat sig
som mål. Specielt udrulningen af 5G stiller krav til, at man nogle steder skal sætte
antenner meget tæt. Det gælder fx i de industriområder hvor erhvervslivet skal
udnytte mulighederne til at understøtte deres produktion – industri 4.0. Her er det
relevant at udnytte de infrastrukturer, der allerede eksisterer.
DI Digital bemærker, at der vil være dele af forslaget, der også vil skabe udfordringer,
herunder omkostninger, ved at skabe transparens. Her er det vigtigt i den
fremadrettede proces at sikre den rigtige balance mellem transparens og
omkostninger.
Fiberalliancen noterer sig, at forslaget i store træk viderefører nuværende
bestemmelser i direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger for at
reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, dog at forslaget foreslås gennemført som en forordning, hvilket giver
Side 17/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0018.png
medlemsstaterne begrænsede muligheder for national tilpasning. Fiberalliancen
henviser til, at direktiv 2014/61/EU oprindeligt blev fremsat som en forordning, men
blev tilbagetrukket og genfremsat som et direktiv efter stor modstand fra en række
medlemsstater. Fiberalliancen henviser endvidere til det danske høringssvar i form
af et positionspapir (non-paper), som er udarbejdet i forbindelse med
Kommissionens offentlige høring i 2020/2021 om evaluering og revision af direktiv
2014/61/EU. Høringssvaret udtrykker dansk støtte til en revision af direktivet, og det
anføres, at der fra dansk side er stort fokus på at sikre hurtige, ensartede og digitale
ansøgningsprocedurer for graveadgang m.v. Det anføres dog samtidigt, at et
revideret direktiv (fortsat) bør udgøre en fleksibel ramme med minimumsstandarder
for at tage højde for de forskellige markedssituationer og administrative strukturer i
EU, og for at eventuelle nye regler eller krav vedrørende digitale
ansøgningsprocedurer i et revideret direktiv bør være tilstrækkelige fleksible til ikke
at kræve ændring eller opdeling af velfungerende eksisterende digitale systemer.
Fiberalliancen bemærker, at Danmark sammenlignet med mange andre
medlemsstater i EU i dag har effektive regler og vilkår for nedgravning af fibernet
med digitaliserede arbejdsgange for indhentelse af ledningsoplysninger i
Ledningsejerregistret (LER), graveansøgninger og tilladelser og koordinering af
gravearbejder mellem forskellige og konkurrerende forsyningsarter. Fiberalliancen
finder det helt afgørende, at revisionen af direktiv 2014/61/EU ikke fører til nye regler
eller krav, som vil kræve ændring eller opdeling af de allerede velfungerende
eksisterende digitale systemer i Danmark, hvilket vil være af væsentlig betydning for
energi- og fibernetkoncernernes fortsatte udbygning af fibernet. Under henvisning til
det danske høringssvar, som peger på, at øget brug af direktivets regler om
samgravning kan fremmes med nye regler om, at gravearbejder skal annonceres i
god tid, så andre graveaktører har mulighed for at tilkendegive interesse, finder
Fiberalliancen, at der i dag er etableret en velfungerende koordinering af
gravearbejder via LER. Samgravning finder mest anvendelse mellem
fiberoperatører, som typisk placerer deres tomrør og ledninger i fortov og vejrabat.
Som følge af en tiltagende uenighed mellem fiberoperatører om vilkår for
samgravning, herunder fordeling af graveomkostninger, lancerede Fiberalliancen i
2020 en aftaleskabelon for parallel nedlægning af kabler og tomrør.
Aftaleskabelonen skal sikre, at aftaler om samgravning ikke medfører forsinkelser
og/eller påfører unødige omkostninger for den udførende graveaktør.
Aftaleskabelonen har de seneste år bidraget til en mere gnidningsfri samgravning
mellem fiberoperatører. Fiberalliancen finder det helt afgørende, at den igangsatte
revision af direktiv 2014/61/EU ikke fører til ensartede og unødvendigt lange
annonceringsperioder for koordinering af gravearbejder, da det kan både forsinke og
fordyre den videre fiberudbygning i Danmark. Annonceringsperioder for samgravning
afhænger ofte af projekternes størrelse.
Fiberalliancen noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen lægger op til at definere
kategorier af gravearbejder til fremføring af net med meget høj kapacitet (primært
fibernet og 5G) som ikke skal kræve en forudgående gravetilladelse. Dette synes at
være i tråd med de danske regler om den såkaldte efteranmeldelsesordning for
Side 18/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0019.png
mindre, korterevarende gravearbejder, som primært er møntet på indgravning af
fiberstikledninger, som i dag tæller mere end 100.000 nye stikledninger på årsbasis.
Fiberalliancen hilser Kommissionens forslag om, at nye beboelsesejendomme
(etagebyggeri) og beboelsesejendomme, som gennemgår større renoveringer,
herunder energirenoveringer, skal have indlagt fiberinfrastruktur eller føringsveje
dertil - til alle husstande - velkommen. Ligeledes hilser Fiberalliancen
Kommissionens forslag om en obligatorisk ”Fiber-klar”-mærkningsordning
velkommen. I Danmark er en stor del af bygningsmassen allerede kablet med
fibernet, og med den foreslåede mærkningsordning bliver det fremover langt mere
synligt, når en bygning er digitalt fremtidssikret. Kommissionens forslag skal ses i
lyset af, at nye bygninger, herunder også energirenoverede bygninger, i dag opføres
efter moderne, energieffektive standarder, som betyder, at der opsættes
energibesparende vinduer m.v., som betyder, at radiobølger fra det overordnede
mobilnet får sværere ved at trænge ind i bygningerne. Med fiberkabling til alle
husstande sikres beboere i nye og energieffektive byggerier fortsat adgang til
mobilnettet gennem WiFi-calling og WiFi-offload.
KL bemærker, at det er et omfattende katalog af regler til at fremme udrulningen af
tidssvarende og fremtidssikret digital infrastruktur. KL er enig i, at der fortsat er
udfordringer med en effektiv udrulning af infrastruktur som fx manglende
koordinering og deling af eksisterende infrastruktur, ligesom der er udfordringer med
at dække fritliggende adresser med lang afstand til anden bebyggelse grundet
manglende kommerciel interesse. Men set i lyset af den danske dækning med pt. 97
pct. af adresserne, der har mulighed for at opnå hastigheder på min. 100/30Mbit/s,
synes forslaget til forordning at være disproportionalt i en dansk kontekst.
KL foreslår derfor en national dialog om forslaget til forordning i forhold til at afdække
konsekvenserne for den danske markedsbasserede tilgang til udrulningen og bl.a.
konsekvenserne for de digitaliserede og strømlinede ansøgningsprocesser på
området i den offentlige sektor.
Flere elementer som bl.a. forslaget om registrering og adgang til alle offentlige
faciliteter og øvrig infrastruktur, som vil kunne anvendes til bl.a. etablering af 5G eller
fibernet, samt pligten til at angive og koordinere alle planlagte arbejder inden for al
infrastruktur forventer KL vil give praktiske og administrative konsekvenser hvis
rækkevidde dog er svære at vurdere på det foreliggende grundlag. KL mener, at flere
tiltag i forslaget til forordning synes at være imod dansk retspraksis som eksempelvis
en tilgang med "stiltiende godkendelse" i tilfælde, hvor der ikke er truffet nogen
afgørelse inden for 4 måneder, ligesom der foreslås yderligere forpligtelser omkring
bl.a. processer og tidsfrister for behandling af ansøgninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet på en række møder i rådsarbejdsgruppen for it og tele.
Flere medlemslande har sat spørgsmålstegn ved valget af lovgivningsmæssigt
Side 19/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0020.png
instrument, idet man finder, at en forordning risikerer at blive for ufleksibelt i forhold
til eksisterende nationale foranstaltninger. Man foretrækker derfor et direktiv.
Formandskabet har i sin kompromistekst dog fastholdt forordningsformen, og der
tegner sig et flertal for denne løsning.
I kompromisteksten har formandskabet forsøgt at tydeliggøre, at forslaget er udtryk
for minimumsharmonisering, idet medlemslandene kan opretholde eller indføre
foranstaltninger i overensstemmelse med EU-retten, der er strengere eller mere
detaljerede end minimumskravene og giver løsninger, der muliggør bedre opnåelse
af forslagets formål.
Endvidere er Kommissionens kompetence til at fastsætte gennemførelsesretsakter
fjernet i kompromisteksten, og i stedet er det overladt til medlemsstaterne at
fastsætte kategorier af udrulning af elementer af net med meget høj kapacitet eller
tilhørende faciliteter, som ikke skal være genstand for nogen tilladelsesprocedure.
Samtidig er det i kompromisteksten angivet, at kompetente myndigheder kan kræve
tilladelse til udrulning af elementer af net med meget høj kapacitet eller tilhørende
faciliteter, hvis nærmere angivne hensyn gør sig gældende.
Der er en bred gruppe medlemslande, der er skeptiske over for eller modstandere af
reglerne om stiltiende accept, og disse bestemmelser er derfor slettet i
kompromisteksten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at reducere omkostningerne
ved udrulning af bredbåndsnet og at tilskynde til en hurtigere udrulning. Der er et
stort potentiale for besparelser på dette område, og der kan høstes flere fordele via
hurtigere udrulning. Deling af eksisterende fysisk infrastruktur er en måde at spare
på af anlægsudgifterne til etablering af bredbånd. Det må dog ikke ske på bekostning
af sikkerhed eller kritisk infrastruktur.
Regeringen støtter forslag, der kan fremme hurtige og strømlinede (digitale)
procedurer for udstedelse af tilladelser. Det er dog regeringens holdning, at der bør
tages hensyn til forskelle i nationale offentlige forvaltningssystemer, såsom de lokale
myndigheders autonomi, især med hensyn til tilladelsesprocedurer, hvorfor der kan
være behov for fleksible og alternative løsninger.
Regeringen ønsker, at krav om etablering af en eller flere centrale informationssteder
og krav om et enkelt nationalt digitalt indgangspunkt kan opfyldes ved brug af
eksisterende nationale, velfungerende digitale løsninger, idet krav om særlige
systemer kan være forbundet med store økonomiske konsekvenser. Regeringen
finder ikke, at der bør indføres nye kortlægningsforpligtelser, hvilket vurderes at
kunne være økonomisk og administrativt byrdefuldt for telebranchen og for offentlige
ejere af fysisk infrastruktur. Dertil bør krav om at stille oplysninger til rådighed på
forespørgsel være proportionale med behovet for adgangen til oplysningerne.
Side 20/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0021.png
Regeringen finder, at der nationalt bør gives mulighed for at fastholde f.eks.
tilsynsopgaver og procedurer for tvisteløsning hos de myndigheder, der allerede i
dag har kompetencen og beføjelserne hertil, herunder at der ved udpegning af et
organ til afgørelse af tvister er fleksibilitet.
Regeringen vil arbejde for, at der gives medlemsstaterne tilstrækkelig fleksibilitet i
forhold til opfyldelse af de rettigheder, forpligtelser og procedurer, der følger af
forslaget, for derved i størst muligt omfang at kunne tilpasse reglerne til nationale
forhold, herunder organiseringen af forskellige nationale og lokale myndigheders
kompetence- og opgavevaretagelse. Det er nødvendigt at finde en balance mellem
harmonisering og fleksibilitet, så medlemsstaterne kan fastlægge intern politik i
henhold til deres respektive nationale situation samt effekten og proportionaliteten af
et givent tiltag.
Regeringen vil arbejde for at begrænse de administrative byrder og omkostningerne
for stat, kommuner og virksomheder.
Regeringen finder det endvidere vigtigt, at de økonomiske konsekvenser står mål
med de gevinster ved en hurtigere udrulning af 5G og højhastighedsbredbånd, som
forslaget vil medføre.
Regeringen vil arbejde for, at tilladelser til anlæg ikke kan gives som følge af stiltiende
accept, således at hensyn til landskab, natur, miljø og naboer fortsat kan varetages.
Regeringen mener, at der er behov for fleksibilitet for at kunne implementere de
foranstaltninger, der er omfattet af Kommissionens forslag til forordning, hvorfor
regeringen umiddelbart går ind for, at lovgivningsinstrumentet ændres til et direktiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 13. oktober 2023. Grund- og nærhedsnotat blev oversendt den 12. april 2023.
Side 21/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0022.png
Teknologisk lederskab og konkurrenceevne
investeringer i digitale netværk og infrastrukturer
Kom-nr. foreligger ikke.
Nyt notat.
med
fokus
1. Resumé
Det spanske EU-formandskab ønsker en drøftelse om, hvordan man kan sikre
fremtidens investeringer i telesektoren med fokus på, hvordan sektoren kan
medvirke til at styrke den europæiske konkurrenceevne.
Emnet er sat emnet på dagsorden for teleministrenes rådsmøde den 5. december
2023 til politisk drøftelse.
2. Baggrund
Kommissionen gennemførte i foråret 2023 en offentlig høring om fremtiden for
telesektoren og dens infrastruktur. Formålet med Kommissionens høring var at
indsamle synspunkter om den teknologiske og markedsmæssige udvikling,
herunder hvordan udviklingen kan påvirke sektoren for elektronisk kommunikation.
Høringen berørte også, hvilke typer af infrastruktur der er nødvendige for Europas
digitale omstilling i de kommende år, og hvilke investeringsbehov dette giver
anledning til.
Regeringen svarede på høringen den 28. april og orienterede samme dag
Folketinget ved kopi af høringssvaret.
Det spanske EU-formandskab har sat en politisk drøftelse om fremtidens
investeringer i telesektoren på dagsorden for teleministrenes rådsmøde den 5.
december 2023. Der foreligger endnu ikke et diskussionsoplæg til drøftelsen.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde sin konklusion på den offentlige høring den 10.
oktober 2023. Heri anføres det, at en tidssvarende teleinfrastruktur er
grundlæggende for vækst, innovation og jobskabelse. Teleselskaberne har brug for
skala og smidighed for at tilpasse sig den teknologiske udvikling, men de
fragmenterede telemarkeder i EU holder dem tilbage.
Derfor er der iflg. Kommissionen brug for at gøre det lettere for selskaberne at
operere på tværs af grænserne og skabe ægte, paneuropæiske operationer samt
at tilpasse de lovgivningsmæssige rammer for at reducere omkostninger og
bureaukrati og sikre en hurtig implementering af teknologier. Kommissionen
annoncerer derfor et kommende forslag om en fremtidsorienteret 'Digital Networks
Act', som skal omdefinere reguleringen af telesektoren.
Side 22/23
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation 5/12-23
2786638_0023.png
Det spanske formandskab lægger op til en politisk drøftelse af, hvordan fremtidens
investeringer i telesektoren kan sikre Europas teknologiske lederskab og
konkurrenceevne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om den politiske drøftelse.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige,
økonomiske eller andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at de fremtidige lovgivningsmæssige rammer for
telesektoren bør sikre en fortsat markedsbaseret udrulning af infrastruktur, og at
reguleringen bør hvile på et princip om teknologineutralitet.
Regeringen opfordrer til forsigtighed med at indføre ny regulering på telemarkedet.
Det skal først demonstreres, at der rent faktisk er et problem, som kræver
ændringer. Det bør sikres, at fremtidige initiativer, herunder forslag til ny lovgivning,
ikke forstyrrer markedet og dets betydning i forhold til teleudbydernes investering i
infrastruktur.
Regeringen er ikke umiddelbart overbevist om, at konsolidering på telemarkedet og
skabelsen af store, paneuropæiske teleselskaber vil være til gavn for forbrugere og
virksomheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 23/23