Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3991 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
2786663_0001.png
SAMLENOTAT
3. EU’s maritime sikkerhedspakke .............................................................2
a. Forslag til ændring af direktiv 2009/18/EF om de grundlæggende
principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren.....................2
b. Forslag til ændring af direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF af 23. april 2009 om
opfyldelse af kravene til flagstater..............................................................9
c. Kommissionens forslag til direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EC af 23. april 2009 om
havnestatskontrol (havnestatskontroldirektivet) .......................................16
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0002.png
2/23
3. EU’s maritime sikkerhedspakke
a. Forslag til ændring af direktiv 2009/18/EF om de grundlæggende
principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
KOM(2023) 270
Revideret udgave af kommenteret dagsorden af 4. september 2023.
Ændringer er markeret med streg i margin.
1.
Resumé
Med forslaget tilsigter Kommissionen at opdatere og præcisere grundlaget
for undersøgelse af ulykker til søs i det maritime kommercielle segment. Dette
for at fremme læring fra ulykker og forebyggelse af tilsvarende fremadrettet.
Med forslaget indarbejdes tillige de erfaringer og den udvikling, der er sket i
den internationale regulering siden revisionen i 2009. Herunder falder
navnlig den Internationale Kode for ulykkes undersøgelse
1
, som er
udarbejdet af FN’s søfartsorganisation IMO (International Maritime
Organization).
EU-reguleringen er imidlertid mere omfattende end de internationale regler.
Således fastlægges det, at EU-medlemslandene skal etablere uafhængige
undersøgelsesenheder, som via national regulering informeres om maritime
ulykker og hændelser. De uafhængige undersøgelsesenheder skal herefter
foranledige en undersøgelse af maritime ulykker efter fælles retningslinjer og
metoder. For alvorlige ulykker skal der udarbejdes og offentliggøres
sikkerhedsundersøgelsesrapporter
herom.
Med
henblik
erfaringsopsamling skal alle ulykker og hændelser tillige registreres i en
fælles EU-database.
Med direktivforslaget lægges op til, at maritime ulykkesundersøgelser skal
forestås af en selvstændig myndighed. For at kunne udføre en grundig og
dækkende ulykkesundersøgelse skal de involverede ulykkesundersøgere
således have vide beføjelser. De skal eksempelvis have fornøden adgang til et
ulykkessted, kunne kræve nødvendig dokumentation udleveret, og de skal
kunne udspørge skaderamte og vidner. En struktur, som allerede er
gennemført for den Danske Maritime Havarikommission (Danish Maritime
Accident Investigation Board - DMAIB). Hertil skal de ressourcemæssige
rammer sikres, og denne myndigheds virke skal kvalitetssikres og certificeres.
1
Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty
or Marine Incident (Casualty Investigation Code)
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0003.png
3/23
Fokus har i det nuværende direktiv været på last- og passagerskibe samt
større fiskeskibe. Det er imidlertid en erkendelse, at mange ulykker finder sted
på mindre fiskeskibe. Kommissionen foreslår derfor, at alvorlige ulykker på
fiskeskibe under 15 meter tillige skal undersøges.
Endelig lægger forslaget op til, at EU's søsikkerhedsagentur, EMSA, i større
omfang skal tilbyde uddannelse af ulykkesundersøgere og yde teknisk og
operationel bistand til medlemslandene.
Regeringen er positiv over for at opdatere grundlaget for ulykkesundersø-
gelse til søs, herunder at grundlaget på EU-plan kommer til at omfatte mindre
fiskeskibe, hvilket allerede er tilfældet i Danmark. Regeringen støtter
forslaget om, at nationale ulykkesundersøgelser skal udføres af en
selvstændig myndighed og hvile på et egnet kvalitetsstyringssystem.
Proportionaliteten i forslaget om, at systemet tillige skal certificeres, skal
yderligere drøftes og afvejes i lyset af, at flere medlemslande (herunder
Danmark) har relativt små ulykkesundersøgelsesenheder, hvorfor en
certificering kan forekomme ressourcetung. Regeringen vil herudover
arbejde for at få området for ulykkesundersøgelse afgrænset til hændelser,
der sker i direkte forbindelse med maritime transport- og arbejdsopgaver til
søs.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december
med henblik på generel indstilling.
2.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 1. juni 2023 en maritim sikkerhedspakke, der
indeholder forslag til revision af fem retsakter:
Direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater
Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol
Direktiv 2009/18/EF om undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren
Direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser og
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af det europæiske
agentur for søfartssikkerhed (EMSA)
Hensigten er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim sikkerhed
og miljøbeskyttelse. Kommissionen ønsker med forslagene at tilpasse EU-
regelsættet til de internationale bestemmelser, der er fastsat i bl.a. FN’s
Søfartsorganisation (IMO); at styrke sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og
digitalisering; og at fremme tillid og samarbejde mellem medlemslandene,
Kommissionen og interessenter.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0004.png
4/23
For ændring af Direktiv 2009/18/EF om de grundlæggende principper for
undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren blev den danske sprogversion
af forslaget fremsendt til Rådet den 5. juni 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, ifølge hvilken
der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og forslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget fremsættes som opfølgning på den evaluering, Kommissionen
udførte på det maritime transportområde i 2018. Evalueringen viste, at
reguleringen havde opnået sit formål, fortsat er relevant og har medført
merværdi i form af selvstændige og uvildige undersøgelser af ulykker i den
maritime transportsektor. Undersøgelser, som helt overordnet bidrager til
bedre viden om sikkerhed til søs og som værktøj til at identificere områder,
som fordrer en særlig indsats.
Evalueringen viste yderligere, at der var behov for en opdatering, så direktivet
stemmer overens med den udvikling, der er sket i international regulering.
Dette drejer sig blandt andet om vedtagelsen af en ny IMO kode særlig for
ulykkesundersøgelser
2
, som skal sikres indført i medlemslandene.
Evalueringen viste også, at der er særlige udfordringer med visse kategorier
af fartøjer, som ikke indgår i det nuværende undersøgelsesregime, herunder
fiskeskibe med en længde under 15 meter. Der bliver altså ikke på nuværende
tidspunkt foretaget en systematisk undersøgelse af alvorlige ulykker for
mindre fiskeskibe i EU-landene. Generelt var der også behov for at præcisere
uklare definitioner herunder at tydeliggøre, på hvilken måde forskellige
ulykker skal undersøges. Endelig fastlægges tidsrammer for undersøgelser
ligesom grøn teknologi inddrages.
Kommissionen har fremlagt forslaget som led i en større maritim pakke som
tillige tilsigter en revision af havestatskontroldirektivet
3
og
flagstatsdirektivet
4
.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december med
henblik på generel indstilling.
3.
Formål og indhold
Med forslaget vil Kommissionen adressere den internationale udvikling i
normer for ulykkesundersøgelse, de erfaringer, der er oparbejdet siden det
2
Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a
Marine Casualty or Marine Incident (Casualty Investigation Code).
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0005.png
5/23
nuværende direktiv trådte i kraft, og det behov, der er konstateret for en
harmoniseret tilgang til området.
Konkret foreslås det at:
i) fastlægge, at ulykkesundersøgelser skal udføres af en myndighed i
medlemslandene, da det fordrer vidtgående beføjelser for at kunne
undersøge en hændelse på tilstrækkelig vis.
ii) præcisere, at skibe uden mekaniske fremdrivningsmidler, træskibe af
primitiv konstruktion og fritidsfartøjer omfattes, såfremt de anvendes
kommercielt.
iii) udvide området for ulykkesundersøgelser således, at det for meget
alvorlige ulykker (dødsulykker og forlis) på fiskeskibe med en
længde under 15 skal vurderes, om der skal iværksættes en
ulykkesundersøgelse.
iv) opdatere den fælles EU-regulering så den stemmer overens med den
udvikling, der er sket i forhold til international regulering på
ulykkesundersøgelser og evt. udbygge, hvor det er relevant.
v) muliggøre, at andre involverede lande kan biddrage med relevant
information til en ulykkesundersøgelse.
vi) pålægge medlemslandene, at alle ulykker rapporteres til den fælles
EU-database hertil (EMCIP).
vii) medlemslandene skal sikre de fornødne ressourcer til maritime
ulykkesundersøgelser.
viii) sikre at ulykkesundersøgelse sker på grundlag af et certificeret
kvalitetsstyringssystem.
ix) pålægge Kommissionen at sikre en kapacitetsopbygning til at støtte
ulykkesundersøgelser i de enkelte medlemslande med såvel træning
og vejledning som teknisk bistand.
Kommissionen finder, at forslaget vil fremme maritim sikkerhed ved, at
erfaringer fra undersøgelser af ulykker til søs inddrages i læring og
forebyggelse af tilsvarende ulykker fremadrettet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2,
ifølge hvilken der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og
forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Transport- og Turismeudvalg
(TRAN), som den 18. september 2023 fremlagde sit udkast til rapport om
forslaget. Europa-Parlamentet forventes at tage stilling til rapporten den 7.
december 2023.
5.
Nærhedsprincippet
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0006.png
6/23
Forslaget skal fremme, at maritime ulykkesundersøgelser iværksættes
konsekvent i alle EU-lande og på et fælles grundlag. Tilsvarende, at der sker
en rapportering til en fælles EU-database, hvorfra medlemslandene og
Kommissionen kan udlede læring og tendenser, der fordrer handling.
En individuel tilgang til maritime ulykkesundersøgelser i de enkelte lande vil
medføre en større grad af vilkårlighed i såvel omfanget af
ulykkesundersøgelser som de fremgangsmåder, der anvendes. En ordning,
der ikke sikrer, at ulykkesundersøgelser finder sted i alle medlemslande, kan
betyde usikkerhed og forvridning af det indre marked. Erfaringen med det
nuværende direktiv har desuden vist, at fælles rammer fremmer samarbejdet
om ulykkesundersøgelser mellem medlemslandene og mulighederne for at
drage fælles læring.
Det vurderes derfor, at fælles rammer for ulykkesundersøgelser bedst kan
opnås ved tilpasning af fællesskabsreguleringen, nu med mere præcise
rammer herfor.
Regeringen vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Det nuværende direktiv fastlægger primært rammer for, hvorledes de enkelte
medlemslande organiserer maritime ulykkesundersøgelser. Denne ikke-
borgerrettede del er ikke indført i national regulering. Den borgerrettede del
om pligten til at anmelde søulykker m.v. er gennemført ved bekendtgørelse
nr. 638 af 14. juni 2011 om indberetning af søulykker, dødsfald samt
hændelser til søs.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget rettes primært mod myndigheder i medlemslandene. Hertil
er det allerede indeholdt i den danske regulering om indberetning af søulykker
m.v. fastlagt, at de omhandlede hændelser skal indberettes til
Søfartsstyrelsen. Der vurderes derfor ikke at være behov for nye
reguleringsmæssige tiltag.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke, at de foreslåede ændringer til direktivet medfører nye
økonomiske konsekvenser for skibsfarten.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Tilpasningen og certificeringen af det kvalitetssystem, som i dag anvendes,
forventes at koste 1-2 mio. kr. Hertil kommer et årligt beløb i
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0007.png
7/23
størrelsesordenen 300.000
sikkerhedsstyringssystemet.
kr.
til
opretholdelse
og
styring
af
Kommissionens forslag om at udvide området for ulykkesundersøgelser af
pramme, træskibe af primitiv konstruktion og fritidsfartøjer vurderes at
medføre yderligere merudgifter.
Det bemærkes, at det følger af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsramme.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der er ikke identificeret andre konsekvenser ved forslaget.
Forslaget forventes at fremme beskyttelsesniveauet for arbejdstagere i den
maritime transportsektor i Danmark og Europa.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 7. juni 2023
med frist den 19. juni 2023.
Der er modtaget høringssvar fra CO-Søfart, Danske Rederier og Danske
Havne.
CO-Søfart har ikke bemærkninger til forslaget.
Danske Rederier har ikke bemærkninger til forslaget, men er generelt
interesseret i at EU opererer med ensartede principper for undersøgelser af
ulykker i søtransportsektoren for at forbedre sikkerheden til søs og beskytte
havmiljøet.
Danske Havne har ikke bemærkninger til de overordnede formål med
forslaget, som de kan tilslutte sig, men finder det uhensigtsmæssigt, hvis
midler til Connecting Europe Facility (CEF) reduceres som følge af
styrkelsen af EU's søsikkerhedsagentur, EMSA.
9.
Forhandlingssituationen
Forhandlingerne startede i juni 2023. Der var bred opbakning til formålet
med Kommissionens forslag. En række lande lagde vægt på, at direktivet
fortsat skulle begrænses til maritime transport- og arbejdsopgaver. Dertil
ønskede flere lande at sikre fleksibilitet mht. at indføre og certificere et
kvalitetsstyringssystem.
Flertallet af lande ønskede ikke at udvide direktivets anvendelsesområde
mht. skibe, der ikke fremdrives med mekaniske midler, primitive træskibe
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0008.png
8/23
og fritidsfartøjer. Ligeledes har medlemslandene været splittede på
inddragelsen af mindre fiskeskibe.
Slutteligt har der været et ønske fra flere medlemslande at sikre klarhed om
uafhængigheden af undersøgelsesenhederne hvorfor EMSA alene skal
inddrages i ulykkesundersøgelser efter anmodning.
10.
Regeringens holdning
Regeringen støtter arbejdet for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende.
Konkret er regeringen positiv over for at opdatere grundlaget for
ulykkesundersøgelse til søs, herunder at grundlaget på EU-plan kommer til
at omfatte mindre fiskeskibe, hvilket allerede er tilfældet i Danmark.
Regeringen støtter forslaget om, at nationale ulykkesundersøgelser skal
udføres af en myndighed og hvile på et egnet kvalitetsstyringssystem.
Proportionaliteten i forslaget om, at systemet tillige skal certificeres, skal
yderligere drøftes og afvejes i lyset af, at flere medlemslande (herunder
Danmark) har relativt små ulykkesundersøgelsesenheder, hvorfor en
certificering kan forekomme ressourcetung.
Regeringen vil herudover arbejde for at få området for ulykkesundersøgelse
afgrænset til hændelser, der sker i direkte forbindelse med maritime transport-
og arbejdsopgaver til søs.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for EU’s budget
fra 2028 og frem, og finder det centralt, at forslaget ikke foregriber
forhandlinger om den kommende flerårig finansielle ramme for EU’s budget,
og at udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketinget modtog grund- og nærhedsnotat d. 29. juni 2023.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 22. september 2023.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0009.png
9/23
b. Forslag til ændring af direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF af 23. april 2009 om
opfyldelse af kravene til flagstater
KOM (2023) 272
Notatet er en opdateret version af kommenteret dagsorden af 4.
september 2023. Ændringer er markeret med streg i margin.
1.
Resumé
Kommissionen har den 1. juni 2023 præsenteret forslag til ændring af
flagstatsdirektivet. Direktivet regulerer flagstaters forpligtelser til at sikre, at
internationale regler for sikkerhed til søs på flagstatens egne skibe er opfyldt.
Med forslaget ønsker Kommissionen at opdatere og tilpasse direktivet i
forhold til nye internationale regler og procedurer; at sikre tilstrækkelig
kapacitet hos flagstaterne til at udføre inspektion af egne skibe og
monitorering af anerkendte organisationer (klassifikationsselskaber), som
udfører arbejdet på vegne af flagstater; at fremme digitale løsninger i forhold
til inspektionsrapporter og brug af udveksling af elektroniske certifikater; og
at sikre en ensartet tilgang til opgørelsen af, i hvilken grad flagstaten opfylder
sine forpligtelser.
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser til forvaltning af
de foreslåede ændringer, da der bl.a. stilles krav om en øget kontrolindsats
over for egne skibe samt over for de anerkendte organisationer, som udfører
kontrol på vegne af flagstater. Der stilles også krav om EU-fælles
efteruddannelse af skibsinspektører, som udfører flagstatskontrol. Desuden
kan der forventes en potentiel it-udviklingsudgift for at gøre nationale
systemer kompatible med EU-systemer.
Regeringen hilser forslaget om en revision af flagstatsdirektivet velkomment
sammen med ambitionen om styrket implementering og håndhævelse af
internationale regler for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af søfarende. Regeringen er enig i
at fremme digitalisering af den maritime sektor, grøn skibsfart og reducere
administrative byrder for søfartsadministrationerne og erhvervet. Dertil
finder regeringen det vigtigt, at der skabes størst mulig sammenhæng mellem
de forskellige dele af den maritime sikkerhedspakke, og forslaget ikke påfører
staten urimeligt store byrder.
Regeringen finder, at reglerne som udgangspunkt skal følge de internationale
forpligtelser, og at eventuelle supplerende europæiske krav skal være
velbegrundede og stå mål med formålet. Regeringen finder det vigtigt, at
medlemslandene bevarer muligheden for selv at tilrettelægge arbejdet med
maritim sikkerhed og ønsker derfor, at medlemslandene bevarer fleksibilitet
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0010.png
10/23
med hensyn til uddannelse af inspektører og til prioritering af egne
ressourcer i forhold til tilsyn, således at unødige statsfinansielle udgifter kan
undgås, og sikkerhedsniveauet kan opretholdes.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december
med henblik på generel indstilling.
2.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 1. juni 2023 en maritim sikkerhedspakke, der
indeholder forslag til revision af fem retsakter, heriblandt direktiv
2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater.
Hensigten med den maritime sikkerhedspakke er at modernisere og styrke
EU-reglerne for maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse. Kommissionen
ønsker med forslagene at tilpasse EU-regelsættet til de internationale
bestemmelser, der er fastsat i bl.a. FN’s Søfartsorganisation (IMO), samt
styrke sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og digitalisering, og at fremme
tillid og samarbejde mellem medlemslandene, Kommissionen og
interessenter.
Den danske sprogversion af forslaget blev oversendt til Rådet den 5. juli
2023. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 100, stk. 2, ifølge hvilken der
fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget fremsættes som opfølgning på en evaluering, Kommissionen
udførte på det maritime transportområde i 2018, samt løbende monitorering
af landes implementering fra Kommissionens side. Evalueringen viste, at
direktivet bidrog til et højt niveau af søfartssikkerhed i EU i kraft af en
harmoniseret gennemførelse og håndhævelse af internationale regler.
Evalueringen viste også, at der i Kommissionens øjne var behov for:
i)
at der skabes klarhed i forhold til implementering af nye
internationale regler på EU niveau,
ii)
en harmoniseret tilgang til flagstaters inspektioner, kontroller,
monitorering af og informationsudveksling om deres skibe,
iii)
at sikre, at de nationale myndigheder har de nødvendige
ressourcer til at opfylde flagstatskravene.
Forslaget er en del af Kommissionens REFIT program, som skal sikre klarere
og mere effektiv regulering, som er i tråd med blandt andet den teknologiske
udvikling. Kommissionen peger på, at forslaget introducerer brug af
elektronisk udveksling af information, som vil reducere administrative
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0011.png
11/23
byrder. Det fremhæves også, at forslaget tjener til at implementere EU’s
politiske retning om en kulstofneutral og konkurrencedygtig europæisk
maritim transportsektor og bidrager til European Green Deal ved at
introducere nye teknologier, som skal effektivisere og dermed gøre maritim
transport mere grøn.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december med
henblik på generel indstilling.
3.
Formål og indhold
Formålet med opdateringen af flagstatsdirektivet (2009/21/EF) er at sikre, at
medlemsstaterne effektivt og konsekvent opfylder deres forpligtelser ifølge
FN’s søfartsorganisations (IMO) konventioner om sikkerhed til søs, der
fastsætter en række globale regler for søfarten. Sigtet med direktivet er at
forbedre sikkerheden og forebygge forurening fra skibe, der sejler i
international fart under en medlemsstats flag og dermed sikre kvaliteten af
europæisk skibsfart.
Medlemsstaterne forpligtes blandt andet til at sikre, at procedurer for
registrering og inspektion af skibe overholdes, at skibe overholder
internationale regler og standarder, at kontrol- og overvågningssystemer
implementeres, at eventuelle overtrædelser af internationale regler
sanktioneres, samt at en række nærmere angivne retningslinjer for
medlemsstaternes indsats, hvor et skib tilbageholdes ved
havnestatskontrol,
5
overholdes.
Dette gøres ved, at flagstater udsteder relevante certifikater på baggrund af
flagstatsinspektioner. Flagstater kan uddelegere dette arbejde til
organisationer,
6
som er anerkendte af EU, men det endelige ansvar for, at
skibe overholder reglerne, ligger hos flagstaterne.
Formålet med de foreslåede ændringer til direktivet er tillige at opdatere og
tilpasse direktivet til gældende internationale regler for dermed at sikre
juridisk klarhed og en ensartet tilgang på EU-niveau. Dette gælder særligt
i forhold til IMO’s kode for gennemførelse af retligt bindende IMO
instrumenter (III-koden), hvor de kontraherende lande blandt andet er
forpligtet til at undergå regelmæssige audits i forhold til
regelimplementering.
5
Havnestatskontrol er medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med hensyn til
overholdelse af internationale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forureningsforebyggelse samt
besætningens leve- og arbejdsvilkår om bord.
6
Ikke-statslige organisationer, som fastsætter og vedligeholder tekniske standarder for
skibsoperation og konstruktion med henblik på forsikring af skibe (klassifikationsselskaber).
Organisationerne varetager forskellige godkendelsesopgaver og certifikatudstedelser på vegne af
flagstater.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
12/23
Ændringerne skal også sikre tilstrækkelig inspektion af skibe og
monitorering af anerkendte organisationer, som udfører dette arbejde på
vegne af flagstater. Det indebærer at sikre en mere harmoniseret tilgang til
inspektioner og konsistens i forhold til tilsyn med anerkendte
organisationer. Til dette arbejde lægger forslaget op til, at der bevares en
kernekapacitet af teknisk personale i flagstatsadministrationerne.
Medlemslandene skal dermed sikre, at personale, som er involveret i at
udføre syn, inspektioner eller audits af skibe og rederier, har deltaget i en
fælles ordning for kapacitetsopbygning, som oprettes af Kommissionen
efter rådførelse med medlemsstaterne. Ikke-myndighedspersonel kan
anvendes til at bistå med udførelsen af inspektioner, men der stilles krav til
dokumentation af typen og omfanget af det inspektionsarbejde, der kan
udføres, og det skal præciseres, hvordan dette personel skal kommunikere
og rapportere. Flagstaten skal også sikre, at dette personel har tilstrækkelig
uddannelse, og at de overvåges i henhold til deres definerede opgaver.
Ændringerne har også til formål at fremme digitale løsninger. Dette gælder
særligt rapportering i forbindelse med skibsinspektioner samt brug af og
udveksling af elektroniske certifikater, som skal ske på måder, der er
kompatible med Det Europæiske Maritime Sikkerhedsagenturs (EMSA)
databaser. Dette tiltag sker på baggrund af et pilotprojekt mellem
Søfartsstyrelsen og EMSA om udvikling og indførelse af elektroniske
certifikater.
Ændringerne skal yderligere sikre en ensartet tilgang til forståelsen og
opgørelsen af, hvor godt flagstater opfylder sine krav som flagstat. Dette
indebærer forbedret samarbejde mellem nationale myndigheder, herunder
nedsættelsen af en EU højniveaugruppe for flagstatsanliggender. Desuden
skal systemet til at opgøre opfyldelsen af krav (performance measurement
scheme) opdateres og moderniseres for en mere effektiv og fortsat forbedret
indsats.
Forslaget indfører et krav om, at administrationerne skal råde over
tilstrækkelige ressourcer, der svarer til flådens størrelse og type med henblik
på at opfylde forpligtelsen til at udføre supplerende inspektioner af skibe, der
synes af anerkendte organisationer, samt efterleve EU-krav for tilsyn med og
overvågning af anerkendte organisationer. De nærmere bestemmelser
herfor vil blive fastlagt ved en gennemførelsesretsakt.
I forslaget er der tilføjet et anneks til flagstatsdirektivet, som indeholder de
for flagstater relevante dele af IMO’s kode for gennemførelse af retligt
bindende IMO instrumenter (III-koden). Kommissionen tildeles beføjelser
til at udstede delegerede retsakter i forhold at til opdatere annekset i tilfælde
af at nye bestemmelser for flagstater vedtages internationalt, særligt i IMO.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0013.png
13/23
Forslaget giver på nuværende tidspunkt anledning til en ændring i EU-
budgettet i form af en øget bevilling til EMSA. Kommissionen foreslår, at
EMSA tilføres 26 mio. kr. i perioden 2024-2027 samt 50 mio. kr. i perioden
2028-2034. Bevillingen finansieres inden for det eksisterende EU-budget via
omprioritering inden for udgiftsområde 1 (det indre marked, innovation og
det digitale område) fra Connecting Europe Facility.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for transport og
turisme (TRAN), som den 19. september 2023 fremlagde sit udkast til rapport
om forslaget. Europa-Parlamentet forventes at tage stilling til rapporten den
7. december 2023.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget skal sikre, at internationale krav til flagstater iværksættes
konsekvent i alle EU-lande og på et fælles grundlag for at sikre skibsfart af
høj kvalitet og lige markedsvilkår. I lyset af skibsfartens internationale
karakter vurderes det, at formålet ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de
individuelle medlemsstater.
Det vurderes derfor, at fælles rammer for krav til flagstater bedst kan opnås
ved tilpasning af fællesskabsreguleringen, nu med mere præcise rammer
herfor.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forpligtelserne til at varetage flagstatsopgaverne med henblik på at opfylde
de gældende internationale konventioner, som Danmark er tiltrådt, er
indarbejdet i gældende dansk ret, hvorfor forslaget vedrører en lang række
danske søfartslove med tilhørende bekendtgørelser og tekniske forskrifter.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre behov for tilpasning
af dansk lovgivning, idet det primært er rettet mod myndighedsarbejde,
som ikke vil skulle reguleres med lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes, at de foreslåede ændringer til direktivet vil medføre nye
erhvervsøkonomiske konsekvenser for skibsfarten bl.a. i form af betaling
af supplerende tilsyn fra Søfartsstyrelsen, ud over de tilsyn som foretages
af de anerkendte organisationer. Disse vurderes dog ikke være af væsentlig
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0014.png
14/23
karakter, ligesom forslaget heller ikke forventes at medføre væsentlige
administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser på ca. 8 mio.
kr. årligt. Der lægges op til en forøget kontrolindsats over for alle danske
skibe, som ikke nødvendigvis kan dækkes fuldt ud af brugerbetaling. Her
ud over skal der gennemføres en yderligere kontrolindsats over for de
anerkendte organisationer, som udfører kontrol på vegne af Danmark.
Ligeledes gøres efteruddannelse i regi af EMSA af skibsinspektører, som
udfører
flagstatskontrol,
obligatorisk.
Indførelsen
af
en
inspektionsdatabase vil desuden skulle gøres kompatibel med nationale it-
systemer, hvilket kan medføre en potentiel it-udviklingsudgift.
En vedtagelse af forslaget, som det foreligger, forventes derfor at medføre
væsentlige udgifter til opnormering af antallet og uddannelsen af
skibsinspektører samt andre udgifter forbundet med efterlevelsen af
ovennævnte bestemmelser. Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-
retsakter afholdes inden for eksisterende bevillingsrammer, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes på EU-niveau at bidrage til forebyggelse af ulykker,
som involverer tab af menneskeliv eller skade på miljøet, som resultat af
den forbedrede sikkerhed.
Forslaget forventes at fremme beskyttelsesniveauet for arbejdstagere i den
maritime transportsektor i Danmark og Europa.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalg for skibsfartspolitik
med frist den 14. august 2023. Der er ved fristens udløb ikke modtaget
høringsvar vedr. forslaget.
9.
Forhandlingssituationen
Forhandlingerne startede i september 2023. Der var i udgangspunktet bred
opbakning til formålet med forslaget, herunder at tilpasse regelsættet til
international regulering. Dog har størstedelen af medlemslandene fundet
Kommissionens forslag for præskriptivt og har udtrykt skepsis i forhold til
medlemsstaternes kapacitet til at imødekomme de nye krav, de
administrative byrder og omkostninger forbundet hermed.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget om en revision af direktivet om opfyldelse af krav
til flagstater velkomment og bakker op om Kommissionens ambition om at
styrke implementering og håndhævelse af internationale regler.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0015.png
15/23
Regeringen støtter arbejdet for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende. Regeringen finder,
at kvalitetsskibsfart er essentielt i forhold til at styrke sikkerhed til søs og for
at skabe lige konkurrencevilkår globalt.
Regeringen er enig i, at revisionen skal facilitere digitalisering af den
maritime sektor, fremme grøn skibsfart og reducere administrative byrder for
søfartsadministrationerne og erhvervet. Dertil finder regeringen det vigtigt, at
der skabes størst mulig sammenhæng mellem de forskellige dele af den
maritime sikkerhedspakke og at forslagene ikke påfører staten urimeligt store
byrder.
Grundet søfartens globale karakter finder regeringen, at reglerne som
udgangspunkt skal følge de internationale forpligtelser, og at eventuelle
supplerende europæiske krav skal være velbegrundede og stå mål med
formålet.
Regeringen finder det vigtigt at sikre et højt generelt sikkerhedsniveau på
skibe. Regeringen finder det derfor vigtigt, at medlemslandene bevarer
muligheden for selv at tilrettelægge arbejdet med maritim sikkerhed og
miljøbeskyttelse, således at unødvendige statsfinansielle udgifter kan undgås
og sikkerhedsniveauet på danskflagede skibe opretholdes. Regeringen vil
derfor arbejde for, at medlemslandene bevarer fleksibilitet med hensyn til
uddannelse af inspektører og til prioritering af egne ressourcer i forhold til
synsindsatsen.
Regeringen ønsker, at tilgangen til sikkerhedskontrol på skibe skal fremme
en sikkerhedskultur, hvor der er en generel forståelse af vigtigheden af
sikkerhed, og hvordan den opnås. Tilgangen skal være risikobaseret og tage
højde for det enkelte skibs individuelle operationelle forhold.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for EU’s budget
fra 2028 og frem, og finder det centralt, at forslaget ikke foregriber
forhandlinger om den kommende flerårige finansielle ramme for EU’s
budget, og at udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketinget modtog grund- og nærhedsnotat d. 1. september 2023.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 22. september 2023.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0016.png
16/23
c. Kommissionens forslag til direktiv om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EC af 23. april 2009 om
havnestatskontrol (havnestatskontroldirektivet)
KOM (2023) 271
Notatet er en opdateret version af kommenteret dagsroden af 4. september
2023. Ændringer er markeret med streg i margin.
1.
Resumé
Kommissionen har den 1. juni 2023 præsenteret forslag til ændring af
direktiv om havnestatskontrol (havnestatskontroldirektivet).
Havnestatskontroldirektivet regulerer inspektioner af fremmede skibe i
nationale havne med henblik på kontrol af overholdelse af regler for
sikkerhed, miljø, arbejds- og levevilkår om bord på skibe. Kommissionen
ønsker med forslaget at opdatere direktivet i forhold til nye internationale
regler og procedurer, at inkludere større fiskeskibe i kontrolregimet, at sikre
udbredelsen af digitale løsninger og at sikre en effektiv og harmoniseret
tilgang til udførelsen af havnestatskontrol på tværs af EU, som har fokus på
nye komponenter såsom opfyldelse af miljøkrav og brug af digitale løsninger
som elektroniske certifikater.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser i form af
behov for opdatering af national regulering. Forslaget forventes ikke at
have væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Der forventes at være statsfinansielle konsekvenser
forbundet med forslaget i form af øget ressourcebehov til forvaltning af de
foreslåede ændringer.
Regeringen hilser forslaget om en revision af havnestatskontroldirektivet
velkomment sammen med ambitionen om styrket implementering og
håndhævelse af internationale regler, for at sikre et højt niveau af maritim
sikkerhed, bekæmpelse af forurening og beskyttelse af søfarende. Regeringen
er enig i, at revisionen skal facilitere digitalisering af den maritime sektor,
fremme grøn skibsfart og reducere administrative byrder for
søfartsadministrationerne og erhvervet. Dertil finder regeringen det vigtigt,
at der skabes størst mulig sammenhæng mellem de forskellige dele af den
maritime sikkerhedspakke og at forslaget ikke påfører staten urimeligt store
byrder. Regeringen finder, at reglerne som udgangspunkt skal følge de
internationale forpligtelser, og at eventuelle supplerende europæiske krav
skal være velbegrundede og stå mål med formålet. Regeringen finder det
vigtigt, at medlemslandene bevarer muligheden for selv at tilrettelægge
arbejdet med sikring af maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse, således at
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0017.png
17/23
unødige statsfinansielle udgifter kan undgås og sikkerhedsniveauet
opretholdes.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december
med henblik på generel indstilling.
2.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 1. juni 2023 en maritim sikkerhedspakke, der
indeholder forslag til revision af fem retsakter, herunder direktiv 2009/16/EF
om havnestatskontrol.
Hensigten med pakken er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim
sikkerhed og miljøbeskyttelse. Kommissionen ønsker med forslagene at
tilpasse EU-regelsættet til de internationale bestemmelser, der er fastsat i
bl.a. FN’s Søfartsorganisation (IMO); at styrke sikkerhed til søs,
miljøbeskyttelse og digitalisering; og at fremme tillid og samarbejde
mellem medlemslandene, Kommissionen og interessenter.
Forslag til ændring af direktiv 2009/16/EC om havnestatskontrol blev
oversendt til Rådet den 4. juli 2023 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 100, stk. 2, ifølge hvilken der fastlægges
foranstaltninger på søtransportområdet. Forslaget skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget fremsættes som opfølgning på den evaluering, Kommissionen
udførte på det maritime transportområde i 2018, samt løbende monitorering
af landenes implementering fra Kommissionens side. Evalueringen
konkluderede, at direktivet bidrog til søfartssikkerheden i EU i kraft af en
harmoniseret gennemførelse og håndhævelse af internationale regler.
Evalueringen viste dog også nogle områder, som var problematiske
herunder:
i)
uoverensstemmelse mellem EU-krav og international
regulering,
ii)
EU-krav finder ikke anvendelse på fiskeskibe,
iii)
en skæv fordeling af inspektioner i EU,
iv)
udformning af skibets risikoprofil og mekanismen til
udvælgelse af skibe til inspektion er utidssvarende,
v)
overdreven afhængighed af papirbaserede certifikater,
vi)
utilstrækkelige og ufleksible procedurer og ressourcer.
Forslaget er en del af Kommissionens REFIT program, som skal medvirke
til, at EU lovgivning er enkel og tydelig, ikke medfører unødvendige byrder
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0018.png
18/23
og holder trit med den politiske, samfundsmæssige og teknologiske
udvikling.
Sagen er på dagsordenen for TTE(transport)-rådsmødet den 4. december med
henblik på generel indstilling.
3.
Formål og indhold
Havnestatskontrol er en ordning for inspektioner af fremmede skibe i
nationale havne og skal bidrage til at sikre, at flagstatskravene er overholdt
på skibe under andre landes flag. Kontrollen foretages af
havnestatsinspektører med henblik på at sikre, at besætningens kompetencer
og skibets tilstand og udstyr opfylder kravene i internationale konventioner
om sikkerhed, miljø, arbejds- og levevilkår om bord.
De specifikke formål med revisionen af havnestatskontroldirektivet er at:
1) opdatere og tilpasse direktivet til nye internationale regler og procedurer,
som er fastsat i FN's internationale søfartsorganisation (IMO), den
internationale arbejdsorganisation (ILO) og det regionale
havnestatskontrolregime (ParisMoU).
7
2) beskytte fiskefartøjer, deres besætning og miljøet. Fiskefartøjer er for
nuværende ikke omfattet af havnestatskontrollen. Forslaget indebærer en
mulighed for havnestaten til at indføre et havnestatskontrolsystem for
større fiskefartøjer med en længde på over 24 meter for derved at øge
graden af overholdelse af de internationale standarder for sikkerhed og
miljøbeskyttelse for denne type fartøj.
3) sikre en større udbredelse af digitale løsninger. Ændringerne tilskynder
navnlig en udbredelse og anvendelse af lovpligtige elektroniske
certifikater ved at knytte dem til skibets risikoprofil. En profil, der
anvendes når skibe udvælges til inspektion.
4) sikre en effektiv og harmoniseret tilgang til at udføre
havnestatskontrolinspektioner for bedre at kunne udpege fartøjer til
inspektion. Det indebærer en ændring af den risikoprofil, der ligger til
grund for udpegningen af fartøjer til inspektion. Der tilføjes blandt andet
nye komponenter for at målrette inspektioner mod skibe, der ikke
opfylder standarderne, mens skibe som opfylder kravene belønnes med
mindre hyppige inspektioner. De nye komponenter lægger blandt andet
øget vægt på efterlevelse af miljøkrav og brug af elektroniske certifikater.
7
Paris Memorandum of Understanding (Paris MoU) er et internationalt samarbejde om
havnestatskontrol, der blev udarbejdet i 1982 som det første af ni regionale mellemstatslige
strukturer til systematisk koordination af arbejdet med havnestatskontrol.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0019.png
19/23
5) opdatere en række definitioner og henvisninger til relateret EU-
lovgivning og relaterede IMO-regler for derved at sikre klarhed og
sammenhæng.
I forslaget tildeles Kommissionen beføjelser til at udstede delegerede
retsakter med henblik på at opdatere en liste med henvisninger til
konventioner, hvis nye konventioner vedtages som relevante instrumenter i
regi af Paris-MoU. Kommissionen får også beføjelse til at ajourføre listen
over procedurer og retningslinjer vedrørende havnestatskontrol, der er
vedtaget i Paris-MoU.
Forslaget fastsætter desuden, at Kommissionen ved vedtagelsen af
gennemførelsesretsakter skal tage særligt hensyn til Paris-MoU's rolle og
ekspertise, og sørge for at sådanne retsakter tager hensyn til den ekspertise og
erfaring, der er opbygget i inspektionssystemet i EU.
Forslaget giver på nuværende tidspunkt anledning til en ændring i EU-
budgettet i form af en øget bevilling til Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed (EMSA). Kommissionen foreslår, EMSA tilføres 14 mio.
kr. i perioden 2024-2027 samt 31 mio. kr. i perioden 2028-2034. Bevillingen
finansieres inden for det eksisterende EU-budget via omprioritering inden for
udgiftsområde 1 (det indre marked, innovation og det digitale område) fra
Connecting Europe Facility.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for transport og
turisme (TRAN). som den 19. september 2023 fremlagde sit udkast til rapport
om forslaget. Europa-Parlamentet forventes at tage stilling til rapporten den
7. december 2023.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget skal sikre, at havnestatskontrol iværksættes konsekvent i alle EU-
lande og på et fælles grundlag for at sikre skibsfart af høj kvalitet og lige
markedsvilkår. I lyset af skibsfartens internationale karakter vurderes det, at
formålet ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de individuelle
medlemsstater.
Regeringen finder på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forpligtelserne til at varetage havnestatsopgaverne med henblik på at opfylde
de gældende internationale konventioner, som Danmark har tiltrådt, er
indarbejdet i gældende dansk ret i Bekendtgørelse om havnestatskontrol af
skibe (BEK nr. 262 af 09/04/2018).
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0020.png
20/23
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk
lovgivning, herunder Bekendtgørelse om havnestatskontrol af skibe (BEK
nr. 262 af 09/04/2018).
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Kommissionens tiltag sker på baggrund af et pilotprojekt
mellem Søfartsstyrelsen og EMSA om udvikling og indførelse af
elektroniske certifikater. Der er således allerede gennemført indførelse af
elektroniske certifikater for danske skibe omfattet af direktivet. Der
forventes administrative lettelser for erhvervet som følge af afskaffelse af
kravet om, at skibe, der potentielt er genstand for inspektion, skal anmelde
det forventede ankomsttidspunkt 72 timer i forvejen.
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser på ca. 6 mio.
kr. årligt i form af flere årsværk til Søfartsstyrelsen til forvaltningen af de
foreslåede ændringer. Dette gælder særligt i forhold til, at der indføres krav
om, at alle rapporter fra havnestatskontrolinspektioner skal valideres af en
anden inspektør end den inspektør, der har foretaget inspektionen. Der
stilles også krav om, at udvidede inspektioner af visse fartøjer, som anses
for at frembyde en højere risiko, skal foretages af mere end én
havnestatsinspektør. Såfremt der fra dansk side gøres brug af den frivillige
ordning om at gennemføre havnestatskontrol af større udenlandske
fiskeskibe, vil dette medføre yderligere statsfinansielle konsekvenser i
form af flere årsværk til Søfartsstyrelsen til gennemførelse af kontrollen og
forvaltningen af den foreslåede ordning. Det bemærkes, at udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for eksisterende bevillingsrammer, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at have en positiv effekt for sikkerheden til søs og bidrage
til efterlevelsen af miljøkrav og reglerne om forurening fra skibe samt sikre
bedre arbejds- og levevilkår om bord for søfarende.
Forslaget forventes at fremme beskyttelsesniveauet for arbejdstagere i den
maritime transportsektor samt at bidrage til lige konkurrencevilkår i
sektoren.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalg for skibsfartspolitik
med frist den 14. august 2023. Der er ved fristens udløb indkommet
høringsvar fra Danske Rederier, Danske Havne og Danske Shipping og
Havnevirksomheder
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
21/23
Danske Rederier
støtter Kommissionens forslag om at overveje at
inkorporere miljøparametre i skibets risikoprofil for inspektioner i
havnestater, så længe disse kan håndhæves effektivt og bidrager til at skabe
lige vilkår for alle skibe. Samtidig lægger Danske Rederier op til, at det
skal sikres, at sikkerhedsparametre bevarer deres betydning i forhold til
beregningen af skibets risikoprofil. Danske Rederier mener, at en
omfattende og afbalanceret tilgang er afgørende for at opretholde
sikkerheden og miljøintegriteten for skibe, der opererer i danske farvande.
Det helt primære mål med havnestatskontrol er stadig muligheden for at
kunne identificere skibe, der ikke lever op til de internationale regler via et
harmoniseret system. Danske Rederier bemærker i den forbindelse, at
Kommissionen ønsker at inddrage skibets Carbon Intensity Indicator (CII)
som en parameter for skibets risikoprofil, hvilket Danske Rederier stiller
sig uforstående overfor. Kommissionen foreslår, at skibe i CII kategori D-
E skal anses som skibe med en højere risiko, og derfor skal udtages til
hyppigere inspektion. Danske Rederier vil her gerne bemærke, at hvis et
skib bliver klasset i kategori D (3 år i træk) eller E, så er rederiet forpligtet
til at udarbejde en action plan, som herefter kan godkendes af skibets
flagstat, hvorefter der udstedes et Certificate of Compliance, som medfører
at skibet kan sejle videre i helt lovlig og compliant tilstand. Danske
Rederier mener derfor ikke, at inddragelse af CII i skibets risikofaktor vil
være i tråd med hensigten i havnestatskontrollen, og bemærker i tillæg
også, at et skib kan få en mindre god rating, hvis det grundet sin operation
har ligget meget stille i længere perioder, og at det derfor ikke behøver at
være et udtryk for mis-management.
Danske Rederier bemærker også Kommissionens hensigt med at fremme
brugen af elektroniske certifikater, ved at inddrage dette som en
risikofaktor for udvælgelse af skibe til havnestatskontrol. Det er Danske
Rederiers opfattelse, at dette ikke er en hensigtsmæssig måde at fremme
brugen af elektroniske certifikater, idet der ikke er belæg for at tro, at skibe
er mere sikre eller compliant, hvis de er udstyrede med elektroniske
certifikater i forhold til konventionelle papircertifikater. Desuden så er
papircertifikater fortsat i overensstemmelse med de internationale
konventioner.
Danske Havne
har ikke generelle bemærkninger til de overordnede regler
i forslaget. Danske havne har dog følgende konkrete bemærkninger:
Ad art. 8 (12) om force majeure og adgangsforbud:
Danske Havne lægger
vægt på, at opgaven ikke vil påføre havnene væsentlige administrative
byrder, herunder at det er nemt tilgængeligt at undersøge, hvilke skibe er
omfattet af adgangsforbud.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0022.png
22/23
Ad art. 25 om oplysninger, som en havnemyndighed skal meddele
havnestatskontrolmyndigheden:
Danske Havne lægger vægt på, at opgaven
ikke vil påføre havnene væsentlige administrative byrder.
Ad art. 30 om overvågning af medlemsstaternes overholdes af reglerne:
Det fremgår ikke klart, hvem der har ansvaret for at lave et
kvalitetsstyringssystem, men det lægges til grund, at det er
Søfartsstyrelsen, som bærer ansvar og omkostninger herfor.
Danske Shipping og Havnevirksomheder
bemærker den tidsmæssige
stramning af den eksisterende tidsramme for hvornår Actual Time Arrived
(ATA) og Actual Time Departure (ATD), jf. Artikel 24 stk. 2., senest skal
indrapporteres efter faktisk ankomst og afgang i SafeSeaNet.
I den eksisterende operationelle virkelighed accepterer Søfartsstyrelsen op
til 6 timers forsinkelse, hvilket betyder at der er tale om en væsentlig
stramning.
I en offentlig tilgængelig tabel med procentvis fordeling af hvornår
registreringerne af ATA og ATD i medlemslandene finder sted, kan man
læse følgende fordelinger, der op-rundet fra en decimal er ens i Danmark:
Indenfor 3 timer: 72%
Efter 3 timer: 27%
Danske Shipping og Havnevirksomheder opfordrer derfor til at have denne
fordeling i erindring ift. en overgang til tre timers frist, og for Danske
Shipping og Havnevirksomheder er det ønskeligt at en stramning
tidsmæssigt er tættere på 6 timer end på 3 timer, på baggrund af den
operationelle virkelighed.
9.
Forhandlingssituationen
Forhandlingerne startede i oktober 2023. Der var i udgangspunktet bred
opbakning til formålet med forslaget herunder at tilpasse regelsættet til
international regulering (IMO) og til ParisMoU. Flere lande har udtrykt
skepsis i forhold til indlemmelse af fiskeskibe i havnestatskontrolregimet
og i forhold til at optage miljøparametre i skibenes risikoprofil. Der har
heller ikke blandt medlemslandene været stor appetit på digitalisering og
elektronisk udveksling af information.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget om en revision af havnestatskontroldirektivet
velkomment og bakker op om Kommissionens ambition om at styrke
implementering og håndhævelse af internationale regler.
Rådsmøde nr. 3991 (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2023 - Bilag 2: Samlenotat rådsmøde transport, tele og energi 4/12-23, EU's martime sikkerhedspakke
2786663_0023.png
23/23
Regeringen støtter arbejdet for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende. Regeringen finder,
at kvalitetsskibsfart er essentielt i forhold til at styrke sikkerhed til søs og for
at skabe lige konkurrencevilkår globalt.
Regeringen er enig i, at revisionen skal facilitere digitalisering af den
maritime sektor, reducere administrative byrder for søfartsadministrationerne
og erhvervet samt fremme grøn skibsfart. Dertil finder regeringen det vigtigt,
at der skabes størst mulig sammenhæng mellem de forskellige dele af den
maritime sikkerhedspakke, og at forslagene ikke påfører staten urimeligt store
byrder.
Grundet søfartens globale karakter finder regeringen, at reglerne som
udgangspunkt skal følge de internationale forpligtelser, og at eventuelle
supplerende europæiske krav skal være velbegrundede og proportionale.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene bevarer muligheden for
selv at tilrettelægge arbejdet med sikring af maritim sikkerhed og
miljøbeskyttelse, således at unødige statsfinansielle udgifter kan undgås og
sikkerhedsniveauet på danskflagede skibe opretholdes.
Regeringen vil generelt arbejde for, at ændringer i direktivet tjener faglige
formål og ikke skaber unødige byrder for erhvervet eller myndighederne.
Regeringen ønsker derudover, at direktivet følger procedurer og vejledninger
vedtaget i regi af det internationale samarbejde om havnestatskontrol, Paris-
MoU. Forslaget inkluderer for eksempel frivillig havnestatskontrol af
fiskeskibe over 24 meter, hvilket regeringen stiller sig positiv over for. Dog
vil regeringen arbejde for, at det forberedende arbejde sker i regi af Paris
MoU, da den største ekspertise inden for området findes her.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for EU’s budget
fra 2028 og frem, og finder det centralt, at forslaget ikke foregriber
forhandlinger om den kommende flerårige finansielle ramme for EU’s
budget, og at udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketinget modtog grund- og nærhedsnotat d. 1. september 2023.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 22. september 2023.