Europaudvalget 2023-24
Det Europæiske Råd 14-15/12-23 Bilag 6
Offentligt
2801585_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 15. december 2023
(OR. en)
EUCO 20/23
CO EUR 16
CONCL 6
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Det Europæiske Råds møde (14. og 15. december 2023)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 20/23
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0002.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
I.
1.
UKRAINE
Det Europæiske Råd gentager sin resolutte fordømmelse af Ruslands angrebskrig mod
Ukraine, som udgør en åbenbar overtrædelse af FN-pagten, og bekræfter på ny Den
Europæiske Unions urokkelige støtte til Ukraines uafhængighed, suverænitet og territoriale
integritet inden for dets internationalt anerkendte grænser og dets naturlige ret til selvforsvar
mod den russiske aggression.
2.
Det Europæiske Råd minder om sine tidligere konklusioner og bekræfter Den Europæiske
Unions urokkelige tilsagn om fortsat at yde stærk politisk, finansiel, økonomisk, humanitær,
militær og diplomatisk støtte til Ukraine og dets folk, så længe det er nødvendigt.
3.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater vil fortsat adressere Ukraines presserende
militære og forsvarsmæssige behov. Navnlig insisterer Det Europæiske Råd på betydningen af
rettidig, forudsigelig og holdbar militær støtte til Ukraine, især gennem den europæiske
fredsfacilitet og EU's militære bistandsmission samt gennem direkte bilateral bistand fra
medlemsstaterne. Det Europæiske Råd understreger det presserende behov for at fremskynde
leveringen af missiler og ammunition, navnlig som led i initiativet vedrørende en million
stykker artilleriammunition, og for at forsyne Ukraine med flere luftforsvarssystemer.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til at intensivere arbejdet med reformen af den
europæiske fredsfacilitet og den yderligere forhøjelse af finansieringen heraf på grundlag af
forslaget fra den højtstående repræsentant.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater er fortsat fast besluttede på at bidrage til
sikkerhedsmæssige tilsagn over for Ukraine på lang sigt og sammen med partnere, hvilket vil
hjælpe Ukraine med at forsvare sig, modstå destabiliseringsbestræbelser og afskrække fra
fremtidige angrebshandlinger. I forlængelse af rapporten fra den højtstående repræsentant
drøftede Det Europæiske Råd EU's fremtidige sikkerhedsmæssige tilsagn over for Ukraine.
Det opfordrer den højtstående repræsentant og medlemsstaterne til at arbejde videre hermed i
Rådet. Det Europæiske Råd vil fortsat følge sagen tæt.
EUCO 20/23
1
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0003.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
Militær støtte og sikkerhedsmæssige tilsagn vil blive givet med fuld respekt for visse
medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik og under hensyntagen til alle medlemsstaternes
sikkerheds- og forsvarsinteresser.
4.
I lyset af de fortsatte russiske angreb på Ukraines civile og kritiske infrastruktur vil Den
Europæiske Union og dens medlemsstater intensivere ydelsen af yderligere humanitær bistand
og civilbeskyttelsesbistand til Ukraine samt bistand for at sikre dets energisektors
modstandsdygtighed gennem vinteren. Herudover er Den Europæiske Union fortsat fast
besluttet på at støtte Ukraines genrejsning, genopretning og genopbygning i samordning med
internationale partnere, herunder minerydningsprocessen og den psykosociale rehabilitering.
5.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater vil fortsætte deres intensive globale
outreachindsats og samarbejde med Ukraine og partnere fra alle verdens regioner for at sikre
den bredest mulige internationale støtte til en altomfattende, retfærdig og varig fred og de
centrale principper og mål i Ukraines fredsformel, med henblik på et fremtidigt globalt
fredstopmøde.
6.
Det Europæiske Råd gentager sin opfordring til markante fremskridt i samordning med
partnere, med hensyn til hvordan ekstraordinære indtægter i private enheders besiddelse, som
stammer direkte fra Ruslands immobiliserede aktiver, kan dirigeres til støtte for Ukraine og
dets genopretning og genbygning i overensstemmelse med gældende aftalemæssige
forpligtelser og med EU-retten og folkeretten. I denne forbindelse noterer det sig de seneste
forslag vedrørende ekstraordinære indtægter, der stammer fra immobiliserede russiske aktiver.
EUCO 20/23
2
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0004.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
7.
Rusland og dets ledere skal drages fuldt til ansvar for at føre en angrebskrig mod Ukraine og
for andre af de alvorligste forbrydelser i henhold til folkeretten samt for de massive
ødelæggelser forårsaget af dets krig. Det Europæiske Råd opfordrer til yderligere
bestræbelser, herunder i kernegruppen, på at oprette et tribunal for retsforfølgning af
aggressionsforbrydelsen mod Ukraine, som vil have den mest omfattende tværregionale støtte
og legitimitet, og en fremtidig erstatningsmekanisme; det gentager sin støtte til Europarådets
register over skader forårsaget af Den Russiske Føderations aggression mod Ukraine som et
første håndgribeligt skridt i denne retning. Det opfordrer også alle stater til hurtigt at
undertegne og ratificere Ljubljana-Haag-konventionen om internationalt samarbejde om
efterforskning og retsforfølgning af folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden,
krigsforbrydelser og andre internationale forbrydelser. Det Europæiske Råd gentager også sin
støtte til Den Internationale Straffedomstols arbejde og fordømmer Ruslands fortsatte forsøg
på at undergrave dens internationale mandat og funktion.
8.
Det Europæiske Råd gentager sin indtrængende opfordring til, at Rusland og Belarus
omgående sørger for, at alle ulovligt deporterede og overførte ukrainske børn og andre civile
vender sikkert tilbage til Ukraine.
9.
Den Europæiske Union er fast besluttet på yderligere at svække Ruslands evne til at føre sin
angrebskrig, herunder gennem yderligere styrkelse af dens sanktioner og gennem fuld og
effektiv gennemførelse heraf samt forebyggelse af omgåelse heraf, navnlig med hensyn til
højrisikovarer, i tæt samarbejde med partnere og allierede. Det Europæiske Råd ser med
tilfredshed på vedtagelsen af den 12. sanktionspakke. Det ser også med tilfredshed på den
enighed, der er opnået om direktivet om definitionen af strafbare handlinger og sanktioner for
så vidt angår overtrædelse af Unionens restriktive foranstaltninger. Det Europæiske Råd
fordømmer Irans, Belarus' og Nordkoreas fortsatte militære støtte til Ruslands angrebskrig.
Ligeledes opfordrer det indtrængende alle lande til ikke at yde materiel eller anden støtte til
Ruslands angrebskrig. Den Europæiske Union vil fortsætte sit intensive arbejde med partnere
om at bekæmpe Ruslands falske narrativer og desinformation om krigen.
EUCO 20/23
3
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0005.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
10.
Det Europæiske Råd fremhæver betydningen af sikkerhed og stabilitet i Sortehavet. Det er
afgørende, at Ukraines korneksport er bæredygtig og når ud til verdensmarkederne. Det
Europæiske Råd støtter alle bestræbelser på at lette eksporten af Ukraines korn og andre
landbrugsprodukter til de lande, der har størst behov, navnlig i Afrika og Mellemøsten. Det
Europæiske Råd understreger også betydningen af at udnytte EU's solidaritetsbaners
potentiale fuldt ud og opfordrer Kommissionen til at fremskynde arbejdet sammen med
medlemsstaterne for at foreslå nye foranstaltninger med henblik på yderligere at udvikle
solidaritetsbanernes kapacitet på alle ruter.
11.
Den Europæiske Union vil fortsat støtte Republikken Moldova og Georgien i at tackle de
udfordringer, som de står over for som følge af Ruslands angrebskrig mod Ukraine.
II.
12.
MELLEMØSTEN
Det Europæiske Råd havde en indgående strategisk drøftelse om Mellemøsten.
III. UDVIDELSE OG REFORMER
13.
Det Europæiske Råd minder om Granadaerklæringen og understreger, at udvidelse er en
geostrategisk investering i fred, sikkerhed, stabilitet og velstand. Den er en drivkraft for at
forbedre de europæiske borgeres økonomiske og sociale forhold og mindske forskellene
mellem landene og skal fremme Unionens værdigrundlag. Hvad angår udsigten til en
yderligere udvidet Union, skal både de kommende medlemsstater og EU på
tiltrædelsestidspunktet være klar. Arbejdet med begge spor bør videreføres parallelt.
Kommende medlemmer skal intensivere deres reformbestræbelser, navnlig på
retsstatsområdet, i overensstemmelse med tiltrædelsesprocessens meritbaserede karakter og
med EU's bistand. Parallelt hermed er Unionen nødt til at skabe det nødvendige interne
grundlag og forberede reformer for derved at fastlægge Unionens langsigtede ambitioner, og
hvordan de kan virkeliggøres, og adressere centrale spørgsmål vedrørende dens prioriteter og
politikker og dens handleevne. Dette vil gøre EU og den europæiske suverænitet stærkere.
EUCO 20/23
4
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0006.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
14.
Det Europæiske Råd godkender Rådets konklusioner om udvidelsen af 12. december 2023. På
grundlag af Kommissionens udvidelsespakke af 8. november 2023 beslutter Det Europæiske
Råd følgende:
Ukraine og Republikken Moldova
15.
Det Europæiske Råd beslutter at indlede tiltrædelsesforhandlinger med Ukraine og
Republikken Moldova.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til at vedtage de respektive forhandlingsrammer, når de
relevante skridt, der er fastsat i Kommissionens respektive henstillinger af 8. november 2023,
er taget.
Georgien
16.
Det Europæiske Råd beslutter også at give Georgien status som kandidatland, ud fra den
forståelse at de relevante skridt, der er fastsat i Kommissionens henstilling af 8. november
2023, er taget.
Bosnien-Hercegovina
17.
Det Europæiske Råd vil indlede tiltrædelsesforhandlinger med Bosnien-Hercegovina, når
medlemskabskriterierne er opfyldt i nødvendig grad.
Det opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport til Rådet om fremskridtene senest i marts
2024 med henblik på at træffe en beslutning.
Nordmakedonien
18.
Den Europæiske Union er rede til at afslutte den indledende fase af
tiltrædelsesforhandlingerne med Nordmakedonien, så snart det har opfyldt sit tilsagn om at
gennemføre de forfatningsmæssige ændringer, der er omhandlet i Rådets konklusioner af 18.
juli 2022, i overensstemmelse med sine interne procedurer. Det Europæiske Råd opfordrer
Nordmakedonien til at fremskynde gennemførelsen af disse ændringer.
EUCO 20/23
5
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0007.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
Vestbalkan
19.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny sit fulde og utvetydige engagement i Vestbalkans
perspektiv for EU-medlemskab og opfordrer til, at tiltrædelsesprocessen fremskyndes.
20.
Det Europæiske Råd noterer sig Kommissionens meddelelse om en ny vækstplan for
Vestbalkan, der har til formål at fremskynde den socioøkonomiske konvergens mellem
Vestbalkan og Den Europæiske Union på grundlag af strenge betingelser og opfordrer
regionen til at øge tempoet i EU-relaterede reformer og fremme regional økonomisk
integration gennem det fælles regionale marked baseret på EU's regler og standarder.
21.
Det Europæiske Råd er fortsat fast besluttet på at fremme den gradvise integration mellem
Den Europæiske Union og regionen under selve udvidelsesprocessen på en reversibel og
meritbaseret måde.
Reformer
22.
Efterhånden som Unionen udvides, kræver vellykket europæisk integration, at Unionens
politikker er fremtidssikrede og finansieres på en bæredygtig måde på grundlag af de værdier,
som Unionen bygger på, og at EU's institutioner fortsat fungerer effektivt.
23.
Det Europæiske Råd vil drøfte interne reformer på sine kommende møder med henblik på
senest i sommeren 2024 at vedtage konklusioner om en køreplan for det fremtidige arbejde.
IV.
24.
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME 2021-2027
Det Europæiske Råd drøftede revisionen af den flerårige finansielle ramme 2021-2027, jf.
dokument EUCO 23/23, som de 26 stats- og regeringschefer støttede kraftigt. Det Europæiske
Råd vil vende tilbage til spørgsmålet i begyndelsen af næste år.
EUCO 20/23
6
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0008.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
V.
25.
SIKKERHED OG FORSVAR
I forbindelse med global ustabilitet, strategisk konkurrence og sikkerhedstrusler understreger
Det Europæiske Råd betydningen af at styrke europæisk sikkerhed og forsvar for at skabe en
ambitiøs geopolitisk Union. Unionen skal påtage sig et større ansvar for sin egen sikkerhed og
sit eget forsvar, følge en strategisk fremgangsmåde og øge sin evne til at handle på egen hånd.
26.
Efter at have gjort status over det arbejde, der er udført for at gennemføre dets tidligere
konklusioner, Versailleserklæringen og det strategiske kompas, understreger Det Europæiske
Råd, at der skal gøres mere for at opfylde Unionens mål om at øge forsvarsberedskabet og øge
forsvarsudgifterne på en samarbejdsbaseret måde, herunder styrke forsvarsinvesteringer og
kapacitetsudvikling, og for at opnå et effektivt og integreret marked på forsvarsområdet.
Navnlig vil Det Europæiske Råd
a)
opfordre til, at de eksisterende foranstaltninger gennemføres hurtigst muligt for at lette
og koordinere fælles indkøb og øge den europæiske forsvarsindustris interoperabilitet
og produktionskapacitet med henblik på at genopbygge medlemsstaternes lagre, navnlig
i lyset af den støtte, der skal ydes til Ukraine
b)
opfordre den højtstående repræsentant og Kommissionen til i koordination med Det
Europæiske Forsvarsagentur hurtigt at fremlægge en strategi for den europæiske
forsvarsindustri, herunder et forslag til et europæisk program for forsvarsinvesteringer, i
lyset af behovet for at styrke den europæiske forsvarsteknologiske og
industrielle
base, herunder SMV'er, og gøre den mere innovativ, konkurrencedygtig og
modstandsdygtig
EUCO 20/23
7
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0009.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
c)
understrege betydningen af at videreudvikle et integreret marked på forsvarsområdet for
at styrke de grænseoverskridende forsyningskæder, sikre kritiske teknologier og
forbedre europæisk forsvarsindustris konkurrenceevne. Med henblik herpå bør EU's
regelramme for forsvarsindustrien tilpasses for at øge interoperabiliteten,
standardiseringen og harmoniseringen af certificeringsprocessen og for at muliggøre en
hurtigere og mere fleksibel indsats, navnlig med hensyn til offentlige udbud
d)
i lyset af den næste årlige situationsrapport om det strategiske kompas og i
overensstemmelse med de tilsagn, som de deltagende medlemsstater har indgået inden
for rammerne af det permanente strukturerede samarbejde (PESCO), opfordre til at
intensivere arbejdet med at øge Unionens forsvarsberedskab, modstandsdygtighed og
sikkerhed, herunder gennem forsvarsinvesteringer, militær mobilitet, regelmæssige
liveøvelser, forbedring af rumsikkerheden, imødegåelse af cybertrusler og hybride
trusler, håndtering af udenlandsk informationsmanipulation og indblanding på grundlag
af den nyligt etablerede værktøjskasse, som omfatter muligheden for at undersøge nye
restriktive foranstaltninger, og styrkelse af udviklingen gennem samarbejde af de
kapaciteter, der er nødvendige for at gennemføre den samlede vifte af missioner og
operationer, navnlig gennem gennemførelsen af EU-kapaciteten til hurtig deployering
e)
opfordre til styrkelse af Den Europæiske Investeringsbank-Gruppes rolle til støtte for
europæisk sikkerhed og forsvar med udgangspunkt i bankens nylige strategiske
europæiske sikkerhedsinitiativ,
f)
opfordre til fortsat at arbejde for at styrke den nye civile FSFP-aftale i lyset af Rådets
konklusioner om den civile FSFP af 11. december 2023.
EUCO 20/23
8
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0010.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
27.
En stærkere og mere kompetent Europæisk Union på sikkerheds- og forsvarsområdet vil
bidrage positivt til global og transatlantisk sikkerhed og er et supplement til NATO, der
fortsat udgør grundlaget for dets medlemmers kollektive forsvar. Dette berører ikke den
særlige karakter af visse medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik og tager hensyn til alle
medlemsstaternes sikkerheds- og forsvarsinteresser.
VI.
MIGRATION OG ANDRE PUNKTER
Migration
28.
Det Europæiske Råd havde en strategisk drøftelse om migration og noterede sig den nylige
skrivelse fra formanden for Europa-Kommissionen.
29.
Den Europæiske Union vil fortsat følge en samlet tilgang til migration, som kombinerer øgede
foranstaltninger udadtil, gensidigt fordelagtige omfattende partnerskaber med oprindelses- og
transitlande, tackling af de grundlæggende årsager til migration, muligheder for regulær
migration, mere effektiv beskyttelse af EU's ydre grænser, resolut bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, menneskehandel og -smugling, instrumentalisering af migration som en hybrid
trussel samt forøgelse af antallet af tilbagesendelser.
Hybride angreb
30.
Det Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste alle hybride angreb, herunder tredjelandes
instrumentalisering af migranter til politiske formål, og er fortsat fast besluttet på at sikre
effektiv kontrol med EU's ydre grænser. Den Europæiske Union er fast besluttet på at
imødegå de igangværende hybride angreb ved sine ydre grænser, som Den Russiske
Føderation og Belarus har iværksat.
EUCO 20/23
9
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0011.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
COP28
31.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på den vellykkede afslutning af FN's
klimakonference COP28 og den første globale statusopgørelse over Parisaftalen, navnlig
aftalen om at fremskynde emissionsreduktioner hen imod nettonulemissioner senest i 2050 og
aftalen om at reducere de globale emissioner med 43 % senest i 2030 og med 60 % senest i
2035 i forhold til 2019-niveauet i overensstemmelse med den bedst tilgængelige videnskab
for at holde 1,5 °C-målet inden for rækkevidde. Det ser også med tilfredshed på, at alle parter
er enige om at gå væk fra fossile brændstoffer i energisystemerne.
VII. FORBINDELSERNE MELLEM EU OG TYRKIET
32.
Det Europæiske Råd noterer sig den fælles rapport fra den højtstående repræsentant og
Europa-Kommissionen om status for forbindelserne mellem EU og Tyrkiet og vil vende
tilbage til spørgsmålet på et kommende møde i Det Europæiske Råd.
VIII. BEKÆMPELSE AF ANTISEMITISME, RACISME OG FREMMEDHAD
33.
Det Europæiske Råd er alvorligt bekymret over de seneste stærkt foruroligende hændelser og
gentager, at det på det allerkraftigste fordømmer alle former for antisemitisme og had,
intolerance, racisme og fremmedhad, herunder antimuslimsk had. Det minder i denne
forbindelse om Den Europæiske Unions handlingsplan mod racisme og EU-strategien for
bekæmpelse af antisemitisme og fremme af jødisk liv, hvis hurtige gennemførelse er
afgørende for jødiske samfunds sikkerhed.
EUCO 20/23
10
DA
Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2023 - Bilag 6: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 14-15/12-23
2801585_0012.png
Konklusioner
14. og 15. december 2023
IX.
34.
DEN STRATEGISKE DAGSORDEN
Efter det uformelle møde i Granada og de efterfølgende høringer og under hensyntagen til de
langsigtede mål om at gøre Unionen stærkere og klar til at byde nye medlemmer velkommen
vil Det Europæiske Råd fortsætte sit arbejde med den nye strategiske dagsorden og fastlægge
Unionens prioriteter og måder til at nå dem i de kommende år samt udstikke retningslinjer for
Unionen i den næste institutionelle cyklus. Det vil vedtage den næste strategiske dagsorden
senest i sommeren 2024.
EUCO 20/23
11
DA