Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4003 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 24/00624
Den 10. januar 2024
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 29. januar 2024
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det belgiske formandskabs prioriteter .................................................................................... 2
- Præsentation af formandskabet, drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
2. Den landespecifikke retsstatsdialog .................................................................................................................... 5
- Politisk drøftelse
KOM (2023) 0800
3. Lovgivningspakke om forsvar af det europæiske demokrati .......................................................................... 7
- Orienterende debat
KOM(2023) 0630, KOM(2023) 0637, C(2023) 8626, C(2023) 8627
1
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0002.png
1. Præsentation af det belgiske formandskabs prioriteter
- Præsentation af formandskabet, drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Belgien overtog den 1. januar 2024 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på rådsmødet (almindelige
anliggender) en præsentation af formandskabets prioriteter. Der forventes ikke nogen reel drøftelse af prioriteterne.
Formandskabsprogrammet har seks overordnede overskrifter: 1) beskyttelse af retsstatsprincippet, demokrati og
sammenhold, 2)
styrkelse af EU’s
konkurrenceevne, 3) fremme en grøn og retfærdig omstilling,
4) styrkelse af EU’s
sociale og sundhedsdagsorden, 5)
beskyttelse af EU’s borgere og
grænser, samt 6) fremme et globalt Europa.
2. Baggrund
Belgien overtog det roterende EU-formandskab den 1. januar 2024. Det belgiske formandskab
ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 at præsentere sine prioriteter
for arbejdet i Rådet under sin formandskabsperiode.
3. Formål og indhold
Det belgiske formandskabsprogram er centreret omkring seks overordnede overskrifter:
1. Beskyttelse af retsstatsprincippet, demokrati og sammenhold
Beskyttelse af demokrati, retsstatsprincippet og EU’s grundlæggende rettigheder vil spille en afgø-
rende rolle for det belgiske formandskab. Formandskabet vil styrke borgerinddragelse med særligt
fokus på ungedeltagelse. Der vil bl.a. også være fokus på fremme af mediefrihed og
–pluralisme
samt den digitale omstilling i de kulturelle og kreative sektorer. Endelig vil formandskabet støtte
kandidatlandene i deres bestræbelser på at blive en del af Unionen, mens EU’s politikker og be-
slutningsprocesser samtidig skal gøres klar til nye udvidelser.
2.
Styrkelse af EU’s konkurrenceevne
Formandskabet vil arbejde på at styrke det indre marked og Unionens industrielle fremtid samt
færdiggøre kapitalmarkedsunionen og energiunionen. Særlig opmærksomhed vil gives til styrkelse
af økonomisk sikkerhed, reducering af skadelige afhængigheder og fremme af EU’s teknologiske
lederskab inden for kritiske sektorer. Formandskabet vil have fokus på, hvordan forskning, udvik-
ling og innovation kan højne konkurrenceevnen og modstandsdygtigheden
for EU’s værdikæder.
Et mål er også at fremhæve samhørighedspolitikken som et investeringsinstrument på den lange
bane samt sikre sammenhæng mellem EU’s interne og eksterne politikker.
3. Fremme en grøn og retfærdig omstilling
Energi- og klimaomstillingen er en af formandskabets hovedprioriteter. Formandskabet vil bl.a.
bestræbe sig på at forbedre EU’s cirkulære økonomi
samt tilpasnings- og beredskabskapacitet.
Energiomstillingen skal medføre overkommelige priser, sikre stærk forsyningssikkerhed og bidrage
til målet om klimaneutralitet. EU skal hurtigt og effektivt fremskynde udviklingen af vedvarende
energikilder, idet øgede investeringer i et fleksibelt og integreret europæisk energinet er afgørende
i den sammenhæng.
2
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0003.png
4.
Styrkelse af EU’s sociale
og sundhedsdagsorden
Med udgangspunkt i den europæiske søjle for sociale rettigheder sigter formandskabet mod at
udstyre EU med en ambitiøs social dagsorden. Formandskabet vil styrke den sociale dialog på alle
niveauer, styrke fair arbejdskraftsmobilitet, psykisk sundhed på arbejdspladsen og adgang til bære-
dygtig social beskyttelse. Der sigtes mod at styrke den sociale dimension af det europæiske seme-
ster, særligt med fokus på den første implementering af den sociale konvergensramme. Formand-
skabet vil også advokere for øget politisk handling ift. at gøre boligmarkedet mere tilgængeligt for
alle. Herudover vil formandskabet støtte evalueringen af EU’s kriseberedskab, styrke medicinfor-
syning og arbejde på at forbedre borgernes adgang til prisbillig medicin.
5.
Beskyttelse af EU’s borgere og grænser
Formandskabet sigter mod at adressere alle tilbageværende lovgivningssager relateret til den nye
asyl- og migrationspagt. Formandskabet vil arbejde på at styrke den eksterne dimension af migra-
tion og asyl, især i samarbejde med EU’s afrikanske partnere. Der
vil også være særlig opmærk-
somhed på bekæmpelse af organiseret kriminalitet, forebyggelse og håndtering af terrorisme og
voldelig
ekstremisme samt styrkelse af EU’s modstandsdygtighed ift. kriser og hybride udfordrin-
ger. Forsvarspolitisk vil fokus være på konsolidering af det forsvarsteknologiske og -industrielle
grundlag, herunder ved at undersøge muligheden for at udvikle en europæisk forsvarsindustriel
strategi.
6. Fremme et globalt Europa
Formandskabet vil søge at styrke EU’s modstandsdygtighed, autonomi og forsvar af Unionens
interesser og værdier. For at EU kan nå sine udenrigspolitiske mål, skal EU mobilisere alle sine
økonomiske, sikkerheds- og forsvarsmæssige kapaciteter samt udviklingsmæssige og humanitære.
Hertil skal EU føre en ambitiøs og balanceret handelspolitik, som er åben, bæredygtig og målrettet.
Endelig vil formandskabet, i overensstemmelse med 2030-dagsordenen, arbejde for at styrke sund-
hedsvæsenet mhp. at nå målet om universel sundhedsdækning, mens rimelig adgang til innovative
og bæredygtige sundhedsydelser og -produkter skal sikres til alle.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til eventuelle konsekvenser i forbindelse
med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at tage formandskabsprogrammet til efterretning.
3
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage punktet til efterretning, idet der konkret vil blive taget stilling til de enkelte
forslag under prioriteterne, når de fremlægges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0005.png
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2023) 0800
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 forventes en drøftelse af fire landekapitler i Kommis-
sionens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2023. Det drejer sig om hhv. Spanien, Frankrig, Kro-
atien og Italien. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne. Efterfølgende vil der være
mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål til de enkelte landekapitler, som de pågældende fire med-
lemslande vil kunne besvare. Fra dansk side støtter man Kommissionens monitorering af retsstatsforholdene i med-
lemslandene. Danmark bakker ligeledes op om, at den årlige retsstatsdialog suppleres af landespecifikke drøftelser
på baggrund af Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 5. juli 2023 sin fjerde årlige retsstatsrapport. Rapporten rede-
gør for retsstatsforholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande.
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande
lagde Kommissionen i
en meddelelse fra juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstats-
rapport. Formålet med rapporten er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af
EU’s medlemslande
for bedre rettidigt at kunne identificere problematiske tendenser og dermed
forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer. Forslaget fik bred opbakning blandt med-
lemslandene.
Rapporten baserer sig på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom
Venedig-Kommissionen og GRECO. Derudover har Kommissionen gennemført virtuelle lande-
besøg under udarbejdelsen af rapporten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefa-
linger til at forbedre retsstatstilstanden.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig
tilvejebringer rapporten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebæ-
rer først en horisontal drøftelse af retsstatssituationen i EU og dernæst en eller flere landespeci-
fikke drøftelser. Årets horisontale drøftelse blev gennemført på rådsmødet (almindelige anliggen-
der) den 19. september 2023.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 forventes en drøftelse af fire lande-
kapitler i Kommissionens retsstatsrapport (Spanien, Frankrig, Kroatien og Italien).
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne for hvert enkelt med-
lemsland. Herefter vil det pågældende medlemsland få mulighed for at redegøre for den seneste
udvikling på nationalt niveau. Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlems-
lande kan engagere sig i dialogen om de enkelte landekapitler og stille spørgsmål eller komme
med kommentarer til de pågældende medlemslande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens
øgede monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt det belgiske formandskabs
initiativ om at fortsætte retsstatsdialogen på baggrund af rapporten efter samme metode som un-
der de seneste formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op
til EU’s grundlæggende værdier,
herunder demokrati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for
både legitimiteten og effektiviteten af
samarbejdet mellem EU’s medlemslande,
inkl. det indre
marked. Regeringen bakker derfor varmt op om Kommissionens initiativ om løbende at monito-
rere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til retti-
digt at forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt
at rette op på. Regeringen finder samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialo-
gen i Rådet er et nyttigt supplement til artikel 7-procedurerne, EU-Domstolens virke og retsstats-
mekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0007.png
3. Lovgivningspakke om forsvar af det europæiske demokrati
- Orienterende debat
KOM(2023) 0630, KOM(2023) 0637, C(2023) 8626, C(2023) 8627
Nyt notat
1. Resumé
Der er på rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 lagt op til en første drøftelse af lovpakken om
forsvar af det europæiske demokrati, der blev fremlagt af Kommissionen d. 12. december 2023. Der er tale om en
indledende drøftelse af pakkens indhold mhp. at sætte retningen for det videre arbejde. Pakken skal ifølge Kom-
missionens bidrage til at håndtere udfordringerne ved udenlandsk indblanding i EU’s
demokratiske processer
og
sikre, at de forbliver åbne, gennemsigtige og resistente over for manipulation fra tredjelande. Dette skal ske ved at
introducere fælles standarder for gennemsigtighed og ansvarlighed i det indre marked for interessevaretagelse, der
udføres på vegne af tredjelande. Et kerneelement i forslaget er oprettelsen af et såkaldt åbenhedsregister. Pakken er
desuden udformet mhp. at styrke borgernes og civilsamfundsorganisationers rolle i politikudformning og demokrati-
ske processer. Det bemærkes, at direktivforslaget stiller krav om, at medlemsstaterne skal indføre administrative
bøder, og at sådanne bestemmelser giver anledning til forfatningsretlige betænkeligheder i Danmark.
2. Baggrund
Den 12. december 2023 fremlagde Kommissionen en lovgivningspakke om forsvar af demokra-
tiet forud for Europaparlamentsvalget i 2024. Pakken om forsvar af demokratiet bygger på Kom-
missionens tidligere initiativer til at beskytte det europæiske demokrati, herunder handlingsplanen
for europæisk demokrati.
Direktivets formål er skabe ensartethed i EU’s indre marked for åbenhed om interessenter,
der
på vegne af tredjelande ønsker at påvirke eller søge indflydelse på politikere, beslutningstagere og
den demokratiske sfære, og derved modvirke strategisk omgåelse af den forskelligartede regule-
ring af området inden for EU. Pakken indeholder også to henstillinger, der har til formål at
fremme frie, retfærdige og robuste valgprocesser samt borgernes og civilsamfundsorganisationer-
nes deltagelse i beslutningsprocesser.
Lovgivningspakken om forsvar af demokratiet omfatter:
Et direktivforslag om harmoniserede krav i det indre marked vedrørende gennemsigtig-
hed i interessevaretagelse på vegne af tredjelande, herunder oprettelse af et såkaldt åben-
hedsregister
En meddelelse indeholdende en evaluering af det arbejde, der er udført under handlings-
planen for europæisk demokrati
En henstilling om inkluderende og robuste valgprocesser i Unionen og en mere synlig eu-
ropæisk dimension og en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet
En henstilling om fremme af inddragelse og effektiv deltagelse af borgere og civilsam-
fundsorganisationer i den offentlige politikudformning
Kommissionen begrunder lovgivningspakken med et behov for at sikre harmonisering på områ-
det for at undgå en fortsat stigende fragmentering af reglerne på medlemsstatsniveau. Med for-
slaget ønsker Kommissionen således at lukke mulige huller, der kan udnyttes af tredjelande.
Dette skal ske gennem fastsættelse fælles standarder på tværs af medlemslandene for, hvordan
udenlandsk indflydelse håndteres på en strømlinet måde, idet flere medlemsstater endnu ikke har
indført et lobbyistregister eller regler på området.
7
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0008.png
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre
markeds funktion. Direktivforslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Direktivforslaget
Direktivforslaget indeholder følgende krav til gennemsigtighed:
Registrering i et åbenhedsregister: Enheder, der udfører interesserepræsentationsaktivite-
ter på vegne af et tredjeland, skal registreres i et åbenhedsregister. Medlemsstaterne vil
blive bedt om at oprette eller tilpasse eksisterende nationale registre til dette formål.
Tilgængelighed for offentligheden: Centrale oplysninger om en sådan interesserepræsenta-
tion vil være offentligt tilgængelige, hvilket skaber større gennemsigtighed og demokratisk
ansvarlighed. Dette vedrører f.eks. årlige modtagne beløb, berørte tredjelande og aktivite-
ternes vigtigste mål.
Registrering: Enheder, der udfører interesserepræsentation på vegne af et tredjeland, skal
registrere centrale oplysninger eller materiale vedrørende interesserepræsentationsaktivite-
ten i en periode på fire år efter afslutningen af denne aktivitet.
Forslaget indeholder forholdsmæssigt afpassede regler og sikkerhedsforanstaltninger, der skal
sikre, at registreringskravene ikke misbruges til at begrænse grundlæggende rettigheder såsom yt-
rings- eller foreningsfriheden eller uretmæssigt begrænser civilsamfundsmæssige råderum, nemlig:
Uafhængige tilsynsmyndigheder vil kun i behørigt begrundede tilfælde og afhængigt af
formålet kunne anmode om begrænset adgang til de registrerede oplysninger.
Myndighederne skal sikre, at registreringen ikke får negative konsekvenser.
Mulighed for at fravige kravet om offentliggørelsen af oplysninger i behørigt begrundede
tilfælde.
Den fulde harmonisering, der foretages med forslaget, forhindrer medlemsstaterne i at
opretholde eller indføre yderligere krav og praksisser.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om kontrol og håndhævelse, som bl.a. indebærer, at
medlemsstaterne skal udpege nationale kontrolmyndigheder og fastsætte regler om sanktioner i
form af administrative bøder for overtrædelse af de nationale regler, der implementerer direkti-
vets krav til enheder, som udfører interesserepræsentationsaktiviteter på vegne af et tredjeland.
Sanktionerne skal kunne pålægges direkte af kontrolmyndigheden eller af domstolene på bag-
grund af en anmodning fra kontrolmyndigheden.
Henstillinger
Den ene henstilling, der vedrører inkluderende og robuste valgprocesser i Unionen og en mere
synlig europæisk dimension og en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet,
har til formål at fremme høje demokratiske standarder for valg i EU, støtte høj valgdeltagelse, in-
klusiv deltagelse og gøre det lettere for borgere at udøve deres valgrettigheder. Henstillingen om-
handler også beskyttelse af cybersikkerhed i forbindelse med valgrelateret infrastruktur, og der
foreslås foranstaltninger til at minimere risikoen for indblanding fra tredjelande gennem finansie-
ring af politiske partier, politiske fonde, kampagneorganisationer og kandidater. Muligheden for
fri og fair politisk debat beror på lovlighed og fairplay. I henstillingen understreges det, at over-
vågningsværktøjer aldrig bør anvendes til at manipulere den demokratiske debat, og at det er uac-
ceptabelt at anvende sådanne værktøjer til at målrette indsatsen mod politiske aktører og journali-
ster med henblik på politisk vinding.
8
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
2809457_0009.png
Henstillingen om fremme af inddragelse af borgere og civilsamfundsorganisationer i den offent-
lige politikudformning tager sigte på at skabe og opretholde et sikkert og gunstigt miljø for civil-
samfundsorganisationer og menneskerettighedsforkæmpere, der giver mulighed for effektivt at
deltage i de demokratiske beslutningsprocesser. Den tilskynder i den forbindelse bl.a. medlems-
staterne til at udvikle en struktureret national ramme for deltagelsesprocesser, der er forudsigelig,
tilgængelig, gennemsigtig og inkluderende. Henstillingen er en direkte udløber af et initiativ under
konferencen om Europas fremtid.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en indledende drøftelse af forslagene i pakken med foreløbig tilken-
degivelse af medlemslandenes reaktioner på pakken. Da lovgivningspakken først er fremsat for
nyligt, er der endnu ikke tilkendegivet detaljerede holdninger fra medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294) med-
lovgiver på direktivforslaget. Der foreligger ikke en udtalelse, idet Europa-Parlamentet endnu
ikke har behandlet sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen begrunder direktivet med et behov for at sikre harmonisering på området for at
undgå en fortsat stigende fragmentering af reglerne på medlemsstatsniveau. Med forslaget ønsker
Kommissionen således at lukke mulige huller, der kan udnyttes af tredjelande. Dette skal ske gen-
nem fastsættelse standarder
på tværs af EU’s medlemslande for,
hvordan udenlandsk indflydelse
håndteres på en strømlinet måde, idet flere medlemsstater endnu ikke har indført et lobbyistregi-
ster eller regler på området.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering. Nærhedsprincippet
anses således for at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Der findes på nuværende tidspunkt ikke dansk lovgivning, der regulerer interesserepræsentation
på vegne af tredjelande.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen vil kunne medføre økonomiske konsekvenser, idet medlemsstaterne med direktivet vil
blive bedt om at oprette eller tilpasse eksisterende nationale åbenhedsregistre.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
9
Rådsmøde nr. 4003 (almindelige anliggender) den 29. januar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 29/1-24
Da lovgivningspakken først er fremsat for nyligt, er der endnu ikke overblik over medlemslande-
nes holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Det vurderes positivt, at kommissionen vil øge gennemsigtigheden og den demokratiske ansvar-
lighed i forbindelse med interesserepræsentationsaktiviteter på vegne af tredjelande og fremme
frie, retfærdige og robuste valgprocesser samt borgerne og civilsamfundsorganisationernes delta-
gelse i beslutningsprocesser.
Regeringen går ind for at fremme inddragelse af borgere og civilsamfundsorganisationer i den
politiske beslutningsproces. Det fremgår således bl.a. af pkt. 7.1 i regeringsgrundlaget
”Ansvar
for Danmark” om principper for regeringsførelse, at regeringen vil lægge vægt på offentlighedens
mulighed for at afgive høringssvar. Regeringen vil derfor have fokus på, at den nationale vejle-
dende høringsfrist på fire uger som klar hovedregel overholdes. Der vil skulle tages nærmere stil-
ling til den ene henstillings forslag om bl.a. at indføre en generel og struktureret ramme for ind-
dragelse af borgere og civilsamfundsorganisationer i den politiske beslutningsproces.
Regeringen går ligeledes ind for fremme af robuste valgprocesser, idet en nærmere afdækning af
implikationerne af denne henstilling endnu ikke er gennemført.
Det er centralt for regeringen, at Danmark ikke med direktivforslaget forpligtes til at skulle ind-
føre administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til forfatningsretlige betæn-
keligheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Lovgivningspakken om forsvar af demokratiet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.
10