Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4006 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 24/00777
Den 1. februar 2024
Rådsmåde (udenrigsanliggender
handel) fra den 25. - 29. februar 2024
SAMLENOTAT
1. WTO’s 13.
ministerkonference (MC13) ........................................................................................2
1
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25.-29/2-24 - pkt. 1
2819035_0002.png
1.
WTO’s 13.
ministerkonference (MC13)
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel), der afholdes d. 26. -29. februar i Abu Dhabi i forbindelse med
WTO’s ministerkonference (MC13),
forventes en løbende drøftelse af forhandlingssituationen
i WTO og EU’s
prioriteter mhp. at lande evt. resultater og aftaler under konferencen. Herudover forventes vedtagelse af rådskon-
klusioner og en rådsafgørelse om EU’s
tilslutning til erklæringer og aftaler, der måtte opnås enighed om i WTO-
kredsen.
Forhandlingerne i Genève af en ”pakke” med resultater fra MC13 er intensiveret fra januar 2024, men
der hersker stadig usikkerhed om, hvad der kan opnås enighed om. Denne usikkerhed kan meget vel strække sig
til konferencens sidste dag. I de aktuelle forhandlinger fokuseres der navnlig på at følge op på resultaterne fra
MC12, herunder vedrørende WTO-reform med prioritet af reform af tvistbilæggelsessystemet, aftalen vedr. fiskeri-
subsidier, arbejdsprogram vedr. industrisubsidier, digital handel / e-handel og forlængelse af e-handelsmoratorium,
landbrug med vægt på fødevareforsyningssikkerhed og udvikling. Endvidere ventes to nye medlemmer optaget i
WTO (Østtimor og Comorerne). Det er regeringens overordnede holdning, at EU skal arbejde aktivt for et
stærkt, regelbaseret og tidssvarende multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i arbejdet med
reform af WTO og i forberedelsen af MC13. I den nye geopolitiske virkelighed udgør WTO en vigtig ramme for
globale partnerskaber. Regeringen støtter optagelsen af de to nye medlemmer.
2. Baggrund
WTO’s 13. ministerkonference (MC13) finder sted i Abu Dhabi, De Forenede Arabiske Emirater
den 26.
29 februar 2024. I en tid med krige, kriser, geopolitiske spændinger og fragmenterings-
tendenser, der skaber usikkerhed og påvirker verdenshandlen negativt, er WTO og det multilate-
rale handelssystem og globale partnerskaber med bl.a. udviklingslande inden for den ramme må-
ske mere vigtigt end nogen sinde. Organisationen, der også er udfordret af generel uenighed mel-
lem WTO-medlemmerne om bl.a. yderligere handelsliberalisering, har de seneste årtier leveret
færre resultater end ønsket og håbet. Den relativt succesfulde 12. ministerkonference i juni 2022
(MC12) var et af lyspunkterne. WTO skal på ministerkonferencen i Abu Dhabi bygge videre på
de resultater og det momentum, der blev skabt på MC12, og dermed vise sin fortsatte relevans i
form af en ”pakke” med udvalgte resultater
med løsninger på aktuelle handelsproblemer.
En overordnet og tværgående tematik på MC13 bliver reform af WTO, der er en relativ bred
samlebetegnelse for tilpasning og modernisering af organisationens kernefunktioner og funkti-
onsmåde. Det omfatter ikke mindst udfordringen med at få det lammede tvistbilæggelsessystem
og appelorganet til at fungere igen, men potentielt også forbedring af organisationens funktions-
måde bl.a. ved at gøre arbejdsformer og samarbejdet mere effektivt og se på, hvordan det øgede
antal plurilaterale aftaler, der allerede er indgået eller aktuelt forhandles, bedre kan integreres i
WTO’s strukturer.
Hertil kommer en række medlemmers,
herunder EU’s,
ønske om at se på,
hvilke ”nye” / moderne emner, som WTO kan drøfte
og på sigt forhandle om, herunder revi-
sion af reglerne for subsidier og statsejede virksomheder mhp. at skabe mere lige konkurrence
(”level playing field”) samt
stærkere integration af miljø, klima og arbejdstagerrettigheder i WTO.
Forhandlingerne i Genève blev intensiveret efter sommerpausen 2023 og er gået yderligere op i
tempo i januar 2024. Tiden er knap, og der hersker stadig usikkerhed om, hvad ministrene konkret
vil kunne opnå enighed om til MC13. Mange ikke ubetydelige divergenser på en række områder
kan forhindre fremdrift og i sidste ende begrænse omfanget af konkrete resultater til konferencen.
Tidspresset og risikoen for fiasko for MC13 med de negative konsekvenser, det vil have for WTO,
2
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25.-29/2-24 - pkt. 1
er omvendt en faktor, der kan påvirke WTO-medlemmerne til at komme med de nødvendige
indrømmelser. Om MC13 bliver en succes eller fiasko, afgøres måske først til allersidst på konfe-
rencen.
Det er stadig håbet og formodningen, at det vil lykkes parterne
at opnå enighed om en ”pakke”
bestående af nogle, hvis ikke alle, af følgende elementer, som bygger videre på resultaterne fra
MC12 i Genève i juni 2022: 1) WTO-reform, herunder reform af tvistbilæggelsessystemet, 2)
muligt arbejdsprogram til drøftelse af statsstøtte til industrisektorer, 3) ny aftale om fiskerisubsi-
dier, 4) forlængelse af toldfriheden for handel med digitale produkter (e-handelsmoratoriet), 5)
fødevareforsyningssikkerhed / landbrug og 6) visse udviklings- / LDC-emner. Hertil kommer
mulig drøftelse af TRIPS-waiver beslutningen om Covid-19, ligesom det er forventningen, at der
på MC13 træffes beslutning om optagelse af to nye WTO-medlemmer hhv. Østtimor og Como-
rerne. Det har været håbet, at det påkrævede antal medlemmer (to tredjedele) senest ved MC13
har ratificeret aftalen fra MC12 om fiskerisubsidier, så ikrafttræden kan udmeldes på eller i for-
længelse af MC13, men dette mål kan næppe nås. På MC13 ventes igangværende og afsluttede
forhandlinger i plurilaterale fællesinitiativer at blive drøftet og markeret, herunder implementerin-
gen af aftalerne om national regulering og investeringslettelse for udvikling. Oven for er alene
fremhævet de væsentligste potentielle resultater og emner for MC13.
EU spiller traditionelt en meget aktiv rolle i WTO, herunder ift. reformdiskussionen og for at
sikre at WTO bevarer sin relevans. EU udarbejdede bl.a. et reformpapir, som blev præsenteret i
WTO’s Generelle Råd primo marts 2023.
For EU er det fortsat vigtigt, at MC13 leverer konkrete
resultater og bidrager med fremtidig retning for organisationen.
3. Formål og indhold
Rådsmødet starter den 25. februar og vil formelt set først slutte ved MC13’s
afslutning.
Rådet
ventes på baggrund af orienteringer fra Kommissionen løbende at drøfte forhandlingssituationen
i WTO samt EU’s prioriteter og strategi i forhold til MC13.
Der ventes desuden vedtagelse af rådskonklusioner og en rådsafgørelse om
EU’s prioriteter samt
tilslutning til erklæringer og aftaler, der måtte opnås enighed om i WTO-kredsen. I seneste ud-
kast til rådskonklusioner udtrykkes der støtte til, at der på MC13 opnås enighed om en ambitiøs
og realistisk resultatpakke bestående af delelementer fra ovennævnte emner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes primo februar 2024 at drøfte og vedtage en resolution om MC13, jf.
dokument 2023/2868(RSP).
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO forventes at vedrøre områder reguleret af EU.
7. Konsekvenser
Der kan generelt på grund af bl.a. øget samhandel forventes positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser for bl.a. eksport, vækst og beskæftigelse som følge af en glo-
bal handelsliberalisering i regi af WTO. En mulig ny aftale om fiskerisubsidier vurderes i brede
3
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25.-29/2-24 - pkt. 1
træk at ligge inden for den fælles fiskeripolitik, hvorfor der ikke forventes signifikante ændringer
for beskyttelsesniveauet i EU, men forventes positive konsekvenser for det globale beskyttelses-
niveau. Aftalens udfald kan potentielt påvirke EU's konkurrenceevne på fiskeriområdet, og en
aftale kan potentielt få begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der forventes ikke stats-
finansielle konsekvenser som følge af aftalen. De faktiske effekter afhænger af udformningen af
den endelige aftale.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-medlemslandene bred opbakning til, at EU fortsat arbejder aktivt for et stærkt
og regelbaseret multilateralt handelssystem samt spiller en aktiv og central rolle i reform af WTO,
herunder af tvistbilæggelsessystemet, og at EU derfor også skal bidrage konstruktivt til et positivt
resultat fra MC13. WTO-medlemmernes holdning divergerer desværre meget, hvilket gør det
vanskeligt at opnå resultater, idet der skal være enighed om alle beslutninger, for at de kan vedta-
ges.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale regelbaserede handelssystem med WTO i cen-
trum. Det er vigtigt, at EU fortsat arbejder aktivt for dette og især spiller en aktiv og central rolle
i reform af WTO, herunder i forhold til det vigtige tvistbilæggelsessystem. EU skal bidrage kon-
struktivt til et positivt resultat fra MC13. I den nye geopolitiske virkelighed er behov for at be-
vare og styrke WTO, da organisationen leverer en meget vigtig ramme for globale partnerskaber
og for handlen i verden, som er vigtig også for dansk handel, vækst og beskæftigelse. Regeringen
ønsker at værne om åbne globale markeder og det regelbaserede multilaterale handelssystem.
Derfor støtter regeringen arbejdet med at reformere og fremtidssikre WTO, så organisationen
kan udgøre det afgørende værn imod protektionisme, herunder varetagelsen af kerneopgaverne
inden for tvistbilæggelse, monitorering, transparens, administration og håndhævelse af WTO’s
regler.
Regeringen støtter et ambitiøst reformspor i WTO med opdatering af de fælles handelsregler, så-
ledes at disse i højere grad fremmer international handel, der er fri, fair og bæredygtig og baseret
på lige globale konkurrencevilkår. Regeringen ønsker derfor, at der på MC13 vedtages reformer
af WTO, herunder reform af tvistbilæggelsessystemet og fremtidigt arbejde med statsstøtte til in-
dustrisektorer og bæredygtighedshensyn som miljø og klima i WTO. Regeringen ønsker videre,
at der indgås en ny aftale om fiskerisubsidier, at der kommer resultater vedrørende fødevarefor-
syningssikkerhed, og at EU generelt bidrager konstruktivt til forhandlingerne om landbrug samt
at der opnås resultater, der gavner udviklingslandene, herunder ikke mindst LDC-landene. Her-
udover ønsker regeringen, at toldfriheden for handel med digitale produkter (e-handelsmorato-
riet) forlænges og at det nuværende beskyttelsesniveau for intellektuelle ejendomsrettigheder i
TRIPS-aftalen fastholdes.
Regeringen støtter det fortsatte arbejde med forskellige plurilaterale fællesinitiativer, som EU del-
tager i, samt at allerede opnåede forhandlingsresultater for fællesinitiativerne om vedrørende nati-
onal regulering og investeringslettelse for udvikling gennemføres. Endvidere støttes optagelse af
Østtimor og Comorerne som nye WTO-medlemmer.
4
Rådsmøde nr. 4006 (udenrigsanliggender - handel) den 25.-29. februar 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 25.-29/2-24 - pkt. 1
På den baggrund støtter regeringen vedtagelsen af
rådskonklusioner og en rådsafgørelse
og
EU's tilslutning til erklæringer og aftaler, der er i overensstemmelse med danske og EU-syns-
punkter, og som der kan opnås enighed om.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelse af MC13 blev forelagt for Folketingets Europaudvalg som led i forelæggelser af
Rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) hhv. den 25. november 2022, den 25. maj 2023 og den
24. november 2023. Den 17. maj 2023 forelagde udenrigsministeren forhandlingsoplæg vedrø-
rende WTO på grundlag af bl.a. samlenotat af 9. maj 2023. Den 6. februar 2024 gennemfører
udenrigsministeren endvidere en teknisk briefing om WTO og MC13 med Europaudvalget.
5