Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4008 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
2828347_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
21. februar 2024
Rådsmøde (energi) den 4. marts 2024
Dagsorden
1.
Fremskridt i forhold til forsyningssikkerhed og forberedelse af næ-
ste vinter 2024-2025
-
2.
Politisk drøftelse
Side
2
Fleksibilitet som vigtigt værktøj i forhold til energiomstillingen
-
Politisk drøftelse
5
Side 1/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0002.png
1. Fremskridt i forhold til forsyningssikkerhed og forberedelse af næste
vinter 2024-2025
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det belgiske formandskab har planlagt, at der på rådsmødet skal være en politisk
drøftelse af forsyningssikkerheden i EU og forberedelsen til næste vinter. Drøftelsen
forventes særligt at fokusere på de fremskridt, der er sket siden starten på energikri-
sen i 2022 i EU og de enkelte medlemsstater, og om der er behov for at tage yderli-
gere skridt til at håndtere situationen frem mod næste vinter 2024-2025. Drøftelsen
følger op på de drøftelser, der har været om samme emne på tidligere energiråds-
møder i 2022 og 2023.
Der er allerede iværksat en række tiltag på EU-niveau for at sikre, at der ikke opstår
knaphed på særligt gasforsyningerne. Det gælder fyldningskrav til EU’s gaslagre,
reduktionstiltag i forhold til gasforbruget i de enkelte medlemsstater samt øget gasdi-
versificering. Derudover er der opnået en foreløbig aftale mellem Europa-Parlamen-
tet og Rådet om brint- og gasmarkedspakken, hvori bl.a. indgår en permanent, frivillig
mekanisme til efterspørgselsaggregering og fælles indkøb af naturgas. Pakken bi-
drager også til den samlede diversificeringsindsats ved bl.a. at gøre det nemmere
for forbrugere at vælge vedvarende og kulstoffattige energikilder og ved ikke at tillade
langsigtede kontrakter for fossil gas med en slutdato senere end 2049.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Selv om forsyningssikkerheden i Europa pt. vurderes at være stabil, så anerkender
regeringen, at der stadig kan være behov for at have fokus på at sikre forsyningssik-
kerheden i EU til næste vinter. Regeringen bakker stadig op om de tiltag, der er
iværksat på EU-niveau for at sikre, at der ikke opstår knaphed på gasforsyningerne,
og er samtidig villig til at se på behovet for at fortsætte med indsatsen om at reducere
i gasforbruget i Europa. Regeringen finder det desuden vigtigt, at arbejdet med at
styrke udbygningen af vedvarende energi fortsættes, da det er vejen frem i forhold
til at sikre et mere energiuafhængigt Europa.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde i marts og maj 2022 en meddelelse om REPowerEU,
KOM(2022) 108 og en REPowerEU-plan, KOM(2022) 230. Både meddelelsen og
planen har fokus på,
hvordan EU’s afhængighed af russiske fossile brændsler hur-
tigst muligt kan udfases via tiltag, der bl.a. omhandler energibesparelser, diversifice-
ring af energiimport, acceleration af omstillingen af EU til ren energi, smarte investe-
ringer samt beredskabsplanlægning.
Side 2/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0003.png
Der blev i 2022 desuden igangsat en række tiltag fsva. gasforsyningssikkerheden i
EU, der skulle sikre
EU’s gasforsyning frem mod
de kommende vintre. Det gjaldt bl.a.
forordningen om opfyldning
af EU’s gaslagre
på hhv. mindst 80 pct. i 2022 og 90 pct.
i 2023. Kommissionen fremlagde desuden i juli 2022 et forslag til rådsforordning om
koordineret reduktionstiltag for gasforbruget, KOM(2022) 361, der blev forlænget i
marts 2023 med endnu et år. Medlemsstaterne skal i henhold til forordningen frivilligt
reducere gasforbruget med mindst 15 pct.; et reduktionskrav, der kan gøres obliga-
torisk, hvis der
erklæres ”unionsalarm”.
Kommissionen fremsatte endvidere i november 2021 forslag til brint- og gasmarkeds-
pakken, KOM(2021) 803 og 804, der har som overordnet formål at understøtte et
europæisk marked for vedvarende og kulstoffattige gasser. Der er opnået en forelø-
big aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om pakken og heri indgår bl.a. en
permanent, frivillig mekanisme til efterspørgselsaggregering og fælles indkøb af na-
turgas. Pakken bidrager desuden til den samlede diversificeringsindsats ved bl.a. at
gøre det nemmere for forbrugere at vælge vedvarende og kulstoffattige energikilder.
Derudover må
langsigtede kontrakter for fossil gas ikke indgås med en senere slut-
dato end 2049, hvilket giver incitament til brugen af vedvarende og kulstoffattige gas-
ser, der i vid udstrækning vil blive produceret i EU og dermed styrke den europæiske
energisikkerhed.
3. Formål og indhold
Det konkrete indhold af drøftelsen på rådsmødet kendes endnu ikke, men det for-
ventes, at drøftelsen særligt vil fokusere på de fremskridt, der er sket siden starten
på energikrisen i 2022 i EU og de enkelte medlemsstater, og om der er behov for at
tage yderligere skridt til at håndtere situationen frem mod næste vinter 2024-2025.
Drøftelsen følger op på de drøftelser, der har været på tidligere energirådsmøder i
2022 og 2023 om udviklingen på energiområdet i EU, herunder gasområdet og Rus-
lands afbrydelser af gasforsyninger til en række EU-lande,
EU’s forsyningssikkerhed
og beredskabsplanlægning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 3/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har i sig selv ingen andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at drøftelsen vil fokusere på fremskridt og status for forsyningssituati-
onen i EU samlet set og i de enkelte medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Selv om forsyningssikkerheden pt. vurderes at være stabil, finder regeringen, at det
stadig er vigtigt at holde fokus på
EU’s forsyningssikkerhed,
og hvordan den fortsat
kan sikres frem mod vinteren 2024-2025. Det er vigtigt, at Europa stadig er klar til at
håndtere et muligt scenarie, hvor en kommende vinter kan byde på knaphed i gas-
forsyningerne i Europa. Regeringen bakker derfor stadig op om de tiltag, der er
iværksat på EU-niveau for at sikre, at der ikke opstår knaphed på gasforsyningerne,
og er samtidig villig til at se på behovet for at fortsætte med indsatsen om at reducere
i gasforbruget.
Regeringen finder det dog samtidig vigtigt, at EU fortsætter indsatsen med at acce-
lerere den grønne omstilling og udfasningen af fossile brændsler, særligt afhængig-
heden af russiske
fossile brændsler i EU’s energisystem. Det bør bl.a. ske
gennem
en ambitiøs og fremskyndet udbygning af vedvarende energi og fremme af energief-
fektivitet som en vej til europæisk energiuafhængighed og klimaneutralitet.
Den aktuelle energi- og forsyningssituation må derfor ikke betyde, at EU slækker på
de grønne ambitioner, eller åbner for langsigtede investeringer i fossil infrastruktur,
der kan låse EU fast i forhold til brug af fossile brændsler i årtier fremad.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0005.png
2. Fleksibilitet som vigtigt værktøj i forhold til energiomstillingen
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det belgiske formandskab har planlagt, at der på rådsmødet skal være en politisk
drøftelse af fleksibilitet som vigtigt værktøj i forhold til energiomstillingen. Drøftelsen
forventes bl.a. at fokusere på, hvordan den øgede mængde vedvarende energi frem-
adrettet bedre kan integreres i det europæiske energisystem, samt hvordan infra-
strukturen kan bruges smartere.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen finder det positivt, at der er fokus på at optimere anvendelsen af det
europæiske energisystem til et fremtidigt system med højere grad af vedvarende
energi. Det er i den forbindelse vigtigt at undgå dobbeltregulering, unødige barrierer
og sikre ensretning på tværs. Et fleksibelt energisystem forudsætter høj grad af digi-
talisering af elsystemet samt deling af data. Det vil gøre det muligt at højne forsy-
ningssikkerheden ved at undgå kapacitetsudfordringer samt sikre en mere omkost-
ningseffektiv grøn omstilling.
2. Baggrund
Den europæiske regulering af elmarkedet er designet med henblik på at kunne tage
hånd om et mere fluktuerende elsystem med stigende mængder af vedvarende
energi. Den seneste revision af EU’s elmarkedsdesign, der forventes endeligt vedta-
get i foråret 2025, indeholder tiltag, som kan forbedre fleksibiliteten endnu mere.
Et mere fluktuerende elsystem og den forventede større efterspørgsel efter grøn
elektricitet i fremtiden sætter nye og højere krav til et fleksibelt energisystem med
fokus på demand/respons samt forskellige lagringsmuligheder. Den planlagte drøf-
telse på energirådsmødet følger op på tidligere drøftelser i energirådet om behovet
for et fleksibelt energisystem.
Drøftelsen understøttes bl.a. af den seneste markedsmonitoreringsrapport fra agen-
turet for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder (ACER) samt ACERs og
Det Europæiske miljøagentur (EEA) fælles rapport om fleksible løsninger til at un-
derstøtte et dekarboniseret og sikkert elsystem.
3. Formål og indhold
Det konkrete indhold af drøftelsen på rådsmødet kendes endnu ikke, men det for-
ventes, at drøftelsen særligt vil fokusere på, hvordan fleksibilitet i elsystemerne kan
anvendes fremadrettet, herunder hvordan den øgede mængde vedvarende energi
Side 5/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0006.png
bedre kan integreres i det europæiske energisystem, samt hvordan infrastrukturen
kan bruges smartere.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har i sig selv ingen andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der sættes fokus på at optimere anvendelsen af det
europæiske energisystem til et fremtidigt system med højere grad af vedvarende
energi. Det er i den forbindelse vigtigt at undgå dobbeltregulering, unødige barrierer
og sikre ensretning på tværs. Fleksibilitetsdagsordenen går på tværs af sektorer og
reguleres derfor i flere forskellige regi. Derudover bør reguleringen være i stand til at
understøtte teknologisk innovation, og eventuel detailregulering bør ikke være til hin-
der herfor.
Et fleksibelt energisystem forudsætter høj grad af digitalisering af elsystemet samt
deling af data. Dette er præmissen for dynamisk energiforbrug, som går begge veje.
Det vil gøre det muligt at højne forsyningssikkerheden ved at undgå kapacitetsudfor-
dringer samt sikre en mere omkostningseffektiv grøn omstilling.
Side 6/7
Rådsmøde nr. 4008 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 4. marts 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/3-24
2828347_0007.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7