Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4012 - økofin Bilag 2
Offentligt
2835255_0001.png
7. marts 2024
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 12.03.2024
1) Sociale investeringer og reformer (ECOFIN og EPSCO)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
2) Økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
3) Afrapportering fra G20-mødet i februar
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
4)
Revisionsrettens årsberetning om EU’s budgetgennemførelse i 2022 (decharge)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Økonomiministeriet
5)
Budgetretningslinjer for EU’s budget 2025
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Økonomiministeriet
6) Implementering af genopretningsfaciliteten
KOM(2024) 82 final
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
udsendt
udsendt
udsendt
udsendt
udsendt
2
Rådsmøde nr. 4012 (økonomi og finans) den 12. marts 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/3-24 om implementering af genopretningsfaciliteten
2835255_0002.png
Dagsordenspunkt 6: Implementering af
genopretningsfaciliteten
KOM(2024) 82 final
1. Resume
En endelig dagsorden af 6. marts for ECOFIN 12. marts 2024 indeholder mod
forventning et punkt om status på implementering af genopretningsfacilite-
ten.
Genopretningsfaciliteten ventes fortsat på dagsordenen for det efterfølgende
ECOFIN 12. april 2024, hvor en drøftelse ventes at tage udgangspunkt i Kom-
missionens midtvejsevaluering af genopretningsfaciliteten, der blev offentlig-
gjort 21. februar 2024, og hvor der eventuelt vil blive lagt op til rådskonklusi-
oner.
Regeringen vil tage orienteringen på ECOFIN 12. marts 2024 til efterretning.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af gen-
opretningsfaciliteten.
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lån-
optagelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-program-
mer, særligt en genopretningsfacilitet
(”Recovery
and Resilience Facility”)
672,5 mia. euro, heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som føl-
ger en fastlagt fordelingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-pri-
ser).
Rammerne for genopretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i
kraft 19. februar 2021. Forordningen er efterfølgende revideret mhp. at tage
højde for REPowerEU-planen, der har til formål at udfase EU's afhængighed af
fossile brændstoffer fra Rusland så hurtigt som muligt, jf. nedenfor. Den revide-
rede forordning trådte i kraft 1. marts 2023.
Genopretningsplanernes reformer og investeringer er formuleret som konkrete
milepæle og mål, der ved implementering kan medføre gradvise udbetalinger af
genopretningsmidlerne pba. anmodning fra det pågældende land. Udbetalinger
af midler fra genopretningsfaciliteten til landene besluttes løbende af Kommis-
sionen på grundlag af de godkendte genopretningsplaner og i takt med, at lan-
dene opnår de aftalte milepæle og mål for reformer og investeringer, som er
fastlagt ifm. godkendelsen af deres respektive genopretningsplaner.
1
Kommissionen har op til to måneder til at vurdere en betalingsanmodning. Kommissionen træf-
fer beslutning
1
om de enkelte udbetalinger
efter høring af EU’s økonomiske og finansielle
Udvalg
1
Side 2 af 6
Rådsmøde nr. 4012 (økonomi og finans) den 12. marts 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/3-24 om implementering af genopretningsfaciliteten
2835255_0003.png
På ECOFIN ventes en orientering om status for implementering af genopret-
ningsfaciliteten. Det er muligt, at orienteringen vil tage udgangspunkt i Kom-
missionens midtvejsevaluering, der blev offentliggjort 21. februar 2024. Kom-
missionens midtvejsevaluering er en del af forordningen om genopretningsfa-
ciliteten, der bygger på ekstern uafhængig støttende undersøgelse.
Det fremgår af midtvejsevalueringen, at Kommissionen har udbetalt mere end
225 mia. euro, og implementeringen af planerne skrider generelt frem. Omkring
75 pct. af de milepæle og mål, som var planlagt opnået inden udgangen af 2023,
er blevet vurderet som værende opnået af Kommissionen eller er blevet rappor-
teret som værende gennemført af EU-landene.
1. februar 2024 var 1.153 milepæle og mål ud af 6.266 blevet vurderet tilfreds-
stillende opfyldt, og yderligere 1.238 milepæle og mål var blevet rapporteret af
EU-landene som afsluttede, hvilket svarer til en fremskridtsrate på cirka 38 pct.
af det samlede antal milepæle og mål under genopretningsfaciliteten. 18 pct. af
alle milepæle og mål er vurderet som tilfredsstillende opfyldt. Det fremhæves
derudover særligt i midtvejsevalueringen at
Genopretningsfaciliteten har bidraget til den økonomiske genopretning ef-
ter covid-krisen, herunder at niveauet for offentlige investeringer i EU er
fastholdt og endda forøget.
Genopretningsfaciliteten har bidraget til EU-landenes økonomisk-politiske
reaktion på covid-krisen, særligt lande uden finanspolitisk råderum og sår-
bare lande relativt hårdt ramt af krisen, herunder bidraget til at reducere
rentespændet mellem EU-landene på tidspunktet for Covid-krisen, hvilket
igen har hjulpet med at mindske risikoen for finansiel fragmentering i EU.
Genopretningsfaciliteten har bidraget til at flere EU-lande i højere grad har
gennemført strukturreformer, herunder reformer i de landespecifikke anbe-
falinger. Dette skyldes ifølge rapporten særligt den resultatbaserede tilgang,
hvor udbetaling af midler er koblet til opnåelsen af aftalte milepæle og mål.
Genopretningsfaciliteten har bidraget til at styrke den grønne omstilling,
herunder gennem REPowerEU-planen og tiltagene i landenes reviderede
genopretningsplaner rettet mod diversificering af EU’s energiforsyning og
uafhængighed af fossile brændsler. Alle medlemslande har dedikeret over
37 pct. af midlerne til den grønne omstilling, og nogle EU-lande over 50 pct.
Det bemærkes, at klimatiltag udgør 69 pct. af de skønnede omkostninger
forbundet med den danske genopretningsplan.
Midtvejsevalueringen fremhæver derudover elementer af den midlertidige gen-
opretningsfacilitet, som der kan tages højde for i fremtidige EU-instrumenter,
herunder den næste MFF fra 2028. Det er særligt den resultatbaserede tilgang,
(EFC). Hvis et eller flere EU-lande undtagelsesvis finder, at der er alvorlige afvigelser fra en til-
fredsstillende opnåelse af de relevante milepæle og mål, kan de anmode formanden for Det Euro-
pæiske Råd om at henvise sagen til det Det Europæiske Råd.
Side 3 af 6
Rådsmøde nr. 4012 (økonomi og finans) den 12. marts 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/3-24 om implementering af genopretningsfaciliteten
2835255_0004.png
hvor udbetaling af midler er koblet til efterlevelse af aftalte milepæle og mål, der
fremhæves at kunne bidrage til at landene implementerer EU-tiltag rettidigt.
Derudover fremhæves kombinationen af tiltag til fremme af reformer og inve-
steringer i ét instrument samt et klart fokus på EU's politiske prioriteringer,
herunder klima og digital omstilling, som elementer der er relevante i eventuelle
fremtidige EU-instrumenter. Der konkluderes også, at der i formuleringen af
milepæle og mål i eventuelle fremtidige resultatbaserede instrumenter bør sik-
res et tilstrækkelig detaljeniveau, samtidig med at der gives mulighed for even-
tuelt nødvendige justeringer under implementeringen. Den resultatbaserede til-
gang har dog for nogle lande medført øgede administrative omkostninger, som
følge af krævende revisions- og kontrolkrav samt omfanget af information, der
kræves for at dokumentere opfyldelsen af milepæle og mål. Derudover er der
videre rapporteringskrav, der bruges til publikationer og anden transparens,
der giver yderligere administrative byrder for EU-landene.
3. Formål og indhold
På ECOFIN 12. marts 2024 ventes en orientering om status for implementering
af genopretningsfaciliteten. Orienteringen vil kunne afspejle Kommissionens
midtvejsevaluering, herunder status over nøgletal ifm. implementeringen af
genopretningsfaciliteten, bl.a. de opnåede mål og milepæle.
Der ventes, at der på det efterfølgende ECOFIN 12. april 2024 vil være en drøf-
telse af genopretningsfaciliteten, hvor der vil være fokus på midtvejsevaluerin-
gen af genopretningsfaciliteten, og hvor der eventuelt vil blive lagt op til råds-
konklusioner.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Orienteringen om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinan-
sielle konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte
fra genopretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte
støtte, som Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet og REPo-
werEU.
Side 4 af 6
Rådsmøde nr. 4012 (økonomi og finans) den 12. marts 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/3-24 om implementering af genopretningsfaciliteten
2835255_0005.png
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser,
i det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økono-
misk genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Orienteringen om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretnings-
faciliteten, og REPowerEU-tiltag i landene bidrager til hurtigere og effektiv ud-
fasning af russisk fossil energi i EU. Midler til Danmark som led i udmøntningen
af genopretningsfaciliteten kan understøtte vækst, arbejdspladser samt grøn og
digital omstilling i Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Orienteringen om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervs-
økonomiske konsekvenser, idet det også potentielt kan styrke erhvervslivets
rammevilkår. Det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete implemente-
ring. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirksomheder i
forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i andre EU-
lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at tage orienteringen til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen om implementering af genopretningsfacilite-
ten til efterretning.
Regeringen vil fastlægge sin holdning til midtvejsevalueringen af genopret-
ningsfaciliteten forud for den ventede drøftelse af evalueringen på det efterføl-
gende ECOFIN 12. april 2024.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genop-
retningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd
om EU’s flerårige finansielle ramme og genopretningsinstrument (Next Gene-
ration EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten, og således bidrager
til en grøn genopretning.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene
efterlever EU’s
grundlæggende rettigheder og retsstatsprincippet og lægger stor vægt på, at
Side 5 af 6
Rådsmøde nr. 4012 (økonomi og finans) den 12. marts 2024 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/3-24 om implementering af genopretningsfaciliteten
2835255_0006.png
Kommissionen anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse
heraf.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten, herunder rådsbeslutnin-
ger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, blev i 2021 forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli, samt til
orientering 22. juli (skriftlig), 3. september, 1. oktober, 15. oktober, 4. november
og 2. december forud for ECOFIN hhv. 26. juli, 6. september, 5. oktober, 28.
oktober, 9. november og 7. december 2021.
I 2022 er sagen blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for ECOFIN 18. januar 2022, ECOFIN 2. maj 2022 (skriftlig), ECOFIN 17. juni
2022, ECOFIN 8. juli 2022, ECOFIN 4. oktober 2022, ECOFIN 8. november
2022 og ECOFIN 6. december 2022.
I 2023 er sagen forelagt Folketingets Europaudvalg til revideret forhandlings-
oplæg 12. maj forud for ECOFIN 16. maj samt til orientering forud for ECOFIN
17. januar, 14. februar, 14. marts, 16. juni, 14. juli, 17. oktober, 8. november og
8. december 2023. Samlenotat om implementering af genopretningsfaciliteten
blev desuden oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 15.
marts 2022 og ECOFIN 5. april 2022 (sagen blev dog efterfølgende taget af
dagsordenen for begge ECOFIN).
Samlenotat om forordningen om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til for-
handlingsoplæg 16. juni 2020, og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar,
16. februar, 16. marts, 16. april og 18. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten blev oversendt til Euro-
paudvalget 25. juni 2020.
Sagen om REPowerEU-finansieringsforslaget blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 12. juli 2022, samt til
orientering 30. september forud for ECOFIN 4. oktober 2022. Grund- og nær-
hedsnotat om genopretningsfaciliteten blev oversendt til Europaudvalget 22.
juni 2022.
Side 6 af 6