Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4025 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/00893
Den 13. maj 2024
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 21. maj 2024
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024
kommenteret dagsorden ....................... 2
- Politisk drøftelse
......................................................................................................................................................... 2
KOM-dokument foreligger ikke .................................................................................................................................... 2
2. Den landespecifikke retsstatsdialog .............................................................................................................. 4
- Politisk drøftelse
......................................................................................................................................................... 4
KOM (2023) 0800.......................................................................................................................................................... 4
3. Retsstatssituationen i Polen / Artikel 7 ......................................................................................................... 6
- Statusdrøftelse...............................................................................................................................................
6
KOM-dokument foreligger ikke .................................................................................................................................... 6
1
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
2867408_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024
kommenteret dagsorden
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 forventes en kommenteret dagsorden for mødet i Det
Europæiske Råd (DER) den 27.-28. juni 2024 at blive præsenteret og drøftet. Den kommenterede dagsorden forelig-
ger endnu ikke. Det er aktuelt forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd vil være en drøftelse af Ukra-
ine, sikkerhed og forsvar, konkurrenceevne, Kapitalmarkedsunionen samt den kommende institutionelle cyklus,
EU’s strategiske dagsorden for 2024-2029
og køreplan for EU-reformer i lyset af udvidelse. Hertil kan forventes et
eller flere udenrigspolitiske emner. Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af den kommenterede
dagsorden til efterretning.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024. I henhold til forretningsordenen for Det Europæi-
ske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 forventes en kommenteret dagsorden for mødet i Det
Europæiske Råd (DER) den 27.-28. juni 2024 at blive præsenteret og drøftet. Den kommenterede dagsorden fore-
ligger endnu ikke. Det er aktuelt forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd vil være en drøftelse af
Ukraine, sikkerhed og forsvar, konkurrenceevne, Kapitalmarkedsunionen samt den kommende institutionelle cy-
klus, EU’s strategiske dagsorden for 2024-2029
og køreplan for EU-reformer i lyset af udvidelse. Hertil kan forven-
tes et eller flere udenrigspolitiske emner. Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af den kom-
menterede dagsorden til efterretning.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet i Det Europæiske Råd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den kommenterede dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 forventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget, samfundsøkonomien,
erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete
retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af
disse vil først kunne vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger en kommenteret dagsorden, kendes andre landes holdninger ikke på nuværende
tidspunkt.
2
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af den kommenterede dagsorden til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
2867408_0004.png
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2023) 0800
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 forventes en drøftelse af fire landekapitler i Kommissio-
nens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2023. Det drejer sig om hhv. Cypern, Letland, Litauen og
Luxembourg. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne. Efterfølgende vil der være
mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål til de enkelte landekapitler, som de pågældende fire med-
lemslande vil kunne besvare. Fra dansk side støtter man Kommissionens monitorering af retsstatsforholdene i
medlemslandene. Danmark bakker ligeledes op om, at den årlige retsstatsdialog suppleres af landespecifikke drøf-
telser på baggrund af Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 5. juli 2023 sin fjerde årlige retsstatsrapport. Rapporten redegør for retsstats-
forholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande.
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande lagde Kommissionen i en meddelelse fra
juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstatsrapport. Formålet med rapporten er
at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af EU’s medlemslande for bedre rettidigt at kunne
identificere problematiske tendenser og dermed forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer. Forslaget
fik bred opbakning blandt medlemslandene.
Rapporten baserer sig på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom Venedig-Kommis-
sionen og GRECO. Derudover har Kommissionen gennemført virtuelle landebesøg under udarbejdelsen af rappor-
ten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefalinger til at forbedre retsstatstilstanden.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig tilvejebringer rap-
porten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebærer først en horisontal drøftelse af
retsstatssituationen i EU og dernæst en eller flere landespecifikke drøftelser. Den horisontale drøftelse af rets-
statsrapporten for 2023 blev gennemført på rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. september 2023.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 forventes en drøftelse af fire landekapitler i Kommissio-
nens retsstatsrapport (Cypern, Letland, Litauen og Luxembourg).
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne for hvert af de fire medlemslande. Heref-
ter vil det pågældende medlemsland få mulighed for at redegøre for den seneste udvikling på nationalt niveau.
Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlemslande kan engagere sig i dialogen om de enkelte
landekapitler og stille spørgsmål eller komme med kommentarer til de pågældende medlemslande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens øgede monitorering af
retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt det belgiske formandskabs initiativ om at
fortsætte retsstatsdialogen på baggrund af rapporten efter samme metode som under de seneste formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier, herunder demo-
krati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effektivite-
ten af samarbejdet mellem EU’s medlemslande, inkl. det indre marked. Regeringen bakker derfor varmt op om
Kommissionens initiativ om løbende at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til rettidigt at forebygge,
at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt at rette op på. Regeringen finder
samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialogen i Rådet er et nyttigt supplement til artikel 7-pro-
cedurerne, EU-Domstolens virke og retsstatsmekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
2867408_0006.png
3. Retsstatssituationen i Polen / Artikel 7
- Statusdrøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
I december 2017 indledte Kommissionen artikel 7-proceduren mod Polen under henvisning til manglende respekt
for de polske domstoles uafhængighed. Proceduren henviser til artikel 7 i Traktaten om den Europæiske Union
(TEU), der kan bruges som et værktøj mod et medlemsland ved manglende efterlevelse af EU’s
grundlæggende
værdier. Sagen mod Polen har siden været under løbende behandling i Rådet (almindelige anliggender). På råds-
mødet den 21. maj 2024 forventes Kommissionen at præsentere sin analyse af retsstatsforholdene i Polen i hen-
hold til artikel 7, hvor Kommissionen har meddelt, at den forventer formelt at trække artikel 7-proceduren mod
Polen tilbage. Fra dansk side noterer man sig Kommissionens analyse og forventede beslutning. Fra dansk side hil-
ses den nye polske regerings konstruktive tilgang velkommen og de polske bestræbelser på at rette op på landets
retsstatsudfordringer støttes.
2. Baggrund
Kommissionen besluttede i december 2017 at indlede artikel 7-proceduren mod Polen. Baggrunden var, at Polen
havde gennemført en række retsreformer, som ifølge Kommissionen udgjorde en systemisk trussel mod det
grundlæggende retsstatsprincip. Det var første gang, at proceduren blev aktiveret over for et medlemsland.
Hovedpunkterne i kritikken fra Kommissionen
som deles af et flertal af medlemslandene
vedrører særligt den
politiske indflydelse på det polske retssystem. Den er konkret kommet til udtryk i form af bl.a. udskiftning af dom-
mere gennem fremskyndet pensionering og politisk indflydelse på dommerudnævnelser i Polen. Kommissionen
vurderer, at reformerne samlet set risikerer at skabe tvivl om det polske retsvæsens uafhængighed. Et flertal af
medlemslande har bakket op om Kommissionen og løbende tilkendegivet deres bekymring over retsstatssituatio-
nen i Polen.
Artikel 7-proceduren omfatter bl.a. en høringsproces af Polen i Rådet (almindelige anliggender). Seks høringssessi-
oner er blevet gennemført siden 2018, senest ved rådsmødet (almindelige anliggender) den 30. maj 2023. Rådet
er desuden blevet orienteret af Kommissionen om status på sagen en række gange, senest på rådsmødet (almin-
delige anliggender) den 20. februar 2024 på Polens anmodning. Polen præsenterende her en handlingsplan for
gennemførelsen af relevante retsreformer, der skulle genskabe domstolenes uafhængighed. Handlingsplanen om-
fatter bl.a. lovforslag til sikring af domstolenes og anklagemyndighedens uafhængighed samt efterlevelse af EU-
Domstolens og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelser. På rådsmødet (almindelige anliggender)
den 19. marts 2024 redegjorde Polen under et AOB-punkt for udviklingen på retsstatsområdet siden GAC i februar
med henblik på en afslutning af den igangværende artikel 7-procedure. Den nye polske regering tiltrådte i decem-
ber 2023 og har understreget, at den vil genskabe respekten for retsstatsprincippet.
Den 6. maj 2024 udsendte Kommissionen en pressemeddelelse om, at man har afsluttet sin analyse af retsstats-
forholdene i Polen i forbindelse med artikel 7-proceduren. Kommissionen finder, at der ikke længere foreligger en
klar risiko for et alvorligt brud på retsstatsprincippet i Polen i henhold til artikel 7, stk. 1, i TEU. Dette begrundes
med, at Polen har iværksat en række lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger for at imø-
degå bekymringerne for retssystemets uafhængighed, samt at Polen har anerkendt EU-rettens forrang og sin for-
pligtelse til at gennemføre alle dommene fra EU-Domstolen og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol rela-
teret til retsstatsprincippet, herunder domstolenes uafhængighed. Dertil har Polen vedtaget en handlingsplan for
gennemførelsen af relevante retsreformer og har taget de første konkrete skridt til at implementere den. Kommis-
sionen bemærker desuden, at Polen har tiltrådt den europæiske anklagemyndighed, EPPO, den 29. februar 2024.
Kommissionen vil fremlægge sin analyse på rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024. Herefter og
under hensyntagen til eventuelle bemærkninger fra Rådet, agter Kommissionen formelt at trække sit begrundede
forslag om at indlede artikel 7-proceduren tilbage. Derved vil artikel 7-proceduren mod Polen være afsluttet.
6
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
2867408_0007.png
Kommissionen oplyser, at man fortsat regelmæssigt vil overvåge tiltagene under Polens handlingsplan samt andre
skridt til at fremme retsstatsprincippet i Polen, ikke mindst i forbindelse med Kommissionens retsstatsrapport.
Artikel 7-proceduren i Traktaten om Den Europæiske Union
Artikel 7-proceduren henviser til bestemmelsen i artikel 7 i Traktaten om den Europæiske Union (TEU) og kan i
sidste ende føre til suspension af et medlemslands rettigheder, herunder stemmerettigheder i Rådet, hvis landet
systemisk overtræder EU’s grundlæggende værdier.
Proceduren indebærer, at der stilles et begrundet forslag om at indlede artikel 7-proceduren af enten 1/3 af med-
lemslandene (dvs. mindst 9 medlemslande), Europa-Parlamentet eller Kommissionen, hvorefter Rådet med et fler-
tal på 4/5 af medlemslandene (minus det pågældende land, dvs. aktuelt 21 medlemslande), og efter godkendelse
af Europa-Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlemsland
groft overtræder EU’s grundlæg-
gende værdier nævnt i artikel 2 TEU. Inden Rådet fastslår en sådan klar fare, skal Rådet have foretaget høring af
det berørte medlemsland. Rådet kan også vælge at rette henstillinger til det berørte medlemsland, før Rådet fast-
slår en klar fare.
Artikel 7-proceduren kan ligeledes indledes med et forslag fra enten 1/3 af medlemslandene eller Kommissionen
og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet. Herefter kan Det Europæiske Råd med enstemmighed - og efter at
have opfordret det berørte medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger - fastslå, at et medlemsland groft og
vedvarende overtræder værdierne nævnt i artikel 2 TEU. Hvis en grov og vedvarende overtrædelse måtte blive
fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret flertal (dvs. mindst 19 medlemslande) beslutte at su-
spendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder dets stemmerettigheder i Rådet.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 forventes Kommissionen at præsentere sin analyse af
retsstatsforholdene i Polen i henhold til artikel 7, stk. 1 TEU, hvor Kommissionen efterfølgende forventes at
trække artikel 7-proceduren tilbage.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over retsstatssituationen i Polen på rådsmøderne og for-
mået at fastholde sagen på dagsordenen. Enkelte lande har været mere tilbageholdende eller har
for ganske fås
vedkommende
støttet Polen i sagen. Det forventes, at en større række medlemslande vil hilse den nye polske
regerings bestræbelser på at genoprette retsstaten velkommen samt notere sig Kommissionens beslutning om at
afslutte artikel 7-proceduren.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har løbende udtrykt sin bekymring over retsstatssituationen i Polen i Rådet og i forbindelse med bila-
terale møder med repræsentanter for den polske regering.
7
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 21/5-24
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever
op til EU’s grundlæggende værdier, herunder demo-
krati og retsstatsprincippet. EU’s grundlæggende
værdier er afgørende for legitimiteten og effektiviteten af EU-
samarbejdet, herunder eksempelvis også hvad angår det indre marked.
Fra dansk side noterer man sig Kommissionens analyse og forventede beslutning om at trække artikel 7-procedu-
ren tilbage.
Fra dansk side hilses den nye polske regerings konstruktive tilgang velkommen, og de polske bestræbelser på at
rette op på landets retsstatsudfordringer støttes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. februar 2024.
8