Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4024 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
2864481_0001.png
2. maj 2024
SAMLENOTAT
FOR
RÅDSMØDET
(TELEKOMMUNIKATION, TRANSPORT, ENERGI)
DEN 21 MAJ 2024
Punkt 1: Fra regelbog til praksis: En samarbejdsorienteret tilgang til sammen-
hængende implementering
- politisk drøftelse
- KOM-dokument foreligger ikke
(s. 2)
Punkt 2: Rådskonklusioner om
fremtiden for EU’s digitale politik
- KOM-dokument foreligger ikke
(s. 5)
1
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
Punkt 1: Fra regelbog til praksis: En samarbejdsorienteret tilgang til
sammenhængende implementering
- politisk drøftelse
- KOM-dokument foreligger ikke
- nyt notat
1.
Resumé
Formandsskabet har på telerådsmødet planlagt en politisk drøftelse med fo-
kus på at opnå en samarbejdsorienteret tilgang til sammenhængende imple-
mentering af de mange nye og omfattende EU-retsakter på det digitale om-
råde. Debatten vil særligt dreje sig om en række emner herunder hvilke værk-
tøjer og mekanismer, der er behov for, med henblik på at sikre konsistent
implementering og håndhævelse af de nye retsakter, hvordan samarbejdet
med den private sektor og andre interessenter kan udbygges med henblik på
at styrke den Europæiske konkurrenceevne, samt hvordan der skal tages
højde for den geopolitiske udvikling ifm. implementeringen af den nye digi-
tale regelbog.
Sammenhængende implementering og håndhævelse af digital EU-regule-
ring er en prioritet for regeringen, der derfor hilser drøftelsen velkommen.
Regeringen finder det vigtigt, at det bliver så let og omkostningseffektivt
som muligt for virksomheder og myndigheder at efterleve og håndhæve
lovgivningen. Regeringen ser behov for, at der i højere grad tages hori-
sontal stilling til, hvornår håndhævelse på EU niveau er relevant, fremfor
i hver enkelt retsakt på basis af forskellige kriterier. Regeringen mener, at
brug af digitale værktøjer til at understøtte efterlevelse og kontrol, er cen-
trale for at sikre effektiv og sammenhængende implementering og hånd-
hævelse på den mindst byrdefulde måde for virksomhederne. Regeringen
mener, at dialog med og vejledning til virksomheder og andre interessen-
ter er vigtigt for at opnå formålene med lovgivningen, og at dette bør pri-
oriteres højt på både EU og nationalt niveau. Særligt finder regeringen
det afgørende at standarder og vejledninger udarbejdes rettidigt. Regerin-
gen er overbevist om, at en sammenhængende og digitalt understøttet im-
plementering af den digitale EU lovgivning kan sikre, at Europæiske virk-
somheder får en konkurrencefordel på de globale markeder. At sikre de
rette værktøjer og mekanismer samt en ensartet og effektiv tilgang er der-
for centralt for at understøtte EU’s åbne strategiske autonomi.
Sagen forelægges til orientering.
2.
Baggrund
Formandsskabet har på telerådsmødet planlagt en politisk drøftelse med fo-
kus på at opnå en samarbejdsorienteret tilgang til sammenhængende imple-
mentering af de mange nye og omfattende EU-retsakter på det digitale om-
råde. Oplægget til den politiske drøftelse sætter fokus på, at der under den
nuværende Kommission er blevet fremsat og vedtaget mange nye og om-
fattende stykker lovgivning på det digitale område, som f.eks. kunstig in-
telligensforordningen, Digital Services Act og dataforordningen, som nu
skal implementeres og håndhæves. Det giver store udfordringer for alle
2
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
medlemslande og også for de virksomheder, der skal leve op til reglerne.
Der ses derfor en risiko for, at implementeringen af de mange nye stykker
lovgivning ikke bliver sammenhængende og at målene med lovgivningen
derfor ikke opnås, samtidig med at virksomhederne pålægges unødigt
mange administrative byrder. Formandskabet lægger op til en debat om,
hvordan det kan sikres at dette arbejde styrker den europæiske konkurren-
ceevne og tager højde for den geopolitiske udvikling.
3.
Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter om, hvordan med-
lemslandene og EU’s institutioner og agenturer kan samarbejde om en
sammenhængende og effektiv implementering af de mange nye regler på
det digitale område, på en måde der understøtter fremfor hæmmer EU’s
konkurrenceevne og åbne strategiske autonomi.
Det belgiske formandskab har valgt at fokusere drøftelsen om dette emne
på følgende tre spørgsmål:
1. Hvilke tiltag kan stimulere konsistent og interoperabel implemen-
tering og håndhævelse af de forskellige retsakter, der for nyligt er
blevet vedtaget? Hvilke værktøjer eller mekanismer kan under-
støtte en sammenhængende anvendelse af disse instrumenter?
2. Hvilke foranstaltninger kan bidrage til yderligere at udbygge det
nødvendige samarbejde med den private sektor og andre relevante
interessenter for at styrke den Europæiske konkurrenceevne?
3. Hvordan bør geopolitiske udviklinger blive taget med i overvejel-
serne i implementeringen af den digitale regelbog? Hvordan over-
sættes dette til ambitionen om europæisk strategisk autonomi, der
bevarer den åbne økonomi?
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den
forventes heller ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske kon-
sekvenser.
8.
Høring
3
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
Diskussionsnoten har ikke været i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at de fleste lande vil være enige i vigtigheden af at opnå en
effektiv og sammenhængende implementering af de mange nye regler på
det digitale område, for at undgå unødige byrder for både virksomheder og
myndigheder. Det forventes derfor, at mange lande vil tage ordet, og un-
derstege vigtigeden af rettidige standarder og vejledning. Særligt de mest
digitaliserede lande forventes at lægge vægt på behovet for en koordineret
og ensartet tilgang, samt på, at den kommende Kommission skal lave grun-
dige konsekvensanalyser og kun lovgive, der hvor der er et tydeligt behov
for yderligere tiltag. Det forventes, at særligt de store lande vil være tilba-
geholdene ift. at drøfte håndhævelses kompetencer på EU niveau, og sam-
tidig vil understrege behovet for at tage højde for den globale geopolitiske
situation ifm. implementeringen og håndhævelsen af den nye lovgivning
for ikke at hæmme innovationen og EU’s konkurrenceevne unødigt.
10.
Regeringens generelle holdning
Sammenhængende implementering og håndhævelse af digital EU-regule-
ring er en prioritet for regeringen, der derfor hilser drøftelsen velkommen.
Regeringen finder det vigtigt, at det bliver så let og omkostningseffektivt
som muligt for virksomheder og myndigheder at efterleve lovgivningen
Regeringen har i både forhandlingerne af kunstig intelligensforordningen
og forordningen om digitale tjenester (DSA) lagt vægt på at Kommissio-
nen har fået håndhævelseskompetence i større sager af grænseoverskri-
dende karakter. Dette er lykkedes, og regeringen så gerne, at den nye Kom-
mission fremadrettet, hver gang den fremsætter lovforslag på det digitale
område, overvejer, om det kunne være hensigtsmæssigt
både af hensyn
til ressourceforbrug og effektivitet - at sikre fælleseuropæisk håndhævelse
i særlige tilfælde. Regeringen ser behov for, at der i højere grad tages ho-
risontal stilling til, hvornår håndhævelse på EU niveau er relevant, fremfor
i hver enkelt retsakt på basis af forskellige kriterier. Regeringen så gerne
en mere evidensbaseret og konsekvent tilgang til dette i den kommende
Kommissionsperiode.
Regeringen mener, at efficient brug af digitale værktøjer til at understøtte
efterlevelse og kontrol, herunder også fælleseuropæiske værktøjer såsom
den europæiske digitale identitets tegnebog, er centrale for at sikre effektiv
og sammenhængende implementering og håndhævelse på den mindst byr-
defulde måde for virksomhederne.
Regeringen mener, at dialog med og vejledning til virksomheder og andre
interessenter er vigtigt for at opnå formålene med lovgivningen, og dette
bør prioriteres højt på både EU og national niveau. Særligt finder regerin-
gen det afgørende, at standarder og vejledninger udarbejdes rettidigt.
4
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
Regeringen er overbevist om, at en sammenhængende og digitalt under-
støttet implementering af den digitale EU lovgivning kan sikre, at europæ-
iske virksomheder får en konkurrencefordel på de globale markeder, idet
kunder fra andre lande vil vide at europæiske virksomheder, produkter og
tjenester er sikre og troværdige. At sikre de rette værktøjer og mekanismer
samt en ensartet og effektiv tilgang til implementering og håndhævelse er
derfor centralt for at
understøtte EU’s åbne strategiske autonomi.
Regeringen ser frem til at deltage i og bidrage til drøftelsen med danske
erfaringer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
Punkt 2:
Vedtagelse af rådskonklusioner om EU’s fremtidige
digitale
politik
- KOM-dokument foreligger ikke
- Nyt notat
1.
Resumé
På rådsmødet for telekommunikation den 21. maj 2024 skal der vedtages
rådskonklusioner om EU’s fremtidige digitale politik.
Rådskonklusionerne understreger digitaliseringens afgørende betydning for
EU og udlægger prioriteter inden for en række områder, herunder digital
regulering, sociale effekter af digitalisering, digitale teknologier, digital in-
frastruktur, datastrategi, digitale færdigheder, grøn og digital omstilling, of-
fentlig digitalisering samt international digital politik.
Rådskonklusionerne har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller øv-
rige konsekvenser.
Regeringen byder konklusionerne velkommen. Regeringen støtter en am-
bitiøs tilgang til digitalisering i EU, da det som udgangspunkt er gennem
EU, at vi i fællesskab skal håndtere udfordringer og risici ved digitalise-
ringen. Regeringen ønsker et stærkere og mere sammenhængende digitalt
indre marked baseret på europæiske værdier. Samtidig skal udviklingen
ske med respekt for lokale behov og trinvist på de områder, hvor værdien
for borgere og virksomheder er størst.
2.
Baggrund
Det belgiske EU-formandskab har taget initiativ til udformningen af råds-
konklusioner om EU’s fremtidige digitale politik. Rådskonklusionerne skal
ses i lyset af, at den nuværende femårige EU-politiske cyklus er ved at nærme
sig sin afslutning med Europa-Parlamentsvalget i juni og udpegelsen af en
ny Europa-Kommission i efteråret forude. De seneste rådskonklusioner om
EU’s digitale politik
er fra den 9. juni 2020.
Formandskabet har lagt op til, at rådskonklusionerne skal vedtages på råds-
mødet for telekommunikation den 21. maj 2024.
3.
Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at identificere Rådets hovedprioriteter
for EU's fremtidige digitale politik, som medlemsstaterne gerne ser behandlet
i den kommende lovgivningscyklus.
Rådskonklusionerne består ud over et indledende afsnit, der udlægger de
overordnede linjer, af følgene ni afsnit med tilhørende prioriteter under hver.
6
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
2864481_0007.png
Digital regulering og styring,
herunder fokus på implementering og
håndhævelse af ny lovgivning samt sikring af sammenhæng på
tværs.
Sociale effekter af digitalisering,
herunder fokus på at adressere ne-
gative konsekvenser af digitaliseringen, særligt for børn og unge, via
bl.a. øget håndhævelse og afdækning af behovet for nye/yderligere
initiativer.
Digitale og banebrydende teknologier,
herunder fokus på at under-
støtte europæiske økosystemer for teknologiudvikling.
Digital infrastruktur,
herunder fokus på at styrke EU’s
teleinfra-
struktur i fremtiden samt understøtte udviklingen af supercomputere.
Datastrategi,
herunder fokus på at understøtte arbejdet med dataom-
råder og et konkurrencedygtigt cloudmarked i EU.
Digitale færdigheder,
herunder fokus på at styrke EU-borgeres digi-
tale forståelse og kompetencer.
Grøn og digital omstilling,
herunder fokus på at udnytte digitalise-
ringen i den grønne omstilling samt adressere de negative klimakon-
sekvenser af den omfattende udrulning af digitale løsninger.
Offentlig digitalisering,
herunder fokus på at understøtte en sam-
menhængende digital offentlig sektor samt sikre at digitalisering
tænkes ind fra starten i udviklingen af nye initiativer.
International digital politik,
herunder fokus på EU’s internationale
indsatser på det digitale område særlig i forhold til internetregulering
og standarder.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Rådskonklusionerne har ikke relevans for nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
7
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
2864481_0008.png
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser. Indhol-
det kan dog senere blive udmøntet i konkrete retsakter, der kan medføre
statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Der vil blive foretaget en særskilt vurdering af dette ved fremsæt-
telsen af sådanne retsakter
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv øvrige konsekvenser eller påvirk-
ning på beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Rådskonklusionerne har ikke været i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande er generelt enige om, at EU bør forfølge en ambitiøs
tilgang til digitalisering. Der er en relativt bred anerkendelse af, at der bør
være fokus på implementering og håndhævelse af den omfattende digitale
lovgivning, der er blevet vedtaget i indeværende mandatperiode. Der er
dog også relativt bred enighed om, at der på visse områder kan være behov
for yderligere indsatser.
Drøftelserne om EU’s digitale
politik er typisk præget af holdningsfor-
skelle på spørgsmålet om, i hvilket omfang EU styrke sin digitale suveræ-
nitet gennem beskyttelsestiltag versus fastholde en åben tilgang til samar-
bejde på det digitale område med omverdenen. Dertil er typiske skillelinjer
spørgsmålene om beskyttelse af borgeres data og digitale rettigheder over
for andre hensyn, samt hvor ambitiøse EU skal være i udrulning af digitale
løsninger.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen af EU’s fremtidige digitale
politik velkom-
men. Regeringen støtter en ambitiøs tilgang til digitalisering i EU, da det
som udgangspunkt er gennem EU, at vi i fællesskab skal håndtere udfor-
dringer og risici ved digitaliseringen. Samtidig skal vi skabe rammevilkår,
der fremmer investeringer i udvikling og anvendelse af ny teknologi både
i danske virksomheder og i det offentlige. Det er herunder vigtigt at under-
støtte udviklingen og udrulningen af digitale nøgleteknologier samt at
fremme en velfungerende og sammenhængende dataøkonomi i EU.
Regeringen ønsker et stærkere og mere sammenhængende digitalt indre
marked baseret på europæiske værdier. Digital innovation og anvendelse
af ny teknologi skal bidrage til forbedringer af vores velfærdssamfund,
styrke virksomhedernes konkurrenceevne globalt og beskytte vores grund-
læggende rettigheder og sikkerhed, herunder data- og cybersikkerhed.
Samtidig skal udviklingen ske med respekt for lokale behov og trinvist på
de områder, hvor værdien for borgere og virksomheder er størst.
8
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi - energi) den 21. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - telekommunikation den 21/5-24
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres en effektiv og ensartet imple-
mentering og håndhævelse af den digitale EU-lovgivning med blik for at
gøre det så enkelt som muligt for virksomheder, borgere og myndigheder
at efterleve reglerne. Regeringen finder det endvidere vigtigt at sikre en
sammenhængende digital offentlig sektor inden for grænseoverskridende
aktiviteter, bl.a. ved brug af fælleseuropæiske digitale værktøjer såsom
EU’s digitale identitetstegnebog. Samtidig bør der værnes om medlems-
landes mulighed for at yde og forbedre den digitale offentlige service efter
nationale behov.
Det er vigtigt for regeringen, at de negative sociale og demokratiske effek-
ter af digitalisering håndteres, herunder at børn og unge beskyttes bedre
online, særligt ved at tech-industriens ansvar ift. børn og unges ekspone-
ring for skadeligt og ulovligt indhold skærpes, samt at udfordringer med
eksempelvis fastholdelsesmekanismer, algoritmer og datahøst adresseres.
Regeringen arbejder for en markedsbaseret udrulning af teleinfrastruktur
baseret på en teknologineutral regulering af sektoren. Regeringen støtter
opfordringen i rådskonklusionerne til, at Kommissionen gennemfører en
grundig analyse af telemarkederne og reguleringen heraf, inden den evt.
fremsætter forslag til ny lovgivning på området.
Regeringen finder, at den grønne og digitale omstilling går hånd i hånd og
at der i lyset af den massive udrulning af digitale løsninger er behov for et
øget fokus på, hvordan negative konsekvenser for klimaet forbundet her-
med kan imødegås, f.eks. i forhold til strømforbrug og ressourcebehov.
Endelig er det vigtigt for regeringen, at EU engagerer sig proaktivt i inter-
nationalt samarbejde på det digitale område med henblik på at fremme eu-
ropæiske værdier og tilgange til regulering og teknologiudvikling.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9