Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4028 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/00906
Den 15. maj 2024
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 27. maj 2024
SAMLENOTAT
1. Ruslands aggression mod Ukraine ................................................................................................... 2
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
2. Situationen i Mellemøsten ............................................................................................................... 4
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27.-28. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat forud for rådsmøde udenrigsanliggender 27/5-24
2867393_0002.png
1. Ruslands aggression mod Ukraine
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 27. maj 2024 ventes en drøftelse af Ruslands aggression mod Ukraine.
Fokus forventes at være på EU’s militære støtte, herunder EU’s sikkerhedstilsagn samt den ukrainske fredsformel
og det kommende globale fredstopmøde, samt fastholdelse af presset på Rusland gennem yderligere sanktioner.
Regeringen er stærk fortaler for, at EU snarest indgår en aftale om sikkerhedstilsagn med Ukraine.
2. Baggrund
Rusland gennemfører fortsat massive drone- og missilangreb rettet mod mål overalt i Ukraine og i stigende grad
mod ukrainske provinsbyer. Angrebene har større konsekvenser end tidligere grundet mangel på luftforsvarssy-
stemer, herunder i form af skader på bygninger, kritisk infrastruktur samt civile tab.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 18. marts 2024 blev det vedtaget at etablere den militære bistandsfond
til støtte for Ukraine (”Ukraine Assistance Fund”) i perioden 2024-2027
under Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF).
Med enighed om den militære bistandsfond, som central
del af EU’s sikkerhedstilsagn til Ukraine, er det forvent-
ningen, at sikkerhedstilsagnene kan blive færdiggjort i nær fremtid.
Arbejdet med at opnå global opbakning til den ukrainske fredsformel pågår fortsat. Schweiz er vært for et globalt
fredstopmøde d. 15.-16. juni med forventet særligt fokus på 3 ud af fredsformlens 10 emner, nærmere bestemt
stråling og nuklear sikkerhed, fødevaresikkerhed, samt løsladelse af fanger og deporterede. Der arbejdes fra
schweizisk og ukrainsk side på at sikre højniveaudeltagelse fra så mange lande som muligt.
For at fastholde presset på Rusland forberedes en 14. sanktionspakke. Det er forventningen, at 14. pakke bliver
bred og vil inkludere såvel yderligere listninger som sektorspecifikke tiltag. Sideløbende arbejdes der med to nye
EU sanktionsregimer rettet mod henholdsvis krænkelser af menneskerettighederne i Rusland og Ruslands globale
hybride og destabiliserende aktiviteter.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en drøftelse af EU’s militære støtte
til Ukraine. Der forventes at blive truffet beslutning om
en foreløbig fordeling af de 5 mia. euro i den militære bistandsfond til støtte for Ukraine mellem refusioner til
medlemslandene for donationer fra egne lagre, bilaterale indkøb og fællesindkøb i den europæiske forsvarsindu-
stri samt EUMAM Ukraine. Der ventes dertil en status for levering af militært udstyr, herunder særligt ammunition
og luftforsvar samt en opdatering om forhandlingerne med Ukraine om EU’s sikkerhedstilsagn.
Derudover forven-
tes drøftelsen at berøre den ukrainske fredsformel og det kommende globale fredstopmøde samt sanktioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen ventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
2
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27.-28. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat forud for rådsmøde udenrigsanliggender 27/5-24
Der er fortsat bred opbakning blandt medlemslandene til militær, økonomisk og humanitær støtte til Ukraine. Der
forventes bred enighed om nødvendigheden af at intensivere leverancer af militær støtte til Ukraine, herunder
særligt ammunition og luftforsvarssystemer. De 5 mia. euro i den militære bistandsfond til støtte for Ukraine skal
understøtte dette. Der forventes opbakning til, at EU snarest indgår en aftale med Ukraine om sikkerhedstilsagn.
Ligeledes er der fortsat bred opbakning til sanktioner rettet mod Rusland, både i forhold til den kommende 14.
sanktionspakke, herunder til at imødegå omgåelse af sanktionerne, samt til at udarbejde de to nye sanktionsregi-
mer rettet mod henholdsvis krænkelser af menneskerettighederne i Rusland og Ruslands globale hybride og de-
stabiliserende aktiviteter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen fortsætter støtten til Ukraine både politisk, militært, civilt og erhvervsmæssigt. Det er afgørende, at
der sikres langsigtet og tilstrækkelig finansiering til militær støtte til Ukraine både bilateralt og sammen gennem
EU, og at fordelingen af de 5 mia. euro i den militære bistandsfond
sikrer størst mulig effekt af EU’s militære støtte
til Ukraine. Dertil arbejder regeringen aktivt for, at EU og medlemslandene hurtigt øger den militære støtte til
Ukraine
.
Regeringen er stærk fortaler for, at EU snarest indgår en aftale om sikkerhedstilsagn med Ukraine. Lige-
ledes støtter regeringen op om arbejdet med den ukrainske fredsformel, det pågående outreach-arbejde samt
afholdelse af et globalt fredstopmøde. Ydermere støtter regeringen op om de hårdest mulige sanktioner, der kan
opnås enighed om i EU, samt et fortsat fokus på forbedret implementering og modarbejdelse af omgåelse af ek-
sisterende sanktioner. Regeringen støtter dertil oprettelsen af nye sanktionsregimer rettet mod russiske krænkel-
ser af menneskerettighederne internt i Rusland, samt rettet mod russiske hybride og destabiliserende aktiviteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. april 2024.
3
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27.-28. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat forud for rådsmøde udenrigsanliggender 27/5-24
2867393_0004.png
2. Situationen i Mellemøsten
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en drøftelse af den aktuelle situation i Israel, Palæstina og regionen, herunder behovet for
øget humanitær adgang for nødhjælp og beskyttelse af civile, arbejdet for frigivelse af alle gidsler, vigtigheden af
at undgå regional eskalering samt behovet for en to-statsløsning. Regeringen bakker op om hidtil vedtagne EU-
erklæringer vedr. situationen senest DER-konklusionerne fra 17. april, herunder fordømmelse af Hamas og beho-
vet for frigivelse af gidsler, behovet for en humanitær pause der kan føre til længerevarende våbenhvile samt
behovet for øget humanitær adgang og beskyttelse af civile i Gaza. Regeringen bakker endvidere op om bestræ-
belserne på at undgå yderligere regional eskalering og for at få genstartet en fredsproces frem mod en to-stats-
løsning.
2. Baggrund
I Gaza fortsætter det israelske militær deres operationer både fra luften og på landjorden. Der vurderes fortsat at
være omkring 130 gidsler i Gaza, hvoraf mindst 31 vurderes af være afgået ved døden. Ifølge sundhedsmyndighe-
derne i Gaza er over 34.300 palæstinensere blevet dræbt siden den 7. oktober, heraf ca. 70 pct. kvinder og børn.
Dertil anslås mindst 77.300 mennesker at være såret.
Den humanitære situation i Gaza er fortsat katastrofal. Omtrent 1,7 millioner, svarende til 75 % af befolkningen,
er internt fordrevne. Størstedelen befinder sig i den sydlige by Rafah, hvor Israel varsler om en nært forestående
militær landoffensiv. Senest har den israelske hær, IDF, den 6. maj opfordret indbyggere i det sydøstlige Gaza til
at lade sig evakuere til såkaldte ’humanitære zoner’ uden for Rafah.
FN advarer om hungersnød i det nordlige
Gaza og risiko for spredning af hungersnød i hele Gaza frem mod midt juli, såfremt situationen ikke forbedres, og
en landoffensiv i Rafah gennemføres. Den humanitære adgang, sikkerhed for nødhjælpsarbejdere og distribuering
af nødhjælp er fortsat en hovedudfordring, særligt i det nordlige Gaza. Ifølge FN er adgangen til Gaza forbedret i
april, men der mangler fortsat systematisk og kontinuerlig adgangsforbedringer ift. israelske restriktioner, forsin-
kelser ved kontrolposter og den overordentlig vanskelige sikkerhedssituation for, at imødekomme de ernorme
humanitære behov. Der har den seneste tid været en mindre stigning i antallet af lastbiler med nødhjælp ind til
Gaza - ca. 190 om dagen i april sammenlignet med ca. 161 i marts. Den israelske regering genåbnede den 1. maj
Erez-grænseovergangen til det nordlige Gaza, som havde været lukket siden 7. oktober. Det er på nuværende
tidspunkt uklart om grænseovergangen er fuldt operationel og anvendelig for alle humanitære aktører. Dertil har
den israelske havn i Ashdod nord for Gaza været benyttet enkelte gange af
FN’s
Fødevareprogram, men er endnu
ikke fuld operationel. Derudover arbejdes fortsat på at etablere en maritim nødhjælpskorridor fra Cypern til Gaza
herunder med støtte fra EU. Dog har seneste angreb fra Hamas på Kerem Shalom medført midlertidig lukning af
både Kerem Shalom og Rafah grænseovergangene. Udviklinger i konflikten (herunder nye angreb fra begge sider)
forventes derfor at have stor betydning for den humanitære adgang den kommende tid.
På Vestbredden fortsætter israelske militæroperationer. Ifølge FN er 459 palæstinensere (heriblandt over 100
børn) blevet dræbt på Vestbredden siden 7. oktober. Størstedelen i forbindelse med israelske sikkerhedsstyrkers
operationer. Dertil har der siden 7. oktober været over 790 bosætterangreb. D. 13.-14. april gennemførtes en
bølge af usædvanligt omfattende og organiserede israelske bosætterangreb på Vestbredden. Bosætterangrebene
fandt sted i mindst 17 palæstinensiske landsbyer, og fire palæstinensere blev rapporteret dræbt, herunder en
mindreårig. EU vedtog d. 19. april sanktioner mod en række ekstremistiske bosættere.
EU har siden terrorangrebet den 7. oktober vedtaget en række yderligere sanktioner mod Hamas. Senest vedtoges
d. 12. april yderligere sanktioner mod Hamas og undergrupper for seksualiseret vold i forbindelse med terroran-
grebet 7. oktober.
I FN-regi forventes den arabiske gruppe at sende et resolutionsudkast til afstemning i generalforsamlingen d. 10.
maj vedrørende fuldt FN-medlemskab til Palæstina. For at Palæstina reelt kan opnå fuldt FN-medlemskab vil det
dog også kræve enstemmig vedtagelse i FN’s Sikkerhedsråd, hvor USA har nedlagt veto.
4
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27.-28. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat forud for rådsmøde udenrigsanliggender 27/5-24
EU lancerede i september 2023 sammen med Den Arabiske Liga og Saudi-Arabien et nyt fredsinitiativ og har siden
arbejdet på at bygge videre på initiativet for at kunne bidrage til på sigt at genstarte en fredsproces frem mod en
to-statsløsning. Saudi-Arabien og andre prominente arabiske lande arbejder ligeledes på en arabisk plan med
samme sigte.
Den regionale situation er fortsat anspændt. På grænsen mellem Libanon og Israel fortsætter træfningerne mel-
lem israelske styrker og Hizbollah. Den regionale situation er blevet yderligere anspændt efter et omfattende
iransk missil- og droneangreb på Israel natten til d. 14. april, der fulgte et luftangreb på det iranske konsulat i
Damaskus den 1. april. EU fortsætter sin omfattende diplomatiske indsats, herunder løbende drøftelser af udvik-
lingen i regionen med centrale aktører, herunder med henblik på at bidrage til at undgå yderligere regional eska-
lering af konflikten.
Omkring Det Røde Hav og Adenbugten ses fortsat angreb fra Houthi-bevægelsen mod den civile skibstrafik og
internationale flådefartøjer i området. EU’s sømilitære operation EUNAVFOR ASPIDES
opererer aktuelt i området
med det formål at beskytte den civile skibsfart. En lang række medlemslande, herunder Danmark, Belgien, Frank-
rig, Grækenland, Italien, Sverige og Tyskland, bidrager allerede eller har annonceret, at de vil deltage i operatio-
nen.
3. Formål og indhold
Det nærmere fokus for drøftelsen vil afhænge af udviklingen frem mod rådsmødet. For nuværende ventes fokus
dels på den aktuelle situation på jorden, herunder de katastrofale humanitære forhold i Gaza og en mulig israelsk
landoffensiv
mod Rafah, dels på EU’s muligheder for at bidrage til en langsigtet politisk løsning. Dertil ventes fokus
på de regionale implikationer og vigtigheden af at undgå yderligere eskalering. Der forventes i forlængelse heraf
en status på EUNAVFOR ASPIDES’ aktiviteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Om end der fortsat er forskelle mellem EU-medlemslandene på flere punkter, er der, som det fremgår i DER-
konklusionerne af 21. marts, enighed om behovet for en humanitær pause, der kan føre til længerevarende vå-
benhvile. Der er derudover enighed om fordømmelse af Hamas og krav om frigivelse af gidsler samt om bekymring
over den katastrofale humanitære situation i Gaza, herunder behov for beskyttelse af civile og for øget humanitær
adgang inkl. gennem yderligere adgang via land og åbning af flere grænseovergange. Der er ligeledes enighed om
behovet for at undgå yderligere regional eskalering og for at bidrage til at genstarte fredsprocessen frem mod en
to-statsløsning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om de hidtidige vedtagne EU-erklæringer fra bl.a. FAC og DER, som bl.a. opfordrer til en
humanitær pause, der kan føre til længevarende våbenhvile, fordømmer Hamas’ terrorangreb mod Israel, opfor-
drer til gidslernes frigivelse, adresserer den dybt katastrofale humanitære situation i Gaza og opfordrer den isra-
elske regering til ikke at gennemføre en landoffensiv i Rafah. Det er for regeringen vigtigt, at den kritiske humani-
tære situation i Gaza adresseres i form af øget adgang for humanitær bistand. Regeringen bakker endvidere op
5
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27.-28. maj 2024 - Bilag 2: Samlenotat forud for rådsmøde udenrigsanliggender 27/5-24
om bestræbelserne på at undgå yderligere regional eskalering og på at få genstartet en fredsproces frem mod en
to-statsløsning. Regeringen bakker desuden op om den sømilitære EU-operation, EUNAVFOR ASPIDES.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. april 2024.
6