Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4030 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/00911
Den 15. maj 2024
Rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) den 30. maj 2024
SAMLENOTAT
1. Konkurrenceevne og fremtidens handelspolitik ............................................................................................ 2
- Politisk drøftelse
......................................................................................................................................................... 2
KOM-dokument foreligger ikke .................................................................................................................................... 2
2. Det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og Afrika............................................................................ 4
- Politisk drøftelse
......................................................................................................................................................... 4
KOM-dokument foreligger ikke .................................................................................................................................... 4
1
Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender - handel) den 30. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel den 30/5-24
2867343_0002.png
1. Konkurrenceevne og fremtidens handelspolitik
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
– handel) d. 30. maj 2024 forventes en drøftelse af EU’s konkurrenceevne og
økonomiske sikkerhed og handelspolitikkens bidrag hertil. Drøftelsen skal bl.a. ses i lyset af pågående drøftelser på
tværs af rådsformationer om
styrkelse af EU’s konkurrenceevne og den strategiske dagsorden for den næste Kom-
missions periode. En fortsat åben, men mere robust og strategisk handelspolitik spiller en væsentlig rolle ift. både
konkurrenceevne og økonomisk sikkerhed. Heri indgår også arbejdet med at gøre fremtidens handelspolitik mere
effektiv.
2. Baggrund
Der er et voksende fokus i EU på at forbedre sin konkurrenceevne i lyset af den ændrede geopolitiske situation og
stigende global konkurrence om grønne og strategiske teknologier. EU har igangsat en række industripolitiske til-
tag, der rammesættes af Kommissionens Green Deal Industrial Plan, og der pågår aktuelt drøftelser på tværs af
rådsformationer af, hvordan EU yderligere styrker sin globale konkurrenceevne og sikkerhed. Drøftelserne skal
også ses i lyset af rapporten fra Enrico Letta om fremtidens indre marked (”Much more than a Market”, fremlagt
d. 17. april 2024 forud for mødet i Det Europæiske Råd d. 18.-19. april 2024) og den kommende rapport af Mario
Draghi om EU's fremtidige konkurrenceevne, som forventes til juni 2024.
Handelspolitikken spiller en central rolle i forhold til styrkelse af bl.a. EU’s konkurrenceevne, forsyningssikkerhed
og geopolitiske relevans.
3. Formål og indhold
Der ventes en bred drøftelse af de handelspolitisk aspekter af EU’s konkurrenceevne og økonomiske sikkerhed og
tilpasningen af EU’s fremtidige handelspolitik til dette formål.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-medlemslandene
bred opbakning til arbejdet med at styrke EU’s konkurrenceevne. Samtidig har
den geopolitiske udvikling betydet, at der er en stigende konsensus om et
øget fokus på styrkelse af EU’s mod-
standskraft, reduktion af sårbarheder og sikring af lige konkurrencevilkår. Der er dog varierende syn på, hvordan
handelspolitikken bedst bidrager til konkurrenceevne og økonomisk sikkerhed og balancerne mellem åbenhed og
beskyttelse. Mens en gruppe af lande lægger vægt på en tilgang, der fortsat bygger på grundlæggende åbenhed,
regelbaseret international handel og markedsmekanismer, er der også en række lande, som trækker i en mere
protektionistisk retning eller ønsker at gå længere i retning af EU-selvforsyning.
2
Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender - handel) den 30. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel den 30/5-24
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes generelt for, at EU skal forbedre sin konkurrenceevne med fokus på den grønne omstilling,
opbygge egne kapaciteter på strategiske vigtige områder og teknologier, føre en sund økonomisk politik og blive
mere robust og modstandsdygtig.
Fsva. den fælles handelspolitiks bidrag til denne dagsorden, ønsker regeringen en fortsat åben tilgang, hvor handel
bidrager til EU’s konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse.
Regeringen arbejder således for en ambitiøs og offen-
siv bilateral handelspolitisk dagsorden, hvor udbygning af EU’s netværk af handelsaftaler står centralt. Samtidig
skal handelspolitikken være mere robust og strategisk og i højere grad orienteres mod at imødegå geopolitiske
udfordringer. Det er et centralt element i styrkelsen af EU’s modstandskraft og reduktion af sårbarheder at sikre
diversificering af forsyningskæder gennem handelsaftaler og økonomiske, teknologiske og forsyningssikkerheds-
mæssige samarbejder, navnlig med ligesindede lande og pålidelige globale partnere, herunder ikke mindst USA.
Der bør fortsat værnes om åbne globale markeder og det regelbaserede internationale handelssystem, men det
støttes fra dansk side, at EU er rede til at anvende alle handelspolitiske instrumenter til at håndhæve sine rettighe-
der og beskytte og fremme egne økonomiske interesser i overensstemmelse med WTO-reglerne, herunder om
nødvendigt også gennem WTO-tvistbilæggelse
og EU’s handelsdefensive instrumenter. EU skal
styrke sin økono-
miske sikkerhed ved at tænke mere strategisk i forhold til eksportkontrol, investeringsscreening, kritisk infrastruk-
tur og internationalt samarbejde om forskning og innovation inden for strategiske sektorer.
Det er et vigtigt element i denne tilpasning af fremtidens handelspolitik, at den gøres mere effektiv. Det skal bl.a.
ske gennem en mere fleksibel og pragmatisk tilgang til indhold og formater for handelsaftaler og økonomisk sam-
arbejde samt gennem styrket sammentænkning og hurtigere procedurer for handelspolitikken.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinges Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender - handel) den 30. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel den 30/5-24
2867343_0004.png
2. Det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og Afrika
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 30. maj 2024 ventes en drøftelse af det handelspolitiske forhold
mellem EU og Afrika. Forholdet er generelt i fremdrift, og samhandlen er i løbet af de seneste 20 år mere end for-
doblet. Der er et øget fokus på regionen og dens strategiske vigtighed for EU, ikke mindst i lyset af den aktuelle
geopolitiske situation, hvor mange lande på det afrikanske kontinent bl.a. spiller en vigtig rolle for EU’s arbejde
med at diversificere forsyningskæder, sikre adgang til kritiske råvarer og styrke europæisk modstandsdygtighed
gennem handelspolitikken. Tilsvarende er mange afrikanske lande interesseret i at tiltrække investeringer og styrke
samhandlen med Europa. EU er fortsat Afrikas største handels- og investeringspartner, men har tabt markedsan-
dele i de senere år. Regeringen støtter, at EU arbejder aktivt og konstruktivt for et styrket handels- og investerings-
samarbejde med regionen i overensstemmelse med regeringens Afrika-strategi
2. Baggrund
Det handelspolitiske forhold mellem EU og Afrika er generelt i fremdrift. Samhandlen er de seneste 20 år mere
end fordoblet, om end fra et lavt udgangspunkt og med betydelige underliggende variationer. EU er regionens
største handels-
og investeringspartner, men alt imens Kinas andel er væsentligt forøget over en årrække, er EU’s
andel tilsvarende formindsket.
Geopolitikkens genkomst, den geografiske nærhed til Europa og den øgede samhandel understreger det afrikan-
ske kontinents tiltagende strategiske vigtighed. Bl.a. kan mange lande med betydelige naturressourcer spille en
vigtig rolle i arbejdet med at styrke europæisk modstandsdygtighed og diversificere forsyningskæder i ligeværdige
partnerskaber. Endvidere vil 6 ud af 10 af verdens hurtigst voksende økonomier fremover være afrikanske, hvilket
understreger regionens betydelige udviklingspotentiale. Det afrikanske kontinent er komplekst med stor diversitet
blandt de 54 lande, og der er blandt disse også udfordringer, herunder langvarige og komplekse konflikter, terro-
risme og svære konsekvenser af klimaforandringer mv.
Hjørnestenen i det handelspolitiske forhold mellem EU og lande i Afrika er en række økonomiske partnerskabsaf-
taler (ØPA’er). Partnerskabsaftalerne er WTO-medholdelige
regionale handelsaftaler med et stærkt udviklingsele-
ment bl.a. i form af bistand til kapacitetsudvikling, som via styrket handel og økonomisk integration skal bidrage til
bæredygtig økonomisk vækst og fattigdomsreduktion. Aftalerne er asymmetriske, idet de som hovedregel inde-
bærer, at EU åbner for told- og kvotefri adgang med det samme, mens partnerlandene kun skal åbne deres marke-
der delvist (i gennemsnit omkring 80%) og først efter lange overgangsperioder. Hvor det ikke har været muligt at
forhandle
regionale aftaler, har EU indgået bilaterale ØPA’er, senest med Kenya i december 2023.
Derudover er handlen med de afrikanske lande underlagt EU’s generelle toldpræferenceregime for udviklings-
lande (GSP), herunder ”alt-undtagen-våben”-ordningen,
hvor
de mindst udviklede lande (LDC’er) har told-
og kvo-
tefri adgang til EU for alt undtagen våben og ammunition. GSP-systemet har til formål at bistå udviklingslande
med at blive en integreret del af verdensøkonomien bl.a. ved at bidrage til fattigdomsreduktion samt ved at skabe
vækst og beskæftigelse i landene.
EU har endvidere i de seneste år indgået bilaterale råstofpartnerskaber med flere afrikanske lande: Namibia,
Rwanda, DRC og Zambia for at styrke samarbejdet om bæredygtig udvinding og udvikling af råstoffer og råstof-
værdikæder. Namibia indgår også i EU og USA’s ny fælles initiativ ”Minerals Security Partnership Forum”.
Et andet nyt handelspolitisk instrument fra EU’s side er de bæredygtige investeringsaftaler (SIFA’er), hvor den før-
ste aftale netop er forhandlet med Angola og officielt vil træde i kraft sommeren 2024; forhandlinger om tilsva-
rende aftaler pågår med andre lande bl.a. Ghana. SIFA-aftalerne har til formål at bidrage til at skabe et bedre inve-
steringsklima samt tilskynde til reformer på området for at tiltrække flere udenlandske investeringer.
4
Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender - handel) den 30. maj 2024 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel den 30/5-24
Hertil kommer EU’s Global Gateway-initiativ, der sigter på at styrke EU’s geopolitiske rolle gennem levering af ef-
terspurgte bæredygtige investeringer i stor skala. Fokus er ikke mindst på store bæredygtige infrastrukturprojek-
ter, som er i både EU’s og partnerlandenes interesse. Et vigtigt element i Global Gateway er at samarbejde med de
europæiske investeringsbanker og finansieringsinstitutter samt at mobilisere den private sektor mhp. at styrke
EU’s fodaftryk i partnerlandene.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en orientering fra EU-Kommissionen og en drøftelse af det aktuelle handelspolitiske forhold
mellem EU og Afrika samt perspektiverne for den videre udvikling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande ventes generelt at støtte EU-Kommissionens
arbejde med at styrke dialogen og samarbejdet
med Afrika.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes der for at styrke EU’s handels-
og investeringssamarbejde med det afrikanske kontinent i
overensstemmelse med regeringens kommende strategi for styrket engagement i Afrika, og der opfordres til, at
samarbejdet bygger på gensidige og ligeværdige partnerskaber. EU bør gennem øget samhandel og direkte inve-
steringer og i samspil med EU’s øvrige eksterne politikker understøtte afrikanske
landes ønske om styrket handels-
samarbejde og jobskabelse samt drage nytte af det handels- og investeringspotentiale, der ligger i det afrikanske
marked, hvor købekraften må forventes at stige betydeligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
EU’s handelsrelationer til Afrika som generel drøftelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg,
men forhandlingerne og underskrivelsen af den økonomiske partnerskabsaftale (ØPA’en) mellem EU og Kenya
blev forelagt til udvalgets orientering den 12. maj 2022.
5