Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Christoffer Nielsen
Koordineret med
Sagsnr.
2024 - 3839
Doknr.
868357
Dato
24-05-2024
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg forud for
EPSCO-rådsmødet den 20. juni 2024
Direktivforslag om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle
uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering
–
KOM
(2008) 426
-
-
Generel indstilling/Fremskridtsrapport.
Opdateret notat.
1. Resume
Kommissionen har i 2008 fremsat forslag til direktiv om ligebehandling uden for
arbejdsmarkedet af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering. Forslaget supplerer eksisterende EU-lovgivningsrammer. Forslaget
har været behandlet under næsten samtlige formandskaber siden 2008, men er
under belgisk formandskab genoptaget med udgangspunkt i en ny
kompromistekst, hvorfor der i foråret 2024 er udarbejdet et nyt samlenotat.
Kompromisforslaget reflekterer de seneste mange års forhandlinger, og
indeholder et antal præciseringer og uddybende betragtninger. En del af disse
er relateret til anvendelsesområdet, fx angående alderskriterierne og
proportionalitet i forhold til rimelig tilpasning, herunder at der ikke længere stilles
eksplicitte krav om tilgængelighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) hvorved Rådet træffer afgørelse
efter den særlige lovgivningsprocedure og efter Europa-Parlamentets
godkendelse. Vedtagelse kræver enstemmighed i Rådet. Europa-Parlamentet
vedtog 2. april 2009 sin udtalelse om forslaget og forventes at godkende Rådets
kompromis.
På baggrund af det foreliggende kompromisforslag er det den umiddelbare
vurdering, at direktivet ikke vil have økonomiske konsekvenser for Danmark, idet
dansk lov efter de omfattede ministeriers vurdering enten allerede lever op til
direktivets bestemmelser eller alene giver anledning til lovændringer, som ikke
vil medføre økonomiske konsekvenser. Det er forventningen, at direktivet vil
medføre et behov for ændring af racediskriminationsloven. Og det kan ikke helt
udelukkes, at der på længere sigt vil være behov for øvrige lovgivningsmæssige
tilpasninger. Direktivet forventes, på baggrund af den nuværende information,
ikke at ville medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen støtter ud fra et menneskeretsperspektiv det overordnede formål
med forslaget ift. bekæmpelse af diskrimination. På arbejdsmarkedet er der i dag
i dansk lovgivning forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, handicap,
køn, race og etnisk oprindelse, religion og tro samt seksuel orientering. Uden for
arbejdsmarkedet er der forbud mod forskelsbehandling på grund af køn, seksuel
orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, race, handicap og
1