Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 4037 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
2881425_0001.png
Den 11. juni 2024
MIM 71-24
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
________________________________________________________________
4. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Afgørelse om ændring af Rådets
beslutning 89/367/EØF om nedsættelse af en stående skovbrugskomité
- Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. juni med
henblik på vedtagelse af generel indstilling.
KOM (2023) 727
side
2
Rådsmøde nr. 4037 (landbrug og fiskeri) den 24. juni 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 24/6-24, miljødelen
2881425_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Afgørelse om ændring af
Rådets beslutning 89/367/EØF om nedsættelse af en stående skovbrugskomité
KOM (2023) 727
Resumé
Europa-Kommissionen har den 22. november 2023 offentliggjort forslag til afgørelse om ændring af Rå-
dets beslutning 89/367/EØF om nedsættelse af en stående skov-brugskomité. Forslaget vurderes ikke have
væsentlige økonomiske konsekvenser. Forslaget forventes at have en neutral påvirkning på beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU. Regeringen støtter forslaget. Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 24. juni 2024 med henblik på vedtagelse af en generel indstilling.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2023) 727 af den 22. november 2023 fremsat forslag til afgørelse om
ændring af Rådets beslutning 89/367/EØF om nedsættelse af en stående skov-brugskomité.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43 og 192 og skal behandles efter proceduren for den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24. juni 2024 med henblik på vedta-
gelse af en generel indstilling.
Formål og indhold
I EU's nye skovstrategi for 2030 fandt Kommissionen, at
”skovenes
bredere bidrag til målene i den europæi-
ske grønne pagt, som præsenteres i strategien, herunder for klima, biodiversitet og bæredygtig bioøkonomi,
kræver en mere inklusiv og bedre koordineret skovforvaltningsstruktur i EU, der afspejler alle målene i den
nye EU-skovstrategi og deres indbyrdes forbindelser. Koordineringen af forskellige politikker bør styrkes, og
der bør ske tværfaglig udveksling med inddragelse af en bred vifte af eksperter og interessenter.”
Med forslaget ændres komitéens navn fra ”skovbrugskomite” til ”skov- og skovbrugsekspertgruppe” samt
dens arbejdsområde og sammensætning. Sigtet er at sikre at komiteen/ekspertgruppen i højere grad end i
dag vil kunne assistere Kommissionen med ekspert-input, der giver en bredere dækning af skovenes mange
forskellige funktioner, herunder med bedre dækning ift. biodiversitet og klima.
Ekspertgruppen kan rådgive Kommissionen om ethvert spørgsmål eller aspekt vedrørende skove og skov-
brug, der udspringer af EU's politikker enten ved initiativ fra Kommissionen eller efter anmodning fra en el-
ler flere medlemsstater.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser i forslaget til, at selvom traktaten ikke udtrykkeligt nævner "skovpolitik", så har EU
kompetencer på en række områder, der kan vedrøre skove, såsom klima, miljø, udvikling af landdistrikterne
og katastrofeforebyggelse. EU har allerede udøvet disse kompetencer, og skove er omfattet af en række rets-
akter. Inden for disse områder med delt EU-kompetence henhører skove og skovbrug ikke under medlems-
staternes enekompetence. Desuden henvises til, at den nye EU-skovstrategi for 2030 har til formål at over-
vinde de udfordringer, der påvirker skove og skovbrug (f.eks. klimaændringer, tab af biodiversitet osv.), og
2
Rådsmøde nr. 4037 (landbrug og fiskeri) den 24. juni 2024 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 24/6-24, miljødelen
2881425_0003.png
frigøre skovenes potentiale for vores fremtid under fuld overholdelse af nærhedsprincippet. Kommissionen
arbejder tæt sammen med medlemsstaterne om at gennemføre strategien.
Regeringen er enig i Kommissionens betragtninger om, og det vurderes derfor på det foreliggende grundlag,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Sagen har ikke retslige implikationer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for hverken stat eller erhverv.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes at have en neutral virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget med frist den 12. juni 2024.
WWF Verdensnaturfonden støtter op om forslaget. Da man finder, at det er essentielt at gruppen repræsen-
terer erfaring og ekspertise inden for skove og skovbrug, men også biodiversitet og klima, fremhæver WWF
at miljøorganisationerne også skal være del i sådan en gruppe.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt budt forslaget velkommen og det forventes, at der vil være kvalificeret flertal
bag en generel indstilling på rådsmødet.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, da der er en gevinst i at samle viden om skov og biodiversitet i én gruppe.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3