Europaudvalget 2023-24
Det Europæiske Råd 27-28/6-24 Bilag 7
Offentligt
2888360_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 27. juni 2024
(OR. en)
EUCO 15/24
CO EUR 12
CONCL 4
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Det Europæiske Råds møde (27. juni 2024)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 15/24
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0002.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Det Europæiske Råd havde en udveksling af synspunkter med Ukraines præsident om Ruslands
angrebskrig mod Ukraine og Den Europæiske Unions støtte til Ukraine og dets befolkning.
*
*
I.
1.
UKRAINE
Det Europæiske Råd minder om sine tidligere konklusioner om fortsat støtte til Ukraines
uafhængighed, suverænitet og territoriale integritet inden for dets internationalt anerkendte
grænser og bekræfter på ny Den Europæiske Unions urokkelige tilsagn om at yde fortsat
politisk, finansiel, økonomisk, humanitær, militær og diplomatisk støtte til Ukraine og dets
folk, så længe det er påkrævet, og så intenst som nødvendigt. Rusland må ikke vinde. Det
Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste Ruslands nylige optrapning af fjendtlighederne,
navnlig de yderligere intensiverede angreb mod civilbefolkningen samt civil og kritisk
infrastruktur, især i energisektoren.
2.
Da Ukraine udøver sin naturlige ret til selvforsvar, opfordrer Det Europæiske Råd til, at
leveringen af militær støtte til Ukraine intensiveres. Der er navnlig et presserende behov for
luftforsvarssystemer, ammunition og missiler for at beskytte Ukraines befolkning og kritiske
energiinfrastruktur.
3.
Det Europæiske Råd gennemgik det udførte arbejde med hensyn til levering af militær støtte
til Ukraine, hvor der er behov for en yderligere indsats. Det opfordrer Rådet til hurtigt at
afslutte arbejdet på de bistandsforanstaltninger inden for rammerne af den europæiske
fredsfacilitet, der yderligere vil tilskynde til levering af militær støtte til Ukraine. Det
Europæiske Råd ser med tilfredshed på fremskridtene med de initiativer, som flere
medlemsstater har iværksat vedrørende ammunition og missiler, kampfly, luftforsvar og
uddannelse, og opfordrer til yderligere styrkelse og fremskyndelse heraf. For bedre at kunne
bidrage til at opfylde det ukrainske militærs uddannelsesbehov er Den Europæiske Union rede
til at øge kapaciteten yderligere i Den Europæiske Unions militære bistandsmission til støtte
for Ukraine (EUMAM Ukraine).
*
EUCO 15/24
1
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0003.png
Konklusioner – 27. juni 2024
4.
Efter vedtagelsen af EU-retsakterne om at dirigere ekstraordinære indtægter, som stammer fra
Ruslands immobiliserede aktiver, i retning af yderligere militær støtte til Ukraine, dets
forsvarsindustrielle kapacitet og dets genopbygning ser Det Europæiske Råd frem til den
første udbetaling denne sommer.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen, den højtstående repræsentant og Rådet til at
arbejde videre, samtidig med at de håndterer alle relevante juridiske og finansielle aspekter,
med henblik på at tilvejebringe yderligere finansiering til Ukraine inden årets udgang i form
af lån, der serviceres og tilbagebetales af fremtidige strømme af ekstraordinære indtægter,
med henblik på at nå op på ca. 50 mia. EUR sammen med G7-partnere som drøftet på
Pugliatopmødet for at støtte Ukraines nuværende og fremtidige militære, budgetmæssige og
genopbygningsmæssige behov. Med forbehold af EU-retten bør Ruslands aktiver forblive
immobiliserede, indtil Rusland indstiller sin angrebskrig mod Ukraine og kompenserer det for
de skader, som denne krig har forårsaget.
5.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på de fælles sikkerhedsmæssige tilsagn, som Den
Europæiske Union og Ukraine har givet, samt de yderligere bilaterale sikkerhedsaftaler, som
medlemsstaterne og partnere har indgået med Ukraine.
6.
Militær støtte og EU's sikkerhedsmæssige tilsagn vil blive givet med fuld respekt for visse
medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik og under hensyntagen til alle medlemsstaternes
sikkerheds- og forsvarsinteresser.
7.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på resultatet af topmødet om fred i Ukraine den 15.-
16. juni 2024 i Schweiz. Den Europæiske Union og dens medlemsstater vil fortsætte deres
bestræbelser på at opbygge den bredest mulige internationale støtte, navnlig fra centrale
udviklingslande og vækstøkonomier, til en omfattende, retfærdig og varig fred baseret på
principperne i FN-pagten og folkeretten i overensstemmelse med de centrale principper og
mål i Ukraines fredsformel.
EUCO 15/24
2
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0004.png
Konklusioner – 27. juni 2024
8.
Den Europæiske Union er fortsat dybt bekymret over skæbnen for alle de ukrainske børn og
andre civile, der ulovligt er deporteret og overført til Rusland og Belarus. Det Europæiske
Råd gentager sin indtrængende opfordring til Rusland og Belarus om omgående at sørge for,
at de vender sikkert tilbage til Ukraine. Det ser med tilfredshed på initiativer, der skal hjælpe
med at bringe ukrainske børn hjem til deres familier og lokalsamfund, herunder den
internationale koalition for ukrainske børns tilbagevenden, som Den Europæiske Union nu har
observatørstatus i.
9.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på resultatet af konferencen om Ukraines
genopretning den 11.-12. juni 2024 i Berlin. I betragtning af den forværrede humanitære
situation, navnlig i Ukraines frontlinjeregioner, er det bydende nødvendigt fortsat at yde
humanitær bistand og civilbeskyttelsesbistand og sikre humanitær adgang. Den Europæiske
Union er fortsat fast besluttet på at støtte Ukraines genrejsning, genopretning og
genopbygning, herunder minerydningsbistand, i samordning med internationale partnere. I
den forbindelse og efter Rådets positive vurdering af planen for Ukraine ser Det Europæiske
Råd med tilfredshed på den hurtige udbetaling af op til 1,89 mia. EUR i forfinansiering for at
hjælpe Ukraine med dets genopretning og genopbygning, som er særlig presserende i
energisektoren.
10.
Det Europæiske Råd opfordrer til hurtigt at øge Den Europæiske Unions og medlemsstaternes
støtte til Ukraines energisektor i samordning med partnere. Det anmoder Kommissionen, den
højtstående repræsentant og Rådet om at fremskynde forberedelserne til at støtte Ukraine i
løbet af vinteren.
11.
Det Europæiske Råd hilser den nylige fornyelse af mandatet for EU's rådgivende mission for
Ukraine (EUAM) velkommen. Dette vil gøre det muligt for missionen at øge sin indsats på
tværs af Ukraines befriede og tilstødende områder til støtte for genindførelsen af retsstaten og
de statslige tjenesters tilbagevenden til disse områder.
EUCO 15/24
3
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0005.png
Konklusioner – 27. juni 2024
12.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på vedtagelsen af den 14. sanktionspakke over for
Rusland og enigheden om yderligere restriktive foranstaltninger over for Belarus. Det
opfordrer til fuld og effektiv håndhævelse af sanktioner samt til yderligere foranstaltninger for
at modvirke omgåelse heraf, herunder via tredjelande. Den Europæiske Union er fortsat rede
til yderligere at begrænse Ruslands evne til at føre krig og opfordrer indtrængende alle lande
til ikke at yde nogen materiel eller anden støtte til Ruslands angrebskrig.
13.
Den Europæiske Union fortsat fast besluttet på at få Rusland og dets ledere draget fuldt til
ansvar for at føre en angrebskrig mod Ukraine og for andre af de alvorligste forbrydelser i
henhold til folkeretten samt for de massive ødelæggelser forårsaget af dets krig. Det
Europæiske Råd hilser fremskridtene velkommen og tilskynder til en yderligere indsats på
alle arbejdsområder.
14.
Det Europæiske Råd hilser vedtagelsen af forhandlingsrammen og afholdelsen af den første
regeringskonference om Ukraines tiltrædelse velkommen. Den Europæiske Union vil fortsat
arbejde tæt sammen med Ukraine og støtte dets reformbestræbelser på dets vej mod EU.
II.
15.
16.
MELLEMØSTEN
Det Europæiske Råd drøftede den seneste udvikling i Mellemøsten.
Det Europæiske Råd gentager, at det på det allerkraftigste fordømmer Hamas' og andre
terrorgruppers brutale terrorangreb mod Israel den 7. oktober 2023. Det udtrykker fuld
solidaritet med og støtte til Israel og dets folk og bekræfter på ny sit fulde engagement i dets
sikkerhed og i regional stabilitet. Ved udøvelsen af sin ret til at forsvare sig skal Israel fuldt
ud opfylde sine forpligtelser i henhold til folkeretten, herunder den humanitære folkeret,
under alle omstændigheder.
Det Europæiske Råd understreger, at det er vigtigt at overholde og gennemføre Den
Internationale Domstols (ICJ's) afgørelser, som er juridisk bindende.
EUCO 15/24
4
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0006.png
Konklusioner – 27. juni 2024
17.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på vedtagelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution
2735. Det Europæiske Råd opfordrer til fuldstændig gennemførelse af betingelserne i
våbenhvileforslaget uden ophold og ubetinget, hvilket vil kunne føre til øjeblikkelig
våbenhvile i Gaza, løsladelse af alle gidsler, en betydelig og vedholdende stigning i strømmen
af humanitær bistand i hele Gaza samt varig våbenhvile og afslutning på krisen, hvor Israels
sikkerhedsinteresser og sikkerheden for palæstinensiske civile er garanteret.
18.
Det Europæiske Råd minder om behovet for at gennemføre ICJ's kendelse af 24. maj 2024 og
udtrykker dyb bekymring over konsekvenserne for civilbefolkningen af de igangværende
landoperationer i Rafah.
19.
Det Europæiske Råd beklager dybt alle tab af civile menneskeliv. Det noterer sig med største
bekymring det uacceptable antal civile ofre, navnlig børn, samt de katastrofale sultniveauer og
den overhængende risiko for hungersnød forårsaget af, at der ikke kommer tilstrækkelig
nødhjælp ind i Gaza. Det opfordrer alle parter til at tage alle gennemførlige skridt til at
beskytte civile menneskeliv. Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at det haster med fuld,
hurtig, sikker og uhindret adgang til humanitær bistand i større målestok for palæstinensere i
nød og med at give humanitære hjælpearbejdere og internationale organisationer mulighed for
at operere effektivt inde i Gaza og lette dette. I denne forbindelse understreger det, at de
tjenester, som UNRWA yder i Gaza og i hele regionen, er væsentlige, og fordømmer ethvert
forsøg på at betegne en FN-organisation som en terrororganisation. Det Europæiske Råd ser
med tilfredshed på den handlingsplan, som UNRWA har fremlagt. Gennemførelsen heraf vil
blive nøje overvåget. Det Europæiske Råd hilser Jordans og Egyptens vedholdende
bestræbelser på at nedtrappe krisen, herunder den humanitære konference, der blev afholdt
den 11. juni 2024 i Jordan, velkommen.
EUCO 15/24
5
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0007.png
Konklusioner – 27. juni 2024
20.
Det Europæiske Råd fordømmer de nylige angreb, som har skadet bygningerne tilhørende
Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) i Gaza. Det opfordrer alle parter til at træffe
alle gennemførlige forholdsregler for at undgå at skade civile, humanitære hjælpearbejdere og
faciliteter samt til at give ICRC adgang til tilbageholdelsessteder i overensstemmelse med
deres forpligtelser i henhold til den humanitære folkeret.
21.
Det Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste den igangværende vold begået af
ekstremistiske bosættere på Vestbredden, herunder i Østjerusalem. Det opfordrer Rådet til at
arbejde videre med yderligere restriktive foranstaltninger over for ekstremistiske bosættere.
Det Europæiske Råd opfordrer også til sikker adgang til de hellige steder og til, at status quo
opretholdes. Jerusalems og dens gamle bydels særlige status og karakter, ukrænkeligheden af
dens hellige områder og livskraften i alle dens lokalsamfund skal bevares og respekteres af
alle. Det Europæiske Råd fordømmer den israelske regerings beslutninger om yderligere at
udvide de ulovlige bosættelser på den besatte Vestbred og opfordrer indtrængende Israel til at
omstøde disse beslutninger.
22.
Det Europæiske Råd udtrykker bekymring over de stigende spændinger i regionen, navnlig
langs den blå linje, og den stigende ødelæggelse og tvangsfordrivelsen af civile på begge sider
af den israelsk-libanesiske grænse. I overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution
1701 opfordrer Det Europæiske Råd indtrængende alle aktører til at udvise tilbageholdenhed,
forhindre yderligere optrapning og tage del i internationale diplomatiske bestræbelser. Det
Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste alle trusler rettet mod EU's medlemsstater, som
også bidrager til eskalering, og bekræfter på ny sin urokkelige solidaritet med
medlemsstaterne. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og den højtstående
repræsentant til at arbejde videre med at styrke EU's støtte til Libanon, herunder de
libanesiske væbnede styrker og FN's interimsstyrke i Libanon (UNIFIL).
EUCO 15/24
6
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0008.png
Konklusioner – 27. juni 2024
23.
Den Europæiske Union gentager sit urokkelige engagement i varig og holdbar fred i
overensstemmelse med de relevante resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd på grundlag af en
tostatsløsning med Staten Israel og en uafhængig, demokratisk, sammenhængende, suveræn
og levedygtig palæstinensisk stat, der lever side om side i fred, sikkerhed og gensidig
anerkendelse. Den Europæiske Union vil fortsat samarbejde med internationale partnere om at
genoplive en politisk proces med henblik herpå. Det Europæiske Råd bemærker, at en
troværdig vej til Palæstinas status som stat er et centralt element i denne politiske proces. Den
Europæiske Union vil aktivt bidrage til en koordineret international indsats for at genopbygge
Gaza. Den vil også støtte Den Palæstinensiske Myndighed, når den gennemfører de
nødvendige reformer og opbygger institutionel kapacitet. Det Europæiske Råd understreger, at
handlinger, der svækker Den Palæstinensiske Myndighed, skal ophøre, og opfordrer Israel til
at frigive tilbageholdte skatte- og toldindtægter og til at træffe de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at korrespondentbanktjenester mellem israelske og palæstinensiske banker
opretholdes.
III. SIKKERHED OG FORSVAR
24.
Det Europæiske Råd, som mindede om sine konklusioner fra marts 2024 og navnlig behovet
for, at Europa mindsker sin strategiske afhængighed, øger sit overordnede forsvarsberedskab
og sin overordnede forsvarskapacitet og yderligere styrker sin forsvarsteknologiske
og -industrielle base i overensstemmelse hermed, drøftede de presserende, umiddelbare og
mellemsigtede forsvarsbehov og europæiske forsvarsinitiativer. Det havde også en første
drøftelse om mulighederne for at mobilisere finansiering til europæisk forsvar.
25.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet, medlemsstaterne, Kommissionen og den højtstående
repræsentant til at videreføre arbejdet på alle områder i overensstemmelse med deres
respektive beføjelser, navnlig med hensyn til:
kritiske kapacitetsmangler på grundlag af kapacitetsudviklingsplanen
strategien for den europæiske forsvarsindustri (EDIS) og
forslaget til et program for den europæiske forsvarsindustri (EDIP) med henblik på
vedtagelse heraf senest i midten af 2025.
EUCO 15/24
7
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0009.png
Konklusioner – 27. juni 2024
26.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og den højtstående repræsentant til at
forelægge gennemarbejdede muligheder, som Rådet skal drøfte, for offentlig og privat
finansiering for at styrke den forsvarsteknologiske og -industrielle base og afhjælpe kritiske
kapacitetsmangler.
27.
Det Europæiske Råd hilser derudover den sikkerheds- og forsvarshandlingsplan, som Den
Europæiske Investeringsbank-Gruppen har vedtaget, velkommen og opfordrer til en hurtig
gennemførelse heraf. Det opfordrer Den Europæiske Investeringsbank til at vurdere og, hvor
det er relevant, yderligere tilpasse sin politik for udlån til forsvarsindustrien, samtidig med at
dens finansieringskapacitet sikres.
28.
Ovenstående berører ikke den særlige karakter af visse medlemsstaters sikkerheds- og
forsvarspolitik og tager hensyn til alle medlemsstaternes sikkerheds- og forsvarsinteresser og i
overensstemmelse med traktaterne.
IV.
29.
KONKURRENCEEVNE
Som opfølgning af sine konklusioner fra april 2024 og formandskabets rapport om arbejdet
hen imod en ny aftale om europæisk konkurrenceevne gennemgik Det Europæiske Råd
fremskridtene med initiativer, der skal forbedre Unionens konkurrenceevne, sikre dens
økonomiske modstandsdygtighed og realisere det indre markeds fulde potentiale.
30.
Det Europæiske Råd opfordrer navnlig for så vidt angår kapitalmarkedsunionen Rådet og
Kommissionen til at fremskynde arbejdet med alle identificerede foranstaltninger, herunder
udestående forslag, der er nødvendige for at skabe virkeligt integrerede markeder, som er
tilgængelige for alle borgere og virksomheder i hele Unionen, og som er til gavn for alle
medlemsstater. Det gentager, at det er presserende og vigtigt, at kapitalmarkedsunionen
mobiliserer de betydelige private investeringer, der er nødvendige for at håndtere de
kommende udfordringer.
31.
Det Europæiske Råd ser frem til hurtige og afgørende fremskridt på alle områder af den nye
aftale om europæisk konkurrenceevne inden årets udgang og vil fortsat følge sagen tæt.
EUCO 15/24
8
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0010.png
Konklusioner – 27. juni 2024
V.
ANDRE PUNKTER
Migration
32.
Det Europæiske Råd havde en strategisk drøftelse om migration og noterede sig den nylige
skrivelse fra formanden for Kommissionen.
Sortehavsregionen
33.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny betydningen af sikkerhed og stabilitet i
Sortehavsregionen og opfordrer Kommissionen og den højtstående repræsentant til at
udarbejde en fælles meddelelse om opbygning af en strategisk EU-tilgang til
Sortehavsregionen.
Republikken Moldova
34.
Den Europæiske Union vil fortsat yde al relevant støtte til Republikken Moldova for at
håndtere de udfordringer, som den står over for som følge af Ruslands angrebskrig mod
Ukraine, og for at styrke landets modstandsdygtighed, sikkerhed og stabilitet i lyset af
Ruslands destabiliserende aktiviteter, ikke mindst i forbindelse med dette efterårs valg og
folkeafstemning. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på medlemsstaternes bilaterale
tilsagn om at støtte Den Europæiske Unions partnerskabsmission (EUPM Moldova) med
henblik på at øge sikkerhedssektorens modstandsdygtighed.
35.
Det Europæiske Råd hilser vedtagelsen af forhandlingsrammen og afholdelsen af den første
regeringskonference om Republikken Moldovas tiltrædelse velkommen. Den Europæiske
Union vil fortsat arbejde tæt sammen med Republikken Moldova og støtte dens
reformbestræbelser på dens europæiske vej.
EUCO 15/24
9
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0011.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Georgien
36.
Det Europæiske Råd udtrykker alvorlig bekymring over den nylige udvikling i Georgien. Den
lov om gennemsigtighed i udenlandsk indflydelse, der er vedtaget, udgør navnlig et
tilbageskridt i forhold til de skridt, der er anført i Kommissionens henstilling om
kandidatstatus. Det Europæiske Råd opfordrer Georgiens myndigheder til at præcisere deres
hensigter ved at ændre den nuværende handlemåde, der bringer Georgiens vej mod EU i fare
og de facto fører til en standsning af tiltrædelsesprocessen.
37.
Det Europæiske Råd opfordrer til at bringe det stigende antal intimiderende handlinger over
for, trusler mod og fysiske overfald på repræsentanter for civilsamfundet, politiske ledere,
borgeraktivister og journalister i Georgien til ophør. Det minder om, at respekt for de værdier
og principper, som Den Europæiske Union bygger på, er væsentlig for ethvert land, som
ønsker at blive medlem.
38.
Det Europæiske Råd opfordrer de georgiske myndigheder til at sørge for, at parlamentsvalget
til efteråret er frit og retfærdigt, og tilskynder til, at partnere udfører en betydelig langsigtet og
kortsigtet valgobservation. Det vil fortsat nøje overvåge situationen.
39.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny sin urokkelige støtte til Georgiens territoriale integritet.
Det gentager sin standhaftige solidaritet med det georgiske folk og sin beredvillighed til
fortsat at støtte georgierne på deres vej mod en europæisk fremtid.
Hybride trusler
40.
Det Europæiske Råd fordømmer kraftigt alle former for hybride aktiviteter, som er i stigning
og rettet mod Den Europæiske Union og dens medlemsstater og partnere, herunder
intimidering, sabotage, undergravende virksomhed, udenlandsk informationsmanipulation og
indblanding, desinformation, ondsindede cyberaktiviteter og tredjelandes instrumentalisering
af migranter. Rusland har intensiveret sin kampagne med nye aktive operationer på europæisk
jord. Den Europæiske Union og medlemsstaterne vil imødegå sådanne handlinger med en
fælles og beslutsom reaktion.
EUCO 15/24
10
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0012.png
Konklusioner – 27. juni 2024
41.
Som reaktion på Ruslands destabiliserende handlinger udadtil gentager Det Europæiske Råd
sin opfordring til, at arbejdet fremmes i Rådet med henblik på at indføre en ny
sanktionsordning. Den Europæiske Union vil også fortsat arbejde tæt sammen med partnere
om at afsløre og bekæmpe tredjelandes hybride aktiviteter, herunder falske narrativer og
desinformation.
Bekæmpelse af antisemitisme, racisme og fremmedhad
42.
Det Europæiske Råd gentager, at det på det allerkraftigste fordømmer alle former for
antisemitisme, had, intolerance, racisme og fremmedhad, herunder antimuslimsk had.
VI.
DEN NÆSTE INSTITUTIONELLE CYKLUS
Udnævnelser
43.
Det Europæiske Råd valgte António Costa til formand for Det Europæiske Råd for perioden
fra den 1. december 2024 til den 31. maj 2027. Det anmodede generalsekretæren for Rådet
om at bistå den valgte formand for Det Europæiske Råd i overgangsperioden.
44.
Det Europæiske Råd så med tilfredshed på afgørelsen truffet af stats- og regeringscheferne for
de kontraherende parter i traktaten om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og
Monetære Union, der har euroen som valuta, om at udnævne António Costa til formand for
eurotopmødet for perioden fra den 1. december 2024 til den 31. maj 2027.
45.
Det Europæiske Råd vedtog afgørelsen om at foreslå Europa-Parlamentet Ursula von der
Leyen som kandidat til posten som formand for Europa-Kommissionen.
46.
Det Europæiske Råd anser Kaja Kallas for at være den rette kandidat til posten som Unionens
højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik med forbehold af
samtykke fra Kommissionens valgte formand.
Den strategiske dagsorden
47.
Det Europæiske Råd vedtog den strategiske dagsorden for Unionen for 2024-2029, jf. bilaget.
EUCO 15/24
11
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0013.png
Konklusioner – 27. juni 2024
VII. KØREPLAN FOR DET FREMTIDIGE ARBEJDE MED INTERNE REFORMER
48.
For at gøre EU stærkere og øge den europæiske suverænitet fremhæver Det Europæiske Råd
behovet for at skabe det nødvendige interne grundlag og de nødvendige interne reformer med
henblik på at opfylde Unionens langsigtede ambitioner og adressere centrale spørgsmål
vedrørende dens prioriteter og politikker samt dens handleevne i lyset af en ny geopolitisk
virkelighed og stadig mere komplekse udfordringer.
49.
Dette arbejde bør fremmes sideløbende med udvidelsesprocessen, da både Unionen og de
kommende medlemsstater skal være klar på tiltrædelsestidspunktet.
50.
Med henblik herpå opstiller Det Europæiske Råd følgende køreplan for det fremtidige
arbejde:
a)
Det Europæiske Råd noterer sig Kommissionens meddelelse om førudvidelsesreformer
og gennemgang af politikker og opfordrer den til senest i foråret 2025 at forelægge
dybtgående politikgennemgange, der indeholder operationelle elementer, på følgende
fire områder:
i)
ii)
værdier, herunder redskaber og processer til beskyttelse af retsstatsprincippet
politikker for blandt andet at sikre EU's langsigtede konkurrenceevne, velstand og
lederskab på den globale scene og for at styrke dets strategiske suverænitet
iii)
budget, herunder i forbindelse med de næste forhandlinger om den flerårige
finansielle ramme, til hvilken et forslag vil blive forelagt senest den 1. juli 2025,
og
iv)
b)
forvaltning.
Det Europæiske Råd noterer sig formandskabets situationsrapport om Europas fremtid.
Det opfordrer Rådet til at arbejde videre og forelægge en opfølgningsrapport senest i
juni 2025, hvor der gøres overvejelser om disse fire områder.
51.
Det Europæiske Råd vil gennemgå fremskridtene i juni 2025 og udstikke yderligere
retningslinjer efter behov.
EUCO 15/24
12
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0014.png
Konklusioner – 27. juni 2024
BILAG
Strategisk dagsorden 2024-2029
Den Europæiske Union blev grundlagt som følge af nødvendigheden af at sikre fred i Europa på
grundlag af samarbejde, solidaritet og fælles økonomisk velstand. Dette oprindelige løfte er stadig
retningsgivende for os og tjener som grundlag for vores prioriteter for et stærkt og suverænt Europa.
Det globale politiske landskab omformes af strategisk konkurrence, stigende global ustabilitet og
forsøg på at undergrave den regelbaserede internationale orden. Rusland har bragt krig tilbage til
vores kontinent. I vores nabolande er situationen i Mellemøsten dramatisk. Vores naturmiljø står
over for stigende skader og forstyrrelser på grund af klimaændringer, tab af biodiversitet og
forurening. Den hurtige udvikling af nye teknologier skaber muligheder og potentielle risici.
Disse hidtil usete udfordringer har fået os til at sætte nye grænser for vores samarbejde og
integration i de seneste fem år. Sammen har vi fastsat centrale mål for bekæmpelse af
klimaændringer og indført en ambitiøs ramme for den digitale omstilling. Sammen udviklede og
distribuerede vi vacciner i og uden for Europa og oprettede en stor genopretningsfond som reaktion
på en pandemi, som påvirkede vores samfund på uforudsigelige måder. Sammen beskyttede vi
vores økonomier under energikrisen. Og sammen har vi ydet Ukraine betydelig militær og
økonomisk støtte til at forsvare sig mod Ruslands angrebskrig og beskytte europæisk sikkerhed.
Men vi vil ikke hvile her. Vi vil leve op til opfordringen fra Unionens grundlæggere og sikre, at
kreativiteten i vores reaktioner modsvarer omfanget af de udfordringer, som vi står over for.
EUCO 15/24
BILAG
13
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0015.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Som Unionen og medlemsstaterne vil vi kombinere vores styrker og ressourcer for at imødegå de
kommende år med sammenhold og beslutsomhed. Vi vil imødekomme vores borgeres forhåbninger.
Vi vil styrke vores konkurrenceevne og blive det første klimaneutrale kontinent, gøre
klimaomstillingen og den digitale omstilling til en succes og ikke lade nogen i stikken. Vi vil
håndtere udfordringerne i forbindelse med migration. Vi vil påtage os det nødvendige ansvar for
vores sikkerhed og forsvar og styrke vores handleevne for at forsvare vores interesser og blive mere
indflydelsesrige i verden. Vi vil føre an med hensyn til at håndtere globale udfordringer og forfægte
folkeretten og internationale institutioner, retfærdig global styring, inklusiv multilateralisme og
bæredygtig vækst og udvikling.
Stærke og konkurrencedygtige sociale markedsøkonomier vil være drivkraften bag opfyldelsen af
vores ambitioner. I nutidens yderst konkurrenceprægede verden er vi nødt til at frigøre den
europæiske iværksætterånd. Europa er de handlekraftiges, skabernes og fornyernes kontinent. Tillid
til, at vores virksomheder kan omsætte risici til muligheder, vil anspore til investeringer, sætte skub
i den økonomiske vækst og gøre Europa førende i verden inden for de grønne og digitale sektorer
og teknologier.
Vores værdier og retsstatsprincippet er vores kompas, både internt og eksternt. De er grundlaget for
en stærkere, mere velstående og mere demokratisk Union for vores borgere.
Det Europæiske Råd er enigt om følgende prioriteter og opfordrer Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen til at gennemføre dem i løbet af den næste institutionelle cyklus under overholdelse
af den institutionelle magtbalance som fastsat i traktaterne samt princippet om kompetencetildeling,
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Den næste flerårige finansielle ramme for
Unionen vil skulle afspejle disse prioriteter og sikre, at EU-budgettet er rustet til fremtiden, og at
der gives europæiske svar på europæiske udfordringer. I denne henseende vil vi arbejde hen imod at
indføre nye egne indtægter.
EUCO 15/24
BILAG
14
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0016.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Et frit og demokratisk Europa
Opretholde de europæiske værdier i Unionen
Vores værdier er vores styrke. Vi vil beskytte og fremme vores grundlæggende værdier – respekt
for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstatsprincippet og overholdelse
af menneskerettighederne, herunder rettighederne for personer, der tilhører mindretal – som stadig
er hjørnestenen i vores Union.
Vi vil fremme og sikre overholdelse af retsstatsprincippet, som er grundlaget for det europæiske
samarbejde, og opretholde principperne om objektivitet, ikkeforskelsbehandling og ligebehandling
af medlemsstaterne. Vi vil styrke vores demokratiske modstandsdygtighed, blandt andet ved at øge
borgernes engagement, beskytte frie og pluralistiske medier og civilsamfundet, bekæmpe
udenlandsk indblanding og modvirke forsøg på destabilisering, herunder gennem desinformation og
hadefuld tale. Vi vil styrke den demokratiske debat og sikre, at techgiganterne påtager sig deres
ansvar for at værne om den demokratiske dialog online. Vi vil fremme vores kulturelle
mangfoldighed og kulturarv.
Leve op til vores værdier på verdensplan
Den Europæiske Union skal fortsat være den stærkeste tilhænger af den internationale retsorden og
urokkeligt værne om De Forenede Nationer og de principper, der er nedfældet i FN-pagten. Den
Europæiske Union vil navnlig fortsætte bestræbelserne på at fremme global fred, retfærdighed og
stabilitet samt demokrati, universelle menneskerettigheder og opnåelsen af verdensmålene for
bæredygtig udvikling i alle internationale fora. Vi vil stræbe efter et reformeret multilateralt system
og gøre det mere inklusivt og mere effektivt.
Et stærkt og sikkert Europa
Sikre en sammenhængende og indflydelsesrig optræden udadtil
Verden omkring os er blevet mere konfronterende, transaktionspræget og usikker. Vi vil tilpasse os
til de stadigt skiftende omstændigheder og hævde Den Europæiske Unions ambitioner og rolle som
en strategisk global aktør i den nye multipolære geopolitiske kontekst.
EUCO 15/24
BILAG
15
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0017.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Den omfattende invasion af Ukraine er også et angreb på et frit og demokratisk Europa. Den
Europæiske Union vil stå ved Ukraines side, mens det kæmper for at bevare sin uafhængighed og
suverænitet og genvinde sin territoriale integritet inden for sine internationalt anerkendte grænser.
Vi vil også støtte dets genopbygning og bestræbelserne på at opnå en retfærdig fred. Vi vil
intensivere vores arbejde for at fremme sikkerhed, stabilitet, fred og velstand i og uden for vores
nabolande.
Vi vil arbejde tæt sammen med partnere og udvikle gensidigt fordelagtige strategiske partnerskaber
for at håndtere fælles udfordringer. Vi vil benytte os af både interne og eksterne EU-politikker i
Unionens bedste interesse på en velkoordineret måde.
Styrke vores sikkerhed og forsvar og beskytte vores borgere
Europa skal være et sted, hvor folk er og føler sig frie og sikre. Den Europæiske Union og
medlemsstaterne har taget dristige skridt for at styrke Unionens forsvarsberedskab og -kapacitet,
herunder øgede forsvarsudgifter. Fremover vil vi investere betydeligt mere og bedre sammen,
mindske vores strategiske afhængighed, øge vores kapacitet og styrke den europæiske
forsvarsteknologiske og -industrielle base i overensstemmelse hermed.
Forøgelse af vores sikkerhed kræver et solidt økonomisk grundlag. Vi vil mobilisere de nødvendige
instrumenter for at styrke vores sikkerhed og beskyttelsen af vores borgere og for at reagere på nye
trusler, som opstår. Vi vil øge interoperabiliteten mellem de europæiske væbnede styrker. Vi vil
hurtigt forbedre betingelserne for opskalering af den europæiske forsvarsindustri ved at skabe et
bedre integreret europæisk forsvarsmarked og ved at fremme fælles indkøb. Vi ser med tilfredshed
på medlemsstaternes flagskibsprojekter og forsvarsinitiativer. Vi vil forbedre adgangen til offentlig
og privat finansiering og undersøge alle muligheder, herunder gennem Den Europæiske
Investeringsbank-Gruppes styrkede rolle som katalysator.
En stærkere og mere kompetent Europæisk Union på sikkerheds- og forsvarsområdet vil bidrage
positivt til global og transatlantisk sikkerhed og er et supplement til NATO, som for de stater, der er
medlemmer heraf, fortsat udgør grundlaget for deres kollektive forsvar. Vi vil samarbejde med
transatlantiske partnere og NATO under fuld overholdelse af de principper, der er fastsat i
traktaterne og af Det Europæiske Råd, uden at dette berører den særlige karakter af visse
medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik, og under hensyntagen til alle medlemsstaternes
sikkerheds- og forsvarsinteresser.
EUCO 15/24
BILAG
16
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0018.png
Konklusioner – 27. juni 2024
For at styrke sikkerheden i Unionen vil vi bekæmpe kriminalitet offline og online og forebygge og
bekæmpe korruption ved anvendelse af alle vores Unions redskaber til retshåndhævelse og retligt
samarbejde. Vi vil være resolutte over for organiseret kriminalitet og afbryde strømmen af ulovligt
udbytte fra grænseoverskridende kriminelle aktiviteter. Vi vil bekæmpe forsøg på at skabe
splittelse, radikalisering, terrorisme og voldelig ekstremisme.
Den Europæiske Union vil styrke sin modstandsdygtighed, sit beredskab og sin kriseforebyggelses-
og kriseresponskapacitet i en tilgang, der omfatter alle farer og inddrager hele samfundet, for at
beskytte vores borgere og samfund mod forskellige kriser, herunder naturkatastrofer og
sundhedskriser. Vi vil intensivere vores kollektive reaktion på cyberkrigsførelse og hybrid
krigsførelse, udenlandsk manipulation og indblanding samt trusler mod vores kritiske infrastruktur.
Vi vil lægge særlig vægt på at øge samfundets modstandsdygtighed.
Forberede til en større og stærkere Union
Den nye geopolitiske virkelighed understreger betydningen af udvidelse som en geostrategisk
investering i fred, sikkerhed, stabilitet og velstand. Der er ny dynamik i udvidelsesprocessen. Både
EU og aspirerende medlemmer har nu et ansvar for at få mest muligt ud af denne mulighed og
kommunikere dette klart.
Den Europæiske Union vil følge en meritbaseret tilgang til tiltrædelse med håndgribelige
incitamenter. Den vil støtte aspirerende medlemmer i at opfylde tiltrædelseskriterierne gennem
passende instrumenter og vil udnytte alle muligheder for at fremme gradvis integration yderligere.
Den vil også fremme reformbestræbelser, navnlig med hensyn til retsstatsprincippet, samt regional
integration, gode naboskabsforbindelser, forsoning og bilæggelse af bilaterale tvister.
Sideløbende hermed vil Den Europæiske Union gennemføre de nødvendige interne reformer for at
sikre, at vores politikker er egnede til fremtiden og finansieres på en bæredygtig måde, og at EU-
institutionerne fortsat fungerer og handler effektivt.
EUCO 15/24
BILAG
17
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0019.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Følge en samlet tilgang til migration og grænseforvaltning
Sikring af, at borgerne kan bevæge sig frit inden for EU, er et grundlæggende resultat for Den
Europæiske Union og kræver et velfungerende Schengenområde. Med denne frihed følger et fælles
ansvar for at opfylde og gennemføre vores fælles forpligtelser og beskytte EU's ydre grænser
effektivt. Dette er en forudsætning for at garantere sikkerhed og opretholde lov og orden i
overensstemmelse med vores principper og værdier.
Gennem sin omfattende partnerskabstilgang vil Den Europæiske Union fortsat samarbejde på en
gensidigt fordelagtig måde med oprindelses- og transitlande. Sammen vil vi håndtere de langsigtede
udfordringer i forbindelse med irregulær migration og de grundlæggende årsager hertil og arbejde
med tilbagesendelser. Vi vil også undersøge mulighederne for migration, herunder gennem lovlige
migrationsveje. Vi vil bekæmpe smuglernetværk og ødelægge forretningsmodellen for dem, der
drager fordel af denne umenneskelige handel. Vi vil overveje nye måder at forebygge og bekæmpe
irregulær migration på. Vi vil finde fælles løsninger på den sikkerhedstrussel, som
instrumentaliseret migration udgør.
Et velstående og konkurrencedygtigt Europa
Styrke vores konkurrenceevne
Vi er fast besluttet på at styrke grundlaget for vores konkurrenceevne på lang sigt og forbedre
borgernes økonomiske og sociale velfærd. Vi vil arbejde på at øge deres købekraft, skabe gode
arbejdspladser og sikre kvaliteten af varer og tjenesteydelser i Europa. Vi vil styrke vores
suverænitet i strategiske sektorer og gøre Europa til et teknologisk og industrielt kraftcenter og
samtidig fremme en åben økonomi. Vi vil afhjælpe vores vækst-, produktivitets- og
innovationsforskelle i forhold til internationale partnere og hovedkonkurrenter. Dette kræver en
betydelig kollektiv investeringsindsats, der mobiliserer både offentlig og privat finansiering,
herunder gennem Den Europæiske Investeringsbank.
EUCO 15/24
BILAG
18
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0020.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Vores største aktiv i disse bestræbelser er det indre marked, som er den langsigtede drivkraft for
velstand og konvergens, der giver mulighed for stordriftsfordele. Vi vil derfor uddybe det
yderligere, navnlig på områderne energi, finans og telekommunikation. Vi vil fjerne resterende
hindringer, navnlig i forbindelse med tjenesteydelser og nødvendighedsvarer, og sikre lige adgang
til det indre marked gennem forbedret konnektivitet. Vi vil sikre en afbalanceret og effektiv
statsstøtte- og konkurrenceramme for at bevare det indre markeds integritet og lige
konkurrencevilkår. SMV'er vil fortsat være centrale for Europas økonomiske og sociale struktur.
For at frigøre det nødvendige investeringspotentiale vil vi fremskynde den finansielle integration
ved at gennemføre kapitalmarkedsunionen og fuldføre bankunionen. Vi vil skabe reelt integrerede
europæiske kapitalmarkeder, som er tilgængelige og attraktive for alle borgere og virksomheder og
gavner alle medlemsstaterne.
Vi har lært af vores erfaringer og vil ikke tillade undergravning af vores åbne markeder. Vi vil
kraftigt fremme WTO's centrale rolle og føre en ambitiøs, robust, åben og bæredygtig
handelspolitik, som muliggør retfærdige handelsaftaler, åbner tredjelandes markeder for EU-
virksomheder, forsvarer EU's interesser, giver modstandsdygtige og pålidelige forsyningskæder
mulighed for at udvikle sig, garanterer reelt lige konkurrencevilkår og skaber muligheder for
gensidig markedsadgang. Vi vil styrke vores økonomiske sikkerhed, mindske skadelig afhængighed
og diversificere og sikre strategiske forsyningskæder, herunder ved at øge vores maritime
sikkerhed. Vi vil opbygge vores egen kapacitet i følsomme sektorer og fremtidens centrale
teknologier såsom forsvar, rummet, kunstig intelligens, kvanteteknologier, halvledere, 5G/6G,
sundhed, bioteknologier, nettonulteknologier, mobilitet, lægemidler, kemikalier og avancerede
materialer. Fremme af innovation og forskning såvel som udnyttelse af redskaber såsom offentlige
udbud er afgørende i denne forbindelse.
Gøre den grønne og den digitale omstilling til en succes
På vores vej til klimaneutralitet senest i 2050 vil vi være pragmatiske og udnytte potentialet i den
grønne og den digitale omstilling til at skabe fremtidens markeder, industrier og arbejdspladser af
høj kvalitet. Vi vil tilvejebringe en stabil og forudsigelig ramme og skabe et mere gunstigt miljø for
at øge Europas produktionskapacitet inden for nettonulteknologier og -produkter. Vi vil investere i
tilstrækkelig grænseoverskridende infrastruktur til energi, vand, transport og kommunikation.
EUCO 15/24
BILAG
19
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0021.png
Konklusioner – 27. juni 2024
Vi vil forfølge en retfærdig og rimelig klimaomstilling med henblik på at forblive
konkurrencedygtige på verdensplan og øge vores energisuverænitet. Vi vil fremskynde
energiomstillingen og opbygge en ægte energiunion, der sikrer forsyning af rigelig, økonomisk
overkommelig og ren energi. Dette vil kræve ambitiøs elektrificering ved hjælp af alle
nettonulløsninger og kulstoffattige løsninger og investering i net, lagring og sammenkoblinger. Vi
vil udvikle en mere cirkulær og ressourceeffektiv økonomi ved at fremme industriel udvikling af
rene teknologier, høste det fulde udbytte af bioøkonomien og integrere ren og intelligent mobilitet
med passende netinfrastruktur. Dette vil øge realindkomsten og købekraften og dermed forbedre
levestandarden for alle EU-borgere.
Vi vil udnytte det ikkerealiserede potentiale i data, fremme datainteroperabilitet og tilskynde til
investeringer i banebrydende digitale teknologier i Europa, fremme anvendelse heraf i hele
økonomien og samtidig sørge for privatlivets fred og sikkerhed. Dette vil kræve avanceret digital
infrastruktur. På grundlag af EU's digitale identitet vil vi skabe nye EU-dækkende e-tjenester af høj
kvalitet.
Den Europæiske Union vil fremme en konkurrencedygtig, bæredygtig og modstandsdygtig
landbrugssektor, der fortsat sørger for fødevaresikring. Vi vil være fortalere for dynamiske
landdistrikter og styrke landbrugernes stilling i fødevareforsyningskæden. Vi vil fortsat beskytte
naturen og genoprette skadede økosystemer, herunder havene. Vi vil styrke vandresiliensen i hele
Unionen.
Fremme et innovations- og erhvervsvenligt miljø
I en stadig mere viden- og datadreven økonomi og på et globalt og konkurrencepræget marked vil
Europa ledsage, udvikle og udvide sine virksomheder og sin industri, tiltrække og fastholde talenter
og stadig være et attraktivt sted for investeringer.
Vi vil styrke Europas forsknings- og innovationskapacitet inden for fremspirende teknologier og
støtteteknologier, herunder til dobbelt anvendelse. For at opnå industriel styrke i nøglesektorer
kræves det også, at Unionen sikrer fair konkurrence, bekæmper urimelig praksis og sørger for lige
konkurrencevilkår både i Unionen og på verdensplan.
EUCO 15/24
BILAG
20
DA
Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 27/6-24
2888360_0022.png
Konklusioner – 27. juni 2024
For at give virksomhederne mulighed for at blomstre må vi ambitiøst mindske den bureaukratiske
byrde og regelbyrden på alle niveauer og forenkle, fremskynde og digitalisere de administrative
procedurer, herunder udstedelse af tilladelser, så de opfylder behovene i et moderne, dynamisk og
forbrugervenligt investeringsmiljø. Vi giver tilsagn om bedre regulering, herunder ved at gøre bedst
mulig brug af digital forvaltning og tage hensyn til SMV'ers og nyetablerede virksomheders behov.
Vi vil arbejde på en integreret, koordineret og sammenhængende måde inden for alle politikområder
og lægge særlig vægt på gennemførelse og håndhævelse af vedtagne politikker.
Gøre fremskridt sammen
Økonomisk vækst skal være til gavn for alle borgere. Vi vil opretholde den sociale dimension af
Den Europæiske Union, så alle kan udnytte de muligheder, som den grønne og den digitale
omstilling giver. Vi vil på omfattende vis tackle de demografiske udfordringer og deres indvirkning
på konkurrenceevnen, den menneskelige kapital og ligestilling. Vi vil sikre, at den europæiske
økonomiske model og de europæiske velfærdssystemer støtter et velfungerende samfund med lang
levetid. I denne forbindelse vil vi yderligere styrke sundhedssamarbejdet på europæisk og
internationalt plan og forbedre adgangen til lægemidler i hele Unionen.
Vi vil investere i folks færdigheder, oplæring og uddannelse gennem hele deres liv og fremme
talentmobilitet i og uden for Den Europæiske Union. EU og medlemsstaterne minder om den
europæiske søjle for sociale rettigheder og vil sigte mod at styrke den sociale dialog, opretholde lige
muligheder og mindske uligheder. Øget deltagelse på arbejdsmarkedet og fremme af
ungdomsbeskæftigelse vil få central betydning i de kommende år.
For at fremme en generel harmonisk udvikling i EU vil vi i en ånd af solidaritet styrke den
økonomiske, sociale og territoriale samhørighed med henblik på fortsat opadgående konvergens,
mindske ulighederne, øge vores modstandsdygtighed og konkurrenceevne og stimulere langsigtet
vækst i hele Unionen.
***
Vores skæbne er i vores egne hænder. Vi har talentet, modet og visionerne til at forme vores fremtid
med et godt resultat. Denne strategiske dagsorden er vores fælles tilsagn om utvetydigt at tjene
vores borgere og opfylde vores grundlæggende målsætning om fred og velstand.
EUCO 15/24
BILAG
21
DA